Otrdiena, 19. marts
Vārda dienas: Jāzeps, Juzefa

Pēc neveiksmīga pirkuma

Līga Salnite
13:58
14.01.2020
1

Varam būt tik atšķirīgi raksturā, gaumes un stila izjūtā, taču katrā mūsu ikdienas izvēlē un naudasizdošanā visi kļūstam par pirkšanas – pārdošanas darījuma dalībnieku un iegūstam arī juridisku statusu – patērētājs. Katram svarīgi zināt un mācēt izmantot savas patērētāja tiesības un mācīties tās izmantot, ja iegādātā prece vai pakalpojums izrādījies nekvalitatīvs. Neturēt rūgtumu par nepatīkamo pieredzi, bet gan mācīties situāciju risināt konstruktīvi.

Cēsu Patērētāju interešu aizstāvības biedrības “Aizstāvis” vadītāja Olita Ansone ne tikai vada vietējo organizāciju, bet darbojas arī kā nevalstiskās organizācijas “Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija” (LPIAA) konsultante Cēsīs. Viņa apliecina – cilvēki tiešām kļūst zinošāki par to, ka pēc neveiksmīga pirkuma ir iespēja palīdzēt sev. Tomēr bieži arī gadās, kad jūtu karstumā vai pretēji, bezcerībā par konflikta risinājuma iespējām, tiek vai nu veikti kļūdaini soļi, vai bezdarbībā nokavēti savu tiesību īstenošanas termiņi. “Jaunākā paaudze tiešām ir aktīvāka, visu informāciju uzmeklē internetā. Taču arī pēc tīmeklī pieejamās informācijas apkopošanas reizēm paliek vēl kādas neskaidras nianses, par kurām cilvēki biežāk konsultējas ar mani telefoniski,” stāsta LPIAA konsultante, uzsverot, ka komplicētākas strīdus situācijas un tālākie soļi tiek papildus izrunāti klātienē.

Salīdzinot situāciju šodien ar situāciju pirms desmit un vairāk gadiem, atbilstoši tirdzniecības sfēras pārmaiņām arī pircēju-pārdevēju konfliktsituācijas kļuvušas sarežģītākas un arvien biežāk saistītas ar tīmeklī, ne klātienē veiktiem darījumiem. O.Ansone mudina pircējus internetveikalos paturēt prātā – 14 dienas ir noteiktais termiņš, kurā drīkst preci atdot pārdevējam, nav jāpierāda tās kvalitātes vai apkalpošanas trūkumi, ja vien prece nav lietota. Savukārt doti pat divi gadi, kuru laikā var iesniegt sūdzību par lietošanas laikā atklātām neatbilstībām. Šī norma jau attiecas kā uz attālināti, tā klātienē veiktajiem pirkumiem. Tas noteikti ir ieguvums, jo agrāk pretenzijas varēja celt vien gada laikā pēc pirkuma.

O.Ansone atminas arī nedaudzus ārkārtas gadījumus, kad pircēji tiesības izmantojuši ļaunprātīgi, piemēram, 11 mēnešus nonēsātus apavus iesniedzot pārdevējam kā nekvalitatīvus un pieprasot jaunus, līdzvērtīgus, vietā. Šādos gadījumos ar konsultācijām speciālisti cenšas sniegt atbalstu arī pārdevējiem. LPIAA pārstāve turklāt uzsver, ka arī tirgotāju lokā vērojamas ļoti pozitīvas tendences – nereti jau paši pārdevēji zvana, lai lūgtu palīdzību, arī daži uzņēmēji lūguši sagatavot patērētāju tiesību jomas apmācības saviem darbiniekiem. Ar Eiropas Savienības fondu finansiālo atbalstu 2018./2019.gadā ļoti veiksmīgi izdevies arī sarīkot mācības mazajiem uzņēmējiem. Viņu interese pārsniegusi prognozēto, seminārā piedalījušies 26 vietējie uzņēmēji. O.Ansone ļoti cer uz šāda veida mācībām reiz sagaidīt arī lielāku uzņēmumu un institūciju vadītājus, jo pēdējā laikā vērojams, ka strīdus situāciju risināšana neveiksmīgāka padodas tieši ar šiem uzņēmumiem. “Tomēr liels solis ir tas, kas vēl pirms vairākiem gadiem absolūti netika pieņemts. Pamazām pārdevēji sākuši apzināties – attiecībās ar pircēju par pārdotās preces kvalitāti pirmām kārtām atbild pārdevējs, ne ražotājs,” norāda Cēsu biedrības “Aizstāvis” vadītāja. Līdz ar to tirgotājam, veidojot sortimentu, jāuzņemas pilna atbildība par savu sadarbības partneru izvēli.

