Otrdiena, 19. marts
Vārda dienas: Jāzeps, Juzefa

Maksimāli saglabāt mobilitātes pieejamību

Jānis Gabrāns
08:51
17.07.2019
2

Sabiedriskā transporta padome, kurā ir visu piecu plānošanas reģionu un Satiksmes ministrijas pārstāvji, šonedēļ atbalstīja konkursa par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu no 2021. līdz 2030.gadam
dokumentāciju. No deviņiem padomes locekļiem septiņi balsojot “par”, divi atturējās.

Dažas dienas pirms padomes sēdes Vidzemes plānošanas reģions (VPR) informēja, ka neatbalsta atklātā konkursa nosacījumus. VPR Attīstības padomes priekšsēdētājs Hardijs Vents šo nostāju komentēja, norādot, ka “konkursa nosacījumi nekādā mērā nav vērsti uz sabiedriskā transporta pakalpojuma pieejamības uzlabošanu vai vismaz saglabāšanu esošajā apmērā”. “Tiks samazināts maršrutu tīkls un iedzīvotāju mobilitāte pasliktināsies. Piemēram, Vidzemē plānots esošo maršrutu tīklu samazināt par vismaz 150 reisiem, vietā neatstājot nekādu alternatīvu. Jā, daļā no reisiem nav daudz pasažieru, taču noņemt reisu – tas nav risinājums. Žēl, ka sabiedriskā transporta nozarē cilvēks ir vērtība pie noteikta pasažieru skaita transporta līdzeklī,” vērtēja H.Vents, atzīstot, ka arī potenciālajiem pakalpojuma sniedzējiem izvirzītās prasības nav samērīgas. “Kritika jāizsaka par to, ka, veidojot konkursa noteikumu, netika iesaistīti ne plānošanas reģiona pārstāvji, ne pārvadātāji. Šķiet, ka iedzīvotāju intereses nevienu, izņemot pašvaldības, neinteresē,” tāds ir VPR vadītāja atzinums.

H. Vents saka, ka pēc būtības plānošanas reģions atbalsta nepieciešamību organizēt jaunu iepirkumu pakalpojuma sniegšanai, jo līgumu termiņi tuvojas beigām. Piekrītot, ka pasažieru ērtība un drošība ir svarīgi nosacījumi, viņš vienlaikus norāda uz loģikas trūkumu un acīmredzamu risku neizvērtēšanu, gatavojot iepirkuma dokumentāciju. “Kopā ar pasažieru pārvadātājiem nepiekrītam konkursa prasībām, jo nav vērtētas vairākas nianses. Rodas sajūta, ka ir vēlme sabojāt ko labu, jau esošu, neradot vietā neko jaunu. Gribam maksimāli saglabāt mobilitātes pieejamību, lai tā ir vienāda visā Latvijā. Te ir jādomā ļoti plaši un kompleksi. Jā, mums stāsta, ka būs labāki autobusi, ērtāk pasažieriem, bet netiek runāts, kā uzlabot ceļu stāvokli, pa kuriem šiem jaunajiem autobusiem būs jā­brauc.

Mums stāsta, ka tagad visa mugurkauls būs dzelzceļš, bet ne jau visā valstī tas viegli pieejams, sasniedzams, līdz tam kaut kā jānokļūst. Visus nekad nepārsēdinās vilcienos.

Rodas sajūta, ka valsts politika šobrīd vairāk mērķēta uz līdzekļu ekonomēšanu, aizmirstot, ka sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšana ir viena no valsts pamatfunkcijām. Nevar būt runa tikai un vienīgi par naudu. Jau tagad varam prognozēt, ka objektīvu iemeslu dēļ, iestājoties tiem riskiem, uz kuriem šobrīd norāda, bet kurus spītīgi neņem vērā, pārvadātāji būs spiesti lauzt līgumus un vietās, kur pakalpojums vēl tiek nodrošināts, iedzīvotāji uz kādu brīdi paliks vispār bez sabiedriskā transporta.”

H.Vents norāda, ka gan plānošanas reģions gan pārvadātāji rūpīgi sekos līdzi procesa norisei.

“Druva” sazinājās ar Auto­transporta direkciju (ATD), kas ir vienotas valsts politikas realizētāja pasažieru un kravu pārvadājumu jomā, un tās darbība galvenokārt saistīta ar sabiedriskā transporta – pasažieru pārvadājumu ar autobusu un vilcienu – plānošanu. Uz lūgumu komentēt Vidzemes plānošanas reģiona viedokli, ATD sabiedrisko attiecību vadītāja Zane Plone saka: “Mums grūti komentēt Vidzemes plānošanas reģiona izplatīto informāciju par “150 reisiem”, jo mūsu rīcībā nav informācijas, pēc kāda principa viņi tos skaitīja. Kopumā reģionālo autobusu maršrutu tīkls dotētajā segmentā no 2021.gada samazināsies par aptuveni 17 procentiem, bet tas skaidrojams ar komerciālo maršrutu ieviešanu un vilcienu reisu skaita palielinājumu. Tas nozīmē, ka lielākā daļa valsts dotēto autobusu reisu skaits samazināsies tikai savienojumos ar Rīgu, kur tiks ieviesti komerciālie maršruti un kur paralēli kursē vilciens. Paredzēts no 2021.gada nedublēt autobusu un vilcienu reisus, bet palielināt vilcienu pārvadājumu intensitāti.

Vēlamies uzsvērt, ka spekulācijām par sabiedriskā transporta pakalpojumu pieejamību lauku reģionos nav pamata. Arī turpmāk iedzīvotājiem, neskatoties uz to, vai tie dzīvo pilsētā, novada centrā vai pagastā, būs nodrošināta iespēja ar sabiedrisko transportu nokļūt dažādās valsts un pašvaldību iestādēs. Turklāt saskaņā ar “PriceWaterhouseCoopers” veikto maršrutu tīkla auditu no 2021.gada iedzīvotāji ar sabiedrisko transportu varēs sasniegt vairāk nekā 99% no visām valsts un pašvaldību iestādēm.

Vēlamies atgādināt, ka reģionālais maršrutu tīkls nav un nekad nebūs “akmenī kalts”. Tas ir mainīgs, jo, mainoties pasažieru braukšanas paradumiem sakarā ar izmaiņām skolu tīklā, darbavietas, valsts vai pašvaldību iestāžu atrašanās vietas maiņu, izmaiņas tiek veiktas arī maršrutos/reisos. Turklāt jebkuri grozījumi maršrutu tīklā veicami operatīvi. Jau šobrīd no 1060 reģionālajiem maršrutiem izmaiņas ik gadu tiek veiktas 25 – 30 procentos maršrutu.”

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Zvans no “Kriminālpolicijas nodaļas”

00:01
17.03.2024
31

“Labdien, jūs traucē Valsts policijas Kriminālpolicijas nodaļas izmeklētājs,” ātri nobirst vārdi telefonā, jau acumirklī radot bažas pat cilvēkam, kam ar kriminālām darbībām nav ne mazākā sakara. Psiholoģisks paņēmiens, kā zvana saņēmēju apdullināt. Atzīšos, pirms nedēļas teju uzķēros uz līdzīgu zvanu. Balss telefonā atskanēja rāmi, pārliecināti, bez emocijām un jebkāda saklausāma aizdomīguma – patiešām tā, kā, […]

Lai atkritumu cenu mazinātu, tie jāšķiro

00:01
16.03.2024
14

Par atkritumu šķirošanu runājam tik bieži un sen, ka tēma kļūst apnicīga, kaut tās svarīgums iezīmējas aizvien spilgtāk. Šķirot to, kas izmetams, bet ko varētu lietderīgi izmantot citā veidā, māca jau bērnudārzā, vēlāk skolā. Kur paliek šīs zināšanas, cilvēkam pieaugot, laikam nav īsti noskaidrots, jo joprojām nešķiroto atkritumu apjoms ir daudzkārt lielāks par šķiroto un […]

Klusēt nedrīkst runāt

11:46
15.03.2024
35
1

Tieši nedēļa pagājusi kopš televīzijas raidījuma “Kultūr­šoks”, kurā izskanēja informācija par Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas atsevišķu pasniedzēju seksuālo uzmākšanos vismaz septiņām studentēm. Sabiedrībā arvien mutuļo ļoti dažādas emocijas un sajūtas – gan šoks un neticība, gan šausmas un bailes, gan riebums. Protams, kamēr vaina nav pierādīta, nevienu konkrēti apsūdzēt nedrīkst. Tāpēc diemžēl ēna krīt […]

Par drošību un riskiem

11:45
15.03.2024
20

Šķiet, pēc pēdējiem un visai daudzajiem skaidrojumiem publiskajā telpā par Baltijas valstu, arī Latvijas, drošību lielās bažas par drīzu karu ir rimušas. Jā, šobrīd Baltijas valstis nav apdraudētas, jo Krievijai nav resursu, tā nevar palielināt savu armiju pie Baltijas, tātad NATO, valstu robežas. Protams, ja tāda armijas pārvietošana notiktu, tas uzreiz būtu redzams satelītos, par […]

Pazudis uz neatgriešanos?

