Sestdiena, 20. aprīlis
Vārda dienas: Mirta, Ziedīte, Meija

Skolotājus sagatavo citādai vērtēšanai

Mairita Kaņepe
11:07
27.09.2017
12
Narvaisa 1 1

Kā likt atzīmes, ja skolotājs vērtējis ne vien atbildi, bet skolēna personisko izaugsmi zināšanu iegūšanā? “Vērtēt, lai mācītos” – šīs tēmas apspriešanai Cēsīs bija sapulcināti vairāk nekā 500 pedagogi no Latvijas skolām.

Cēsis bija izraudzītas, jo te izveidots pietiekami liels konferenču centrs. Cilvēku pulcēšanai, sadalīšanai darba grupās, paēdināšanai kalpoja trīs Raunas ielas nami – Vidzemes koncertzāle, Centrālā bibliotēka un Pieaugušo izglītības centrs.

Valsts sākusi strādāt, lai samazinātu mācību satura daudzumu, kas jāapgūst skolās. Tajā pašā laikā izglītības politika paredz, ka skolu beidzēji ar laiku būs vēl daudzpusīgāki. To iecerēts panākt, skolēniem jau no mazotnes ļaujot apzināties zināšanu lomu, iemācīt izmantot zināšanas vai apjaust, kurās dzīves jomās iegūtās zināšanas noderēs. Jaunais mācību saturs ies roku rokā ar vērtēšanas sistēmu, kas veidojas. Vecāki no vērtēšanas sapratīs, cik kompetents atbilstoši savam vecumam ir skolēns, kādas jau ir viņa prasmes izmantot apgūto.

Konference pulcēja ļoti pieredzējušus pedagogus, kuri guva apstiprinājumu, ka no standartizētu jautājumu uzdošanas eksāmenu pārbaudes darbos valsts gatava ar laiku atteikties. Veidosies eksāmeni, kas apliecinās skolēna kompetences līmeni, prasmes pielietot zināšanas.

Konferencē “Vērtēt, lai mācītos” skolotāji tikās ar izglītības politikas veidotājiem. Viņi piedāvāja, kā strādāt, lai bērnam saprotamā veidā apliecinātu, cik viņš attiecīgajā jomā jau ir zinošs un varošs. Tas var nebūt izteikts skaitļu līdz desmit skalā. Tie varēs būt jēdzieni – ieskaitīts vai neieskaitīts darbs, apgūts vajadzīgais līmenis vai zināšanas vēl jāpapildina, tas var būt atzinums, ka prasmes lietot zināšanas vēl nav pilnīgas.

Vienu no prakses nodarbībām bija aicināta vadīt Dana Narvaiša, Cēsu Jaunās pamatskolas līdzšinējā direktore, šobrīd skolas attīstības programmas vadītāja, jo skola ir pieprasīta, audzēkņu skaits palielinās. Skolu veidoja paši vecāki, D. Narvaiša no pirmajām dienām tajā bērnu mācību sasniegumus vērtējusi pēc modernākajiem principiem – tā, lai bērns vēlētos mācīties tālāk. Vērtējums parāda bērna izaugsmi, gūtos sasniegumus, ģimene seko tam līdzi un atbalsta bērnu mācībās, vecāki iegulda laiku un darbu, aktīvi sadarbojas ar skolu.

Pedagogi no foruma Cēsīs devās mājup, zinot, ka arī turpmāk būs stundas, kurās skolēniem jāapgūst likumi, formulas, svešvārdi. Taču mācību gadā vairāk iekļaujamas nodarbības, kurās zināšanas valodās un matemātikā, mājturībā un dabaszinībās, literatūrā un mūzikā izmantojamas. Tā izpaudīsies kompetencēs balstītā izglītība.

Latvijas skolotāju auditorijā bija aicināta Irmeli Halinena, Somijas Izglītības aģentūras mācību satura izstrādes vadītāja. Viņa sacīja, ka arī Somija nesen pārskatījusi mācību saturu un to samazinājusi, lai skolās atliktu vairāk laika skolēnam veidot apziņu, kā pašam iemācīties, kā to darīt ar prieku, un nostiprināt apziņu, ka mācīšanās procesu nevarēs pārtraukt visu mūžu.
“Nav saprātīgi uzskatīt – ja cilvēks zinās daudz informācijas, tas viņu automātiski padarīs inteliģentu,” mācību satura samazināšanu komentēja Somijas Izglītī­bas aģentūras vadītāja. Lai audzēkņi visā valstī iegūtu vienlīdz stabilas pamatzināšanas, Somijas skolām dotas vadlīnijas. Ar to pietiekot. “Mēs skolotājiem uzticamies,” uzsvēra somiete I. Hal­kine­na. Pedagogiem katrā skolā ļauts strādāt visai patstāvīgi, bērniem dotie mērķi ik pēc laika tiekot novērtēti ar valsts pārbaudes darbiem. Izglītības ministrija liecinot, ka skolas Somijā nodrošinot diezgan vienāda līmeņa mācību sasniegumus.

