Trešdiena, 24. aprīlis
Vārda dienas: Jurģis, Juris, Georgs, Jurgita

Jaunpiebalgas pieredze attālinātajās mācībās

Iveta Rozentāle
19:23
24.04.2020
3

Jaunpiebalgā ir gan vidusskola, gan Mūzikas un mākslas skola, kurās tāpat kā citviet līdz ar ārkārtējo situāciju pedagogiem un audzēkņiem bija jārod risinājumi, kā mācīties attālināti.

Reizē pedagoģe un mamma

Ieva Ciekurzne ir Jaunpiebal­gas vidusskolas skolotāja un direktora vietniece izglītības jomā, kā arī trīs bērnu mamma. Viņa teic, ka pedagogu bērni mācās paši, jo tajā laikā, kad mamma sazinās ar skolēniem, bērni patstāvīgi mācās: “Arī trešklasniece, kura mācās arī mūzikas skolā, pati sagatavojas tiešsaistes nodarbībām un izdara visu, lai tās varētu notikt. Es kā mamma bērniem palīdzu no rīta piecelties un saplānot dienu.”
Ieva Ciekurzne ir arī 7. klases audzinātāja, kā arī māca matemātiku. Pedagoģe teic, ka sākotnēji visgrūtāk bijis saprast, kādā apjomā nodrošināt mācības, lai bērniem nebūtu par daudz un reizē varētu apgūt nepieciešamo. Visgrūtākais, protams, bijis sākums – vakarā mierīgi aizej uz mājām, bet nākamajā dienā bērni uz skolu vairs nedrīkstēja nākt. Tagad vēl liels jautājums, vai devītās klases beidzējiem varēs notikt izlaidums, bet tas ir nozīmīgs notikums skolēnu dzīvē.

Skolotāja atzīst, ka sagatavot nodarbības, skaidrojot jauno tēmu, veidojot uzdevumu paraugus un parādot, kā pa soļiem jāveic uzdevums, grūtības nesagādā, un vērtē, ka sarežģītāk ir tiem pedagogiem, kuriem jāpasniedz vairāki priekšmeti dažādās klasēs. “Arī skolotājiem jāsaplāno savs dienas ritms, lai visa diena nepaietu ar skolas darbiem vai atbildot uz visu saņemto. Ja audzēkņi izpildītos darbus atsūta dienā, varu atbildēt uzreiz, ja vakarā, tad atbildu, kad esmu pie datora. Es rēķinos, ka ģimenēs jāsadala tehnoloģijas, visi nevar uzreiz no rīta visu izpildīt, tad pilda un sūta vakarā.”

Ieva Ciekurzne novērtē iespēju strādāt no mājām: “Esam visi kopā, pēc mācībām ar bērniem ejam ārā, braucam ar riteņiem, spēlējam galda spēles, dēls atceras arī spēles, ko pirmsskolas izglītības iestādē spēlējis, tad tās izspēlējam ģimenē. Šobrīd ritms ir mierīgāks un nesteidzīgāks, var padomāt par vērtībām, kas ir svarīgākās, cik nozīmīgi ir būt kopā ar savējiem. Lai arī katrs mācāmies un strādājam, varam būt kopā, jebkurā brīdī aprunāties, paši plānot savu dienu.”

Lai arī attālināto mācību sagatavošana radījusi sagurumu, Ieva ir priecīga, ka ir darbs, tas ir ļoti svarīgi: “ Pedagogi darbā ir ar sirdi un dvēseli Mums ir būtiski, ka varam turpināt bērniem sniegt izglītību, bet svarīgi just atbalstu un neizdegt. Esmu ļoti pateicīga savai ģimenei par atbalstu un vēlos arī lielu paldies teikt skolas pedagogiem par ieguldīto darbu un skolēniem par aktīvo iesaisti mācību procesā, esmu ļoti gandarīta un lepojos.”

