Trešdiena, 24. aprīlis
Vārda dienas: Visvaldis, Nameda, Ritvaldis, Ritums

Maza skola kā vienota saime

Mairita Kaņepe
00:00
20.12.2017
7
99 Balti Zirgi Fotomarta 1 1

Pirms diviem gadu desmitiem biedrība “Tautskola 99 Baltie Zirgi” Drustos veidoja tradicionālajām mācību iestādēm alternatīvu skolu. Interesi par alternatīvi veidotu mācību darbu izrādīja arī bērnu vecāki. Interese turpinās, un biedrībai “Tautskola 99 Baltie Zirgi”, kuru vada pedagogs Ojārs Rode, tagad ir skolas – filiāles Ikšķilē un citur.

“Tautskola 99 Baltie Zirgi” vadītājs un matemātikas skolotājs Ojārs Rode ievirza jaunu procesu, lai septiņus kilometrus no Drustu centra paceltos pēc īpaša projekta biedrības būvēts skolas nams.

“Kāda mācīšanās Drustos klasē, ja uzsnidzis pirmais sniegs! Vi­siem gribas doties uz Egles kalnu ar ragavām!” – tādā noskaņojumā matemātikas skolotāju O.Rodi “Druva” satika šīs ziemas retajā baltajā dienā pēc puteņa. Peda­gogi gatavojās mācību dienai, arī matemātikas skolotājam bija idejas, kādus uzdevumus uzticēs veikt nodarbībās brīvdabā. Tie veicinās zināšanu nostiprināšanu.

“Mācot matemātiku, allaž domāju, lai prasības nebūtu pārāk augstas vai neizrādītos niecīgas. Pedagogam alternatīvajā skolā bieži savās prasībās jābalansē kā uz naža asmens, jo situācijas prasa strādāt gudri, nezaudēt pedagoģiskās maņas,” uzsver O.Rode. “Audzēkņu vecāki uzmeklē mūsu skolu, jo meklē bērnam vislabāko. Pie mums nonākuši, saņem par to pārliecību. Pedagogi, kuri atrod mūsu skolu Drustos, paši piesakās darbā, jo viņos ir pārliecība, ka spēs labi strādāt. Grūti pateikt, kā tas iekārtojies, bet patiešām visi skolotāji, kuri ienākuši mūsu skolā, pēc savas būtības jutuši aicinājumu tā strādāt.

Darbs alternatīvā skolā ir aicinājums. Skolēnu skaitu apzināti neaudzējam lielāku, tātad neviens skolotājs pie mums nevar iegūt pilnas slodzes darbu. Pieredze rāda – ja bērnu mācību grupā ir vairāk, daudzas labas ieceres nojūk. Skolā reizē bijuši līdz 30 bērniem, esam guvuši darbā labu pieredzi. Tomēr esam secinājuši, ka skolotājam vislabāk strādāt grupā, kurā apvienoti ne vairāk kā 15 skolēni, kas mācās no 1.līdz 9.klasei. Tad pedagogam ik dienu ir laiks ar katru bērnu aprunāties, katru dienu izsekot, ko skolēns jau apguvis, kurš audzēknis ir tik patstāvīgs, ka skolotāja lielu uzmanību nevajadzētu, bet ar kuru bērnu jāpastrādā vairāk.

Tā vakar pilnīgā klusumā ritēja matemātikas stunda, ikviens bija iegrimis uzdevumu risināšanā. Kā skolotājs pat sāku ilgoties pēc kāda troksnīša stundā. Klasē bija absolūts klusums, jo katrs bija iegrimis sava matemātikas uzdevuma risināšanā. Klusums mācīšanās laikā nebija atkarīgs tikai no manis, pieaugušā, arī no bērniem, jo viņiem bija vēlme mācīties.

Alternatīvi veidotā pamatskolā neuztur konkurences garu. Vie­nīgā sacensība veidojas, kad 1. līdz 9. klašu saime sanāk uz sporta stundu. Tā notiek katru dienu. Sporta stundas ir tik daudzveidīgas, lai bērni attīstītos fiziski, bet atzīmes par sportošanu netiek liktas. “Tas pats ir arī matemātikā – atzīmes nelieku, bet par katru bērnu labi zinu, cik tālu viņš mācībās ticis, ko atkārtosim vai no jauna apgūsim,” ikdienu pedagoga darbā raksturo skolotājs un piebilst, ka bērnu vecāki uzticas pedagogu darbam, lieki nesatraucas.

