Ceturtdiena, 25. aprīlis
Vārda dienas: Līksma, Bārbala

Satiksmē uzmanīgam jābūt kā gājējam, tā vadītājam

Anna Kola
11:18
26.05.2022
5

Kā autovadītāja jau neskaitāmas reizes pārliecinos par kājāmgājēju pārgalvību.

Biežāk pie gājēju pārejām cilvēks nevis apstājas un brīdi velta, lai pagaidītu, kamēr braucošie auto patiesi ir apstājušies, lai ceļa šķērsotājus palaistu pāri brauktuvei, bet gan bez soļa ātruma samazināšanas braši metas pāri baltajām svītrām uz asfalta. Sa­protams, ka priekšroka ir gājējiem. Pēc noteikumiem pat vietās, kur gājēju pārejas nemaz nav. Tomēr izbrīnu rada tas, cik pārliecināti ir cilvēki par sava ķermeņa izturīgumu iespējamās sadursmes gadījumā. Nav dzirdēts, ka cilvēkam piedēvētu deviņas dzīvības kā kaķiem, tāpēc šķiet pagalam dīvaini, ka daļa sabiedrības nepadomā par sekām, kādas var atstāt, piemēram, autovadītāja nespēja laikus ietves malā saskatīt gājēju. Ik dienu pārliecinos par šī apgalvojuma patiesumu, jo četros no pieciem gadījumiem gājēji metas uz “zebras”, nemaz nesagaidījuši motorizētā transportlīdzekļa pilnīgu apstāšanos, lai droši varētu soļot pāri un tālāk. Atzīšos, reizēm pie sevis gribas nolamāties ne jau tāpēc, ka slinkums piebremzēt, bet tieši tāpēc, ka pārsteidz šī absolūtā vienaldzība pat pagriezt galvu, lai paskatītos, vai tiešām iešana pāri braucamajai daļai ir droša.

Šī ir tikai viena problēmas šķautne. Sliktā ziņa ir tā, ka šo mūsu, pieaugušo, rīcību vēro un atdarina bērni. Ja bērni pieņem, ka tas ir pareizais veids, kā šķērsot ielu, kļūst pavisam baisi. Nemaz nerunājot par tiem adrenalīna mīļiem, kas ielas braucamajai zonai metas pāri vietā, kur to šķērsot gājējiem vispār nav paredzēts. Pārskatot datus CSDD interneta vietnē pieejamajā statistikā, redzams, ka pāris pērnajos gados piekto daļu no visiem ceļu satiksmē reģistrētajiem negadījumiem veido tie, kuros iesaistīti gājēji. Pie tam Rīgā reģistrēto gājēju negadījumu īpatsvars sasniedz pusi no visiem galvaspilsētā notikušajiem negadījumiem kopā. Arī dati par mirušajiem ir visnotaļ satraucoši. Kamēr tiek apkopota statistika par pērno gadu, apskatei pieejami dati par 2020.gadu, kur redzams, ka kopumā visos Latvijā reģistrētajos ceļu satiksmes negadījumos bojā gājis 31 % cietušo. Rīgā, pilsētās un apdzīvotās vietās bojā gājušo gājēju skaits sasniedz pat 48 %, uz valsts autoceļiem šis skaits ir uz pusi mazāks, bet tomēr – skaitļi ir satraucoši lieli.

Jāatzīst, protams, ka sava daļa vainas ir jāuzņemas arī autovadītājiem, pat ja tā bijusi tikai viņu neuzmanība. Kā vēsta publiski pieejamā informācija Satiksmes ministrijas mājaslapā, lai arī Latvijā katrs ceturtais ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušais ir gājējs, bieži tomēr vainojama autovadītāju neuzmanība.

Apdrošināšanas sabiedrības “BALTA” veiktais simulatorpētījums sadarbībā ar Latvijas Uni­versitātes pētniekiem pirms dažiem gadiem pierādīja, ka īsziņas lasīšana neatkarīgi no pozitīva vai nepatīkama satura, kā arī zvanīšana, turot telefonu rokās, rada būtiskas izmaiņas autovadītāju uzvedībā un ievērojami samazina uzmanību, kas būtu jāvelta, lai novērtētu situāciju uz ceļa. Atsevišķos gadījumos īsziņas apskate auto simulatora vadīšanas laikā radīja novirzes līdz pat vienam metram no savas joslas centra – praksē tas nozīmētu iebraukšanu pretējā joslā vai grāvī. Interesanti, ka par sevi un savām prasmēm ļoti pārliecinātie šoferi, kas bija aptuveni trešā daļa no eksperimenta dalībniekiem, brauciena laikā saņemtā zvana iespaidā neapzināti palielināja ātrumu, kā arī biežāk pieļāva kļūdas, kas liecina par neuzmanību.