Skolēna ieguvums – pats plāno nodarbības laiku

Krista Marta Kundrate mācās Jaunpiebalgas vidusskolas 11. klasē. Meitene, uzzinot, ka būs jāmācās attālināti, domājusi, kā tas vispār notiks, tomēr jau pirmā nedēļa bijusi aizraujoša, jo skolotāji bija sarūpējuši interesantus uzdevumus. Grūtākais bijis saprast, kā izveidot mācību ritmu, esot mājās. Krista sev par pārsteigumu ievērojusi, ka visraitāk mācības padodas no rīta un vakarā, bet dienas vidū koncentrēties esot grūtāk. Vēl skolniece secinājusi: “Ja jaunā viela izklāstīta tikai teorētiski, to grūtāk apgūt, bet, ja skolotājs ir sagatavojis arī video, kur to paskaidro, ir vieglāk saprotams un apgūstams.” Taču piemēram, informātika, kur jā­strādā ar programmēšanu un sarežģītākām programmām, kas mājās nav pieejamas, nepieciešami citi risinājumi, kā apgūt priekšmetu.

Skolniece atzīst, ka diena paiet ļoti ātri, pat ātrāk nekā tad, kad bija jāiet uz skolu. Sākumā izmantojusi iespēju no rīta ilgāk pagulēt, bet sapratusi, ka diena beidzas tik ātri, tādēļ tomēr jāceļas laikus. Nu ir izveidojies savs ritms: “Tagad katram priekšmetam varu veltīt tik laika, cik man vajag. Nav stundas ierobežojuma kā skolā, varu mierīgi un rūpīgi visu izdarīt.”

Kristai žēl, ka nenotiek ierastās sporta nodarbības, ka trūkst klases biedru satikšanas: “Vidus­skolā esam kā maza ģimene. Mums ir sava “WhatsApp” grupa, kurā varam sazināties, uzzināt, kā katram iet, vaicāt, ko nesaprotam. Matemātikas skolotāja izveidojusi arī digitālo rīku, kurā redzam katra izpildītos uzdevumus, var salīdzināt, mācīties.” Lai gan skolotājiem var rakstīt un zvanīt, Krista atzīst, ka vieglāk un ierastāk bija komunicēt, kad varēja runāt aci pret aci.

Kontaktstundas ir neatsveramas, bet mācīties var

Inga Eihentāle, Jaunpiebalgas Mūzikas skolas klavierskolotāja, atceras – kad tika paziņots, ka mācības būs attālināti, prātā veidojās shēma: “Uzreiz sapratu, tā kā bērni ar tehnoloģijām ir uz “tu”, viņi varēs gan paši veikt ierakstus, gan saņemt ierakstus un notis. Savukārt es, saņemot ierakstu, atzīmēju, kur ir kļūdiņas, ko nepieciešams izlabot, un, lai būtu vieglāk uztvert, nofilmēju nelielus video paraudziņus. Varam strādāt gan tiešsaistes stundās, gan ar ierakstu palīdzību, tad bērni var brīvāk plānot dienu un nav jāgaida konkrēts laiks, lai sazinātos ar skolotāju. Vecāki ir bērnu lielais atbalsts, jo katram reiz uznāk nogurums un uzmundrinājums ir svarīgs.”

Mūzikas pedagoģe vērtē, lai gan šāda mācīšanās neatsver kontaktstundas un visu attālināti nav iespējams apgūt, tomēr strādāt ar ritmu, notīm, instrumentspēli ir iespējams: “Cik tālu kvalitātes līmenī tiksim, to varēsim novērtēt ar laiku. Bet prieks, ka bērniem patīk mācīties arī šādi. Mazajiem gan vienkāršāk, viņiem saprotamā valodā skaidroju notis, kā veidot ritmisko zīmējumu, gan atgādinu, kā spēlējot pareizi turēt rokas. Ar lielajiem jau vairākus gadus esam kopīgi strādājuši, iepazinuši viens otru, tāpēc pēc tā, kā skolēns spēlē instrumentu, zinu, vai viņš ir labā omā. Tāpat viņi viegli uztver un saprot manus komentārus, jo zina, par ko runāju.” Mūzikas skolotāja atzīst, ka viņai iepriekš bijusi iekšēja pretestība tehnoloģijām, ka tās ir tik svarīgā lomā, jo tehnika nevar iedot to, ko tieša saskarsme. Tagad dzīve parāda, ka skolotājam arvien jābūt inovatīvam, spējīgam izmantot dažādas tehnoloģijas.

