Ziņas

Sabiedrība

Skolēnu pārvadājumi atgriežas apritē

Uz māju. Pasažieru pārvadātājs "CATA" arvien vairāk iesaistās arī skolēnu pārvadāšanā, un katru mācību gadu bērnu nokļūšanai uz skolu un mājās tiek pielāgots arvien vairāk maršrutu.Foto: Marta Martinsone-Kaša

Līdz ar jauno mācību gadu atkal uz ceļiem no rītiem un pēcpusdienās būs redzami  autobusi ar uzrakstu “Skolēni”, arī akciju sabiedrība “CATA” atjaunojusi maršrutus, kas vasarā netika veikti, notikušas dažas izmaiņas esošajos maršrutos.

Akciju sabiedrības “CATA” Pasažieru pārvadājumu dienesta vadītājs Mārtiņš Rajeckis stāsta, ka katru gadu, tuvojoties 1.septembrim, ar pašvaldībām tiek pārrunāti, precizēti skolēnu pārvadājumi, izmantojot sabiedrisko transportu: “Pašvaldības ierosina izmaiņas, ja mainījušies mācību sākšanās laiki, ir maršruti, ko paš­valdības agrāk veikušas ar saviem autobusiem, tagad tie jāiekļauj kopējā tīklā. No šī mācību gada vairāki šādi maršruti ir Amatas novadā, ar šī novada paš­valdību skolēnu pārvadājumos jau ilgstoši sadarbojamies ļoti sekmīgi. Šajā mācību gadā esam sākuši sadarbību arī ar Priekuļu novada pašvaldību, kas agrāk skolēnus veda tikai ar saviem autobusiem. Pašvaldība sapratusi, ja kursē sabiedriskais transports, nav nozīmes uzturēt paralēlos maršrutus. Pašvaldība skolēniem izņem abonentu kartes, un viņi var braukt ar jebkuru no “CATA” reisiem konkrētajā maršrutā.”

Jau pērn, kad rakstījām par skolēnu pārvadājumiem, Priekuļu novada domes priekšsēdētāja Elīna Stapulone stāstīja, ka tiek domāts par vajadzību ar pārvadātājiem vienoties par atsevišķiem maršrutiem, tagad tas īstenots: “No Taurenes, Bērzkroga, Cēsīm bērni jau brauc ar sabiedrisko transportu, patlaban ir adaptācijas periods Raunas maršrutam. Šajās dienās kopā ar bērnu vecākiem un “CATA” pārstāvjiem pārrunāsim visas nianses. Sapratām, ka nav nozīmes skolēnus vest ar paš­valdības autobusu, ja kursē sabiedriskais. Patiesībā sabiedriskais transports paver lielākas iespējas bērniem, viņi vairs nav piesaistīti konkrētam laikam, kad kursēja pašvaldības autobuss. Bērns var palikt uz kādu pulciņu un braukt mājās ar citu “CATA” reisu vai, ja kāda iemesla dēļ stundas beidzas agrāk, agrāk nokļūt mājās. “CATA” ļoti nāk pretim, pielāgo reisus tieši skolēnu vajadzībām.”

Priekuļu pašvaldības vadītāja norāda, ka šis būs pirmais gads, kura laikā vērtēs, kā notiek sadarbība, un tad jau tiks domāts par nākamo, jo vajadzības jau apzinātas, piemēram, izveidot maršrutu no rīta un vakarā maršrutā Mārsnēni – Liepa – Priekuļi.

Arī M. Rajeckis norāda, ka tiek vērtēta situācija Raunas maršrutā: “Jauni reisi netiek veidoti, tiek salāgotas mūsu iespējas ar skolēnu vajadzībām. Pirms mācību gada sākuma pašvaldība informēja, ka braucēju būs daudz, iespējams, ar vienu autobusu no Raunas uz Priekuļiem atvest nevarēsim, vajadzēs domāt par papildu reisu, bet tas kļūs redzams pirmajās divās nedēļās. Dažkārt jau tā bijis, ka uz papīra braucēju ir vairāk nekā dzīvē. Sagaidīsim reālos skaitļus, tad lemsim, kā rīkoties, iespējams, pietiks ar vienu autobusu.”

Kopumā visā “CATA” apkalpošanas zonā 15 – 20 maršruti, kas tiek veikti tikai skolas laikā, un vasarās tur autobusi nekursē. Vai nav tā, ka šoferiem vasarā nav darba, vai varbūt rudenī jāmeklē papildspēki? M. Rajeckis stāsta, ka šajā laikā autobusu šoferi var izmantot atvaļinājumu, bet tie, kuri brauc šajos skolēnu maršrutos, pēc sava atvaļinājuma var pabraukt citos maršrutos, arī pilsētā, lai dotu iespēju citiem šoferiem doties atvaļinājumā. Turklāt vasarā ir vairāk norīkojumu uz ārzemēm, kad autobusi uz nedēļu vai divām ir ceļā, komandējumā vienā reisā dodas divi šoferi.

Esam jau rakstījuši, ka skolēnu pārvadāšanu arvien vairāk pārņem “CATA” . Uzņēmuma pakalpojumam ir vairāki plusi – precīza braucēju uzskaite un drošība, ka reiss tiks izpildīts. Tiesa, “CATA” nebrauc visur, kur, iespējams, iebrauc pašvaldību autobusi. Taču M. Rajeckis norāda uz vēl kādu būtisku ieguvumu: “Šis ir valsts dotēts sabiedriskais transports. Ja ar pašvaldību maksājumu un naudu, ko ieņemam par biļetēm no citiem pasažieriem, izdevumi nesedzas, starpību maksā valsts. Ja pārvadājumus organizē pašvaldība, tā pati sedz visus izdevumus. Jautājums, kāpēc jātērē pašvaldības budžets?”
Pluss arī tas, ka ar “CATA” autobusiem, kas pakārtoti skolēnu vajadzībām, var braukt ikviens pasažieris, jo tas ir oficiāls sabiedriskais transports, kas kursē apstiprinātā maršrutā, bet pašvaldību skolēnu autobusi oficiāli drīkst pārvadāt tikai mācību iestāžu audzēkņus. Visi “CATA” maršruti redzami “1188” datu bāzē, šī ir iespēja no vairākām apdzīvotām vietām tikt uz novada centru vai pilsētu. Pašvaldību skolēnu autobusu reisi nav šajos sarakstos.

Skolēnu pārvadījumi atsākušies, bet M. Rajeckis norāda, ka pirmās divas septembra nedēļas ir pielāgošanās laiks, kad, iespējams, kādam pasažierim vēl būs zināmas neērtības, jo mainīti reisu laiki, varbūt informācija par to nav sasniegusi pārējos pasažierus. Varbūt vēl kādu autobusu atiešanas laiku pārvadātājam nāksies pamainīt, lai iekļautos vajadzīgajā grafikā.