Redakcija saņēma vēstuli no kāda lasītāja, kurš raksta par ķibelēm ar vēstules sūtīšanu. Viņš sūtījis vēstuli kādai paziņai, bet pēc tam sapratis, ka uzrakstījis nepareizu adresi. Bet vēstule jau iemesta “Latvijas Pasta” vēstuļu kastē. Kļūdījies vienā vai divos burtos, bet sanāk pavisam cits gala mērķis. Taču viņš neesot saņēmis arī vēstuli atpakaļ, ja reiz tā līdz adresātam nav nonākusi. Tāpēc gribot noskaidrot, kas notiek ar vēstulēm, kam nepareizs adresāts?
Varētu domāt, ka vēstules klasiskajā izpratnē vairs netiek sūtītas, jo viss notiek e-vidē, taču statistika liecina pretējo. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2014.gada pārskatā lasāms, ka pērn Latvijā nosūtīts 42,5 miljoni vēstuļu, kas ir par 12 procentiem vairāk nekā pirms gada, un šis skaits ir lielākais pēdējos piecos gados.
Zinot to, ka viss atrodams tīmeklī, vispirms atbildi par to, kur ceļo vēstules, centos rast tur, bet rezultāts bija interesants. Populārākajā meklētājā ierakstīju – ja vēstulei nepareizs adresāts – un nospiedu – meklēt. No piedāvātā atvēru lapu, kuras virsraksts bija “Biežāk uzdotie jautājumi – Pasts”. Domāju, būs īstā, jo pirmais jautājums – vai iespējams uzlikt pasta pārsūtīšanu uz citu pastkastīti – it kā bija atbilstošs vēstuļu sūtīšanai. Arī jautājums – kā rīkoties, ja vēstules pienāk ar aizturi – būtu saprotams, taču tālāk lasītais – nejauši nodzēsu savu pastkasti, vai iespējams to atjaunot – lika saprast, ka esmu iebraucis citā vēstuļu sūtīšanas laikmetā. Te atmiņā atausa kaut kur lasītie izteicieni, par kuriem pirms 30 gadiem jūs noturētu par jukušu. Šis droši vien būtu viens no tiem.
Tāpēc sapratu, ka par klasisko vēstuļu sūtīšanu jājautā tieši iestādei, kas ar to nodarbojas. VAS “Latvijas Pasts” Kvalitātes vadības daļas vadītāja Gunita Mazīte stāsta, ka uzņēmuma darbinieki regulāri saskaras ar situācijām, kad uz sūtījuma nav norādīts adresāts, sūtītājs vai norādītā adrese nav precīza, kā arī uz sūtījumiem nav uzlīmētas atbilstoša nomināla pastmarkas: “Neatbilstoši noformēta vēstule var būt iemesls ne tikai ilgai tās ceļošanai, bet arī sūtījuma nenonākšanai līdz adresātam, tāpēc vēlamies uzsvērt, ka ļoti būtiski norādīt precīzas adreses, arī sūtītāja adresi, jo sūtījuma neizsniegšanas gadījumā tas tiek piegādāts atpakaļ sūtītājam.”
Saskaņā ar Pasta likumu un Ministru kabineta noteikumiem par adreses norādīšanu uz sūtījuma ir atbildīgs sūtītājs. “Latvijas Pasts” piegādā sūtījumus uz norādīto adresi, kas redzama uz sūtījuma, vienkāršos sūtījumus ievietojot pastkastītē.
“Gadījumos, kad sūtītājs nav norādījis pilnīgu vai precīzu adresātu vai adresi, “Latvijas Pasts” dara visu, lai noskaidrotu patieso saņēmēju un pasta sūtījumu izsniegtu adresātam. Gadījumos, kad tas nav iespējams un uz sūtījuma nav norādīta arī sūtītāja adrese, sūtījums nonāk neizsniegto sūtījumu noliktavā,” skaidro G. Mazīte.
Ātrai un drošai sūtījumu piegādei “Latvijas Pasts” aicina sūtīt ierakstītus sūtījumus, jo tiem tiek piešķirts īpašs numurs, tādējādi iespējams izsekot sūtīšanas ceļam un bojājuma vai pazušanas gadījumā saskaņā ar normatīvajiem aktiem arī saņemt attiecīgu kompensāciju. Ierakstītas vēstules piegādā adresātam norādītajā adresē, taču, ja adresāts piegādes laikā nav sastopams, sūtījums 30 dienas tiek glabāts pasta nodaļā, bet adresāta pastkastītē tiek ievietots informatīvs paziņojums par sūtījuma atrašanos pasta nodaļā. Ja adresāts 30 dienu laikā neierodas pasta nodaļā, sūtījums tiek nosūtīts atpakaļ sūtītājam.
G. Mazīte norāda, ka “Latvijas Pasta” darbiniekiem regulāri nākas saskarties ar situāciju, kad sūtījumu piegāde apgrūtināta sliktā pastkastīšu stāvokļa dēļ: “Tā ir problēma visā Latvijā. Biežākie iemesli, kāpēc sūtījumus klientam nav iespējams efektīvi piegādāt: nav uzstādītas pastkastītes, tās ir bojātas vai salauztas; pastkastītes nav slēdzamas, uz tām nav norādīta adrese, dzīvokļa numurs vai māju nosaukums, adresāta uzvārds vai juridiskas personas nosaukums; pastkastītes izvietotas nepieejamā vietā (aiz slēgtām ārdurvīm vai žoga, otrajā vai augstākā stāvā, neapgaismotā kāpņu telpā u.c.); pastkastīte ir neatbilstoša izmēra – pārāk šaura vai pārāk maza. Gribu atgādināt, ka tikai paši pastkastīšu lietotāji atbildīgi par pastkastītes uzstādīšanu un atbilstošu noformēšanu.”
Viņa arī norāda, ka nesaņemtu korespondences sūtījumu gadījumi jārisina individuāli, tādēļ “Latvijas Pasts” par konkrētiem gadījumiem vienmēr aicina klientu ziņot uzņēmumam, iesniedzot iesniegumu pasta nodaļā, zvanot uz informatīvo tālruni 67008001, 27008001, rakstot e-pastu uz info@pasts.lv vai nosūtot vēstuli “Latvijas Pasta” Kvalitātes vadības daļai Ziemeļu ielā 10, Lidostā Rīga, Mārupes novadā, LV-1000.
G. Mazīte uzsver, ka “Latvijas Pasta” interesēs ir palīdzēt klientam noskaidrot situāciju un sniegt atbilstošāko risinājumu.