Ziņas

Sabiedrība

Uz Rīgu arvien ātrāk

Vēl ātrāk. Sākot ar 9.jūniju nokļūt galvaspilsētā ar vilcienu varēs stundā un 15 minūtēs. Foto: Marta Martinsone - Kaša

Cēsu novada pašvaldība jau sen sarunās ar “Pasažieru vilcienu” meklējusi iespēju panākt, lai uz Rīgu un atpakaļ varētu nokļūt iespējami īsākā laikā. Galvenais nosacījums – no Cēsīm uz Rīgu 60 minūtēs!

Pirms trim gadiem tika sperts pirmais solis, sāka kursēt ekspres­vilciens, kas ceļā pavada 1,25 stundas, taču cēsnieki gribēja vēl ātrāk. Tagad panākts nākamais uzlabojums, pagājušajā nedēļā Sabiedriskā transporta padome akceptēja jauna vilciena ekspreša reisa ieviešanu no 9.jūnija maršrutā Rīga – Cēsis un Cēsis – Rīga. No Cēsīm vilciens aties plkst. 7.10 un Rīgas stacijā būs pēc stundas un 15 minūtēm, savukārt plkst.17.30 izies no Rīgas un 18.45 pienāks Cēsīs. Šis ekspresis piestās tikai divās pieturās – Si­guldā un Zemitānos.

Jāatzīmē, ka ekspresis, kas no Cēsīm iziet plkst. 6.31 un no Rīgas 18.10 saglabās pašreizējos kursēšanas laikus un apstāsies Līgatnē, Siguldā, Inčukalnā, Juglā un Zemitānos.

Jaunajā reisā braukšanas laiks no Cēsīm uz Rīgu sarucis par 10 minūtēm, bet vēl cerētās 60 minūtes nav sasniegtas. Izrādās, laika samazināšana nav vienkāršs process. A/s “Pasažieru vilciens” pārstāvis savulaik norādīja, ka līdz zināmai robežai braukšanas laiku var samazināt samērā viegli, bet tālāk tas kļūst arvien grūtāk. Pirmkārt, Rīgas teritorijā paātrināt braucienu gandrīz nereāli, tad nu atliek izņemt kādu pieturu ceļā Cēsis – Jugla. Tas izdarīts, izņemot Juglu, Inčukalnu, Līgatni, tomēr samazinājums vien desmit minūtes.

VAS “Latvijas dzelzceļš” Korporatīvās komunikācijas projektu vadītāja Ella Pētermane norāda, ka aprēķini liecina – tehniski pasažieru vilcienam ir iespēja maršrutā Rīga – Cēsis nokļūt vidēji stundas un četru līdz astoņu minūšu laikā. Tas iespējams, ja vilciens pa ceļam neapstājas citās stacijās. Maksimālais ātrums, kādu vilciens var attīstīt šajā posmā, ir 120 km/h, taču pastāv dažādi citi ātruma ierobežojumi, kas saistīti gan ar sezonalitāti, gan arī objektiem posmā.

Taču arī stunda un 15 minūtes līdz Rīgas centram nav peļams laiks, ņemot vērā remontdarbus uz Veclaicenes šosejas, kā arī Rīgas sastrēgumus, kas saistīti ar plašiem ielu un tiltu remontiem galvaspilsētā.

Gada sākumā Cēsu novada paš­valdība veica iedzīvotāju aptauju par vilcienu izmantošanu, tajā piedalījās apmēram pusotrs tūkstotis respondentu, gandrīz vienbalsīgi atzīstot, ka vilcienu izmantotu biežāk, ja brauciens līdz Rīgai aizņemtu tikai stundu. Protams, cik cilvēku, tik vēlmju, diezin vai visiem būs viens optimāls reisa sākuma laiks vienā vai otrā gala stacijā. Tā arī tagad, komentējot sociālajos tīklos jauno ziņu par ātrāko ekspresi, ir piezīmes, ka šis laiks īsti neder. Tā Ludmila Dubinska raksta, ka viss jau labi, bet ļoti noderētu reiss no Rīgas uz Cēsīm pa dienu no pulksten 15 līdz 16. “Citādi vilciens ir no rīta, un tad tikai vakarā trīs reisi ik pēc pusstundas, kur ir loģika? Varbūt tomēr derētu tos nedaudz izretināt – vienu agrāk un pēdējo vēlāk?” Uz to kāds cits komentētājs norādījis, ka būtu jā­priecājas par cēsnieku priekšrocībām, atgādinot, ka uz

Liepāju vilciens kursē tikai reizi nedēļā. Kopumā jaunais vilciena reiss uztverts pozitīvi, protams, atklāts jautājums, cik tas pārdalīs jau esošos braucējus, cik piesaistīs jaunus. Ekspresis plkst. 6.31 izdevīgs tiem, kam darbs sākas astoņos no rīta, lai gan, pēc braucēju teiktā, varētu Rīgā ienākt tomēr agrāk, jo, ja darbs tālāk no dzelz­ceļa stacijas, paspēt nevar. Cēsu novada domes priekšsēdētājs Jānis Rozenbergs norādījis, ka sarunas ar “Pasažieru vilcienu” turpinās, lai arī šo reisu paātrinātu un tas galvaspilsētā ienāktu brīdi pirms astoņiem.

Lai arī lielā cieņā ir līdzbraucēju kustība, daļa braucēju atzīst, ka vilcienam ir sava priekšrocība, proti, tajā var mierīgi strādāt. “Braucot mašīnā, darboties ar datoru nav ērti, vilcienā tas ir daudz vienkāršāk. Ja kas tiešām steidzams, ekspresī ir komforta vagons, kur mazāk braucēju, pieejami galdiņi, elektrības pieslēgums. Patiesībā šī ir vēl viena stunda, ko var pilnvērtīgi veltīt darbam vai mācībām,” norāda cēsniece Elīna Loca.
Taču šis nav vienīgais jaunums saistībā ar vilcienu. Maija pēdējā dienā, popularizējot mūsdienīgas darba organizācijas priekšrocības, gadskārtējās akcijas “Strādā jebkur!” laikā ikviens interesents aicināts doties īpašā piedzīvojumā ar vilcienu no Rīgas uz Cēsīm un atpakaļ, lai izbaudītu, kā digitalizācija un elastīgs darbs veicina sadarbību, iedvesmo un ļauj mācīties vienam no otra. Vilcienā būs divi īpaši vagoni: klusais vagons darba lietu veikšanai ; kā arī jaunu zināšanu un iedvesmas vagons, kurā eksperti dalīsies pieredzē un zināšanās, sākot no stāsta par hakatonu kā zināšanu apmaiņas rīku līdz neirozinātnei elastīgam darbam. Dalībniekus gan vilcienā, gan Cēsīs sagaidīs dažādi pārsteigumi, tostarp Cēsu Tehno­loģiju un Dizaina vidusskolas zib­akcijas, mācoties jebkur gan programmēt, gan arī citas zinības.