“Latvijā vēl arvien novērojama izteikta autovadītāju vēlme noliegt faktu, ka bijuši neuzmanīgi pie stūres. Blakusnodarbes pat pieredzējušiem šoferiem var beigties ne tikai ar ieskrāpētu auto vai nolauztu spoguli, bet arī ar daudz nopietnākām sekām. Starptau­tiskie satiksmes drošības eksperti apliecina, ka 20%–30% no visām autoavārijām ir saistītas ar mobilā telefona lietošanu pie stūres. Savukārt pērnajā rudenī CSDD veiktā Latvijas autovadītāju aptauja rāda – 74% iedzīvotāju apzinās, ka sociālo mediju satura patēriņš pie stūres ir vislielākais risks neuzmanības dēļ iekļūt avārijā. Vienlaikus aptuveni piektā daļa autovadītāju Latvijā, kuri auto vadīšanu apvieno ar tālruņa lietošanu, ir tendēti šo faktu noliegt,” par faktiem, ko atklājuši pētījumi, stāsta Kristaps Liecinieks, apdrošināšanas sabiedrības “BALTA” Transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs. Vēl nesen gājēju uzmanību piesaistīja arī dzelzceļa tēmai veltītais reklāmprojekts, aicinot nešķērsot dzelzceļa pārbrauktuves ar austiņām ausīs. Šī pati telefonu atkarības problēma attiecas arī uz gājējiem, ne tikai automašīnu vadītājiem, jo nereti nākas redzēt, ka kājāmgājēji, sevišķi jaunākā paaudze, soļo pa ietvi vai grasās slaidā solī šķērsot ielu, neatraudami skatienu no saviem mazajiem ekrāniem rokās. Par savu drošību viennozīmīgi pirmajiem ir jārūpējas pašiem, tad jāseko, lai no mūsu vai apkārtējo rīcības necieš mazākie, vecākie un citādi neaizsargātākie. Neviens cits mūsu vietā par mūsu drošību un labklājību nedomās! Būsim vērīgi, būsim piesardzīgi!

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Ķīmiskās gaisa taciņas jeb sazvērestības teorija interneta dzīlēs

05:23
25.04.2024
11

Pieļauju, ka daudzi būs dzirdējuši sazvērestības teorijas par lidmašīnu atstātajām baltajām svītrām debesīs. Atzīšos, pati par šīm lietām uzzināju diezgan nesen – laikā, kad fiziķu un citu ļaužu nelielu izsmieklu izpelnījās jau tā neveiksmīgi labo slavu zaudējušais sportists Mairis Briedis. Chemtrails jeb ķīmiskās gaisa taciņas, kā es to latviskoju avīzes lasītāju labākai izpratnei, ir sazvērestību […]

Valsts bez savas vīzijas

15:13
22.04.2024
39

Latvija ir valsts, kurā ciena savu valodu, ir senas tradīcijas, bagāts kultūras mantojums. Tāpat vienmēr uzsvērts, ka Latvijā ir ļoti skaista daba, turklāt te varam piedzīvot visus četrus gadalaikus. Bet vai tas ir pietiekami, lai ieinteresētu ārvalstu investorus ieguldīt? Acīmredzot nē. To apliecina arī Rīgas Ekonomikas augstskolas un Ārvalstu investoru padomes Latvijā (FICIL) veiktais pētījums […]

Krievijas iedzīvotāju portrets martā

15:13
22.04.2024
19

Aptaujas un socioloģiskie pētījumi vismaz vairākus gadus nedod precīzu un patiesu Krievijas iedzīvotāju uzskatu un nostājas ainu. Tomēr zināmu priekšstatu, ko iedzīvotāji vēlas, no kā baidās un no kādām atbildēm izvairās, aptaujas vieš. Levadas Centrs, kurš jau sen Krievijā ieguvis “ārvalstu aģenta” statusu, martā veica divas interesantas aptaujas: Ļeņins un viņa loma Krievijas dzīvē un […]

Iedzer, vecais, granapipku…

09:05
18.04.2024
61

Nav dienas, kad policija neziņotu, cik dzērājšoferu aizturēts, cik skandālu noticis, kopīgi lietojot alkoholu.    Pēc Pasaules Veselības organizācijas datiem Latvija ieņem 4. vietu, bet Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas valstu vidū Latvija alkohola patēriņā ieņem 1. vietu. 2020. gadā reģistrētā absolūtā alkohola patēriņš uz vienu 15 gadus vecu un vecāku iedzīvotāju Latvijā bija 12,1 litrs, […]

