Sestdiena, 20. aprīlis
Vārda dienas: Mirta, Ziedīte, Meija

Akcijas notiek, rezultāti jūtami neuzlabojas

Jānis Gabrāns
07:14
25.09.2018
2

Satiksmes drošība mūsu valstī balstās uz dažādām kampaņām, kas aicina ievērot ceļu satiksmes noteikumus – nebraukt dzērumā, nepārkāpt ātrumu, piesprādzēties, nelietot mobilos telefonus, taču šie aicinājumi nedod īpašus rezultātus.

Šodien uz Latvijas ceļiem vairāk redzēsim ceļu policijas kontroles, jo 19.septembrī jau trešo gadu pēc kārtas visās Eiropas Savienības dalībvalstīs norisinās Eiropas ceļu policijas tīkla (TISPOL) un Eiropas Komisijas organizētā kampaņa “Eiropas diena bez ceļu satiksmes negadījumos (CSN) bojā gājušiem un smagi ievainotiem cilvēkiem”.

Kampaņas rīkotāji neslēpj, ka viņu mērķis ambiciozs – aizvadīt šo dienu uz Eiropas ceļiem bez neviena ceļu satiksmes negadījuma ar bojā gājušajiem un smagi ievainotajiem, tādējādi padarot to par drošāko dienu ceļu satiksmē. Pērn šajā dienā Latvijā tika reģistrēti 133 ceļu satiksmes negadījumi, kuros cieta 13 cilvēki, taču izdevās iztikt bez upuriem.

Kopumā situācija pasaulē nav iepriecinoša, ik dienu satiksmes negadījumos bojā iet 3500 cilvēki, visvairāk 15 – 29 gadu vecumā, un ātrums ir viens no izplatītākajiem traģēdiju iemesliem.

Lai tuvinātu ambiciozo mērķu sasniegšanu un pievērstu autovadītāju uzmanību ātruma riskam, Starptautiskā automobiļu federācija (FIA) sadarbībā ar autoklubiem Eiropā īsteno satiksmes drošības akciju “Samazini ātrumu”. FIA pētījumi liecina, ka 40 – 50 procenti autovadītāju mēdz braukt ātrāk, nekā atļauts konkrētā ceļa posmā. Latvijas Trans­portlīdzekļu apdrošinātāju biroja veiktā aptauja vēsta, ka 30 procenti autovadītāju regulāri pārkāpj atļauto braukšanas ātrumu.

Latvijas Ceļu satiksmes drošības plāns paredz līdz 2020. gadam samazināt negadījumos smagi cietušo un bojā gājušo skaitu par 50 procentiem, salīdzinot ar 2010. gadu, jeb no 218 līdz 109 personām gadā. Statistika rāda, ka pērn satiksmes negadījumos bojā gāja 136 cilvēki. Varētu teikt, ka situācija uzlabojas, taču ne viss ir tik rožaini. Ja paskatāmies uz ievainoto skaitu, te vērojama gluži pretēja tendence. Ja 2010.gadā CSN tika ievainoti 4023 cilvēki, pērn – 4824. Palielinājies arī kopējais negadījumu skaits ar cietušajiem no 3193 negadījumiem 2010.gadā līdz 3875 pērn. Tas liecina vien to, ka automašīnas gan ir drošākas, iespējams, cilvēki vairāk lieto drošības jostas, diemžēl negadījumu skaits nesamazinās. Pro­tams, zināmu daļu var norakstīt uz arvien pieaugošo transporta līdzekļu skaitu, taču fakts paliek fakts, ceļu satiksmes negadījumu skaits palielinās. Ja 2010.gadā valstī kopumā bija reģistrēti 38 343 ceļu satiksmes negadījumi, pērn jau 45 466.

Arī Valsts policijas Vidzemes reģiona pārvaldes Cēsu iecirkņa priekšnieks Aldis Pāže neslēpj, ka situācija uz ceļiem būtiski neuzlabojas: “Redzam, kāda ir braukšanas kultūra – ātruma ierobežojumus ignorējam, braucot pie stūres runājam pa telefonu, lai gan tas ir aizliegts, drošības jostas un bērnu sēdeklīšus nelietojam. To ikviens var redzēt pie skolām, bērnudārziem vai vienkārši pastāvot ielas malā un paskaitot, cik daudzi runā pa mobilajiem tālruņiem. Ļoti daudz, bet tas viss taču apdraud satiksmes drošību. Var par to runāt vai nerunāt, var paaugstināt sodus – nekas būtiski nemainās. Jāteic, man pat nav skaidrojuma, ko darīt, lai situāciju uzlabotu. Laikam vajadzētu katram autovadītājam sākt ar attieksmes maiņu. Kā ir šobrīd? Ja policija aptur, lai sodītu par tālruņa lietošanu, vainīgais nevis atzīst, ka ir pārkāpis, bet saka – jūs pierādiet, ka es runāju. Un policistam gandrīz vai jājūtas vainīgam, ka apturējis mašīnu. Arī par citiem pārkāpumiem aizturētais vispirms meklē attaisnojumu, nevis atzīst savu vainu. Kamēr tas nemainīsies, situācija ceļu satiksmē neuzlabosies.”

Lai arī sodu paaugstināšanai būtu jābūt kā galējam līdzeklim, kad pārējās iespējas izsmeltas, iespējams, šobrīd tas ir vienīgais, kas var situāciju mainīt. Vēl svarīgāk būtu radīt situāciju, ka izvairīšanās no soda ir neiespējama.

Autovadītāji, kuri bieži brauc pa mūsu tuvākajām kaimiņvalstīm – Lietuvu un Igauniju-, atzīst, ka tur situācija ir krasi atšķirīga.
“Ja pie mums vidējais ātrums uz ceļiem ir virs simta, kaimiņos – zem tā. Tur ātruma ierobežojumus ievēro, jo sodi lieli, kontrole notiek regulāri. Mums te vēl nedaudz valda tāda kā visatļautība un arī pašpārliecinātība. Daudzi domā, varu jau skriet, avārijas situācijā mašīnu savākšu, diemžēl nekad nevaram paredzēt, kas var atgadīties, un maz ticams, ka brīdī, kad lēmums jāpieņem un jārealizē sekunžu desmitdaļās, to spēsim,” saka autovadītājs ar ilg­gadēju pieredzi Ilmārs Gūt­ma-nis.
Varam jau pārmest, kur skatās policija, kāpēc nekontrolē braukšanas ātrumu pilsētā un tamlīdzīgi, bet vai tad dzīvojam policejiskā valstī, kur viss jākontrolē? Vai lēmumam – braukt droši – nav jānāk no pašiem autovadītājiem, kuriem vajadzētu padomāt, ka ar savu pārgalvīgo braukšanu apdraud ne tikai sevi, bet arī pārējos satiksmes dalībniekus, tai skaitā velobraucējus un gājējus.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Iedzer, vecais, granapipku…

09:05
18.04.2024
36

Nav dienas, kad policija neziņotu, cik dzērājšoferu aizturēts, cik skandālu noticis, kopīgi lietojot alkoholu.    Pēc Pasaules Veselības organizācijas datiem Latvija ieņem 4. vietu, bet Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas valstu vidū Latvija alkohola patēriņā ieņem 1. vietu. 2020. gadā reģistrētā absolūtā alkohola patēriņš uz vienu 15 gadus vecu un vecāku iedzīvotāju Latvijā bija 12,1 litrs, […]

Atgriezties mājās vienmēr ir laba ideja

13:04
16.04.2024
34

Atgriešanās Latvijā pēc ilgāka laika ārvalstīs var būt gan bagāta emocionālā pieredze, gan izaicinošs ceļojums. Tas sniedz iespēju atkal sastapties ar dzimto valsti un savējiem, atvērt durvis jaunām profesionālajām vai personiskajām iespējām. Arī es pirms diviem mēnešiem esmu atgriezusies no Zviedrijas, kur kopā ar ģimeni pavadīju divarpus gadu. Bijām neliels latviešu loks, draugi un ģimene, […]

Dejas un sapņi

12:20
14.04.2024
21

Deja ir vēl viena valoda, caur kuru atklāt cilvēka iekšējo pasauli, pārdzīvojumus un sapņus. Par to ikviens varēja pārliecināties deju grupas “Viva” 25. jubilejas koncertā. Tajā uzstājās ne tikai tagadējās dejotājas, bet kustību burvībai ļāvās arī bijušās kolektīva dalībnieces, kurām jau ir mazuļi, savienojot pagātnes pieredzi ar īpašo dejas prieku šodienā. Stāsts, ko katra dejotāju […]

“Atkal viena ziema izaurēta. Izturēta". (M. Čaklais)

