Trešdiena, 24. aprīlis
Vārda dienas: Visvaldis, Nameda, Ritvaldis, Ritums

Ceļā uz sabiedriskajiem medijiem bez reklāmas

Jānis Buholcs
07:50
20.09.2017
3

2020. gadā Latvijas sabiedriskie mediji varētu aiziet no reklāmas tirgus – šādu pieļāvumu pagājušajā nedēļā izteica Saeimas deputāti, kas uzklausīja Kultūras ministrijas ziņojumu par šo tēmu. Lai gan tas nav akmenī cirsts solījums, tomēr politiķu izteikumos izskanējušais atbalsts reklāmu nerādīšanai sabiedriskajos medijos pats par sevi ir laba zīme.

Pašlaik sabiedriskie mediji – Latvijas Radio un Latvijas Tele­vīzija – daļu savai pastāvēšanai nepieciešamo ieņēmumu gūst no reklāmu demonstrēšanas. Šī nav laba kārtība dažādu iemeslu dēļ. Pirmkārt, sabiedriskajiem medijiem nevajag pelnīt naudu tādā veidā, kā to dara komercmediji. Būtu tikai normāli, ja Latvijas plašsaziņas līdzekļu telpā būtu kāda sala, kurā radio klausītāji un televīzijas skatītāji būtu pasargāti no visiem šiem zombējošajiem ātro kredītu, veļaspulveru, bezrecepšu zāļu un citu preču un pakalpojumu tirgotājiem. Nav jau gluži tā, ka reklāma ir kaut kāda nevainīga parādība, kas vienkārši jāpārcieš, lai varētu paskatīties televizoru. Lai kā daudziem negribētos atzīt, reklāmai ir ietekme uz cilvēku pirkumiem – pretējā gadījumā reklāmas šādā formā neeksistētu. Galu galā par to, ko mēs skatāmies un klausāmies – tai skaitā sabiedriskajos medijos –, tāpat samaksā pati sabiedrība, patērētāji, ne jau “sponsori” no savas kabatas. Tēriņus sedz tie, kas ņem reklamētos kredītus bez parēķināšanas, cik tie reāli izmaksā; tie, kas maisiem pērk reklamētās zāles, pat ja ne vienmēr tās viņiem ir nepieciešamas; kā arī pērk visu pārējo reklamēto. (Protams, nav tā, ka reklāmas allaž stāsta blēņas, taču jebkurā gadījumā reklamēšanās izmaksas ir iekļautas preces vai pakalpojuma cenā.) Korektāk, ja sabiedrība ar saviem nodokļiem maksā konkrēti par sev (dažādām sabiedrības grupām) paredzētu saturu. Sabiedriskajiem medijiem jāstrādā sabiedrības interesēs, nevis šis savs uzdevums jāpilda pa starpām reklāmas pauzēm, kurās kāds atkal kaut ko grib pārdot.

Otrkārt, sabiedriskie mediji centienos piesaistīt reklāmas naudu pašlaik konkurē ar komerciālajiem medijiem. Tas savukārt nozīmē lielāku sacensību par reklāmdevējiem, kuru budžets ir ierobežots, un mazāk potenciāli iegūstamo līdzekļu, kurus šādi var piesaistīt komercmediji – bet tiem citu pastāvīgu finanšu avotu nemaz nav. Šis aspekts ir jāskata kontekstā ar nepieciešamību stiprināt valsts informatīvo telpu – tas, citstarp, nozīmē arī vajadzību pēc finansiāli un redakcionāli patstāvīgiem medijiem, kuri spēj piesaistīt vietējo auditoriju un konkurēt ar ārzemju saturu. Taču pēdējā laika notikumi plašsaziņas līdzekļu nozarē Latvijā atgādina, ka situācija var izvērsties arī visai sarežģīta.

Šogad viens no Latvijas komerc­mediju tirgus lielajiem dalībniekiem zviedru koncerns MTG paziņoja, ka pārdod savas raidorganizācijas Baltijā. Pircējs ir ASV investīciju kompānija “Providen­ce Equity Partners”, taču tiklab kādā citā situācijā ietekmi pār lielu Latvijas mediju tirgus spēlētāju varētu gūt pircējs no tādas valsts, kurai ir pavisam konkrēta interese par politisko situāciju Latvijā. Tādam pircējam mazāk interesētu, vai iegādātais medijs ir ekonomiski dzīvotspējīgs, kamēr vien tas spēj sasniegt pietiekami plašu auditoriju.

