Ziņas

Sabiedrība

Piedzīvojums, kas raisa emocijas

Ceļā. Laivotāji visbiežāk izvēlas braukt pa Gauju, un šī upe ir tik atšķirīga un dažāda, ka katru reizi atklājas kas jauns un neredzēts. Foto: no albuma

Cilvēkus vienmēr vilinājuši ūdeņi, iespēja pabraukt ar laivu. Ekstrēmākos pavasaros vilina palu ūdeņi, citi grib lēni slīdēt pa mierīgu upi.

Lai arī šķiet, ka laivu no­mas pakalpojumu sniedzēju netrūkst, allaž uzrodas jauni, kuri arī vēlas sevi pierādīt. Šogad sevi pieteica organizācija “Cēsu laivas”, kas pieder uzņēmumam SIA ”NorBalt”.  Normunds Balts­kars kopā ar ģimeni ziemā pieņēma izaicinājumu izmēģināt spēkus, kaut arī konkurentu netrūkst. “Cēsu laivu” pārstāve Elīna Balts­kara stāsta, ka viss sācies kā ģi­menes personīgā interese: “Mums pašiem patīk braukāt ar laivām, tāpēc nolēmām, ka varam šo pakalpojumu piedāvāt arī citiem. Nopirkām pirmās laivas, sākumā braucām ar draugiem pa dažādiem ūdeņiem, lai paši saprastu, ko piedāvāt citiem. Mums būtiskākais – kvalitāte, nevis kvan­titāte. Mums nav lielas bāzes ar daudz laivām, bet varam piedāvāt personiskāku attieksmi pret katru klientu. Ar katru pārrunājam viņa vēlmes, iecerēto maršrutu, citas detaļas, lai nojauktu stereotipus, kas varbūt radušies par laivošanus. Cilvēkiem dažkārt liekas, ka laivu braucieni jāplāno rūpīgi, ka tas ir sarežģīti, lai gan patiesībā viss ir pavisam vienkārši.”

Lai varētu darboties jau itin aizņemtā nišā, jāmeklē īpašie piedāvājumi. “Cēsu laivas” rīko, tā sauk­tos, atvērtos grupu braucienus. Proti, tiek izsludināts brauciens, kurā var pieteikties ikviens interesents.

“Bieži ir tā, ka cilvēki gribētu braukt, bet nav kompānijas, tad nu šāds piedāvājums atrisina problēmu. Pēdējā braucienā bija vairāki cilvēki, kuri bija pa vienam, tas darīja prieku un deva pārliecību, ka šāds piedāvājums jāturpina,” stāsta E. Baltskara.

Īpaši piedomāts arī pie laivu izvēles, un “Cēsu laivas” piedāvā “SitOnTop” kajakus, kas viegli vadāmi, droši un ērti. Līdz šim vēl neviens neesot apgāzies, un to izdarīt ir ļoti grūti. Tāpēc kajaki piemēroti tiem, kuri brauc pirmo reizi, jo airēt un vadīt laivu ir ļoti viegli.

“Tās izskatās sportiskākas par tradicionālajām kanoe laivām, piemērotas arī aktīviem ūdeņiem, taču teicami var braukt arī pa mierīgām upēm. Jāteic, ka mūsu laivās nevaram nodrošināt iespēju braukt maziem bērniem, kuri citās laivās sēž uz grīdas. Mūsē­jās ir bērnu sēdeklīši jau nedaudz vecākiem, bet pavisam maziem nākas atteikt,” saka uzņēmuma pārstāve.