Patērētāju tiesības ir saistītas arī ar iedzīvotāju saņemtajiem komunālajiem pakalpojumiem, par kuriem gan pēdējā laikā sūdzību krietni mazāk. “Vai tas nozīmē, ka Cēsu dzīvokļu pārvalde sākusi aktīvāk komunicēt ar iedzīvotājiem, vai arī cilvēki atmetuši cerības sarežģījumus atrisināt, to vēl nezinu teikt,” sūdzību tematiskās pārmaiņas 2019.gadā komentē O.Ansone, vienlaikus vēl vēršot uzmanību – patērētāju tiesības attiecas arī uz pēdējās desmitgadēs tik izplatītajiem ātrajiem kredītiem.

Situācijās, kad saņemta, pēc pircēja domām, neatbilstoša preces vai pakalpojuma kvalitāte, pirmais un svarīgākais solis ir iesniegt pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam rakstisku pretenziju. Saskaņā ar LPIAA datiem 60% gadījumu neveiksmīgo darījumu izdodas vērst par labu jau pirmajā etapā, turklāt šis risinājums ir viens no labākajiem neoficiālās reklāmas veidiem pašam tirgotājam. Visticamāk, pēc pozitīva risinājuma klients šo stāstu izplatīs paziņu lokā un vairos komersanta labo slavu.

Ja tomēr šādi neizdodas konfliktu nolīdzināt, jāvēršas Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC) un vēl vēlāk – jāiesniedz pieteikums Patērētāju strīdu risināšanas komisijai. Gan par komersantam iesniedzamās pretenzijas pareizo formu, gan tālākajiem soļiem padomus iespējams atrast īpaši šīm situācijām izveidotā mājaslapā pretenzija.lv.

Daudz “profilaktiskās” informācijas, lai pēc iespējas samazinātu iepirkšanās negatīvo pieredzi, rodama gan LPIAA, gan PTAC mājaslapā, piemēram, padomi auto novērtēšanai pirms iegādes, kā arī akcentēti uzmanības vērti aspekti komplekso tūrisma pakalpojumu iegādē.
Reizi nedēļā – trešdienu pēcpusdienās – iedzīvotājiem joprojām ir pieejamas klātienes bezmaksas konsultācijas Cēsīs, biedrības “Aizstāvis” telpās. Plaši pazīstamās Jauniešu mājas ēkā biedrība pārcēlusies tieši pirms gada, un vietas maiņa ietekmējusi apmeklētāju daudzumu teju uz pusi. Ja ierasti gadā bijis ap simts konsultāciju, tad līdz jaunajai mītnes vietai pērn atnākuši vien 56 klienti.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Zvans no “Kriminālpolicijas nodaļas”

00:01
17.03.2024
34

“Labdien, jūs traucē Valsts policijas Kriminālpolicijas nodaļas izmeklētājs,” ātri nobirst vārdi telefonā, jau acumirklī radot bažas pat cilvēkam, kam ar kriminālām darbībām nav ne mazākā sakara. Psiholoģisks paņēmiens, kā zvana saņēmēju apdullināt. Atzīšos, pirms nedēļas teju uzķēros uz līdzīgu zvanu. Balss telefonā atskanēja rāmi, pārliecināti, bez emocijām un jebkāda saklausāma aizdomīguma – patiešām tā, kā, […]

Lai atkritumu cenu mazinātu, tie jāšķiro

00:01
16.03.2024
16

Par atkritumu šķirošanu runājam tik bieži un sen, ka tēma kļūst apnicīga, kaut tās svarīgums iezīmējas aizvien spilgtāk. Šķirot to, kas izmetams, bet ko varētu lietderīgi izmantot citā veidā, māca jau bērnudārzā, vēlāk skolā. Kur paliek šīs zināšanas, cilvēkam pieaugot, laikam nav īsti noskaidrots, jo joprojām nešķiroto atkritumu apjoms ir daudzkārt lielāks par šķiroto un […]

Klusēt nedrīkst runāt

11:46
15.03.2024
36
1

Tieši nedēļa pagājusi kopš televīzijas raidījuma “Kultūr­šoks”, kurā izskanēja informācija par Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas atsevišķu pasniedzēju seksuālo uzmākšanos vismaz septiņām studentēm. Sabiedrībā arvien mutuļo ļoti dažādas emocijas un sajūtas – gan šoks un neticība, gan šausmas un bailes, gan riebums. Protams, kamēr vaina nav pierādīta, nevienu konkrēti apsūdzēt nedrīkst. Tāpēc diemžēl ēna krīt […]

Par drošību un riskiem

11:45
15.03.2024
21

Šķiet, pēc pēdējiem un visai daudzajiem skaidrojumiem publiskajā telpā par Baltijas valstu, arī Latvijas, drošību lielās bažas par drīzu karu ir rimušas. Jā, šobrīd Baltijas valstis nav apdraudētas, jo Krievijai nav resursu, tā nevar palielināt savu armiju pie Baltijas, tātad NATO, valstu robežas. Protams, ja tāda armijas pārvietošana notiktu, tas uzreiz būtu redzams satelītos, par […]

Pazudis uz neatgriešanos?

