Piektdiena, 19. aprīlis
Vārda dienas: Vēsma, Fanija

Tas nav kvadrāts – tas ir kubs

Mairita Kaņepe
11:19
26.07.2017
32
Montesori Fotomarta 1

Dina Sopule -Ķieģele un Sarmīte Stivriņa ir pirmsskolas izglītības metodiķes, kuru ikdiena rit tā, kā to tikai plāno ieviest valstī – kompetencēs balstītā izglītībā.

Tā ir izglītība, kurās zināšanas tiek iegūtas caur pieredzi, katram pašam darbojoties. Bērns skata, tausta un mēra, reizē apjauš ciparus, burtus, mērvienības un sakarības. Cēsu pedagoģes apguvušas Montesori pedagoģijas principus un piecus gadus strādā ar bērniem pirmsskolas vecuma gru­pās un sākumklasēs. Aiz­raujoties ar šādu – kompetencēs balstītu izglītību -, pedagoģes gatavojušas mācību materiālu klāstu, tie paredzēti, lai katra uzdevuma apgūšana notiktu it kā rotaļājoties – saskaitīt, sareizināt, atšķirt, klasificēt.

Kad mācību materiālu sakrājies pārāk daudz, lai ietilptu pirms­skolas grupu telpu plauktos, Dina Sopule – Ķieģele uzzīmējusi projektu, kāds mēbeles galdniekam jāpagatavo. Galdnieks uzdevumu veicis, un Cēsu internātpamatskolā – rehabilitācijas centrā bērniem radīta neliela, pārdomāti veidota mācību vide.

Alternatīvs pedagoģijas virziens – Montesori pedagoģija – balstās uz to, ka mācību procesā skolotājam nekas nav jādara bērna vietā. Mazais apgūst zināšanas, darot pats. “Bērns pilnīgi visas zināšanas var apgūt caur sajūtām,” uzsver metodiķe Dina Sopule – Ķieģele un nodemonstrē, kā mazuļi var apgūt matemātiku. Atverot vienu no oriģināli veidotām rotaļlietu kastēm, seko stāsts, kā rotaļu bumbiņas saliekamas, veidojot stienīšus un klucīšus, bērnam reizē mācoties matemātiku. Skaitļu valoda tiek apgūta, nevis vispirms ciparus rakstot burtnīcā, bet virpinot un kārtojot bumbiņas, patiesībā tās saskaitot, atņemot un reizinot. “Bērns rindo un loka bumbiņas desmit taisnēs, līdz veidojas bērnā izpratne, kā rodas skaitļu simti, cik desmiti simtā ietilpst,” par saviem audzēkņiem, kas veikli iemācās matemātiku, saka metodikas pārzinātāja.

Kompetencēs balstītu izglītību, ko pasaulē īsteno pēc itāļu ārstes Marijas Montesori ieviestās metodes, cēsniece raksturo ar piemēru no pieaugušu cilvēku dzīves. “Ja lasu grāmatā, ka varonis sēž zem baobaba, man to grūti izprast, jo baobabu neesmu redzējusi. Ja man saka – bērni sēdēja zem bērza, šo piemēru pilnībā saprotu, to varu vizualizēt, iztēlē pat sajust bērzu lapu smaržu. Tāpēc, ka to pazīstu. Cilvēki ko jaunu apgūst visu mūžu, to darot arī nevilšus,” skaidro Dina Sopule – Ķieģele un aicina pavērot pieaugušos ekskursijās, piemēram, apmeklējot oriģināli veidotus dārzus. “Ja kādu augu dzīvē neesam redzējuši, to tiecamies aptaustīt, pasmaržot, lai paturētu prātā.”

Tagad, kad Cēsīs pedagoģijas darbībai sakrātais metodiskais materiāls ir izvietots pa plauktiem arī bērniem piemērotā augstumā, redzams, cik daudz radīts. Piecos gados skolotājas aizraujoši strādājušas, jo kastītes pilnas ar figūriņām. Viss taustāms lasīšanas, rēķināšanas, dabaszinātņu apgūšanas procesos. Dažs no mācību materiāliem jau noder divus gadus vecam audzēknim. “Iedodu lodi, un viņš to sāk taustīt, iepazīt. Tad aicinu – atrodi telpā priekšmetus, kuri līdzinās. Bērns ierauga plūmi vai ko līdzīgu un norāda uz ģeometrisko formu telpā vai dabā. Pēc tam pasaku, ka tā ir lode, un mazais jēdzienu ir izpratis,” tā mācīšanās metodi raksturo skolotāja un dalās pieredzē par ģeometrisko figūru apgūšanas tempiem. “Pirmajā klasē, kubu paņemot rokā, bērni parasti teic, ka tas ir kvadrāts. Mūsu pirmsskolas grupu audzēkņi tā nesacīs. Viņi pazīs – tas ir kubs. Apgūstot tos rotaļājoties, kvadrātu bērni ir turējuši rokā un jau atšķir, kas ir kas.”

Montesori metodiskajam kabinetam kolēģes Dina un Sarmīte radījušas materiālo bāzi, kas nav izdarāms ne vienā, ne divos gados. Tam bijis neciešams trīs reizes ilgāks laika. Ņemta talkā izdoma, atrasti asprātīgi risinājumi mācību materiālu pagatavošanai, tā vietā, lai pirktu gatavas preces. Taču iegādāti arī gatavoti materiāli. Tie nav lēti, arī pati bāzes vietas radīšana šādai pedagoģijai nav lēta. Cēsu internātpamatskolas – rehabilitācijas centra vadība atbalstījusi procesa virzību mācību metožu modernizēšanā. Pēc Montesori metodes skolā zinības apgūst sākumklašu skolēni un pirmsskolas trīs grupu audzēkņi. Šo metodi arvien vairāk sāk ievērot un novērtēt Cēsu bērnu ģimenēs. Metodiķēm darba kļūst arvien vairāk, jo bērnu vecāku ieinteresētība pieaug.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

CVĢ fiziķu komanda iegūst 3.vietu valsts mērogā

05:12
19.04.2024
21

“Pats komandu olimpiādē piedalījos jau trešo reizi, bet šajā gadā veicās vislabāk. Bija ļoti interesanti, sadalījām uzdevumus starp mums pieciem,” par dalību Latvijas Fizikas komandu olimpiādē pastāsta Cēsu Valsts ģimnāzijas (CVĢ) 12.a klases skolnieks Kārlis Driba. “Šoreiz bija daudz komandu, vairāk nekā abās iepriekšējās olimpiādēs, tāpēc tas bija arī zināms izaicinājums. Bija patīkami redzēt starp […]

"Tuk, tuk, taisīsim strazdulēniem būri!”

05:18
18.04.2024
34

Straupes pamatskolas pirmsskolas trīsgadnieku grupiņas “Taurenīši” bērni mēneša tēmas ietvaros rosīgi darbojās – kopā ar mazā Vestarda tēti gatavoja putnu būrīšus lidojošajiem draugiem dārzos. Bērni ne vien vēroja, kā dēlīšu sagataves pārtop par putnu būrīti, bet drosmīgākie arī iemēģināja roku mājiņas gatavošanā. “Ar šiem bērniņiem strādāju, kad viņi tikko atnāca uz bērnudārzu. Esmu studente, un […]

Bērni lasa un vērtē grāmatas

09:59
08.04.2024
62

Gada garumā bērni un vecāki lasīja grāmatas un izvēlējās tīkamākās, piedaloties Latvijas Nacionālās bibliotēkas lasīšanas veicināšanas programmā “Bērnu, jauniešu un vecāku žūrija 2023”. Programmas dalībnieki, kuri tajā iesaistījās Cēsu Centrālās bibliotēkas Bērnu apkalpošanas nodaļā, pulcējās lasīšanas svētkos. Cēsniece Anastasija Alekse­jeva ir grāmatu mīļotāja, meitene izlasīja ne tikai savam vecumam paredzētos, bet visus programmā iekļautos darbus. […]

Lai mācītu skolēnus, mācās arī skolotāji

12:25
27.03.2024
79

Cēsu Bērzaines pamatskolā aizvien pilnveido iekļaujošās izglītības metodes Statusa maiņa no speciālās skolas uz pamatskolu, kura īsteno iekļaujošo izglītību, ir liels solis un process, kas prasa īpašu pieeju un virzību uz mērķtiecīgu attīstību. Cēsu Bērzaines pamatskolai šis ir pirmais mācību gads jaunajā statusā. Skola nemitīgi pilnveidojas, lai mācību process skolā nodrošinātu nepieciešamo katram skolēnam. “Iekļaujoša […]

