Kultūrizglītības programmas “Latvijas skolas soma” aktivitātes, kas vēl pirms pandēmijas bija tikai klātienē apmeklējami notikumi, šajā laikā pilnībā pārcēlušies virtuālajā vidē. Arī mūspuses skolas ar entuziasmu turpina izmantot šo jaunās personības vispusīgi attīstošo norišu piedāvājumu – kaut attālināti, tomēr kopā noskatīties izrādes, ieklausīties koncertlekcijās vai ar klasi doties muzeja virtuālā apmeklējumā.
Par to, ka kultūrizglītojošie notikumi ir “iemācījušies” ceļu pie skolēniem, liecina arī mūspuses izglītības iestāžu regulāri ziņotais tīmekļvietnēs un sociālo mediju kontos.
“Druva”, attālināto mācību laikā intervējot vēsturiskā Cēsu rajona izglītības iestāžu vadītājus, nereti sadzirdējusi, ka tieši “Skolas somas” programma pedagogiem palīdzējusi padarīt mācības ekrānā saistošas un daudzpusīgas. Tāpat neseni ieraksti skolu oficiālajos sociālo mediju kontos liecina par aktīvu dalību kultūrizglītojošajā programmā. Tā, piemēram, Līgatnes novada Jauno Līderu vidusskolas vēstures skolotāja Dzintra Upīte nedēļas sākumā ziņojusi par divu klašu skolēnu iespaidiem un secinājumiem pēc tiešsaistes muzejpedagoģiskajām nodarbībām. Aprīļa vidū septītklasnieki virtuālā nodarbībā “Lidojošo ezeru teikas: pasaka vai vēstures avots” uzzinājuši, ka tieši teikas par lidojošajiem ezeriem iedvesmojušas arheologu Jāni Apalu pārbaudīt, ko folklora slēpj. Tā atklāti desmit ezeri, kuros bija ezerpiļu paliekas, visbagātākos atradumus ieraugot Āraišu ezerā. Pēc uzklausītā audzēkņi strādājuši grupās, analizējuši informāciju, vērtējuši un noslēgumā arī izteikuši savus secinājumus, kopīgi vērtējot, ka “teikās savijies reālais un nereālais, tāpēc tās daļēji var izmantot kā vēstures avotu”. Savukārt 8.klases audzēkņi tiešsaistē klausījušies nodarbību “Āraišu ezerpils. Jautājumu tikpat, cik atbilžu”, tuvāk iepazīstot ikdienas dzīvi ezerpilī 8.-10.gadsimtā. Kopīgiem spēkiem meklētas atbildes par Āraišu ezerpils atklāšanu, tās pastāvēšanas laiku, senajām ēkām, darbiem, ēdienu, apģērbu, kā arī noskaidrota daudzu vārdu nozīme: kas ir dzeinis, vamzis, sietavas, krijas. Noslēgumā jauniešiem bijusi iespēja jaunās zināšanas pārbaudīt viktorīnā.
Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzija (DACVĢ) aizvadītajā nedēļā vēstīja, ka, izmantojot kultūrizglītojošās programmas piedāvājumu, 7.klašu skolēni nupat piedalījušies Liepājas teātra organizētajā mācību izrādē “Kā top teātris?”. Virtuālā pasākuma laikā aktieri atraktīvā veidā iepazīstinājuši proģimnāzistus ar izrāžu veidošanas aizkulisēm, kā arī akcentējuši to cilvēku lomu un pienākumus, kuri ne vienmēr ir redzami uz skatuves, tomēr bez kuriem izrāžu radīšanā nekādi neiztikt.
Arī Cēsu Valsts ģimnāzijas (CVĢ) mācībspēki uzteic “Skolas somas” ienākšanu izglītības procesā kā lielisku instrumentu kvalitātes celšanā. Kā viens no spilgtākajiem šī semestra pārdzīvojumiem bijusi abiturientiem rastā iespēja piedalīties iepriekš nebijušā kultūras piedzīvojumā. Proti, janvāra nogalē 12.a klases audzēkņi katrs savā telefonā varējuši piekļūt teātra grupas “Kvadrifons” klausāmizrādei “Rolanda dziesma”. Izrāde nenorit greznā zālē un ne pat caur ekrānu, bet paša klausītāja izvēlētā vidē, dzirdot lugas vēstījumu kā telefonsarunu, turklāt vēl ar izvēles iespējām notikumu attīstībā. CVĢ tīmekļvietnē publiskotās jauniešu atsauksmes paver jau ļoti interesantu jaunās paaudzes spektru intelektuālajās un estētiskajās prasībās pret mūsdienu kultūras notikumiem – viedokļi ir krasi pretrunīgi, bet lielākoties izvērsti un pamatoti argumentēti.
Pirms Latvijas neatkarības atjaunošanas gadadienas, 4.maija svētkiem, “Latvijas Skolas somas” komanda izveidojusi un nule publiskojusi digitālo kultūras norišu izlasi, kas svētku laikā tematiski varētu iekļauties mācību un audzināšanas darbā, vienlaikus sniedzot jaunu pieredzi kultūras jomā.
“Skolas soma” ir valsts kultūrizglītības programma, kas tapa kā valsts simtgades dāvana vairāk nekā 200 tūkstošiem bērnu un jauniešu Latvijā, tās mērķis bija nodrošināt katram skolēnam iespēju vismaz reizi semestrī iepazīt Latviju mākslas un kultūras norisēs. Programmas vadītāji, aprīlī ziņojot par programmas aktualitātēm un piedāvājot pedagogiem digitālo kultūras norišu izlasi šim mēnesim, ar gandarījumu atklājuši, ka “tiešsaistes un digitālās kultūras norises tiek izmantotas tikpat aktīvi, cik klātienes norises pirms “Covid-19” pandēmijas radītajiem ierobežojumiem”.
Komentāri