Latvijā iecerēts, ka 21. gadsimtā skolās pārmaiņu process lēnām virzīsies vēl 13 gadu garumā, vainagojoties 2030. gadā. Mācību procesi pārveidosies, un mācības varēs notikt arī brīžos, kad skolotājs klases priekšā nestāvēs. Skolēni jutīs nepieciešamību gūt zināšanas, mācīsies, arī viens otru papildinot, paši secinās, kam atlicināt vairāk laika. Pedagogu uzdevums būs skolēnu ieguvumus motivēti novērtēt.

Cēsniekiem bija dota iespēja konferencē izteikt savus vērojumus par visaptverošo reformu. Cēsu 2. pamatskolas direktora vietniece Vita Golubova par nākotnē svarīgu darba formu nosauca pedagogu sadarbību, nenodalot mācību priekšmetu grupas kā nesaistītas. “Ja sagaidām, lai skolēni prastu sadarboties zināšanu un prasmju gūšanā, tad vispirms jāsadarbojas pedagogiem,” vēlēja V.Golubova.

Cēsu novada domes Izglītības pārvaldes vadītāja Lolita Kokina uzsvēra, ka izglītības iestādēm būs jāsniedz daudz vairāk informācijas skolēnu vecākiem. Jā­skaidro, kā turpmāk vērtēs skolēnu zināšanas un darbu stundās, jāskaidro tas, ka arī paši skolēni tiks aicināti novērtēt savas zināšanas un prasmes. L. Kokina izteica kritiku Izglītības un zinātnes ministrijai par nekorektu vērtējumu Latvijas skolu darbam. Tā šovasar sabiedrību informēja, ka skolu beidzējiem pasliktinās zināšanas matemātikā. Taču sabiedrībai netika skaidrota bāze, no kādas veikti secinājumi. Nepelnīti vislielākā kritika par rezultātiem centralizētajā matemātikas eksāmenā tika profesionālās izglītības skolām, kaut tajās valsts nepiedāvā tikpat daudz matemātikas stundu kā vispārizglītojošās skolās. Izglītības nozarē strādājošie zina, ka profesionālajās skolās ir citi akcenti mācību satura veidošanā, matemātikas apguvei paredzēts krietni mazāk nodarbību.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

CVĢ fiziķu komanda iegūst 3.vietu valsts mērogā

05:12
19.04.2024
36

“Pats komandu olimpiādē piedalījos jau trešo reizi, bet šajā gadā veicās vislabāk. Bija ļoti interesanti, sadalījām uzdevumus starp mums pieciem,” par dalību Latvijas Fizikas komandu olimpiādē pastāsta Cēsu Valsts ģimnāzijas (CVĢ) 12.a klases skolnieks Kārlis Driba. “Šoreiz bija daudz komandu, vairāk nekā abās iepriekšējās olimpiādēs, tāpēc tas bija arī zināms izaicinājums. Bija patīkami redzēt starp […]

"Tuk, tuk, taisīsim strazdulēniem būri!”

05:18
18.04.2024
41

Straupes pamatskolas pirmsskolas trīsgadnieku grupiņas “Taurenīši” bērni mēneša tēmas ietvaros rosīgi darbojās – kopā ar mazā Vestarda tēti gatavoja putnu būrīšus lidojošajiem draugiem dārzos. Bērni ne vien vēroja, kā dēlīšu sagataves pārtop par putnu būrīti, bet drosmīgākie arī iemēģināja roku mājiņas gatavošanā. “Ar šiem bērniņiem strādāju, kad viņi tikko atnāca uz bērnudārzu. Esmu studente, un […]

Bērni lasa un vērtē grāmatas

09:59
08.04.2024
62

Gada garumā bērni un vecāki lasīja grāmatas un izvēlējās tīkamākās, piedaloties Latvijas Nacionālās bibliotēkas lasīšanas veicināšanas programmā “Bērnu, jauniešu un vecāku žūrija 2023”. Programmas dalībnieki, kuri tajā iesaistījās Cēsu Centrālās bibliotēkas Bērnu apkalpošanas nodaļā, pulcējās lasīšanas svētkos. Cēsniece Anastasija Alekse­jeva ir grāmatu mīļotāja, meitene izlasīja ne tikai savam vecumam paredzētos, bet visus programmā iekļautos darbus. […]