00:03
13.03.2024
65

Pārlaižot acis daudzajiem informācijas avotiem, aizķēros pie aktrises Olgas Dreģes kādā intervijā sacītā: “Vienalga, kādu profesiju pārstāvētu, mūsu paaudzes sievietes prot visu – šūt, adīt, cept un vārīt.” Tajā pašā intervija aktrise, kurai tūlīt jau 86 aiz muguras, pastāsta, ka tikko dreļļu rakstā uzadījusi lakatu. Zinātāji saka, ka tas esot visai sarežģīts adījums, kam pilnīgi […]

Būt zaļam un bagātam

11:03
12.03.2024
26

Pēdējā laikā patiesi rodas iespaids, ka Latvijā ar dzīvi, darbu, politiku ir apmierināti vien daži cilvēki, kurus nepazīstam. Viņi klusē, bet pārējie skaļi, pārliecinoši cenšas aizstāvēt savas vajadzības. Pedagogi, mediķi, lauksaimnieki, ģimenes, seniori… Vēl daļa skatās plašāk un runā par sabiedrības interesēm, kuras kāds ignorē. Tie ir putnu, dzīvnieku, vides, dabas aizstāvji. Un tad visiem […]

Tautas balss

Savāda iepirkšanās

00:01
16.03.2024
23
Druva raksta:

“Atradu kādā interneta mēbeļu veikalā galdiņu, pasūtīju to, kurjers atveda, viss kārtībā. Tomēr, redzot, ka mēbele ražota Baltkrievijā, radās jautājums, vai tas tā drīkst būt. Ierakstot veikala mājaslapas preces komentāru sadaļā šo informāciju, to kāds operatīvi izdzēsa. Ne­vēlas, ka traucē biznesu,” savas aizdomas klāstīja liepēniete V.

"Druva" noskaidro. “Latvijas Pasts” nepiegādā Cēsu novada pašvaldības izdevumu

11:57
15.03.2024
46
16
Andra Gaņģe raksta:

“Mēs, vecpiebaldzēni, kas dzīvo Greiveros, šomēnes neesam saņēmuši pašvaldības izdevumu “Cēsu Novada Vēstis”. Gaidām jau ilgāku laiku, bet kā nav, tā nav. Kāpēc “Latvijas Pasts” kavējas ar piegādi?” redakcijā ar šādu jautājumu vairākkārt vērsās kāda vecpiebaldzēniete. “Latvijas Pasta” Vidzemes reģionā vadītāja Gunita Tomsone paskaidroja, ka no 1.marta “Latvijas Pasts” vairs neizplata Cēsu novada pašvaldības izdevumu. […]

Noteikumi nav visiem?

11:54
15.03.2024
22
1
Druva raksta:

“Pagājušajā nedēļā Cēsīs, Gaujas un Palasta ielas krustojumā, manīju kādu ārkārtīgi steidzīgu baltas krāsas apvidus auto, kurš “palidoja” garām krustojumā divu trīs jau apstājušos spēkratu rindai, it kā luksoforā degošais sarkanais signāls uz viņu neattiektos. Žēl, ka vēl arvien sastopami tādi sevi un citus apdraudoši autovadītāji,” stāstīja raiskumietis Ainārs.

Palīdzēt un mudināt

11:51
15.03.2024
15
Druva raksta:

“Izlasīju otrdienas “Druvas” numurā rakstu par anonīmo alkoholiķu grupām, kur atkarīgie atbalsta cits citu un notur skaidrā. Manuprāt, par šīm lietām vajadzētu rakstīt un stāstīt vēl vairāk un biežāk. Alkohols un tagad arī dažādas narkotiskās vielas rada daudz lielāku postu, nekā varam iedomāties. Ģimenes, tuvinieki kautrējas runāt par savu “melno avi”, tā visi iestieg vēl […]

Nav slikti

00:09
14.03.2024
22
Druva raksta:

“Lasot “Druvā” , kā viens iedzīvotājs saka – Cēsis ir laba vieta dzīvei -, otrs, ka nē, man gribas teikt – pilsēta nav slikta vieta dzīvošanai. Ir ļoti daudz plusu, skaisti parki, sakopta zaļā zonā, arī ielas remontē, bet skaidrs, ka visas reizē nevar sakārtot. Uzcelta koncertzāle, ir labas skolas, mākslas skola, pieejami dažādi pulciņi. […]

Sludinājumi