Trešdiena, 24. aprīlis
Vārda dienas: Visvaldis, Nameda, Ritvaldis, Ritums

Ilgas pēc mūzikas un mākslas skolu radošās atmosfēras

Līga Salnite
18:54
24.04.2020
4

Profesionālās ievirzes skolas vēsturiskajā Cēsu rajonā veiksmīgi tikušas galā ar attālināto mācību šarādi. Mūzikas un mākslas pedagogi uzsver šo laiku kā iespēju attīstīt dažādas tehniskās prasmes arī radošajās disciplīnās, tomēr sagurums pēc aizvadītā mēneša nav noslēpjams un mākslinieciskā dzirksts tā vien gaida satikšanos, lai kopā iedegtos.

Ārkārtējā situācijā pieredzētais – straujā pārorientēšanās uz attālinātu mācību procesu – arī profesionālās ievirzes skolu pedagogiem ļāvis veikt lēcienu digitālpratībā un teorētiski pieņēmumi par šādu mācību formātu nu vērtušies itin pārliecinošā praksē. Pirmais mulsums zudis, taču arī otrās un trešās nedēļas entuziasms vietumis šķiet noplacis gan bērniem, gan pedagogiem. “Druvas” uzrunātie skolu vadītāji apliecina – ieguvumi no situācijas ir un tie noteikti ietekmēs arī turpmāko mācību darbu ilgtermiņā, tomēr audzēkņu un arī pedagogu vidū ir manāms nogurums, kā arī sāk mākt dvēseliskas ilgas pēc skolas burzmas un mākslinieciski radošās atmosfēras.

Audzēkņi sāk nogurt no ekrāniem

Tie bērni, kuri jau līdzšinējā klātienes mācību formātā izrādījuši izteiktu patstāvību, lielas grūtības nepiedzīvo arī attālinātajās mācību attiecībās ar saviem mūzikas vai mākslas specialitāšu pedagogiem. Šādos vērojumos pēc teju mēneša pavadīta virtuālā mācību darba koordinēšanā Amatas novada mūzikas un mākslas skolā dalās iestādes direktore Marika Busote – Uzuliņa. Kā vienu no pozitīvākajiem aspektiem šajās pārmaiņās viņa izceļ iespēju bērniem gūt pirmo pieredzi sava laika organizēšanā. Tomēr skolas vadītāja neslēpj – nupat no vecākiem biežāk dzirdams, ka bērni ir ļoti noguruši no vispārizglītojošās programmas patstāvīgās apguves. Atvases otrajā dienas pusē vai vakarā vairs nespēj savākties vēl mūzikas vai mākslas uzdevumiem. No pašiem bērniem savukārt dzirdēta atziņa, cik ļoti pietrūkst skolas vides, ikdienā tieši tā palīdzējusi pārslēgties no “parastās skolas”. Attiecībā uz noslēguma darbiem patlaban tiek domāts par iespējamajiem variantiem. Ir pāris audzēkņu, kuri spējuši arī attālināti sagatavot augsta līmeņa darbus, ir tādi, kuriem nepieciešams lielāks atbalsts un konsultācijas, vienlaikus ir arī skolēni, kuri paši jau paspējuši pieteikties nākt strādāt klātienē vasarā, kad vien tas būs iespējams. “Ir jau svarīgi, lai darbs tiktu izdarīts kvalitatīvi, nevis sasteigts un atrādīts kaut kā tikai iesniegšanas dēļ.”