Taču komercmediju sektorā tieši ekonomiskā dzīvesspēja ir viens no svarīgākajiem elementiem, kas nodrošina neatkarību. Ja medijs spēj sevi uzturēt pats, tam nav nepieciešams riskēt ar savu reputāciju, lai meklētu kādus politiski angažētus ienākumu avotus. Līdz ar to reklāmu neņemšana raidīšanai sabiedriskajos medijos palielinātu pieejamā finansējuma apjomu komercmedijiem un tādējādi stiprinātu visu plašsaziņas līdzekļu nozari Latvijā kopumā.

Argumenti par labu sabiedrisko mediju aiziešanai no reklāmas tirgus ir izskanējuši daudz, taču viss parasti atduras pret secinājumu, ka “nav politiskās gribas”. Citiem vārdiem, visi it kā piekrīt, ka to vajadzētu darīt, taču Saeimā ievēlēto partiju vairākums vai nu neredz iespēju ko tādu realizēt, vai arī neuzskata to par degošu jautājumu.

To, protams, arī var saprast. Lai sabiedriskajiem medijiem vairs nevajadzētu raidīt reklāmas, šādi negūtie ienākumi ir jākompensē no citurienes. Runa ir par miljoniem eiro. Taču vienlaikus runa ir par sabiedrisko mediju stiprināšanu un attīstīšanu, kas ir valstiski svarīgs jautājums. Runa ir par ceļu uz tādu apstākļu nodrošināšanu, ka sabiedriskie mediji var koncentrēties uz savu centrālo – sabiedrisko – funkciju pildīšanu tā vietā, lai domātu, kā vairāk iepatikties reklāmdevējiem. Un, kad tiks radīti un nodrošināti priekšnoteikumi, lai sabiedriskie mediji nudien varētu strādāt kā īsti sabiedriskie mediji, sabiedrībai būs arī stingrāks pamats pieprasīt attiecīgu rezultātu.

Pagājušajā nedēļā Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas deputāti uzklausīja Kultūras ministrijas Mediju politikas nodaļas sagatavoto ziņojumu par iespējamajiem scenārijiem šinī jautājumā. Tie ir četri: atstāt visu, kā ir līdz šim; valstij drusku pabalstīt komercmedijus, lai tādējādi mazinātu sīvo konkurenci uz ierobežoto reklāmas naudu; sabiedriskajiem medijiem pakāpeniski aiziet no reklāmas tirgus; vai arī Latvijas Radio un Latvijas Televīzijai no reklāmas tirgus aiziet abiem un uzreiz.

Šajā sēdē kā laiks, kurā reklāmas sabiedriskajos medijos varētu mitēties, izskanēja 2020. gads – tai skaitā no politiķu puses. Līdz tam laikam daudz kas, protams, var mainīties. Citstarp daudz kas ir atkarīgs no valsts budžeta situācijas. Tomēr vienlaikus gada skaitļa nosaukšana rāda, ka jautājums politiķu dienaskārtībā sāk nostiprināties. Cerams, ka tas tur arī saglabāsies.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Valsts bez savas vīzijas

15:13
22.04.2024
34

Latvija ir valsts, kurā ciena savu valodu, ir senas tradīcijas, bagāts kultūras mantojums. Tāpat vienmēr uzsvērts, ka Latvijā ir ļoti skaista daba, turklāt te varam piedzīvot visus četrus gadalaikus. Bet vai tas ir pietiekami, lai ieinteresētu ārvalstu investorus ieguldīt? Acīmredzot nē. To apliecina arī Rīgas Ekonomikas augstskolas un Ārvalstu investoru padomes Latvijā (FICIL) veiktais pētījums […]

Krievijas iedzīvotāju portrets martā

15:13
22.04.2024
16

Aptaujas un socioloģiskie pētījumi vismaz vairākus gadus nedod precīzu un patiesu Krievijas iedzīvotāju uzskatu un nostājas ainu. Tomēr zināmu priekšstatu, ko iedzīvotāji vēlas, no kā baidās un no kādām atbildēm izvairās, aptaujas vieš. Levadas Centrs, kurš jau sen Krievijā ieguvis “ārvalstu aģenta” statusu, martā veica divas interesantas aptaujas: Ļeņins un viņa loma Krievijas dzīvē un […]

Iedzer, vecais, granapipku…

09:05
18.04.2024
59

Nav dienas, kad policija neziņotu, cik dzērājšoferu aizturēts, cik skandālu noticis, kopīgi lietojot alkoholu.    Pēc Pasaules Veselības organizācijas datiem Latvija ieņem 4. vietu, bet Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas valstu vidū Latvija alkohola patēriņā ieņem 1. vietu. 2020. gadā reģistrētā absolūtā alkohola patēriņš uz vienu 15 gadus vecu un vecāku iedzīvotāju Latvijā bija 12,1 litrs, […]

