
Valstī darbu sācis Ceļu satiksmes drošības departamenta (CSDD) izveidotais elektromobiļu ātrās uzlādes staciju tīkls, nodrošinot brīvas elektromobiļu pārvietošanās iespējas praktiski visā Latvijas teritorijā. Šādas stacijas ierīkotas arī Cēsu, Līgatnes, Priekuļu un Pārgaujas novadā.
Realizējot Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansēto projektu, CSDD izveidojusi nacionālā līmeņa uzlādes staciju tīkla pirmo kārtu. Ātrās uzlādes stacijas izvietotas uz valsts galvenajiem autoceļiem un lielākajās apdzīvotās vietās. Kopumā pirmajā kārtā darbu uzsākušas 70 uzlādes stacijas.
Uzlādes iespējas ir, bet jautājums, kas tās izmantos, jo elektromobiļi Latvijā vēl nav cieņā. Līdz 6. jūlijam valstī bija reģistrēti 558 elektrotransportlīdzekļi. No tiem lielākā daļa – 447 – vieglās automašīnas, bet ir arī 62 mopēdi, 29 kvadracikli, 14 kravas automobiļi, pieci motocikli un viens autobuss.
Vairāk nekā puse visu transportlīdzekļu, ko darbina elektrība, reģistrēti Rīgā. Mūsu pusē to skaits ir neliels. CSDD pārstāvis Aldis Lāma “Druvu” informēja, ka Cēsu novadā reģistrēti četri vieglie elektromobiļi un divi elektromopēdi, Priekuļu novadā – divi vieglie auto, viens kvadracikls un viens mopēds, pa vienam elektroauto arī Amatas novadā un Raunas novadā.
Latvijā pirmie elektromobiļi tika reģistrēti 2012. gadā, to skaits palielinājās 2014. un 2015. gadā, kad valsts un pašvaldības iestādes, kā arī privātie uzņēmumi tos varēja iegādāties, saņemot īpašu atbalstu. Tolaik šādus auto nopirka arī četru minēto mūspuses novadu pašvaldības, kas automašīnas aktīvi izmanto ikdienas darbam. Tiesa, pašvaldību speciālisti savulaik vērtēja, ka ar šiem auto nevar doties tālākos braucienos, piemēram, uz Rīgu, jo ar vienu uzlādi to nav iespējams paveikt. Vai uzlādes staciju tīkls situāciju mainīs?
Raunas novada pašvaldības izpilddirektore Linda Zūdiņa norāda, ka pagaidām vēl nav izmantojuši jaunās uzlādes iespējas, jo šajos gados jau izveidojušies maršruti, kuros elektromobilis tiek izmantots, kā arī uzlādēšanas paradumi: “Elektromobilis mums ir noslogots, braucam pa novadu, uz Cēsīm, Valmieru, Smilteni, tālākiem ceļiem tas nav ticis plānots. Domāju, diezin vai kas mainīsies, bet vismaz tagad ir zināma drošība, ka, dodoties arī kur tālāk, nebūs jāsatraucas, vai izdosies ar vienu uzlādi nokļūt atpakaļ.”
Amatas novada pašvaldības izpilddirektors Māris Timermanis ierīkoto ātrās uzlādes tīklu vērtē atzinīgi: “Ņemot vērā lielos attālumus novadā, tagad, braucot no Zaubes, nepieciešamības gadījumā var uzlādēt Augšlīgatnē, lai tiktu atpakaļ līdz pašvaldības namam. Īpaši ziemās, kad ir vislielākais enerģijas patēriņš. Var teikt, ka beidzot valsts spērusi ļoti vajadzīgi soli, lai elektromobiļus varētu izmantot pilnvērtīgi. Vienīgi jārēķinās ar ilgāku uzlādes laiku, bet tas noteikti ir pozitīvi vērtējams ieguldījums.”
Uzlādes laiks atkarīgs no auto baterijas ietilpības, bet tās ir apmēram 30 minūtes, lai no tukša akumulatora sasniegtu 80 procentus. Ja baterija nebūs tik tukša, nepieciešams īsāks laiks. Par uzlādi norēķināties iespējams vairākos veidos, no kuriem viens būs jau elektromobiļu lietotājiem ierasts – ar e-mobi autorizācijas karti. Nākotnē norēķināties būs iespējams, izmantojot mobilo aplikāciju, kā arī SMS, maksu par uzlādi pieskaitot mobilā tālruņa rēķinam. Atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 12. jūnija lēmumam, maksa par uzlādes pakalpojumu CSDD ātrās uzlādes stacijās noteikta 0,15 eiro/min. Izveidoto ātro uzpildes staciju atrašanās vietas var aplūkot portālā http://portal.e-mobi.lv.
Darbs pie elektromobiļu uzlādes staciju tīkla izveides turpinās, un līdz 2021. gadam kopumā paredzēts uzstādīt līdz 150 ātrās uzlādes stacijām.
Iespējams, jaunizveidotais uzlādes staciju tīkls vairos elektromobiļu popularitāti, jo ieguvumu ir daudz. Elektromobiļiem netiek piemērots transportlīdzekļu ekspluatācijas nodoklis; elektromobiļu pirmreizējā reģistrācija, kā arī reģistrācija, pirmo reizi saņemot speciālas nozīmes numura zīmes, ir bez maksas; elektromobiļiem, kas aprīkoti ar šīm numura zīmēm, atļauts izmantot sabiedriskā transporta joslas; Rīgā, “Rīgas satiksmes” apsaimniekotajās autostāvvietās (izņemot apakšzemes autostāvvietā K.Valdemāra ielā 5a), elektromobiļus var novietot bez maksas. Ir vēl citas priekšrocības.
Pasaulē elektromobiļi gūst arvien lielāku atzinību. Norvēģija pat paziņojusi, ka jau 2025. gadā automašīnas, kuras darbina naftas produkti, vairs nepārdos. Tur pēdējos trīs gados reģistrēts vairāk nekā 100 000 elektroauto. Šobrīd tādu pērk katrs trešais norvēģis, tas ir lielākais rādītājs pasaulē.
Ja sākotnēji pircējus nevilināja nelielā kilometrāža, ko var veikt ar vienu uzlādi, tagad arī šis rādītājs arvien pieaug.