Izpratne, ka daudz var padarīt digitāli

Arī Jaunpiebalgas Mūzikas un mākslas skolas direktore Aija Sila kā grūtāko attālinātajā procesā uzsver tieši ārkārtējās situācijas ieilgšanu. “Pirmajā nedēļā visi taustījāmies, tad otrajā, trešajā nedēļā sekoja ļoti produktīvs darbs, bet tagad gan jūtam, ka bērni jau pagurst,” stāsta izglītības iestādes vadītāja, atgādinot, ka jau ierastajā klātienes režīmā bērniem nereti darba dienas izvēršas garas un noslogotas. Taču visas stundas notiek: kāds skolotājs biežāk izvēlas tiešsaistes režīmus, cits sagatavo uzdevumu, skaidrojumu un dod audzēkņiem brīvākus termiņus. “Patiesībā ļoti daudz var paveikt digitāli, tas, manuprāt, arī būs tas lielais ieguvums,” pārdomās dalās A.Sila, piebilstot, ka pedagogiem tas arī bijis pamudinājums sagatavot paliekošu materiālu par sava priekšmeta tēmām, kurus varētu ievietot mācību iestādes mājaslapā uz palikšanu. Vēlāk tos varēs izmantot tie audzēkņi, kuriem slimības vai citu iemeslu dēļ gadīsies kavēt klātienes apmeklējumu skolā. Attiecībā uz individuālajām nodarbībām – pamatā mūzikas specialitātēs – komunikācijas un atgriezeniskās saites nodrošināšanā sarežģījumu tikpat kā nav bijis. Lielāks izaicinājums bijis atrisināt grupu nodarbības mākslā, kā arī klasēm solfedžo vai mūzikas teorijas apguvē, taču arī tur rasti risinājumi.

Tiesa, arī Jaunpiebalgas pusē secināts, ka nepārtrauktā komunikācija un stundu materiāla sagatavošana darījusi skolotāju darba dienu ievērojami garāku. Tāpat arī vienmēr ir kādi bērni, ar kuriem jāpastrādā nedaudz vairāk vai pat ik dienu nepieciešamas papildu sarunas un konsultācijas. Lai arī digitālās prasmes un pārliecība par sevi šajā jomā ir augusi, tomēr A.Sila uzsver – ir nianses, ko profesionālās ievirzes izglītībā tomēr nav iespējams iemācīt attālināti. “Mūzikā tas ir tonis, vizuālajā mākslā tā būs, piemēram, krāsu izjūta,” teic direktore, norādot, ka patlaban notiekošais mācību procesā drīzāk ir mākslu apguve no to tehniskās puses – teorijas materiāli, gammu vai štrihu un paņēmienu treniņi.

A.Sila atzīstas: “Pat jau pēc izdzīvota vesela mēneša šādā režīmā joprojām ir jocīgi ieiet tukšā skolā un dzirdēt to milzu klusumu.”

Visiem lielāka slodze

Līgatnes Mūzikas un mākslas skolas direktors Kaspars Gulbis uzsver, ka tāpat kā citās skolās audzēkņiem un pedagogiem grūtākais ir klātienes kontaktu trūkums, bet bērniem arī dažādi vilinājumi mācībām, vingrinājumiem paredzēto laiku veltīt citām nodarbēm. Kādam apgrūtinoši var būt arī tehniskie sarežģījumi, piemēram, nav interneta pārklājuma, tas ir slikts, vai tehniski grūti apjomīgos skaņu failus nosūtīt skolotājam. Skolas direktors arī vērš uzmanību, ka attālinātajās mācībās palielinājusies ne tikai skolēnu un viņu vecāku slodze, bet arī pedagogi “spiesti strādāt krietni vairāk, nekā parāda viņu individuālais stundu tarifikācijas plāns”.

Arī K.Gulbja skatījumā šis ir īstais brīdis instrumenta spēles tehnisko prasmju uzlabošanai, vienlaikus viņš saredz iespēju pašiem audzēkņiem veltīt vairāk laika patstāvīgākai radošai pilnveidei mūzikas un mākslas jomā. Tagad ir iespēja individuālās mācību stundas pielāgot dažādiem laika grafikiem, par to vienojoties ar pedagogiem, kā arī var mācīties tieši sev nepieciešamajā ātrumā.

Arī šajā izglītības iestādē maija nogalē ir plānots izlaidums, par kura pārcelšanu skolas vadītājs gan pagaidām neizsaka prognozes. “Redzēsim, kā attīstīsies situācija valstī, un sekosim notikumiem. Mēs turpinām strādāt, mācīt un mācīties, lai būtu gatavi tikties klātienē un sajust atkalredzēšanās prieku,” saka K.Gulbis un piemetina, ka šis ir lielisks laiks, kad no jauna atklāt mājās muzicēšanas prieku, kas līdz šim nepelnīti šķitis piemirsts.

Nekas nav nepārvarami

Lai arī cik sarežģīti būtu, nekas nav nepārvarams – tik optimistisku viedokli pauž Cēsu pilsētas Mākslas skolas direktore Kristīne Lāriņa. “Vajag tikai gribēt, un vajag tikai rakt,” ar apņēmību teic skolas vadītāja, pastāstot, ka no iestādes 11 pedagogiem deviņi skolotāji ir aktīvi iesaistīti attālināto mācību organizēšanā. Katrs domā, kā pielāgot sasniedzamo mācību mērķi darbam mājas apstākļos. “Protams, ir grūtāk priekšmetos, kur nepieciešams konkrētais materiāls – stikla dizainā, keramikā, taču arī šeit pedagogi meklē idejas, kā uzdevumu pietuvināt apgūstamajai prasmei un mācību gadu noslēgt,” stāsta K.Lāriņa.

Tiesa, lielākas bažas ir par beidzējiem. 22.maijs ir noliktais izlaiduma datums, tomēr pagaidām nekādi lēmumi par šī nozīmīgā notikuma pārcelšanu vēl nav pieņemti. Tāpat, cerams, līdz maija beigām izdosies sagatavot sekmju izrakstus arī visiem pārējiem audzēkņiem. Runājot par pašu audzēkņu noskaņojumu, K.Lāri­ņa teic – ir divi raksturīgākie scenāriji: “Ir bērni, kuri pat grib vēl vairāk uzdevumu, un ir tādi, kuri biežāk meklēs attaisnojumus nedarīt.” Pedagoģe norāda, ka pēdējiem nepieciešams vien kāds papildu stimuls.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Kultūras apmaiņa un ielu māksla. Jaunieši mācās sadarbību un toleranci

10:26
23.04.2024
39

12 jaunieši no Nīderlandes un tikpat Cēsu novada pārstāvju pagājušajā nedēļā darbojās Cēsīs. Viņi tikās projektā “Ielu mākslas spēks 2.0”, kura mērķis ir veicināt izpratni par līdzdalību, sadarbību, toleranci. Kopējā darbā tapa arī kas jauns – ar ielu mākslai raksturīgajiem paņēmieniem apgleznota telpa Jauniešu mājā. “Sākotnējais plāns projektā bija piešķirt jaunas krāsas Jauniešu mājas iekšpagalmam, […]

CVĢ fiziķu komanda iegūst 3.vietu valsts mērogā

05:12
19.04.2024
68

“Pats komandu olimpiādē piedalījos jau trešo reizi, bet šajā gadā veicās vislabāk. Bija ļoti interesanti, sadalījām uzdevumus starp mums pieciem,” par dalību Latvijas Fizikas komandu olimpiādē pastāsta Cēsu Valsts ģimnāzijas (CVĢ) 12.a klases skolnieks Kārlis Driba. “Šoreiz bija daudz komandu, vairāk nekā abās iepriekšējās olimpiādēs, tāpēc tas bija arī zināms izaicinājums. Bija patīkami redzēt starp […]

"Tuk, tuk, taisīsim strazdulēniem būri!”

05:18
18.04.2024
56

Straupes pamatskolas pirmsskolas trīsgadnieku grupiņas “Taurenīši” bērni mēneša tēmas ietvaros rosīgi darbojās – kopā ar mazā Vestarda tēti gatavoja putnu būrīšus lidojošajiem draugiem dārzos. Bērni ne vien vēroja, kā dēlīšu sagataves pārtop par putnu būrīti, bet drosmīgākie arī iemēģināja roku mājiņas gatavošanā. “Ar šiem bērniņiem strādāju, kad viņi tikko atnāca uz bērnudārzu. Esmu studente, un […]

Bērni lasa un vērtē grāmatas

09:59
08.04.2024
71

Gada garumā bērni un vecāki lasīja grāmatas un izvēlējās tīkamākās, piedaloties Latvijas Nacionālās bibliotēkas lasīšanas veicināšanas programmā “Bērnu, jauniešu un vecāku žūrija 2023”. Programmas dalībnieki, kuri tajā iesaistījās Cēsu Centrālās bibliotēkas Bērnu apkalpošanas nodaļā, pulcējās lasīšanas svētkos. Cēsniece Anastasija Alekse­jeva ir grāmatu mīļotāja, meitene izlasīja ne tikai savam vecumam paredzētos, bet visus programmā iekļautos darbus. […]

Lai mācītu skolēnus, mācās arī skolotāji

12:25
27.03.2024
87

Cēsu Bērzaines pamatskolā aizvien pilnveido iekļaujošās izglītības metodes Statusa maiņa no speciālās skolas uz pamatskolu, kura īsteno iekļaujošo izglītību, ir liels solis un process, kas prasa īpašu pieeju un virzību uz mērķtiecīgu attīstību. Cēsu Bērzaines pamatskolai šis ir pirmais mācību gads jaunajā statusā. Skola nemitīgi pilnveidojas, lai mācību process skolā nodrošinātu nepieciešamo katram skolēnam. “Iekļaujoša […]

Topošās mūziķes un viņu pedagoģes iepazīst Somijas pieredzi

18:03
21.03.2024
80

Astoņas Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskolas audzēknes divas februāra nedēļas praktizējās un “ēnoja” Somijas kolēģus Kuopio konservatorijā, Kuopio pilsētā Somijā. “Gan audzēknēm, gan pedagoģēm bija iespēja piedalīties konservatorijas individuālajās specialitāšu stundās un lekcijās, iepazīties ar augstākās izglītības iespējām un izglītības sistēmu Somijā, kā arī kopā ar Somijas skolas audzēkņiem un pedagogiem piedalīties ar sagatavotu koncertprogrammu […]

Tautas balss

Ģimnāzijas remonts ievelkas

09:23
23.04.2024
27
Druva raksta:

“Ļoti ievilcies Cēsu Valsts ģimnāzijas ēkas remonts. Esmu pensionēta skolotāja, mani interesē, vai jaunajā mācību gadā ģimnāzisti varēs atgriezties savā skolā vai mācības būs jāturpina pielāgotajās telpās Raunas ielā. Saprotu, ka tur nav slikti, taču ģimnāzijas tēla veidošanai gan tas par labu nenāk,” pārdomās dalījās seniore.

Dīvainie valodas nepratēji

13:26
16.04.2024
37
5
Druva raksta:

“Pagājušajā nedēļā klausījos televīzijas “Rīta Panorāmu”, kur “Stabilitātes” līderis Rosļikovs stāstīja, ka nav taču jāprasa pusmūža cilvēkiem ar Krievijas pilsonību latviešu valoda. Jaunajiem jā, bet vecāka gadagājuma nē. Sabiedrība Latvijā esot ļoti iekļaujoša, visi tiekot galā. Te nu jāatgādina, ka tiem, kam 75 un vairāk gadu, latviešu valodas eksāmens nav vajadzīgs, var palikt Latvijā arī, […]

Zinām tikai par vienu

12:23
14.04.2024
20
Druva raksta:

“Tagad, kad uzzinām, ka valsts augstās amatpersonas lidojumiem izvēlas arī individuālus pakalpojumus, gribētos zināt, kā rīkojušies premjeri, kas strādāja pirms Kariņa, un arī Valsts prezidenti. Ar kādiem reisiem, publiskiem vai individuāliem, viņi ar savu komandu lidoja? To žurnālisti varētu pastāstīt, varbūt vēl kādam atklātos pārkāpumi,” sprieda seniore.

Rudenī uzbūvē, pavasarī uzrok

12:22
13.04.2024
37
Druva raksta:

“Brīnījos, ka šopavasar Cēsīs, Bērzaines un Satekles ielas krustojumā, atkal raka. Pērn tur izveidoja drošības saliņu, nu visu jauca laukā un pārbūvēja. Jācer, ka tas nesadārdzinās ielas remontu, kas jau tāpat izmaksā daudz. Tādi gadījumi vienmēr raisa izbrīnu. Vai tiešām grūti saplānot, kas kurā vietā jādara, lai nenāktos atkārtoti tērēt naudu,” pārdomās dalījās apkaimes iedzīvotāja.

Neiecietīgais šoferis

12:20
12.04.2024
36
Druva raksta:

“Izlasīju “Hallo, “Druva”” par laipno autobusa šoferi un nodomāju, cik jauki, ja tādi būtu visi. Diemžēl esmu novērojusi, ka ir arī ļoti nelaipni autobusu vadītāji. Tā vienudien autobusā kāpa sieviete ar atbalsta nūjām, ko viņai bija grūti noturēt rokās, tās krita, šoferis tās vairākkārt pacēla, līdz neizturēja un teica – vai visu dienu tā būs […]

Sludinājumi