Laivotāji galvenokārt izvēlas braukt pa Vidzemes upēm, taču laivas ceļojušas arī uz Kolku, kur pāris jauniešu vēlējušies ar laivām aizbraukt līdz Kolkas bākai, kas atrodas jūrā. Viņiem gan bija ļoti nelabvēlīgi laika apstākļi, brauciens bija grūts, bet “Cēsu lai­vas” izmēģinājušas arī jūras ūdeņus. E.Baltskara stāsta, ka lielākais pieprasījums, protams, ir  laivošanai Gaujā: “Vispirms jau –  mazāki ceļa izdevumi, bez tam Gauja  īpaši piemērota tiem, kuri brauc pirmo reizi, kam nav lielas pieredzes laivošanā. No pieprasītajām upēm vēl jāmin Brasla un Salaca. Paši meklējam jaunus maršrutus, ir iecere sarīkot braucienu pa Somijas upēm. Aktīvie, iespējams, Latvijas upes jau izbaudījuši un vēlas ko vairāk, un Somijas brauciens būs laivotājiem ar nelielu pieredzi, bet ar zināmu piedzīvojumu devu, jo iecerēts uz vairāk dienām ar nakšņošanu teltīs.”

Pirmajā sezonā  vasara laivu iznomātājus nelutina, bet viņi apzinās reālo situāciju. Šis gan nav viņu vienīgais bizness, bet, kā stāsta Elīna, nevienam, kurš darbojas laivu nomā, tas tāds nav, katram ir vēl kādas nodarbes, piedāvājumi, jo ar laivu nomu nav iespējams nopelnīt tik, lai varētu izdzīvot visu gadu.

Laivu braucienus cilvēki parasti plāno laikus, bet šādā vasarā nevienam negribas kaut ko plānot.

“Gribam iedrošināt cilvēkus, ka nav vienmēr obligāti jāpiesaka krietnu laiku iepriekš.  Ja redzat, ka rīt laba laika prognoze, var droši zvanīt, un esam gatavi visu sakārtot, ja vien būs brīvas laivas. Bijuši gadījumi, kad zvana no rīta, un jau pēc stundas cilvēki brauc pa upi. Braukt ar laivu var būt arī spontāns lēmums –  izdomājam un braucam,” saka Elīna.

Jautāta, vai Latvijā tūrismam kā uzņēmējdarbības nozarei ir perspektīva, kā tas bieži izskan, E. Baltskara norāda, ka tūrisms ir ļoti, ļoti dažāds, un katrs tūrists brauc ar savu mērķi: “Vienu interesē muzeji, cits grib doties pārgājienā mežā. Mēs vairāk interesējamies par tiem, kam svarīga aktīvā atpūta pie dabas. Šādu cilvēku netrūkst, un domāju, ka varam priecāties par milzīgajām iespējām, ko sniedz Latvijas daba.

Ne tikai Latvijā, bet visā pasaulē jaunā paaudze meklē piedzīvojumus, un tas ir jāizmanto, tāpēc vairāk stāstām par emocijām, ko var gūt laivojot. Mūsu uzstādījums – piedāvāt piedzīvojumu, kas raisa emocijas. Laivu braucienā nekur nav jāiet, sēdi ērtā laivā un daba slīd garām. To vajadzētu izmēģināt arī pašiem latviešiem – slīdēt šādi cauri dabai. Jo daba nekad neatkārtojas. Pati esmu braukusi bieži, un katru reizi tas ir jauns skaistums. Kur vēl gadalaiku maiņas, kad vienā upē atklājas jaunas, neredzētas krāsas, skati  – pavasaris, vasara, rudens. Tas ir kas tāds, kas paliek atmiņā.

Informāciju galvenokārt sniedzam ar facebook palīdzību, jo valda priekšstats, ja neesi tur, neesi vispār. Tas ir labs rīks, kā cilvēkiem pastāstīt par sevi, īpaši, ja saturs ir tāds, ar ko cilvēki vēlas dalīties. Cenšamies publicēt atskatus no laivu braucieniem, lai cilvēki gūtu ieskatu, ko viņi var piedzīvot laivu braucienā. Var teikt, tas ir sajūtu mārketings, radīt cilvēkos ilgas pēc sajūtām, ko viņi var piedzīvot šādā laivu braucienā.”