Atgriezties mājās vienmēr ir laba ideja

13:04
16.04.2024
52

Atgriešanās Latvijā pēc ilgāka laika ārvalstīs var būt gan bagāta emocionālā pieredze, gan izaicinošs ceļojums. Tas sniedz iespēju atkal sastapties ar dzimto valsti un savējiem, atvērt durvis jaunām profesionālajām vai personiskajām iespējām. Arī es pirms diviem mēnešiem esmu atgriezusies no Zviedrijas, kur kopā ar ģimeni pavadīju divarpus gadu. Bijām neliels latviešu loks, draugi un ģimene, […]

Dejas un sapņi

12:20
14.04.2024
29

Deja ir vēl viena valoda, caur kuru atklāt cilvēka iekšējo pasauli, pārdzīvojumus un sapņus. Par to ikviens varēja pārliecināties deju grupas “Viva” 25. jubilejas koncertā. Tajā uzstājās ne tikai tagadējās dejotājas, bet kustību burvībai ļāvās arī bijušās kolektīva dalībnieces, kurām jau ir mazuļi, savienojot pagātnes pieredzi ar īpašo dejas prieku šodienā. Stāsts, ko katra dejotāju […]

“Atkal viena ziema izaurēta. Izturēta". (M. Čaklais)

12:18
13.04.2024
32

Laiks ir skarbs ne tikai kara dēļ. Vairāki Eiropas Savienības (ES) institūciju lēmumi pēdējā laikā vismaz Latvijā rada neizpratni, spriedzi un arī nepatiku pret ES. Diemžēl vēlmi piedalīties Eiroparlamenta (EP) vēlēšanās 8. jūnijā tas, visticamāk, nevairos, lai gan šie notikumi spilgti apliecina to, cik svarīgi, kādi cilvēki tiek ievēlēti Eiroparlamentā, jo EP var un drīkst […]

Tautas balss

Ģimnāzijas remonts ievelkas

09:23
23.04.2024
18
Druva raksta:

“Ļoti ievilcies Cēsu Valsts ģimnāzijas ēkas remonts. Esmu pensionēta skolotāja, mani interesē, vai jaunajā mācību gadā ģimnāzisti varēs atgriezties savā skolā vai mācības būs jāturpina pielāgotajās telpās Raunas ielā. Saprotu, ka tur nav slikti, taču ģimnāzijas tēla veidošanai gan tas par labu nenāk,” pārdomās dalījās seniore.

Dīvainie valodas nepratēji

13:26
16.04.2024
35
5
Druva raksta:

“Pagājušajā nedēļā klausījos televīzijas “Rīta Panorāmu”, kur “Stabilitātes” līderis Rosļikovs stāstīja, ka nav taču jāprasa pusmūža cilvēkiem ar Krievijas pilsonību latviešu valoda. Jaunajiem jā, bet vecāka gadagājuma nē. Sabiedrība Latvijā esot ļoti iekļaujoša, visi tiekot galā. Te nu jāatgādina, ka tiem, kam 75 un vairāk gadu, latviešu valodas eksāmens nav vajadzīgs, var palikt Latvijā arī, […]

Zinām tikai par vienu

12:23
14.04.2024
19
Druva raksta:

“Tagad, kad uzzinām, ka valsts augstās amatpersonas lidojumiem izvēlas arī individuālus pakalpojumus, gribētos zināt, kā rīkojušies premjeri, kas strādāja pirms Kariņa, un arī Valsts prezidenti. Ar kādiem reisiem, publiskiem vai individuāliem, viņi ar savu komandu lidoja? To žurnālisti varētu pastāstīt, varbūt vēl kādam atklātos pārkāpumi,” sprieda seniore.

Rudenī uzbūvē, pavasarī uzrok

12:22
13.04.2024
37
Druva raksta:

“Brīnījos, ka šopavasar Cēsīs, Bērzaines un Satekles ielas krustojumā, atkal raka. Pērn tur izveidoja drošības saliņu, nu visu jauca laukā un pārbūvēja. Jācer, ka tas nesadārdzinās ielas remontu, kas jau tāpat izmaksā daudz. Tādi gadījumi vienmēr raisa izbrīnu. Vai tiešām grūti saplānot, kas kurā vietā jādara, lai nenāktos atkārtoti tērēt naudu,” pārdomās dalījās apkaimes iedzīvotāja.

Neiecietīgais šoferis

12:20
12.04.2024
31
Druva raksta:

“Izlasīju “Hallo, “Druva”” par laipno autobusa šoferi un nodomāju, cik jauki, ja tādi būtu visi. Diemžēl esmu novērojusi, ka ir arī ļoti nelaipni autobusu vadītāji. Tā vienudien autobusā kāpa sieviete ar atbalsta nūjām, ko viņai bija grūti noturēt rokās, tās krita, šoferis tās vairākkārt pacēla, līdz neizturēja un teica – vai visu dienu tā būs […]

Sludinājumi