Raksti

Viedokļi

Mūzikas skolu klātbūtne kultūras vidē

Mairita Kaņepe

Kultūras ministre Dace Melbārde šonedēļ apmeklēja Cēsis, lai uzrunātu pedagogus un skolēnus, kuru darbs un intereses saistās ar kultūras izglītību.

Viņa uzsvēra, ka starp Vidze­mes pilsētām un novadiem Cēsis ir īpašas ar to, ka te sekmīgi darbojas valsts uzturētā Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskola. Izglītības iestāde nodrošina profesionālas ievirzes mācības divās pakāpēs – bērniem mūzikas skolā, jauniešiem – vidusskolā.

Dace Melbārde: “Priecājos, ka Cēsīs esam atjaunojuši valsts mūzikas skolas ēku. Latvijā visā kultūrizglītības sistēmā šajā gadā ieguldīts daudz. Latvijā kultūrizglītības pamatu veido mūzikas un mākslas skolas. Tās neapšaubāmi ir mūsu kultūrvides kvalitāte. No Vidzemes augstienes nākuši, Cēsīs mūzikas vidusskolu beiguši, daudzi pašmāju mūziķi sākuši ceļu arī uz augstāko izglītību. Viņu vidū ir daudzi izcili mūziķi, kuri vēlāk guvuši arī starptautisku ievērību.”

Ministre mūzikas pedagogu ieguldījumu, strādājot ar katru nākamo paaudzi un nezaudējot sava darba kvalitāti, raksturoja ar piemēru, ko sabiedrība jau ievērojusi. Tas ir prestižais koncert­cikls “Dzimuši Latvijā”.

“Varam būt lepni, ka izglītības sistēma Latvijā izauklējusi tik daudzus spilgtus pasaules mēroga mūziķus un māksliniekus. Viņu vidū ir komponisti un izpildītājmākslinieki,” uzsvēra ministre. “Novēlu Cēsu Mūzikas vidusskolai tagad, kad atjaunots skolas nams, rosināt jaunos cilvēkus vēl vairāk darboties, pedagogiem veltīt savu laiku un enerģiju audzēkņu prāta izkopšanai. Iz­veidojot Latvijā plašu mūzikas skolu tīklu, mēs dodam iespēju veidoties jaunajiem talantiem. Pedagogi strādā, bet svarīgi, lai arī jauniešiem pašiem būtu motivācija mācīties. Ar varu nevar panākt to, ka veidosies jauna mūzikas zvaigzne. Dažkārt bērns tomēr jāpiespiež mācīties, taču to nevar darīt ilgstoši. Vienā brīdī bērnam pašam jānonāk pie atklāsmes, cik daudz jāstrādā, lai cerētais izdotos. Pieaugušajiem te jāatrod īstie, stiprie vārdi, kas tobrīd nepieciešami.”

Dace Melbārde vērtēja, ka mūzikas skolu veikums un pati Latvijā radītā kultūrizglītības sistēma spēlē lielu lomu vietējās kopienas un reģiona kultūrtelpas veidošanā. “Skolas palīdz gata-vot ne tikai nākamos profesionāļus. Katra skola novērtē arī vietējās kopienas veidotās tradīcijas un integrē savā skolas dzīvē, studiju programmā. Cēsīs, Vidzemes reģiona kultūras centrā, veidojas svarīgas kultūras tradīcijas. Mūzikas skola ir tā, kas pievēršas jaunradei. Un rodas arī jaunas kultūras tradīcijas. Ar tām bagātinās svētki pilsētā, iesaistot arī plašāku sabiedrību. Skola piedalās kultūras dzīves veidošanā.
Mūzikas skolas neapšaubāmi ir kā stiprās klintis nacionālām starptautiskas nozīmes tradīcijām, kuru tālāk nesēji esam mēs visi kopā Latvijā. Šeit es varu minēt Dziesmu un Deju svētku tradīciju. Šīs tradīcijas kvalitāti vasarā īpaši varējām baudīt. Lielā mērā arī no tā darba, kas ticis paveikts mūzikas skolās.”

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *