Ziņas

Sabiedrība

Sezona sākusies agrāk, nekā ierasts

Ražotnē. Katru dienu AS "Cēsu alus" pircējiem veikalos piegādā ne tikai alu, bet arī atspirdzinošus dzērienus.Foto: Māris Buholcs

Pavasaris un vasara akciju sabiedrības ”Cēsu alus” darītavā ir darbīgais laiks. “Laiks ir silts, un pieprasījums pēc dzērieniem palielinās, strādājam ar pilnu jaudu. Vasaras sezona šogad sākusies agrāk, nekā ierasts. Pagājušonedēļ tika sasniegts dienas rekords – tika pārdots pusmiljons litru dzērienu,” stāsta “Cēsu alus” valdes priekšsēdētāja Eva Sietiņsone.

Kaut arī tika paaugstināts akcīzes nodoklis un kopumā Latvijā pieprasījums pēc alus samazinās, pagājušais gads uzņēmumam bijis veiksmīgs – pārdošanas apjomi pieauga par pieciem procentiem. “Cēsu alus” ir lielākā Latvijā ražojošā alus darītava, kas saražo vairāk par 60 procentiem alus. Uzņēmums atzīts par TOP darba devēju Vidzemē un ir lielākais nodokļu maksātājs Vidzemē, pērn valstij nodokļos samaksāti 21,5 miljoni eiro. Alus darītavā strādā vairāk nekā 200 darbinieku, lielākoties, protams, cēsnieki. Vasarā uzņēmums piedāvā sezonas darba vietas.

“Lai būtu nozares līderis un uzņēmums turpinātu izaugsmi, nepārtraukti jāinvestē ražošanā,” atgādina “Cēsu alus” vadītāja. Pērn akciju sabiedrība attīstībā ieguldījusi ap miljonu eiro, šogad plānoti 1,2 miljoni eiro.

“Neko jaunu nebūvējam, bet katru gadu uzlabojam ražošanas procesu, to pilnveidojam, izstrādājam jaunus produktus un jaunus iepakojumus. Tiek sekots līdzi kvalitātei, uzlabots loģistikas process. Ja tirgus neattīstās, jādomā, ko varam darīt efektīvāk, kā nodrošināt rezultātus ilgtermiņā,” stāsta Eva Sietiņsone. Ikdienā uzņēmums ievēro Lean vadības principus. Paši darbinieki iesaistās, lai vienkāršotu uzņēmumā esošos procesus – lai darbā nav nekā lieka – ne liekas darbības, ne birokrātijas. Daudz darīts, lai atvieglotu ikdienas darbu ar mūsdienīgām tehnoloģijām un atteiktos no darbībām, kas nepievieno vērtību.

“Cēsu alus” finansē darbinieku izglītību, darbinieki regulāri papildina zināšanas pazīstamās alus ražotnēs Vācijā, Austrijā, Anglijā, Igaunijā, lai savā jomā būtu labākie. Tāpat uzņēmuma prakse ir dalīties zināšanās, piemēram, jūnija sākumā Cēsu uzņēmējiem stāstīs par Lean ieviešanas pieredzi.

Cēsīs brūvētais alus ir labi pazīstams katram, kuram patīk baudīt šo dzērienu. Uzņēmuma vadītāja atzīst, ka pērn darītavas galvenā alus meistara Māra Gramberga izveidotā “Brūža” alus sērija, kurā nu jau ir četras dažādas šķirnes, bijusi “Cēsu alus” veiksme. Gada laikā tas iekarojis piecus procentus no alus tirgus. Ja ņem vērā plašo piedāvājumu veikalu plauktos, tad pircēju novērtējums ir ļoti augsts.

Nemainīgi populārākais un pārdotākais alus zīmols ir “Cēsu Premium”, ko cēsnieki ražo jau vairāk nekā desmit gadus. Taču arī pastāvīgam zīmolam vajag jauninājumus.

“Katru gadu domājam par uzlabojumiem dizainā. Šovasar alus baudītājus rosinām jautrībai un arī izglītojam – uz skārdenēm ir uzrakstīti 62 veidi, kā pateikt “Priekā!” un kā 48 valodās pateikt: “Vēl vienu alu!”,” informē Eva Sietiņsone.

Viens no šī gada jaunumiem ir “Cēsu Premium Select” – tas ir veltījums Cēsīm 810 gadu jubilejā. Tā ir jauna alus šķirne ar piesātinātāku iesala aromātu un apiņu buķeti,” pastāsta Eva Sietiņsone. Uzņēmums arī piedāvā specifiskākus alus, piemēram, craft alus sērijā skārdenēs pieejams pasaulē populārais kriek jeb ķiršu alus.

Plašāks kļuvis arī sidru klāsts. Šogad tirgū tiek piedāvāts jaunums – “Dārza sidrs” – dabīgs pussausais sidrs ar Latvijas dārza augļiem un ogām raksturīgu garšu. Gatavošanā izmantota raudzēta ābolu sula un dabīgi aromatizētāji no augļiem un ogām, un sidram nav pievienots cukurs.

Līdztekus alus brūvēšanai uzņēmums aizvien meklē jaunas iespējas, pētot tirgu, paplašina ražošanu. Latvijā aizvien populārāki kļūst tā sauktie dzīves stila dzērieni, kam pievienoti vitamīni, minerālvielas, palielinās arī pieprasījums pēc dzeramā ūdens. Šo dzērienu segmentā pārdošanas apjomi AS “Cēsu alus” pērn palielinājušies 2,5 reizes. “Ūdens tirgus Latvijā turpina augt, tajā iespējas ir lielas. Pāris gados esam nopietni izvirzījušies šajā tirgū,” saka “Cēsu alus” vadītāja.

Kā katru vasaru “Cēsu alus” vārds skanēs daudzos kultūras un sporta pasākumos. Uzņēmums iesaistījies “Cēsis 810” atbalstīšanā un organizēšanā. Kā ik gadu uzņēmums pasniegs “Cēsnieka” balvu. Svētkos pilsētas viesiem tiks piedāvāta iespēja ko vairāk uzzināt par alus rašanās vēsturi un iepazīt alus darīšanas procesu. Jaunieši varēs piedalīties un vērot BMX, Inline un skeitborda sacensības, kas notiks AS “Cēsu alus” izveidotajā Dynamit skeitparkā.

“Strādājam Cēsīs, ar to lepojamies. Svinēsim pilsētas jubileju kopā,” saka “Cēsu alus” valdes priekšsēdētāja Eva Sietiņsone.