Topošās mūziķes un viņu pedagoģes iepazīst Somijas pieredzi

18:03
21.03.2024
76

Astoņas Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskolas audzēknes divas februāra nedēļas praktizējās un “ēnoja” Somijas kolēģus Kuopio konservatorijā, Kuopio pilsētā Somijā. “Gan audzēknēm, gan pedagoģēm bija iespēja piedalīties konservatorijas individuālajās specialitāšu stundās un lekcijās, iepazīties ar augstākās izglītības iespējām un izglītības sistēmu Somijā, kā arī kopā ar Somijas skolas audzēkņiem un pedagogiem piedalīties ar sagatavotu koncertprogrammu […]

Iepazīstināt jauniešus ar fiziku

10:25
12.03.2024
100
1

“Skolā strādāju sesto gadu, pirmos četrus Rīgas Valsts 3.ģimnāzijā. Esmu arī šīs skolas absolvents,” stāstu, kā dzīves ceļš aizvedis līdz pedagoga profesijai, iesāk Mārcis Greiselis. Viņš ir 30 gadus vecs un nu jau divus gadus strādā Cēsu Valsts ģimnāzijā (CVĢ) par fizikas, astronomijas un arī inženierzinību skolotāju. “Kad maģistra studijas tuvojās nobeigumam, aizgāju aprunāties ar […]

Tautas balss

Dīvainie valodas nepratēji

13:26
16.04.2024
27
5
Druva raksta:

“Pagājušajā nedēļā klausījos televīzijas “Rīta Panorāmu”, kur “Stabilitātes” līderis Rosļikovs stāstīja, ka nav taču jāprasa pusmūža cilvēkiem ar Krievijas pilsonību latviešu valoda. Jaunajiem jā, bet vecāka gadagājuma nē. Sabiedrība Latvijā esot ļoti iekļaujoša, visi tiekot galā. Te nu jāatgādina, ka tiem, kam 75 un vairāk gadu, latviešu valodas eksāmens nav vajadzīgs, var palikt Latvijā arī, […]

Zinām tikai par vienu

12:23
14.04.2024
16
Druva raksta:

“Tagad, kad uzzinām, ka valsts augstās amatpersonas lidojumiem izvēlas arī individuālus pakalpojumus, gribētos zināt, kā rīkojušies premjeri, kas strādāja pirms Kariņa, un arī Valsts prezidenti. Ar kādiem reisiem, publiskiem vai individuāliem, viņi ar savu komandu lidoja? To žurnālisti varētu pastāstīt, varbūt vēl kādam atklātos pārkāpumi,” sprieda seniore.

Rudenī uzbūvē, pavasarī uzrok

12:22
13.04.2024
33
Druva raksta:

“Brīnījos, ka šopavasar Cēsīs, Bērzaines un Satekles ielas krustojumā, atkal raka. Pērn tur izveidoja drošības saliņu, nu visu jauca laukā un pārbūvēja. Jācer, ka tas nesadārdzinās ielas remontu, kas jau tāpat izmaksā daudz. Tādi gadījumi vienmēr raisa izbrīnu. Vai tiešām grūti saplānot, kas kurā vietā jādara, lai nenāktos atkārtoti tērēt naudu,” pārdomās dalījās apkaimes iedzīvotāja.

Neiecietīgais šoferis

12:20
12.04.2024
27
Druva raksta:

“Izlasīju “Hallo, “Druva”” par laipno autobusa šoferi un nodomāju, cik jauki, ja tādi būtu visi. Diemžēl esmu novērojusi, ka ir arī ļoti nelaipni autobusu vadītāji. Tā vienudien autobusā kāpa sieviete ar atbalsta nūjām, ko viņai bija grūti noturēt rokās, tās krita, šoferis tās vairākkārt pacēla, līdz neizturēja un teica – vai visu dienu tā būs […]

Stingrāk jāsoda

08:20
09.04.2024
42
Druva raksta:

“Mēs apsūdzam Balt­krieviju migrantu plūsmā uz Latviju. Taču vai tāda būtu iespējama, ja mūsu pusē nebūtu cilvēku, kas palīdz? Manuprāt, tos, kas atbalsta migrantu ievešanu Latvijā, būtu ļoti stingri jāsoda, jo nekas cits šos cilvēkus neatturēs,” domās dalījās J.

Sludinājumi