Lai mācītu skolēnus, mācās arī skolotāji

12:25
27.03.2024
79

Cēsu Bērzaines pamatskolā aizvien pilnveido iekļaujošās izglītības metodes Statusa maiņa no speciālās skolas uz pamatskolu, kura īsteno iekļaujošo izglītību, ir liels solis un process, kas prasa īpašu pieeju un virzību uz mērķtiecīgu attīstību. Cēsu Bērzaines pamatskolai šis ir pirmais mācību gads jaunajā statusā. Skola nemitīgi pilnveidojas, lai mācību process skolā nodrošinātu nepieciešamo katram skolēnam. “Iekļaujoša […]

Topošās mūziķes un viņu pedagoģes iepazīst Somijas pieredzi

18:03
21.03.2024
76

Astoņas Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskolas audzēknes divas februāra nedēļas praktizējās un “ēnoja” Somijas kolēģus Kuopio konservatorijā, Kuopio pilsētā Somijā. “Gan audzēknēm, gan pedagoģēm bija iespēja piedalīties konservatorijas individuālajās specialitāšu stundās un lekcijās, iepazīties ar augstākās izglītības iespējām un izglītības sistēmu Somijā, kā arī kopā ar Somijas skolas audzēkņiem un pedagogiem piedalīties ar sagatavotu koncertprogrammu […]

Iepazīstināt jauniešus ar fiziku

10:25
12.03.2024
102
1

“Skolā strādāju sesto gadu, pirmos četrus Rīgas Valsts 3.ģimnāzijā. Esmu arī šīs skolas absolvents,” stāstu, kā dzīves ceļš aizvedis līdz pedagoga profesijai, iesāk Mārcis Greiselis. Viņš ir 30 gadus vecs un nu jau divus gadus strādā Cēsu Valsts ģimnāzijā (CVĢ) par fizikas, astronomijas un arī inženierzinību skolotāju. “Kad maģistra studijas tuvojās nobeigumam, aizgāju aprunāties ar […]

Tautas balss

Dīvainie valodas nepratēji

13:26
16.04.2024
29
5
Druva raksta:

“Pagājušajā nedēļā klausījos televīzijas “Rīta Panorāmu”, kur “Stabilitātes” līderis Rosļikovs stāstīja, ka nav taču jāprasa pusmūža cilvēkiem ar Krievijas pilsonību latviešu valoda. Jaunajiem jā, bet vecāka gadagājuma nē. Sabiedrība Latvijā esot ļoti iekļaujoša, visi tiekot galā. Te nu jāatgādina, ka tiem, kam 75 un vairāk gadu, latviešu valodas eksāmens nav vajadzīgs, var palikt Latvijā arī, […]

Zinām tikai par vienu

12:23
14.04.2024
17
Druva raksta:

“Tagad, kad uzzinām, ka valsts augstās amatpersonas lidojumiem izvēlas arī individuālus pakalpojumus, gribētos zināt, kā rīkojušies premjeri, kas strādāja pirms Kariņa, un arī Valsts prezidenti. Ar kādiem reisiem, publiskiem vai individuāliem, viņi ar savu komandu lidoja? To žurnālisti varētu pastāstīt, varbūt vēl kādam atklātos pārkāpumi,” sprieda seniore.

Rudenī uzbūvē, pavasarī uzrok

12:22
13.04.2024
33
Druva raksta:

“Brīnījos, ka šopavasar Cēsīs, Bērzaines un Satekles ielas krustojumā, atkal raka. Pērn tur izveidoja drošības saliņu, nu visu jauca laukā un pārbūvēja. Jācer, ka tas nesadārdzinās ielas remontu, kas jau tāpat izmaksā daudz. Tādi gadījumi vienmēr raisa izbrīnu. Vai tiešām grūti saplānot, kas kurā vietā jādara, lai nenāktos atkārtoti tērēt naudu,” pārdomās dalījās apkaimes iedzīvotāja.

Neiecietīgais šoferis

12:20
12.04.2024
27
Druva raksta:

“Izlasīju “Hallo, “Druva”” par laipno autobusa šoferi un nodomāju, cik jauki, ja tādi būtu visi. Diemžēl esmu novērojusi, ka ir arī ļoti nelaipni autobusu vadītāji. Tā vienudien autobusā kāpa sieviete ar atbalsta nūjām, ko viņai bija grūti noturēt rokās, tās krita, šoferis tās vairākkārt pacēla, līdz neizturēja un teica – vai visu dienu tā būs […]

Stingrāk jāsoda

08:20
09.04.2024
42
Druva raksta:

“Mēs apsūdzam Balt­krieviju migrantu plūsmā uz Latviju. Taču vai tāda būtu iespējama, ja mūsu pusē nebūtu cilvēku, kas palīdz? Manuprāt, tos, kas atbalsta migrantu ievešanu Latvijā, būtu ļoti stingri jāsoda, jo nekas cits šos cilvēkus neatturēs,” domās dalījās J.

Sludinājumi