Arī Ingas Eihentāles jaunākā meita, kura mācās ceturtajā klasē, līdz šim nelabprāt izmantoja skārienjutīgo telefonu un datoru, tāpēc laiks pie šīm ierīcēm ir izaicinājums. Inga palīdz meitai saplānot laiku, lai visu var pagūt, turklāt viņai gribas, lai bērns visu pilnībā izpratis: “Tāpēc kopumā mācīšanās iznāk ilgāka nekā iepriekš, bet tas atkarīgs arī no katra bērna, cik lielā mērā apgūstamo vielu viņš grib saprast.”

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Kultūras apmaiņa un ielu māksla. Jaunieši mācās sadarbību un toleranci

10:26
23.04.2024
34

12 jaunieši no Nīderlandes un tikpat Cēsu novada pārstāvju pagājušajā nedēļā darbojās Cēsīs. Viņi tikās projektā “Ielu mākslas spēks 2.0”, kura mērķis ir veicināt izpratni par līdzdalību, sadarbību, toleranci. Kopējā darbā tapa arī kas jauns – ar ielu mākslai raksturīgajiem paņēmieniem apgleznota telpa Jauniešu mājā. “Sākotnējais plāns projektā bija piešķirt jaunas krāsas Jauniešu mājas iekšpagalmam, […]

CVĢ fiziķu komanda iegūst 3.vietu valsts mērogā

05:12
19.04.2024
65

“Pats komandu olimpiādē piedalījos jau trešo reizi, bet šajā gadā veicās vislabāk. Bija ļoti interesanti, sadalījām uzdevumus starp mums pieciem,” par dalību Latvijas Fizikas komandu olimpiādē pastāsta Cēsu Valsts ģimnāzijas (CVĢ) 12.a klases skolnieks Kārlis Driba. “Šoreiz bija daudz komandu, vairāk nekā abās iepriekšējās olimpiādēs, tāpēc tas bija arī zināms izaicinājums. Bija patīkami redzēt starp […]

"Tuk, tuk, taisīsim strazdulēniem būri!”

05:18
18.04.2024
56

Straupes pamatskolas pirmsskolas trīsgadnieku grupiņas “Taurenīši” bērni mēneša tēmas ietvaros rosīgi darbojās – kopā ar mazā Vestarda tēti gatavoja putnu būrīšus lidojošajiem draugiem dārzos. Bērni ne vien vēroja, kā dēlīšu sagataves pārtop par putnu būrīti, bet drosmīgākie arī iemēģināja roku mājiņas gatavošanā. “Ar šiem bērniņiem strādāju, kad viņi tikko atnāca uz bērnudārzu. Esmu studente, un […]

Bērni lasa un vērtē grāmatas

09:59
08.04.2024
65

Gada garumā bērni un vecāki lasīja grāmatas un izvēlējās tīkamākās, piedaloties Latvijas Nacionālās bibliotēkas lasīšanas veicināšanas programmā “Bērnu, jauniešu un vecāku žūrija 2023”. Programmas dalībnieki, kuri tajā iesaistījās Cēsu Centrālās bibliotēkas Bērnu apkalpošanas nodaļā, pulcējās lasīšanas svētkos. Cēsniece Anastasija Alekse­jeva ir grāmatu mīļotāja, meitene izlasīja ne tikai savam vecumam paredzētos, bet visus programmā iekļautos darbus. […]

Lai mācītu skolēnus, mācās arī skolotāji

12:25
27.03.2024
84

Cēsu Bērzaines pamatskolā aizvien pilnveido iekļaujošās izglītības metodes Statusa maiņa no speciālās skolas uz pamatskolu, kura īsteno iekļaujošo izglītību, ir liels solis un process, kas prasa īpašu pieeju un virzību uz mērķtiecīgu attīstību. Cēsu Bērzaines pamatskolai šis ir pirmais mācību gads jaunajā statusā. Skola nemitīgi pilnveidojas, lai mācību process skolā nodrošinātu nepieciešamo katram skolēnam. “Iekļaujoša […]