9. klasi beidzot, skolēniem jānokārto valsts eksāmens. “Lai gan man ir cits viedoklis šajā jautājumā, atbalstu tādu izvērtēšanas veidu. Taču domāju, ka 9. un 12. klases eksāmenu atzīmēm nevajadzētu būt izšķirošām, lai skolēns iestātos nākamajā skolā. Vai tad netrūkst piemēru, ka mācību noslēguma eksāmenā jaunietis ieguvis augstu novērtējumu, bet studējot nespēj apliecināt vajadzīgās zināšanas matemātikā? Kam der tāda kontrole ar eksāmenu kārtošanu, ja skolas laikā audzēknim nav bijusi motivācija sistemātiski mācīties. Vai šodien ir derīgas tādas izglītības iestādes, kurās bērni tā arī nav motivēti paši savā izglītībā?

Mūsu skolu Drustos uzmeklē vecāki, kurus interesē noteiktas vērtības. Ābols no ābeles tālu nekrīt, un arī bērni ir orientēti uz zināšanu gūšanu. Satiekoties skolā šādiem bērniem, veidojas ļoti saskanīga vide. Šobrīd tā pie mums ir tuvu ideālam. Vecāki aktīvi sadarbojas ar skolu, bērni to redz un novērtē, pieaugušo vidū jūtas brīvi un labi. Skolotājiem tas gan nekādu brīvību nesola, jo valsts noteiktajā izglītības standartā skolēniem viss jāapgūst.”

Alternatīvi veidotas skolas darbībā izceļ arī sociālo aspektu. Ja bērns ir vienīgais ģimenē, tad skolas saime dod viņam brāļus un mā­­sas. Vecākie ir laimīgi, ka ir kāds aprūpējamais, bet mazākie ar prieku iesēžas klēpī. Ne visās ģimenēs ir arī pieaudzis vīrietis. O. Rodi skolā godā par opi, un sko­lotājs neslēpj, ka tas viņam patīk. Bērni ielāgojuši, ko nozīmē cie­nījama cilvēka teiktais, un saka: “Ja opis teica, tas jāņem vērā.”

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Kultūras apmaiņa un ielu māksla. Jaunieši mācās sadarbību un toleranci

10:26
23.04.2024
36

12 jaunieši no Nīderlandes un tikpat Cēsu novada pārstāvju pagājušajā nedēļā darbojās Cēsīs. Viņi tikās projektā “Ielu mākslas spēks 2.0”, kura mērķis ir veicināt izpratni par līdzdalību, sadarbību, toleranci. Kopējā darbā tapa arī kas jauns – ar ielu mākslai raksturīgajiem paņēmieniem apgleznota telpa Jauniešu mājā. “Sākotnējais plāns projektā bija piešķirt jaunas krāsas Jauniešu mājas iekšpagalmam, […]

CVĢ fiziķu komanda iegūst 3.vietu valsts mērogā

05:12
19.04.2024
68

“Pats komandu olimpiādē piedalījos jau trešo reizi, bet šajā gadā veicās vislabāk. Bija ļoti interesanti, sadalījām uzdevumus starp mums pieciem,” par dalību Latvijas Fizikas komandu olimpiādē pastāsta Cēsu Valsts ģimnāzijas (CVĢ) 12.a klases skolnieks Kārlis Driba. “Šoreiz bija daudz komandu, vairāk nekā abās iepriekšējās olimpiādēs, tāpēc tas bija arī zināms izaicinājums. Bija patīkami redzēt starp […]

"Tuk, tuk, taisīsim strazdulēniem būri!”

05:18
18.04.2024
56

Straupes pamatskolas pirmsskolas trīsgadnieku grupiņas “Taurenīši” bērni mēneša tēmas ietvaros rosīgi darbojās – kopā ar mazā Vestarda tēti gatavoja putnu būrīšus lidojošajiem draugiem dārzos. Bērni ne vien vēroja, kā dēlīšu sagataves pārtop par putnu būrīti, bet drosmīgākie arī iemēģināja roku mājiņas gatavošanā. “Ar šiem bērniņiem strādāju, kad viņi tikko atnāca uz bērnudārzu. Esmu studente, un […]

Bērni lasa un vērtē grāmatas

09:59
08.04.2024
65

Gada garumā bērni un vecāki lasīja grāmatas un izvēlējās tīkamākās, piedaloties Latvijas Nacionālās bibliotēkas lasīšanas veicināšanas programmā “Bērnu, jauniešu un vecāku žūrija 2023”. Programmas dalībnieki, kuri tajā iesaistījās Cēsu Centrālās bibliotēkas Bērnu apkalpošanas nodaļā, pulcējās lasīšanas svētkos. Cēsniece Anastasija Alekse­jeva ir grāmatu mīļotāja, meitene izlasīja ne tikai savam vecumam paredzētos, bet visus programmā iekļautos darbus. […]

