Raksti

Skolās

Profesijas, kurās jādiriģē „orķestris”

Aprīļa vidū Cēsu Valsts ģimnāzijā projekta Vienas profesijas dažādās sejas ietvaros notika kārtējā diskusija ar sava aroda profesionāļiem. Šoreiz tika lauzti stereotipi par biznesa vadībā strādājošajiem – uzņēmuma vadītāju, finanšu direktoru un mārketinga un pārdošanas vadītāju.

To palīdzēja izdarīt trīs Cēsu skolu absolventi – AS Cēsu Alus valdes priekšsēdētāja Eva Sietiņsone-Zatlere, Schneider Electric finanšu direktors Baltijas valstīs Aigars Kokins un SIA Valio International valdes locekle, Latvijas filiāles un mārketinga vadītāja Evija Birstiņa. Viesi neslēpa, ka bieži vien savos uzņēmumos jūtas kā liela orķestra diriģenti, jo jāspēj pārredzēt plašs darba lauks.

Atsaucot atmiņā savu karjeras ceļu, Cēsu Alus vadītāja pastāstīja, ka viņas pirmais darbs bija fotosalonā, kur bija iespēja apgūt klientu apkalpošanu, taču viena no panākumu atslēgām ceļā uz vadītāja amatu ir bijusi darba izpilde uz 120%. „Vienmēr darīju vairāk, nekā no manis prasīja, un darba piedāvājumi nāca paši,” stāstīja E.Sietiņsone-Zatlere. Viņa arī uzsvēra, ka uzņēmuma vadītāja lielākais izaicinājums ir cilvēku vadība – māksla būt paraugam, līderim un iedvesmotājam. Ne visiem tas ir pa spēkam. „Ja ir doma par savu biznesu nākotnē, ir vērts jau šobrīd sev pajautāt, vai patīk riskēt, jo biznesā tas būs jādara bieži. Turklāt, atbildība par lēmumu pieņemšanu būs jāuzņemas vienam pašam,” norādīja Cēsu Alus vadītāja.

„Neslēpšu, ka skolas laikā biju cipargalva,” atzina A.Kokins, taču tas neesot kritērijs, lai strādātu finanšu jomā. Finanšu direktora amatā nepieciešams analītisks prāts un loģiskā domāšana, jāspēj paredzēt riski. Savukārt tie, kam patīk detaļas, savu vietu atrod grāmatvedībā.” Gan A.Kokins, gan E.Sietiņsone-Zatlere akcentēja, ka karjeru finanšu jomā labi sākt auditoru firmās, kas ir kā „kulaks uz acs” izpratnei par jebkura uzņēmuma naudas plūsmu. Pretēji jaunieši izteiktajiem pieņēmumiem, šajā jomā strādājošiem noteikti jābūt godīgiem, atzina runātāji.

E.Birstiņa ieskicēja atšķirības starp darbu mārketingā aģentūrā un uzņēmumā. „Reklāmas aģentūrām patīk radīt spožas kampaņas, kas saņem balvas, bet uzņēmuma mārketinga cilvēkam ir jābūt ne tikai radošam, bet jāizvērtē arī iespējamā atdeve un dažkārt jāpieņem skarbi lēmumi,” atzina diskusijas dalībniece. Viņa ieteica jauniešiem izmēģināt spēkus starptautiskos uzņēmumos, kas dod nenovērtējamu pieredzi un labāku „sestā prāta” sajūtu, kas ir svarīga izšķirošos brīžos. „Darbs ir dinamisks un viens sīkums var pilnībā apgriezt kājām visu darba dienu, tāpēc jāprot ātri pieņemt lēmumi un reaģēt,” savā pieredzē dalījās E.Birstiņa. „Tas ir darbs tiem, kam patīk sevi pierādīt.”

Diskusijas organizē biedrība Cēsinieku klubs, un tās notiek ar Sorosa fonda-Latvija atbalstu. ZANE SIKSNĀNE

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *