
Ilgi gaidītā un lolotā ideja ir realizējusies, no 30.marta paredzēts atklāt ekspresreisus vilcienu maršrutā Lugaži – Rīga – Lugaži.
Cēsu novada domes priekšsēdētājs Jānis Rozenbergs jau sen atbalstījis šādu ieceri, kas ļautu cēsniekiem, kuri strādā galvaspilsētā, samazināt laiku, kas jāpavada ceļā uz darbu un atpakaļ: “Mūsu pienākums ir palīdzēt un atvieglot arī Rīgā strādājošo cēsnieku ikdienu. Esam lepni, ka viņi par savām mājām izvēlējušies tieši Cēsis.”
Minētais ekspresis būtu arī viens no priekšnosacījumiem, lai mudinātu cēsniekus atgriezties uz dzīvi pilsētā, un, iespējams, rosinātu arī rīdziniekus par savu dzīvesvietu izvēlēties mazpilsētu.
Aizvadītajā nedēļā Rīgā notika kārtējā Sabiedriskā transporta padomes sēde, kurā viens no galvenajiem jautājumiem, kas skāra Vidzemi, bija izmaiņas dīzeļvilcienu nr.855 un nr.856 kustībā. Sanāksmē piedalījās arī Vidzemes plānošanas reģiona Sabiedriskā transporta nodaļas vadītājs Lotārs Dravants. Viņš pastāstīja, ka jau pērn Valmieras un Cēsu pašvaldības nāca klajā ar priekšlikumu par ekspreša izveidi. Tas vairākkārt apspriests, diskutēts, pāris reižu pat noraidīts, līdz beidzot tomēr guva apstiprinājumu.
L. Dravants uzsver, ka tas nebija kādas puses vienpersonisks lēmums: “Lai pirms sēdes apkopotu Vidzemes pašvaldību viedokli, organizējām tikšanos ar akciju sabiedrības “Pasažieru vilciens” pārstāvjiem, aicinot piedalīties visas pašvaldības, kuru teritorijā atrodas vismaz viena dzelzceļa stacija. Pašvaldības pārmaiņas konceptuāli atbalstīja. Tas neatņems iespēju nokļūt Rīgā tiem, kuri dzīvo mazo dzelzceļa staciju tuvumā, jo kursēs agrais vilciens, kas galvaspilsētā pienāk pusastoņos. Tas pieturēs visās stacijās, arī tajās, kas nebija sarakstā, tostarp Jāņmuižā, Melturos. Savukārt ekspresis ceļā no Valmieras līdz Rīgai pieturēs vien dažās stacijās,” skaidro L. Dravants.
Viņš stāsta, ka plašākās diskusijas bijušas par divām stacijām – Lodi un Līgatni -, jo sākotnēji pastāvējusi iespēja, ka ekspresis tajās varētu neapstāties. Pašvaldību pārstāvji aktīvi aizstāvējuši iedzīvotāju intereses, rezultātā panākts pozitīvs lēmumus, arī Liepā un Līgatnē dzīvojošie varēs izmantot ekspresi.
Sabiedriskā transporta padomes lēmums paredz, ka no 30.marta dīzeļvilciens Lugaži-Rīga (ar atiešanas laiku plkst.5.55 no Lugažu stacijas) līdz Valmieras stacijai apstāsies visās stacijās, savukārt tālākajā maršrutā pieturēs vien Lodē, Cēsīs, Līgatnē, Siguldā, Inčukalnā, Juglā, Zemitānos un visbeidzot Rīgas stacijā, kur pienāks plkst.8.40.
L. Dravants norāda, ka cēsniekiem ieguvums būs būtisks. Ja šobrīd ceļā ar vilcienu līdz Rīgai paiet stunda un 58 minūtes, ekspresis to veiks stundā un 32 minūtēs. Mainīsies arī atiešanas laiki. Vilciens, kas šobrīd no Cēsīm izbrauc plkst. 6.32, no 30.marta aties plkst.7.08. Cēsnieki varēs izbraukt pusstundu vēlāk, bet Rīgā nonākt vien 14 minūtes vēlāk nekā līdz šim.
Ja līgatnieši varēs izmantot ekspreša pakalpojumus, Amatas novadam, kur ir trīs stacijas – Āraiši, Melturi, Ieriķi – tas iet secen. Novada pašvaldības izpilddirektors Māris Timermanis atzīst, ka pret ekspreša režīmu darba dienās viņi nav iebilduši, bet izteikuši vēlmi, lai brīvdienās šis vilciens kursētu parastajā režīmā, apstājoties visās pieturās: “Šis jautājums tika diskutēts komiteju sēdēs, un deputāti akceptēja šādu risinājumu. Saprotam, ka pilsētnieki ātrāk grib nokļūt galvaspilsētā, jo no Valmieras un Cēsīm braucēju ir vairāk. Bet brīvdienās cilvēkiem vajadzētu dot iespēju nokļūt galvaspilsētā
no vēl kādas citas stacijas pa ceļam.”
Minētā vilciena pārveidošana
par ekspresi būs zaudējums tiem Lodes, Cēsu iedzīvotājiem, kuri brauca uz darbu Ieriķu kokapstrādes uzņēmumos. Tādu nav pārāk daudz, tomēr viņiem nāksies meklēt citas iespējas nokļūt darbā.
L. Dravants norāda, ka, vērtējot šo ieceri, analizēts arī pasažieru skaits , un mazajās stacijās tas ir neliels: “Kā reģions atbalstām lauku cilvēku mobilitāti, cenšoties to nepasliktināt, bet statistika ir bēdīga. Iespējams, kāds būs zaudētājs, bet ar kaut ko reizēm jāsamierinās. Pašvaldības bija klāt lēmuma pieņemšanā, neviena kategoriski neiebilda. Jo, kā minēts, ir šis agrais vilciens, kas dod ikvienam iespēju nokļūt Rīgā un citās stacijās.”
Ātrāka būs arī nokļūšana mājās. Vakarā vilciens no Rīgas aties plkst.18.37 un Cēsīs pienāks plkst.20.16. L.Dravants norāda, ka vidzemnieku ērtībām vakara ekspresis būs ļoti izdevīgs, jo līdz Siguldai tas kursēs ekspreša režīmā, bet tālāk pieturēs visās stacijās.
Šobrīd atklāts ir jautājums par Vidzemes plānošanas reģiona un pašvaldību priekšlikumu brīvdienās saglabāt vilciena apstāšanos visās dzelzceļa stacijās.
“Tas būtu pasažieru ērtības labad, jo brīvdienās iebraukt Rīgā ar agro vilcienu jau pusastoņos ir pārāk ātri. Minētais risinājums ļautu arī neierobežot tūristu plūsmu ārpus Rīgas, kas pastiprinās tieši nedēļas nogalēs. Galīgais lēmums atšķirīgs no pakalpojuma sniedzēja, dzelzceļniekiem plānošana ir ļoti nopietna, lai saplānotu kustību, ievērojot, ka daudzviet ir tikai viens sliežu ceļš,” saka L. Dravants.
Domājams, ka uz brīdi, kad sāks kursēt jaunais ekspresis, durvis pēc rekonstrukcijas vērs arī Cēsu dzelzceļa stacija.
Jānis Gabrāns