Sestdiena, 20. aprīlis
Vārda dienas: Mirta, Ziedīte, Meija

Ar vilcienu ātrāk, bet lielceļi put

Sarmīte Feldmane
15:18
11.12.2019
1

Lai sabiedrību informētu par Satiksmes ministrijas aktualitātēm, redakcijā viesojās satiksmes ministrs Tālis Linkaits. Sarunu viņš sāka ar ziņu, kas īpaši iepriecinās liepēniešus – pasažieru iecienītais vilciena reiss, šogad atklātais darba dienu Cēsu ekspresis sācis kursēt no/līdz Valmierai, un pieturvieta ir arī Lode.

“Izmaiņas ir arī citos maršrutos. Pasažieriem jāseko informācijai. Ne visi reisi piestās Melturos,” skaidroja ministrs un uzsvēra, ka ir vērtēts – ja brauc ar auto, ievērojot satiksmes noteikumus, tad valmierieši ar vilcienu Rīgā nokļūst tādā pašā laikā. Par to, ka šāds ekspresis iedzīvotājiem ir izdevīgs, liecina pasažieru skaita palielināšanās. Šī gada 3.ceturksnī bija par 38% braucēju vairāk nekā 2018.gada 3.ceturksnī.
“Dzelzceļš Latvijā ilgus gadus pievērsās nevis pasažieru, bet kravu pārvadājumiem. Tika domāts par to infrastruktūru. Mēģinām tomēr parādīt, ka vilciens var būt ātrāks, loģiski savienots ar autobusu kustību, tad ar to ir ērti braukt uz darbu, skolu un mājās. Par elektriskajiem vilcieniem ir noslēgts iepirkuma līgums, jauni vilcieni būs 2022.gadā. Līdz gada beigām jātiek skaidrībā, ko darīsim ar dīzeļvilcieniem. Tie ražoti padomju laikā, un vairs nevar dabūt rezerves daļas. Katrs vilciens ir kā muzeja eksponāts.

Vienmēr minu Cēsis un Siguldu kā labo piemēru, jo dzelzceļa stacija, autoosta, vieta, kur novietot velosipēdus un atstāt automašīnas, ir vienuviet. No 2021.gada lielākajām dzelzceļa stacijām jā­kļūst par pārsēšanās punktiem – atbrauc ar autobusu vai mašīnu, atstāj to un pārsēdies vilcienā. Amatas pašvaldība ir iegādājusies Ieriķu staciju, cerams, ka tai tiks rasts racionāls pielietojums,” teica ministrs.
“Druvas” lasītājiem, protams, ļoti interesē lauku ceļi, to atjaunošana, uzturēšana.

“Eiropas Savienības nauda beidzas, un ceļu nozarē sākas liesie gadi. Ceļi tiks uzturēti, ziemā iztīrīti. Latvijā ceļu tīkls ir ļoti liels, tas jāizvērtē racionāli. Arī nākotnē tiek domāts par galveno ceļu rekonstrukciju. Vidzemes šoseja pie Sēnītes un no Rīgas uz Jūrmalu ir patlaban vērienīgākie darbi. Taču reģionālajiem un vietējiem ilgtermiņa ieguldījumiem naudas nebūs. Kur veidosies avārijas situ­ācijas, tās tiks novērstas, bet naudas brauktuvju atjaunošanai nav. Cerams, no 2021.gada otras puses varēs atvērt arī ceļu uzturēšanas tirgu. Tas tiks darīts uzmanīgi. Vērtējam katru variantu, kā izdarīt nevis lētāk, bet kvalitatīvāk un ietaupīt, lai pēc tam nav jāremontē. Patlaban “Latvijas Autoceļu uzturētājam” ir monopols,” skaidroja T.Linkaits.

Baltie lielceļi un novadi

Lauciniekus, protams, visvairāk uztrauc grants ceļu stāvoklis. “Visi esam izauguši ar baltajiem lielceļiem. Latvijā vairāk nekā puse ir grants ceļu, Lietuvā nedaudz vairāk par 30 procentiem. Tāda ir reālā situācija. Ir ceļu atputekļošanas programma. Ja ceļš tuvu mājām, tas tiek apstrādāts, lai neput. Saprotu, pavasaros un rudeņos, kad ceļi pārmitri, ir problēmas. Protams, cilvēku prasības pieaug, un gribas, lai līdz mājai var aizbraukt pa asfaltu.

Ceram, ka lielu daļu vietējo ceļu izdosies atdot pašvaldību pārziņā. Līdzi tiks dots mērķfinansējums, pašvaldība varēs izvērtēt, kā to ieguldīt. Tā naudu var sadalīt loģiskāk. Saprotams, ka sniega tīrītājs vismaz iztīrīs galvenos, tad reģi­onālos un tikai pēc tam vietējos ceļus. Savukārt pašvaldība, kas labi pārzina situāciju, organizēs tīrītāja maršrutus tā, kā ērtāk iedzīvotājiem.