00:03
13.03.2024
63

Pārlaižot acis daudzajiem informācijas avotiem, aizķēros pie aktrises Olgas Dreģes kādā intervijā sacītā: “Vienalga, kādu profesiju pārstāvētu, mūsu paaudzes sievietes prot visu – šūt, adīt, cept un vārīt.” Tajā pašā intervija aktrise, kurai tūlīt jau 86 aiz muguras, pastāsta, ka tikko dreļļu rakstā uzadījusi lakatu. Zinātāji saka, ka tas esot visai sarežģīts adījums, kam pilnīgi […]

Būt zaļam un bagātam

11:03
12.03.2024
26

Pēdējā laikā patiesi rodas iespaids, ka Latvijā ar dzīvi, darbu, politiku ir apmierināti vien daži cilvēki, kurus nepazīstam. Viņi klusē, bet pārējie skaļi, pārliecinoši cenšas aizstāvēt savas vajadzības. Pedagogi, mediķi, lauksaimnieki, ģimenes, seniori… Vēl daļa skatās plašāk un runā par sabiedrības interesēm, kuras kāds ignorē. Tie ir putnu, dzīvnieku, vides, dabas aizstāvji. Un tad visiem […]

Tautas balss

Savāda iepirkšanās

00:01
16.03.2024
22
Druva raksta:

“Atradu kādā interneta mēbeļu veikalā galdiņu, pasūtīju to, kurjers atveda, viss kārtībā. Tomēr, redzot, ka mēbele ražota Baltkrievijā, radās jautājums, vai tas tā drīkst būt. Ierakstot veikala mājaslapas preces komentāru sadaļā šo informāciju, to kāds operatīvi izdzēsa. Ne­vēlas, ka traucē biznesu,” savas aizdomas klāstīja liepēniete V.

"Druva" noskaidro. “Latvijas Pasts” nepiegādā Cēsu novada pašvaldības izdevumu

11:57
15.03.2024
45
16
Andra Gaņģe raksta:

“Mēs, vecpiebaldzēni, kas dzīvo Greiveros, šomēnes neesam saņēmuši pašvaldības izdevumu “Cēsu Novada Vēstis”. Gaidām jau ilgāku laiku, bet kā nav, tā nav. Kāpēc “Latvijas Pasts” kavējas ar piegādi?” redakcijā ar šādu jautājumu vairākkārt vērsās kāda vecpiebaldzēniete. “Latvijas Pasta” Vidzemes reģionā vadītāja Gunita Tomsone paskaidroja, ka no 1.marta “Latvijas Pasts” vairs neizplata Cēsu novada pašvaldības izdevumu. […]

Noteikumi nav visiem?

11:54
15.03.2024
21
1
Druva raksta:

“Pagājušajā nedēļā Cēsīs, Gaujas un Palasta ielas krustojumā, manīju kādu ārkārtīgi steidzīgu baltas krāsas apvidus auto, kurš “palidoja” garām krustojumā divu trīs jau apstājušos spēkratu rindai, it kā luksoforā degošais sarkanais signāls uz viņu neattiektos. Žēl, ka vēl arvien sastopami tādi sevi un citus apdraudoši autovadītāji,” stāstīja raiskumietis Ainārs.

Palīdzēt un mudināt

11:51
15.03.2024
13
Druva raksta:

“Izlasīju otrdienas “Druvas” numurā rakstu par anonīmo alkoholiķu grupām, kur atkarīgie atbalsta cits citu un notur skaidrā. Manuprāt, par šīm lietām vajadzētu rakstīt un stāstīt vēl vairāk un biežāk. Alkohols un tagad arī dažādas narkotiskās vielas rada daudz lielāku postu, nekā varam iedomāties. Ģimenes, tuvinieki kautrējas runāt par savu “melno avi”, tā visi iestieg vēl […]

Nav slikti

00:09
14.03.2024
21
Druva raksta:

“Lasot “Druvā” , kā viens iedzīvotājs saka – Cēsis ir laba vieta dzīvei -, otrs, ka nē, man gribas teikt – pilsēta nav slikta vieta dzīvošanai. Ir ļoti daudz plusu, skaisti parki, sakopta zaļā zonā, arī ielas remontē, bet skaidrs, ka visas reizē nevar sakārtot. Uzcelta koncertzāle, ir labas skolas, mākslas skola, pieejami dažādi pulciņi. […]

Sludinājumi