Raksti

Skolās

Radošās ziemas izjūtas

SASPĒLE. Ziemas baltums un uguns sārtums kā divi pretpoli, kas tomēr cieši savijas kopā, izdejoti multimediālajā kustību izrādē “Ziema”.
Foto: no albuma

Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskolas (AKCMV) Profesionālās ievirzes Deju nodaļas pilotprojekta audzēkņi, bērni no pirmās līdz astotajai klasei, radījuši multimediālu kustību izrādi “Ziema”, kuras tapšanā un mākslinieciskajā konceptā aktīvi līdzdarbojās arī dejotāju vecāki.

Izrādes fragments tika rādīts AKCMV audzēkņu Pateicības dienas koncertā, kā arī Pārgaujas novada pašvaldības kultūras projektu konkursā atbalstītajā pasākumā Stalbes Tautas namā, kurā mazie dejotāji ar deju miniatūrām ieveda skatītājus sajūtās par ziemu, dabu un cilvēkbērna pieaugšanu. Un tad tika iesaistīti arī skatītāji, gan kopīgi radot dzejas rindas, gan kopā un individuāli zīmējot, gan izpildot dažādus deju elementus.

Horeogrāfiju kustību izrādei veidojusi Ilze Zīriņa, laikmetīgās dejas pasniedzēja Latvijas Kultū­ras akadēmijā un arī Mūzikas vidusskolas pilotprojektā, un Lat­vijas Nacionālās Operas un Baleta solists Zigmārs Kirilko, kurš meitenēm pasniedz klasisko deju jeb baletu. Par izrādes ideju Ilze Zīriņa teic: “Audzēknes ikdienā strādā divās vecuma grupās – no sešiem līdz astoņiem un no deviņiem līdz četrpadsmit gadiem, tādēļ izrādē apspēlēta bērnība un pusaudža vecums, kas asociējas ar baltu, mirdzošu sniegu, kas pārvēršas sastingumā, lai raisītos ugunī. Mazas meitenes, kas gaida sniegu un uzbur to ar saviem iztēles buramvārdiem, veļas un kūleņo, sniedzas pret debesīm, lai pieskartos zeltītajai gaismai, ko klusais sniegs nes kopā ar saules gaismu. Bet sniegs nāk kopā ar nemieru, ko iezīmē arī sarkanās kleitās tērptas pusaudzes un tango ritmi. Uguni atspoguļojām caur tango, meiteņu vārdiem raksturojot: “asu, skarbu, brīvu, neatkarīgu” deju, kas iezīmē pusaudža vēlmi pēc neatkarības, brīvības no citu viedokļa, sievišķības, spēka. Mūsu izrādē pusaudzis tomēr nespēj nomākt bērnību. Tā sagūsta kaislīgo, aso tango dejotāju ar trausliem, baltiem dzīpariem, sapinot visus vienā tīklotā kristālā, no kura atmirdz gaisma.”

Pilotprojekta mērķis ir izstrādāt un aprobēt jaunu skatījumu uz profesionālo deju. Tajā būtiska loma ir ne tikai audzēkņiem, bet arī bērnu vecākiem, jo motivēti, ieinteresēti un uz radošo pašizpausmi vērsti vecāki sekmē arī bērnu strauju izaugsmi dejotprasmes apguvē. Tāpēc kustību izrādes veidošanā iesaistījušies arī vecāki, radot tērpus, video projekcijas, mūziku, piedaloties scenogrāfijas veidošanā. Pilotprojekta idejas autore Solvita Lodiņa teic: “Tas ir jauns skatījums uz bērnu attīstību kultūrizglītības jomā, kas sasaucas ar vispārējā izglītībā straujiem soļiem ienākošo kompetenču izglītību.”

Pasniedzēja Ilze Zīriņa teic, ka aktīvi notiek gatavošanās arī Starptautiskajai dejas dienai 29.aprīlī, kad plānots iziet pilsētvidē: “Kopā ar vecākiem radīsim stāstus caur kustību un mūziku Cēsu pilsētvidē par prieku sev un citiem.”

Profesionālās ievirzes Deju nodaļas pilotprojekta idejas autore ir Solvita Lodiņa – Reģionālās izglītības un kultūras atbalsta biedrības (RIKA) vadītāja. Pateicoties viņas iniciatīvai un pārliecībai, ka radoši sadarbojoties bērniem, skolotājiem, vecākiem, var radīt kvalitatīvi jaunu saturu profesionālās ievirzes kultūrizglītībā, pagājušā gada oktobrī RIKA noslēdza sadarbības līgumu ar AKCMV, lai ar atbalstu projektu rakstīšanā, pasākumu organizēšanā palīdzētu īstenot sen lolotu ideju par patstāvīgu, licencētu profesionālās ievirzes Deju nodaļu pamatskolas līmenī.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *