Piektdiena, 19. aprīlis
Vārda dienas: Vēsma, Fanija

Izmēģina darbu pedagoģijā

Mairita Kaņepe
17:53
17.01.2018
15
Mareksarskolotaju Fotoindars

Priekuļu vidusskolā jaunais sociālo zinību skolotājs Mareks Dambītis pēc izglītības ir ekonomikas speciālists. Izturējis lielu konkurenci “Iespējamajā misijā”, lai iekļūtu starp jaunajiem skolotājiem.

Mācoties vidē, kur dažādu jomu speciālistus īsā laikā sagatavo darbam pedagoģijā, jaunais vīrietis jutās nokļuvis īstajā vietā. To, kas apgūts “Iespējamajā misijā” vasarā un turpinās iknedēļas mācībās, Mareks tūlīt pat pielieto praksē. Darbs Priekuļu vidusskolā Marekam veicoties un arī sagādājot gandarījumu. Viņš teic – joprojām nevaru noticēt, ka atzīts par piemērotu un pieņemts, lai izmēģinātu spējas pedagoģijā.

“Kad ieguvu bakalaura grādu ekonomikā, universitātē pieteicos nākamās pakāpes studijām ar ekonomikas ievirzi. Nomācījos gandrīz gadu, bet aizgāju, mani tas vairs nesaistīja. Es gribēju atkal būt Valmierā, kur esmu dzimis un audzis. Taču iegūt pieņemamu darbu ar savu izglītību bija grūti,” stāsta jaunais vīrietis, kurš Valmierā dabūjis darbu loģistikā, veidojis kravas, līdztekus meklējot citu darbu. “Ieraudzīju informāciju par vakancēm “Iespē­ja­majā misijā”, kur sagatavo pedagogus. Neticēju, ka mani pieņems, bet aizpildīju anketu ar ļoti daudz jautājumiem. Anketēšana notika tiešsaistē. Gandrīz tiku līdz galam, bija pēdējie trīs jautājumi, kur jāpaskaidro situācijas, bet necentos tikt līdz galam. No misijas zvanīja un aicināja turpināt, pēdējā brīdī arī aizpildīju,” stāsta Mareks, ar kuru tālākā saruna notikusi caur skaipu, bet tad aicināts uz Rīgu ar paša sagatavotu ministundu skolotāja lomā. “Vēl man bija lomu spēle, kurā izspēlējām skolotāju sanāksmi. Man kā skolotājam tajā bija uzdevums atrast skolniecei, kura dzīvo pie vecmammas, jo vecāki strādā Anglijā, atbalstītāju mācību turpināšanai.”

Piesakoties izmēģināt spēkus pedagoģiskajā darbā, Mareks uzsvēris, ka vēlas strādāt Valmieras pusē vai arī tuvējās pilsētās, lai mācītu ekonomiku, ko jaunietis pārzina, bet atbilstošas vakances tajās nav bijušas. “Nebiju gatavs pārcelties tālu prom no savas mīļās mazpilsētas. Tad man zvanīja no misijas un teica, ka atraduši vietu Priekuļos, bet tur būs jāmāca sociālās zinības, mācību priekš­mets, kurā ekonomikas tēma pat ir iekļauta. Sapratu, ka tā man būs lieliska iespēja!”

Mareks Dambītis uzsver, ka vēl vasarā, būdams “Iespējamās misijas” kārtēja iesaukuma jauniešu vidū, pat sešu nedēļu mācību laikā līdz galam nav sapratis, kā tas ir – būt skolotājam, mācīt konkrētu priekšmetu. Viņš uzsver, ka nav apjautis, kā būs ik dienu skolā strādāt par pedagogu, kā notiks gatavošanās katras nākamās dienas stundām. Pēc pusgadu ilga darba Priekuļu vidusskolā jaunais skolotājs teic: “Mani uzskati par skolotāja darbu ir mainījušies, jau novērtēju, cik daudz skolotājam jāiegulda, lai novadītu vienu pašu stundu. Mans respekts pret skolotājiem ir cēlies vairākus līmeņus.” Sabiedrības vispārējus priekšstatus, ka skolotājs strādā tikai tad, kad atrodas klases priekšā, Mareks nosauc par pamatīgu kļūdu. “40 minūšu darbs, vadot klasē stundu, ir tikai aisberga redzamā daļa,” tas Marekam tagad skaidri saprotams.

Jaunais skolotājs nespēj vien no­priecāties, ka ticis tieši Priekuļu vidusskolā. “Tā ir Dieva dāvana, kā mani pieņēma! Skolotāji mani vēl nezināja, bet sagaidīja ar puķēm un apsveikumu. Bija tik lieliska sajūta, ka uzreiz esmu pieņemts kolektīvā, varu strādāt, nav jāsāk ar sevis pierādīšanu,” uzsver Mareks, kurš, būdams “Iespējamās misijas” sūtnis Prie­kuļos, ar organizāciju noslēdzis līgumu uz diviem gadiem. Viņš strādā un divas dienas nedēļā arī apgūst misijas programmu, noskaidrojot, vai skolotāja darbs būs viņa dzīves misija. “Mēs mācāmies un reizē esam praksē, attīstām sevi kā skolotājus.”
Pirms kāda laika Mareks Dam­bītis strādājis jauniešu nometnes komandā, kurā mācījies kontaktēt ar bērniem un pusaudžiem. “Man tas labi padevās. To atceros, kad gāju līdz galam garajā pie­teikšanās procesā misijai. Prie­kuļos redzu, ka ar pusaudžiem protu pat labāk komunicēt nekā ar pieaugušajiem. Arī ar jauniešiem jau māku izveidot kontaktu,”atzīst jaunais pedagogs. Pa­gā­ju­šajā nedēļā Marekam bijusi sociālo stundu tēma par laika plānošanu. Tajā 6. klasi viņš rosinājis aizdomāties, vai dators ir draugs vai ienaidnieks. “Ve­cā­kām klasēm sociālajās zinībās ir vairāk stundu, un tajā jāpaspēj apskatīt daudzas tēmas, kas sakārtotas pa blokiem. Arī tēmas par veselību, sevis attīstību. Es aicināju runāt par emocijām, par to, kā tikt pāri bailēm, dusmām. Runājām arī par ģimeni, par pubertāti, lai arī tā ir tēma, par kuru skolēni īsti nemaz negribēja runāt. Taču skolēniem jāzina, kas ar viņiem notiks.”

Vaicāts, kā jauns, nepieredzējis skolotājs plāno stundas, Mareks Dambītis stāsta par jau iegūto pieredzi: “Ja esmu iedomājies sko­lēniem iedot vairāk, stunda izrādās par īsu, gribas veselas 60 minūtes, ne 40. Citreiz liekas, ka ar 30 minūtēm pietiktu, lai būtu ne par maz, ne par daudz.” Sa­līdzi­not sevi kādreiz skolas solā un tagad klases priekšā, Ma­reks to salīdzina ar attālumu no Zemes līdz Mēnesim. “Nekad nedomāju, ka būšu skolotājs. Man taču bija paniskas bailes stāvēt priekšā, piemēram, lai aizstāvētu zinātnisko darbu skolā. Tagad sajūtas ir citādas. Jaušu, ka esmu šeit, skolā, lai dotu citiem kaut ko no savas pieredzes. Vairs neuztraucos, ka esmu priekšā, sevi neuzskatu par skolotāju, tikai uz kuru jāpozici­onējas. Esmu mācību procesa vadītājs, un tā ir pavisam cita sajūta.”

Jaunais skolotājs no Valmieras, ik dienu braucot 35 minūtes uz darbu Priekuļos, sākumā ceļā klausījies radio, bet tagad braucot klusumā: “Tad man ir laiks sakopot domas, apzināt mērķus, ko gribu panākt tajā skolas dienā. Atbraucot uz skolu, esmu jau gatavs strādāt.” Lai Priekuļos skolēniem būtu pieejams ne tikai stundās, Mareks mājupceļā dodas vēlā pēcpusdienā.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

CVĢ fiziķu komanda iegūst 3.vietu valsts mērogā

05:12
19.04.2024
23

“Pats komandu olimpiādē piedalījos jau trešo reizi, bet šajā gadā veicās vislabāk. Bija ļoti interesanti, sadalījām uzdevumus starp mums pieciem,” par dalību Latvijas Fizikas komandu olimpiādē pastāsta Cēsu Valsts ģimnāzijas (CVĢ) 12.a klases skolnieks Kārlis Driba. “Šoreiz bija daudz komandu, vairāk nekā abās iepriekšējās olimpiādēs, tāpēc tas bija arī zināms izaicinājums. Bija patīkami redzēt starp […]

"Tuk, tuk, taisīsim strazdulēniem būri!”

05:18
18.04.2024
36

Straupes pamatskolas pirmsskolas trīsgadnieku grupiņas “Taurenīši” bērni mēneša tēmas ietvaros rosīgi darbojās – kopā ar mazā Vestarda tēti gatavoja putnu būrīšus lidojošajiem draugiem dārzos. Bērni ne vien vēroja, kā dēlīšu sagataves pārtop par putnu būrīti, bet drosmīgākie arī iemēģināja roku mājiņas gatavošanā. “Ar šiem bērniņiem strādāju, kad viņi tikko atnāca uz bērnudārzu. Esmu studente, un […]

Bērni lasa un vērtē grāmatas

09:59
08.04.2024
62

Gada garumā bērni un vecāki lasīja grāmatas un izvēlējās tīkamākās, piedaloties Latvijas Nacionālās bibliotēkas lasīšanas veicināšanas programmā “Bērnu, jauniešu un vecāku žūrija 2023”. Programmas dalībnieki, kuri tajā iesaistījās Cēsu Centrālās bibliotēkas Bērnu apkalpošanas nodaļā, pulcējās lasīšanas svētkos. Cēsniece Anastasija Alekse­jeva ir grāmatu mīļotāja, meitene izlasīja ne tikai savam vecumam paredzētos, bet visus programmā iekļautos darbus. […]

Lai mācītu skolēnus, mācās arī skolotāji

12:25
27.03.2024
79

Cēsu Bērzaines pamatskolā aizvien pilnveido iekļaujošās izglītības metodes Statusa maiņa no speciālās skolas uz pamatskolu, kura īsteno iekļaujošo izglītību, ir liels solis un process, kas prasa īpašu pieeju un virzību uz mērķtiecīgu attīstību. Cēsu Bērzaines pamatskolai šis ir pirmais mācību gads jaunajā statusā. Skola nemitīgi pilnveidojas, lai mācību process skolā nodrošinātu nepieciešamo katram skolēnam. “Iekļaujoša […]

Topošās mūziķes un viņu pedagoģes iepazīst Somijas pieredzi

18:03
21.03.2024
76

Astoņas Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskolas audzēknes divas februāra nedēļas praktizējās un “ēnoja” Somijas kolēģus Kuopio konservatorijā, Kuopio pilsētā Somijā. “Gan audzēknēm, gan pedagoģēm bija iespēja piedalīties konservatorijas individuālajās specialitāšu stundās un lekcijās, iepazīties ar augstākās izglītības iespējām un izglītības sistēmu Somijā, kā arī kopā ar Somijas skolas audzēkņiem un pedagogiem piedalīties ar sagatavotu koncertprogrammu […]

Iepazīstināt jauniešus ar fiziku

10:25
12.03.2024
100
1

“Skolā strādāju sesto gadu, pirmos četrus Rīgas Valsts 3.ģimnāzijā. Esmu arī šīs skolas absolvents,” stāstu, kā dzīves ceļš aizvedis līdz pedagoga profesijai, iesāk Mārcis Greiselis. Viņš ir 30 gadus vecs un nu jau divus gadus strādā Cēsu Valsts ģimnāzijā (CVĢ) par fizikas, astronomijas un arī inženierzinību skolotāju. “Kad maģistra studijas tuvojās nobeigumam, aizgāju aprunāties ar […]

Tautas balss

Dīvainie valodas nepratēji

13:26
16.04.2024
27
5
Druva raksta:

“Pagājušajā nedēļā klausījos televīzijas “Rīta Panorāmu”, kur “Stabilitātes” līderis Rosļikovs stāstīja, ka nav taču jāprasa pusmūža cilvēkiem ar Krievijas pilsonību latviešu valoda. Jaunajiem jā, bet vecāka gadagājuma nē. Sabiedrība Latvijā esot ļoti iekļaujoša, visi tiekot galā. Te nu jāatgādina, ka tiem, kam 75 un vairāk gadu, latviešu valodas eksāmens nav vajadzīgs, var palikt Latvijā arī, […]

Zinām tikai par vienu

12:23
14.04.2024
16
Druva raksta:

“Tagad, kad uzzinām, ka valsts augstās amatpersonas lidojumiem izvēlas arī individuālus pakalpojumus, gribētos zināt, kā rīkojušies premjeri, kas strādāja pirms Kariņa, un arī Valsts prezidenti. Ar kādiem reisiem, publiskiem vai individuāliem, viņi ar savu komandu lidoja? To žurnālisti varētu pastāstīt, varbūt vēl kādam atklātos pārkāpumi,” sprieda seniore.

Rudenī uzbūvē, pavasarī uzrok

12:22
13.04.2024
33
Druva raksta:

“Brīnījos, ka šopavasar Cēsīs, Bērzaines un Satekles ielas krustojumā, atkal raka. Pērn tur izveidoja drošības saliņu, nu visu jauca laukā un pārbūvēja. Jācer, ka tas nesadārdzinās ielas remontu, kas jau tāpat izmaksā daudz. Tādi gadījumi vienmēr raisa izbrīnu. Vai tiešām grūti saplānot, kas kurā vietā jādara, lai nenāktos atkārtoti tērēt naudu,” pārdomās dalījās apkaimes iedzīvotāja.

Neiecietīgais šoferis

12:20
12.04.2024
27
Druva raksta:

“Izlasīju “Hallo, “Druva”” par laipno autobusa šoferi un nodomāju, cik jauki, ja tādi būtu visi. Diemžēl esmu novērojusi, ka ir arī ļoti nelaipni autobusu vadītāji. Tā vienudien autobusā kāpa sieviete ar atbalsta nūjām, ko viņai bija grūti noturēt rokās, tās krita, šoferis tās vairākkārt pacēla, līdz neizturēja un teica – vai visu dienu tā būs […]

Stingrāk jāsoda

08:20
09.04.2024
42
Druva raksta:

“Mēs apsūdzam Balt­krieviju migrantu plūsmā uz Latviju. Taču vai tāda būtu iespējama, ja mūsu pusē nebūtu cilvēku, kas palīdz? Manuprāt, tos, kas atbalsta migrantu ievešanu Latvijā, būtu ļoti stingri jāsoda, jo nekas cits šos cilvēkus neatturēs,” domās dalījās J.

Sludinājumi