Lai mācītu skolēnus, mācās arī skolotāji

12:25
27.03.2024
84

Cēsu Bērzaines pamatskolā aizvien pilnveido iekļaujošās izglītības metodes Statusa maiņa no speciālās skolas uz pamatskolu, kura īsteno iekļaujošo izglītību, ir liels solis un process, kas prasa īpašu pieeju un virzību uz mērķtiecīgu attīstību. Cēsu Bērzaines pamatskolai šis ir pirmais mācību gads jaunajā statusā. Skola nemitīgi pilnveidojas, lai mācību process skolā nodrošinātu nepieciešamo katram skolēnam. “Iekļaujoša […]

Topošās mūziķes un viņu pedagoģes iepazīst Somijas pieredzi

18:03
21.03.2024
80

Astoņas Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskolas audzēknes divas februāra nedēļas praktizējās un “ēnoja” Somijas kolēģus Kuopio konservatorijā, Kuopio pilsētā Somijā. “Gan audzēknēm, gan pedagoģēm bija iespēja piedalīties konservatorijas individuālajās specialitāšu stundās un lekcijās, iepazīties ar augstākās izglītības iespējām un izglītības sistēmu Somijā, kā arī kopā ar Somijas skolas audzēkņiem un pedagogiem piedalīties ar sagatavotu koncertprogrammu […]

Tautas balss

Ģimnāzijas remonts ievelkas

09:23
23.04.2024
22
Druva raksta:

“Ļoti ievilcies Cēsu Valsts ģimnāzijas ēkas remonts. Esmu pensionēta skolotāja, mani interesē, vai jaunajā mācību gadā ģimnāzisti varēs atgriezties savā skolā vai mācības būs jāturpina pielāgotajās telpās Raunas ielā. Saprotu, ka tur nav slikti, taču ģimnāzijas tēla veidošanai gan tas par labu nenāk,” pārdomās dalījās seniore.

Dīvainie valodas nepratēji

13:26
16.04.2024
35
5
Druva raksta:

“Pagājušajā nedēļā klausījos televīzijas “Rīta Panorāmu”, kur “Stabilitātes” līderis Rosļikovs stāstīja, ka nav taču jāprasa pusmūža cilvēkiem ar Krievijas pilsonību latviešu valoda. Jaunajiem jā, bet vecāka gadagājuma nē. Sabiedrība Latvijā esot ļoti iekļaujoša, visi tiekot galā. Te nu jāatgādina, ka tiem, kam 75 un vairāk gadu, latviešu valodas eksāmens nav vajadzīgs, var palikt Latvijā arī, […]

Zinām tikai par vienu

12:23
14.04.2024
19
Druva raksta:

“Tagad, kad uzzinām, ka valsts augstās amatpersonas lidojumiem izvēlas arī individuālus pakalpojumus, gribētos zināt, kā rīkojušies premjeri, kas strādāja pirms Kariņa, un arī Valsts prezidenti. Ar kādiem reisiem, publiskiem vai individuāliem, viņi ar savu komandu lidoja? To žurnālisti varētu pastāstīt, varbūt vēl kādam atklātos pārkāpumi,” sprieda seniore.

Rudenī uzbūvē, pavasarī uzrok

12:22
13.04.2024
37
Druva raksta:

“Brīnījos, ka šopavasar Cēsīs, Bērzaines un Satekles ielas krustojumā, atkal raka. Pērn tur izveidoja drošības saliņu, nu visu jauca laukā un pārbūvēja. Jācer, ka tas nesadārdzinās ielas remontu, kas jau tāpat izmaksā daudz. Tādi gadījumi vienmēr raisa izbrīnu. Vai tiešām grūti saplānot, kas kurā vietā jādara, lai nenāktos atkārtoti tērēt naudu,” pārdomās dalījās apkaimes iedzīvotāja.

Neiecietīgais šoferis

12:20
12.04.2024
32
Druva raksta:

“Izlasīju “Hallo, “Druva”” par laipno autobusa šoferi un nodomāju, cik jauki, ja tādi būtu visi. Diemžēl esmu novērojusi, ka ir arī ļoti nelaipni autobusu vadītāji. Tā vienudien autobusā kāpa sieviete ar atbalsta nūjām, ko viņai bija grūti noturēt rokās, tās krita, šoferis tās vairākkārt pacēla, līdz neizturēja un teica – vai visu dienu tā būs […]

Sludinājumi