12:18
13.04.2024
29

Laiks ir skarbs ne tikai kara dēļ. Vairāki Eiropas Savienības (ES) institūciju lēmumi pēdējā laikā vismaz Latvijā rada neizpratni, spriedzi un arī nepatiku pret ES. Diemžēl vēlmi piedalīties Eiroparlamenta (EP) vēlēšanās 8. jūnijā tas, visticamāk, nevairos, lai gan šie notikumi spilgti apliecina to, cik svarīgi, kādi cilvēki tiek ievēlēti Eiroparlamentā, jo EP var un drīkst […]

Katram sava loma

12:16
13.04.2024
30

“Īstais teātris ir dzīve,” secina aktrise Džūlija Lamberte (attēlo Vija Artmane) filmā “Teātris”. To sapratuši un lieliski izmanto televīzijas ļaudis, veidojot realitātes šovus, kas nudien bieži vien ir interesantāki un saistošāki par daudzām filmām un pat teātra izrādēm. Ja nu neinteresē šovi, ne mazāk saistoša ir politiskā skatuve, kas liek gan vilties, gan pasmieties, gan […]

Dažādas intereses vienā laivā

08:15
10.04.2024
26

Cik nav dzirdēta darba devēju neizpratne, ne sūkstīšanās, ka darbinieki prot pagarināt brīvdienas, vasarā atvaļinājumus. To izdara saslimstot un saņemot naudu gan no darba devēja, gan valsts. Uzņēmēji gadiem runā, ka ir cilvēki, kuri iemanījušies izmantot darbnespējas lapas, lai atpūstos. It kā jau – kas tur slikts, katram veselība ir tāda, kāda nu ir, un […]

Tautas balss

Dīvainie valodas nepratēji

13:26
16.04.2024
29
5
Druva raksta:

“Pagājušajā nedēļā klausījos televīzijas “Rīta Panorāmu”, kur “Stabilitātes” līderis Rosļikovs stāstīja, ka nav taču jāprasa pusmūža cilvēkiem ar Krievijas pilsonību latviešu valoda. Jaunajiem jā, bet vecāka gadagājuma nē. Sabiedrība Latvijā esot ļoti iekļaujoša, visi tiekot galā. Te nu jāatgādina, ka tiem, kam 75 un vairāk gadu, latviešu valodas eksāmens nav vajadzīgs, var palikt Latvijā arī, […]

Zinām tikai par vienu

12:23
14.04.2024
17
Druva raksta:

“Tagad, kad uzzinām, ka valsts augstās amatpersonas lidojumiem izvēlas arī individuālus pakalpojumus, gribētos zināt, kā rīkojušies premjeri, kas strādāja pirms Kariņa, un arī Valsts prezidenti. Ar kādiem reisiem, publiskiem vai individuāliem, viņi ar savu komandu lidoja? To žurnālisti varētu pastāstīt, varbūt vēl kādam atklātos pārkāpumi,” sprieda seniore.

Rudenī uzbūvē, pavasarī uzrok

12:22
13.04.2024
33
Druva raksta:

“Brīnījos, ka šopavasar Cēsīs, Bērzaines un Satekles ielas krustojumā, atkal raka. Pērn tur izveidoja drošības saliņu, nu visu jauca laukā un pārbūvēja. Jācer, ka tas nesadārdzinās ielas remontu, kas jau tāpat izmaksā daudz. Tādi gadījumi vienmēr raisa izbrīnu. Vai tiešām grūti saplānot, kas kurā vietā jādara, lai nenāktos atkārtoti tērēt naudu,” pārdomās dalījās apkaimes iedzīvotāja.

Neiecietīgais šoferis

12:20
12.04.2024
27
Druva raksta:

“Izlasīju “Hallo, “Druva”” par laipno autobusa šoferi un nodomāju, cik jauki, ja tādi būtu visi. Diemžēl esmu novērojusi, ka ir arī ļoti nelaipni autobusu vadītāji. Tā vienudien autobusā kāpa sieviete ar atbalsta nūjām, ko viņai bija grūti noturēt rokās, tās krita, šoferis tās vairākkārt pacēla, līdz neizturēja un teica – vai visu dienu tā būs […]

Stingrāk jāsoda

08:20
09.04.2024
42
Druva raksta:

“Mēs apsūdzam Balt­krieviju migrantu plūsmā uz Latviju. Taču vai tāda būtu iespējama, ja mūsu pusē nebūtu cilvēku, kas palīdz? Manuprāt, tos, kas atbalsta migrantu ievešanu Latvijā, būtu ļoti stingri jāsoda, jo nekas cits šos cilvēkus neatturēs,” domās dalījās J.

Sludinājumi