Atgriezties mājās vienmēr ir laba ideja

13:04
16.04.2024
58

Atgriešanās Latvijā pēc ilgāka laika ārvalstīs var būt gan bagāta emocionālā pieredze, gan izaicinošs ceļojums. Tas sniedz iespēju atkal sastapties ar dzimto valsti un savējiem, atvērt durvis jaunām profesionālajām vai personiskajām iespējām. Arī es pirms diviem mēnešiem esmu atgriezusies no Zviedrijas, kur kopā ar ģimeni pavadīju divarpus gadu. Bijām neliels latviešu loks, draugi un ģimene, […]

Dejas un sapņi

12:20
14.04.2024
30

Deja ir vēl viena valoda, caur kuru atklāt cilvēka iekšējo pasauli, pārdzīvojumus un sapņus. Par to ikviens varēja pārliecināties deju grupas “Viva” 25. jubilejas koncertā. Tajā uzstājās ne tikai tagadējās dejotājas, bet kustību burvībai ļāvās arī bijušās kolektīva dalībnieces, kurām jau ir mazuļi, savienojot pagātnes pieredzi ar īpašo dejas prieku šodienā. Stāsts, ko katra dejotāju […]

Tautas balss

Ģimnāzijas remonts ievelkas

09:23
23.04.2024
28
Druva raksta:

“Ļoti ievilcies Cēsu Valsts ģimnāzijas ēkas remonts. Esmu pensionēta skolotāja, mani interesē, vai jaunajā mācību gadā ģimnāzisti varēs atgriezties savā skolā vai mācības būs jāturpina pielāgotajās telpās Raunas ielā. Saprotu, ka tur nav slikti, taču ģimnāzijas tēla veidošanai gan tas par labu nenāk,” pārdomās dalījās seniore.

Dīvainie valodas nepratēji

13:26
16.04.2024
37
5
Druva raksta:

“Pagājušajā nedēļā klausījos televīzijas “Rīta Panorāmu”, kur “Stabilitātes” līderis Rosļikovs stāstīja, ka nav taču jāprasa pusmūža cilvēkiem ar Krievijas pilsonību latviešu valoda. Jaunajiem jā, bet vecāka gadagājuma nē. Sabiedrība Latvijā esot ļoti iekļaujoša, visi tiekot galā. Te nu jāatgādina, ka tiem, kam 75 un vairāk gadu, latviešu valodas eksāmens nav vajadzīgs, var palikt Latvijā arī, […]

Zinām tikai par vienu

12:23
14.04.2024
20
Druva raksta:

“Tagad, kad uzzinām, ka valsts augstās amatpersonas lidojumiem izvēlas arī individuālus pakalpojumus, gribētos zināt, kā rīkojušies premjeri, kas strādāja pirms Kariņa, un arī Valsts prezidenti. Ar kādiem reisiem, publiskiem vai individuāliem, viņi ar savu komandu lidoja? To žurnālisti varētu pastāstīt, varbūt vēl kādam atklātos pārkāpumi,” sprieda seniore.

Rudenī uzbūvē, pavasarī uzrok

12:22
13.04.2024
37
Druva raksta:

“Brīnījos, ka šopavasar Cēsīs, Bērzaines un Satekles ielas krustojumā, atkal raka. Pērn tur izveidoja drošības saliņu, nu visu jauca laukā un pārbūvēja. Jācer, ka tas nesadārdzinās ielas remontu, kas jau tāpat izmaksā daudz. Tādi gadījumi vienmēr raisa izbrīnu. Vai tiešām grūti saplānot, kas kurā vietā jādara, lai nenāktos atkārtoti tērēt naudu,” pārdomās dalījās apkaimes iedzīvotāja.

Neiecietīgais šoferis

12:20
12.04.2024
36
Druva raksta:

“Izlasīju “Hallo, “Druva”” par laipno autobusa šoferi un nodomāju, cik jauki, ja tādi būtu visi. Diemžēl esmu novērojusi, ka ir arī ļoti nelaipni autobusu vadītāji. Tā vienudien autobusā kāpa sieviete ar atbalsta nūjām, ko viņai bija grūti noturēt rokās, tās krita, šoferis tās vairākkārt pacēla, līdz neizturēja un teica – vai visu dienu tā būs […]

Sludinājumi