Topošās mūziķes un viņu pedagoģes iepazīst Somijas pieredzi

18:03
21.03.2024
80

Astoņas Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskolas audzēknes divas februāra nedēļas praktizējās un “ēnoja” Somijas kolēģus Kuopio konservatorijā, Kuopio pilsētā Somijā. “Gan audzēknēm, gan pedagoģēm bija iespēja piedalīties konservatorijas individuālajās specialitāšu stundās un lekcijās, iepazīties ar augstākās izglītības iespējām un izglītības sistēmu Somijā, kā arī kopā ar Somijas skolas audzēkņiem un pedagogiem piedalīties ar sagatavotu koncertprogrammu […]

Tautas balss

Ģimnāzijas remonts ievelkas

09:23
23.04.2024
18
Druva raksta:

“Ļoti ievilcies Cēsu Valsts ģimnāzijas ēkas remonts. Esmu pensionēta skolotāja, mani interesē, vai jaunajā mācību gadā ģimnāzisti varēs atgriezties savā skolā vai mācības būs jāturpina pielāgotajās telpās Raunas ielā. Saprotu, ka tur nav slikti, taču ģimnāzijas tēla veidošanai gan tas par labu nenāk,” pārdomās dalījās seniore.

Dīvainie valodas nepratēji

13:26
16.04.2024
35
5
Druva raksta:

“Pagājušajā nedēļā klausījos televīzijas “Rīta Panorāmu”, kur “Stabilitātes” līderis Rosļikovs stāstīja, ka nav taču jāprasa pusmūža cilvēkiem ar Krievijas pilsonību latviešu valoda. Jaunajiem jā, bet vecāka gadagājuma nē. Sabiedrība Latvijā esot ļoti iekļaujoša, visi tiekot galā. Te nu jāatgādina, ka tiem, kam 75 un vairāk gadu, latviešu valodas eksāmens nav vajadzīgs, var palikt Latvijā arī, […]

Zinām tikai par vienu

12:23
14.04.2024
19
Druva raksta:

“Tagad, kad uzzinām, ka valsts augstās amatpersonas lidojumiem izvēlas arī individuālus pakalpojumus, gribētos zināt, kā rīkojušies premjeri, kas strādāja pirms Kariņa, un arī Valsts prezidenti. Ar kādiem reisiem, publiskiem vai individuāliem, viņi ar savu komandu lidoja? To žurnālisti varētu pastāstīt, varbūt vēl kādam atklātos pārkāpumi,” sprieda seniore.

Rudenī uzbūvē, pavasarī uzrok

12:22
13.04.2024
37
Druva raksta:

“Brīnījos, ka šopavasar Cēsīs, Bērzaines un Satekles ielas krustojumā, atkal raka. Pērn tur izveidoja drošības saliņu, nu visu jauca laukā un pārbūvēja. Jācer, ka tas nesadārdzinās ielas remontu, kas jau tāpat izmaksā daudz. Tādi gadījumi vienmēr raisa izbrīnu. Vai tiešām grūti saplānot, kas kurā vietā jādara, lai nenāktos atkārtoti tērēt naudu,” pārdomās dalījās apkaimes iedzīvotāja.

Neiecietīgais šoferis

12:20
12.04.2024
31
Druva raksta:

“Izlasīju “Hallo, “Druva”” par laipno autobusa šoferi un nodomāju, cik jauki, ja tādi būtu visi. Diemžēl esmu novērojusi, ka ir arī ļoti nelaipni autobusu vadītāji. Tā vienudien autobusā kāpa sieviete ar atbalsta nūjām, ko viņai bija grūti noturēt rokās, tās krita, šoferis tās vairākkārt pacēla, līdz neizturēja un teica – vai visu dienu tā būs […]

Sludinājumi