Cerīgi vērtēju administratīvi teritoriālo reformu. Ja resursus koncentrē, tos var racionālāk izmantot. Vairāk gudru galvu kopā var izmantot lielākas iespējas. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija ir izstrādājusi ceļu atbalsta programmu. Paredzēts, ka vairāku gadu laikā 300 miljoni eiro būs tieši novadu ceļiem. Satiksmes ministrija iedevusi informāciju, kādā stāvoklī ir ceļi, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija kopā ar paš­valdībām izvērtēs, kurus programmas ietvaros sakārtos,” stāstīja ministrs.

Viņš atzina, ka kopumā ministrijai sadarbība ar pašvaldībām ir laba. “Cenšos pabūt visās pašvaldībās. Esmu vidzemnieks, šo pusi labi zinu. Reģionālie ceļi būvēti vienlaikus, un tagad vienlaikus tie brūk. Man bieži prasa, vai varu apsolīt, ka tiešām kāds konkrēts ceļš tiks sakārtots. Esmu uzmanīgs ar solīšanu. Tie, kuri jau ielikti valsts bāzes finansējumā, noteikti tiks rekonstruēti,” sacīja T.Linkaits.

Kvalitātei jābūt

Runājot par pārbūvēto autoceļu kvalitāti, ministrs atzina, ka ceļinieki strādā godam. Protams, katrs ceļš vai posms ir citāds, ar to jārēķinās. “ Kaut vai Vidzemes šosejas Bērzkroga posms. Tas ceļiniekiem bija pārbaudījums – ieplakas, grāvji, noslīdeņi. Ar aizdomām skatījāmies, kā igauņiem, kas izpildīja šos darbus, veiksies. Rezultāts ir pietiekami labs. Lietuvas pierobežā tika uzklāts dubultās virsmas segums, to jau vienreiz firma par saviem līdzekļiem pārtaisīja, tagad gaidām pavasari, bet atkal jāpārtaisa. Arī Tukumā uzklāja jaunu segumu, un akmeņi bojā mašīnu stiklus. Tā kā situācijas ir dažādas. Redzam, ka arī pieredzējušām firmām ar pirmo reizi nesanāk. Visticamāk, darbu vadītāji nespēj visur un vienmēr būt klāt. Tā kā ieviesta garantiju sistēma, ceļu būvnieki par saviem līdzekļiem pārtaisa tikmēr, līdz ceļš ir uzbūvēts kvalitatīvi.

Protams, būtisks jautājums ir kadri. Jau tagad runā, kad sāksies “Rail Baltic” būvniecība, ceļiniekiem tur būs daudz darba un nebūs, kas atjauno ceļus. Tas ir pārspīlējums. Vismaz pirmajos gados darbs būs celtniekiem, nevis ceļu būvniekiem. 2020.gada beigās jau Rīgas dzelzceļa stacijā sāks iekārtot būvlaukumu. Pēc tam lidostā būs dzelzceļa stacijas būvniecība. Tā kā ceļiniekiem varbūt 2022.gadā būs darbs “Rail Baltic”.”
Satiksmes nozares saimniecība ir liela: lidostas, ostas, ceļi, sakari. Ministrs Tālis Linkaits vērtē, ka gada laikā izdevies paveikt diezgan daudz.

***

2020. – 2022. gadam paredzēts

2020.gadā ceļa Ērgļi – Drabeši 4, 26 kilometru posma, (no 44,52 līdz 48,77 km) un autoceļa Cēsis – Raiskums – Auciems 1,3 km (no 5 līdz 6.3 km) – divkārtu virsmas apstrāde.

No 2022. līdz 2023.gadam plānots autoceļa Umurga – Cēsis – Līvi segas pārbūve 12,93 kilometru posmā.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Iedzer, vecais, granapipku…

09:05
18.04.2024
41

Nav dienas, kad policija neziņotu, cik dzērājšoferu aizturēts, cik skandālu noticis, kopīgi lietojot alkoholu.    Pēc Pasaules Veselības organizācijas datiem Latvija ieņem 4. vietu, bet Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas valstu vidū Latvija alkohola patēriņā ieņem 1. vietu. 2020. gadā reģistrētā absolūtā alkohola patēriņš uz vienu 15 gadus vecu un vecāku iedzīvotāju Latvijā bija 12,1 litrs, […]

Atgriezties mājās vienmēr ir laba ideja

13:04
16.04.2024
38

Atgriešanās Latvijā pēc ilgāka laika ārvalstīs var būt gan bagāta emocionālā pieredze, gan izaicinošs ceļojums. Tas sniedz iespēju atkal sastapties ar dzimto valsti un savējiem, atvērt durvis jaunām profesionālajām vai personiskajām iespējām. Arī es pirms diviem mēnešiem esmu atgriezusies no Zviedrijas, kur kopā ar ģimeni pavadīju divarpus gadu. Bijām neliels latviešu loks, draugi un ģimene, […]

Dejas un sapņi

12:20
14.04.2024
22

Deja ir vēl viena valoda, caur kuru atklāt cilvēka iekšējo pasauli, pārdzīvojumus un sapņus. Par to ikviens varēja pārliecināties deju grupas “Viva” 25. jubilejas koncertā. Tajā uzstājās ne tikai tagadējās dejotājas, bet kustību burvībai ļāvās arī bijušās kolektīva dalībnieces, kurām jau ir mazuļi, savienojot pagātnes pieredzi ar īpašo dejas prieku šodienā. Stāsts, ko katra dejotāju […]

“Atkal viena ziema izaurēta. Izturēta". (M. Čaklais)

12:18
13.04.2024
29

Laiks ir skarbs ne tikai kara dēļ. Vairāki Eiropas Savienības (ES) institūciju lēmumi pēdējā laikā vismaz Latvijā rada neizpratni, spriedzi un arī nepatiku pret ES. Diemžēl vēlmi piedalīties Eiroparlamenta (EP) vēlēšanās 8. jūnijā tas, visticamāk, nevairos, lai gan šie notikumi spilgti apliecina to, cik svarīgi, kādi cilvēki tiek ievēlēti Eiroparlamentā, jo EP var un drīkst […]

Katram sava loma

12:16
13.04.2024
30

“Īstais teātris ir dzīve,” secina aktrise Džūlija Lamberte (attēlo Vija Artmane) filmā “Teātris”. To sapratuši un lieliski izmanto televīzijas ļaudis, veidojot realitātes šovus, kas nudien bieži vien ir interesantāki un saistošāki par daudzām filmām un pat teātra izrādēm. Ja nu neinteresē šovi, ne mazāk saistoša ir politiskā skatuve, kas liek gan vilties, gan pasmieties, gan […]

Dažādas intereses vienā laivā

08:15
10.04.2024
26

Cik nav dzirdēta darba devēju neizpratne, ne sūkstīšanās, ka darbinieki prot pagarināt brīvdienas, vasarā atvaļinājumus. To izdara saslimstot un saņemot naudu gan no darba devēja, gan valsts. Uzņēmēji gadiem runā, ka ir cilvēki, kuri iemanījušies izmantot darbnespējas lapas, lai atpūstos. It kā jau – kas tur slikts, katram veselība ir tāda, kāda nu ir, un […]

Tautas balss

Dīvainie valodas nepratēji

13:26
16.04.2024
30
5
Druva raksta:

“Pagājušajā nedēļā klausījos televīzijas “Rīta Panorāmu”, kur “Stabilitātes” līderis Rosļikovs stāstīja, ka nav taču jāprasa pusmūža cilvēkiem ar Krievijas pilsonību latviešu valoda. Jaunajiem jā, bet vecāka gadagājuma nē. Sabiedrība Latvijā esot ļoti iekļaujoša, visi tiekot galā. Te nu jāatgādina, ka tiem, kam 75 un vairāk gadu, latviešu valodas eksāmens nav vajadzīgs, var palikt Latvijā arī, […]

Zinām tikai par vienu

12:23
14.04.2024
17
Druva raksta:

“Tagad, kad uzzinām, ka valsts augstās amatpersonas lidojumiem izvēlas arī individuālus pakalpojumus, gribētos zināt, kā rīkojušies premjeri, kas strādāja pirms Kariņa, un arī Valsts prezidenti. Ar kādiem reisiem, publiskiem vai individuāliem, viņi ar savu komandu lidoja? To žurnālisti varētu pastāstīt, varbūt vēl kādam atklātos pārkāpumi,” sprieda seniore.

Rudenī uzbūvē, pavasarī uzrok

12:22
13.04.2024
33
Druva raksta:

“Brīnījos, ka šopavasar Cēsīs, Bērzaines un Satekles ielas krustojumā, atkal raka. Pērn tur izveidoja drošības saliņu, nu visu jauca laukā un pārbūvēja. Jācer, ka tas nesadārdzinās ielas remontu, kas jau tāpat izmaksā daudz. Tādi gadījumi vienmēr raisa izbrīnu. Vai tiešām grūti saplānot, kas kurā vietā jādara, lai nenāktos atkārtoti tērēt naudu,” pārdomās dalījās apkaimes iedzīvotāja.

Neiecietīgais šoferis

12:20
12.04.2024
27
Druva raksta:

“Izlasīju “Hallo, “Druva”” par laipno autobusa šoferi un nodomāju, cik jauki, ja tādi būtu visi. Diemžēl esmu novērojusi, ka ir arī ļoti nelaipni autobusu vadītāji. Tā vienudien autobusā kāpa sieviete ar atbalsta nūjām, ko viņai bija grūti noturēt rokās, tās krita, šoferis tās vairākkārt pacēla, līdz neizturēja un teica – vai visu dienu tā būs […]

Stingrāk jāsoda

08:20
09.04.2024
42
Druva raksta:

“Mēs apsūdzam Balt­krieviju migrantu plūsmā uz Latviju. Taču vai tāda būtu iespējama, ja mūsu pusē nebūtu cilvēku, kas palīdz? Manuprāt, tos, kas atbalsta migrantu ievešanu Latvijā, būtu ļoti stingri jāsoda, jo nekas cits šos cilvēkus neatturēs,” domās dalījās J.

Sludinājumi