Ziņas

Sabiedrība

Pašvaldība grib būt pieejama visiem

Par ko runāsim? Cēsu novada iedzīvotāju tikšanos ar pašvaldības darbiniekiem ievada Komunikācijas nodaļas vadītājs Kārlis Pots, stāstot, kādiem jautājumiem cer sagaidīt ieteikumus.Foto: Māris Buholcs

Cēsu novada dome izvērtējusi, ka cēsnieku dalība novada attīstības jautājumu apspriešanā un lēmumu pieņemšanā ir visai pasīva. Iepriekš rīkotās divas sabiedriskās apspriešanas par novadam svarīgiem jautājumiem – ilgtermiņa attīstības stratēģiju vai teritoriālo plānojumu – iedzīvotāji pilnība ignorējuši. Uz vienu tikšanos ar pašvaldības pārstāvjiem atnākuši divi cilvēki, uz otru nav atnācis neviens.

Tad domes darbinieki sākuši analizēt, kas saziņā ar aktīvi noskaņotiem Cēsu iedzīvotājiem palaists garām. Komunikācijas nodaļas vadītājs Kārlis Pots un viņa kolēģi nonākuši pie secinājuma, ka jāmeklē jauni veidi, kā uzrunāt un iesaistīt sabiedrību. Līdzšinējās iespējas acīmredzot neesot pilnīgas, lai gan pašvaldībai internetā ir sava mājaslapa un tā aktīvi darbojas dažādos sociālajos tīklos, ko lieto jaunā un arī vidējā paaudze. Pašvaldība ik mēnesi izdod arī avīzi “Cēsu Vēstis”, kura piemērota tiem, kam patīk lasīt drukātus tekstus. Taču pašvaldību iestāžu darbinieki novērojuši, ka daļa cēsnieku pie tādām avīzēm nemaz netiek, kaut noliktas sabiedriskās vietās un ir bez maksas. Redzēts arī, ka labā papīra dēļ daļa cilvēku līdzi paņem veselu paku. Komunikācijas nodaļas vadītājam Kārlim Potam radušās aizdomas, ka daudzās avīzes ņem ne jau tāpēc, lai izdalītu, piemēram, kaimiņiem un draugiem.

Kad informācija līdz cēsniekiem nenonāk un cilvēki neatnāk ar problēmas izklāstu uz pašvaldību, tad, pēc Kārļa Pota izteikumiem, seko divi varianti, kā cēsnieki cenšas sasniegt pašvaldību: piezvanot uz raidījumu “Bez Tabu” vai “Hallo, Druva”, jo no pašvaldības neatkarīgā avīze publicē cilvēku vērojumus, ieteikumus un kritiku. “Rubriku “Hallo, Druva” pašvaldībā lasām katru dienu,” piebilda Kārlis Pots, uzsverot, ka publiski pateiktais caur avīzi neievērots nepaliek, tikai pašvaldībā strādājošie nesaprotot, kāpēc tā vietā, lai dotu ziņu medijiem, cilvēki nepiezvana vai neuzraksta pašvaldībai pašai. Daudzi gan to darot itin veiksmīgi. Iedzīvotāju apkalpošanas centrā ik dienu iegriežas ap simts apmeklētāju, gada laikā no iedzīvotājiem tiekot saņemts un izskatīts ap tūkstoš iesniegumu. Daudzi vaicātāji izmantojot sociālos tīklus, kuros ir Cēsu novada konts, rakstot tajos kā labo, tā slikto par Cēsīm.

Ceturtdienas vakarā uz tikšanos ar Cēsu novada domes speciālistiem bija ieradušies apmēram 20 interesenti, pārsvarā jaunākās un vidējās paaudzes cēsnieki. Sarunas sākās ar labsirdīgu smaidu, ka apmeklētības rekords pārsniegts. Tika uzdoti jautājumi par to, kā uzlabot saziņu ar novada iedzīvotājiem, un tie bira kā no pārpilnības raga. Laura Prikule un Andis Prikulis ierosināja Cēsu pašvaldības mājaslapu izveidot modernāku, pārskatāmāku, vārdu sakot, mobilo ierīču lietotājiem draudzīgāku. Zanda Krilova sacīja, ka būtu priecīga iznākošās avīzes ieraudzīt savā pastkastītē, jo citādi pie tām Vaives ielas iedzīvotāji netiek, lasa “Druvu” tie, kuri abonējuši. Jānis Baikovskis minēja virkni pilsētu, kurā par iedzīvotājiem svarīgākajiem notikumiem pašvaldība paziņo, izmantojot vides objektus – spilgti un pamanāmu reklāmu. Par tādu Jānis Cēsīs varēja nosaukt tikai Vidzemes koncertzāles izlikto reklāmu Vienības laukumā. To, ka pilsētā trūkst afišu cilvēku pulcēšanās vietās, minēja vairāki cēsnieki, par labi pārskatāmu stendu nosaucot veikalā “Solo”, J.Poruka ielā, izvietoto.

Tā kā pašvaldību darbinieki gaidīja arī ieteikumus, tad viens no tiem bija Laurai Prikulei, un vairāki cilvēki viņai piekrita. Tā kā Cēsis kļuvušas par pilsētu, kurā ap 2000 iedzīvotāju brauc darbā vai mācībās uz Rīgu, tad, atbalstot viņus, kas ikdienā ir ārpus Cēsīm, panākt, lai pašvaldības un valsts iestādes pilsētā vienu dienu nedēļā vai divās darbu sāk pirms astoņiem no rīta vai arī beidz pulksten septiņos vai astoņos vakarā. Tagad strādājošajiem, lai dotos uz pašvaldību jautājumu kārtošanai, esot grūti atrast piemērotu laiku.

Viss, ko iedzīvotāji ieteica uzlabot, arī tas, ka pilsētas autobusam Bērzainē pie 2. pamatskolas vēlams pienākt piecas minūtes pēc stundu beigām, nevis tikpat daudz pirms stundu beigām, lai aizvestu bērnus uz mūzikas skolu vai citur, tika pierakstīts. Arī tas, ka pulksteni Cēsu centrā, kas regulāri rāda nepareizu laiku, vēlams pārveidot par kaut ko citu. Cēsnieki ieteica – lai pulkstenis atkal rādot dienas, cik palikušas līdz Cēsu svētkiem.

Pēc tikšanās ar cēsniekiem pašvaldības darbinieki izskatījās iedvesmoti.