Ziņas

Sabiedrība

Pašiem jāpieskata protektoru dziļums

Ātri, bet pedantiski. Reida laikā apturēti kā vieglie auto, tā kravas mašīnas un arīdzan riteņi zem piekabēm nepalika nepārbaudīti.Foto: Līga Salnite

Auto īpašniekiem un vadītājiem tik labi pazīstamais datums – 1.decembris – ir kā sarkanā lampiņa sezonas riepu nomaiņai.

Decembra pirmajās dienās “Druvas” apzinātajos autoservisos vēsturiskā Cēsu rajona teritorijā teju vienbalsīgi atskanēja – šogad rindas uz riepu nomaiņu īsi pirms likumā noteiktā pēdējā termiņa nav bijušas, šur tur šoferi šo lietu nokārtojuši jau novembra sākumā. Taču tiklab rindu neesamība varēja liecināt par riepu nomaiņu biežāk pašu spēkiem vai pat – pašreizējās krīzes ietekmē – līdzekļu trūkuma kārtā sarežģījumus iegādāties jaunus “zābakus” savam auto.

Kāda ir reālā situācija uz mūspuses ceļiem, cik no satiksmē esošajiem auto brauc ar neatbilstošām riepām? “Druvai” pagājušajā nedēļā bija iespēja būt klāt Valsts policijas (VP) un Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) sadarbībā rīkotajā riepu kontroles reidā. Tur novērotais liek secināt – klaju pārkāpumu ir samērā maz, tomēr par ziemas riepu protektoru atbilstību gan krietni retāk kurš ir aizdomājies.

Piektdienas, 4.decembra, rītā mūspuses likumsargi kopā ar CSDD Tehniskās kontroles inspektoriem reidu sāka dinamiski – kārtībsargi apturēja garāmbraucošos, CSDD inspektori pārbaudīja, bet pārkāpumu gadījumā policijas amatpersona noformēja administratīvā pārkāpuma lēmumu. Pirmā pietura izvēlēta pie Cēsu pilsētas robežas Stalbes virzienā, un darba dienas iesākumā deviņos no rīta šai vietā ir visnotaļ intensīva satiksme. Aptuveni stundas laikā izdevās pārbaudīt krietni vairāk nekā pussimtu transportlīdzekļu, tostarp arī lielos kravas auto. Apturētas tika pat sešas mašīnas vienlaikus.

Apskate daudziem transportlīdzekļiem nenoritēja ilgāk par minūti. Pieredzējušie Tehniskās kontroles speciālisti pilnīgi jaunas vai samērā teicamā stāvoklī esošās riepas noteic uzreiz, “uz aci”. Nedaudz lietotas riepas tika ātri pārbaudītas ar indikatīvu ierīci, un tikai jau pie pamatotām aizdomām par protektoru neatbilstošu dziļumu vai kaut tuvu tam talkā ņēma verificētu protektoru mērīšanas iekārtu.
CSDD Tehniskās kontroles inspektors Artis Lienāns “Druvai” pastāstīja, ka vienā darba dienā šādā komandā var pārbaudīt pat līdz 300 spēkratiem. Viņa novērojumi liecina, ka pārkāpumi ir biežāki pilsētās, bet apzinīgāki šoferi vairāk manāmi lauku teritorijās, jo diendienā vairāk sastopas ar sarežģītākiem braukšanas apstākļiem.

Šoreiz pirmajā apstāšanās vietā pārkāpumi tika konstatēti četriem automobiļiem. Vienā gadījumā kādas sievietes vadītais “Peugeot” bija aprīkots ar vasaras riepām. Vadītāja, kura tobrīd ar atvasēm bija ceļā uz vizīti pie ārsta, gan “Druvai” pēcāk pastāstīja, ka ģimenē tieši riepu jautājumu pirms dienām izrunājuši un bijuši pārliecināti, ka viņiem ir tā sauktās vissezonas riepas. Pārējiem trim auto atklājās nepietiekams protektoru dziļums. Atgādināsim – Ceļu satiksmes noteikumi paredz, ka ziemas riepu minimālais protektora dziļums vieglajiem auto ir četri milimetri.

Gan kāda kunga vadītajam “Peugeot”, gan gados jaunāka vīrieša “Volvo” protektori bija seklāki par diviem milimetriem. Tiesa, minētā “Vol­vo” gadījumā šī neatbilstība tika konstatēta tikai aizmugurējām riepām. Nedaudz vēlāk pie kāda cita “Volvo” līdzīga situācija atklājās tieši priekšējās riepās. Vēl kādam citam šoferim inspektors Atis Drāznieks cieši ieteica jau šīs sezonas laikā domāt par citām riepām, jo tām jau patlaban – sezonas iesākumā -bija tieši noteikumos paredzētie četri milimetri. Pēc viņa teiktā – protektori vēl vairāk nodils jau pāris nedēļu laikā.

Kaprālis Raivis Vēzis no VP Vidzemes reģiona pārvaldes (VRP) Kārtības policijas biroja Patruļpolicijas nodaļas Satiksmes uzraudzības rotas paskaidroja, ka ziemas riepu neesamība vispār un ziemas riepu izmantošana, bet ar neatbilstošiem protektoriem ir atšķirīgi pārkāpumi. Par braukšanu ar transportlīdzekli, kas nav smagāks par 3,5 tonnām un nav aprīkots ar ziemai piemērotām riepām, Ceļu satiksmes likums paredz autovadītājam piemērot sodu sešu soda vienību apmērā jeb 30 eiro, taču par neatbilstošu protektoru dziļumu iespējamas daudz plašākas soda variācijas. Pašam vadītājam var noteikt brīdinājumu vai sodu trīs līdz vienpadsmit soda vienību (15 līdz 55 eiro) apmērā, kā arī papildu atbildība noteikta fiziskai vai juridiskajai personai, kas atbildīga par šī spēkrata ekspluatāciju. Šī reida pirmajās pieturvietās par protektoru neatbilstību vadītājiem administratīvā pārkāpuma lēmumos tika izteikti vien brīdinājumi, taču ar kļūmes labošanu šoferi gan nevarēs kavēties. CSDD pārstāvji šādos gadījumos noņēma derīgās tehniskās apskates uzlīmes un deva mēnesi laiku atkārtotai tehniskajai apskatei, lai atrādītu jau atbilstošu riepu izmantošanu.

Nākamajā reida norises vietā – autoceļa Umurga-Cēsis-Līvi 41.kilometrā – satiksme bija nedaudz mazāka. Arī šīs stundas laikā protektoru neatbilstība konstatēta vien pāris reižu, šoferiem tiek izteikts brīdinājums, veikts skaidrojošais darbs un dots uzdevums mēneša laikā nepilnību novērst. Kopumā jau pirmajā dienas pusē situācija iezīmējusies līdzīga nupat aizvadītam reidam Valmieras apkaimē. A.Drāznieks “Druvai” pastāstīja, ka dienu iepriekš aptuveni četrās apstāšanās vietās “testēti” 272 auto un kopumā noņemtas 11 tehniskās apskates, jo protektori bijuši diapazonā no viena līdz četriem milimetriem. “Vienam pat bija 0,96 milimetri,” piemetina inspektors. Arī mūspusē pagājušās nedēļas iesākumā tika konstatēta tikpat kritiska neatbilstība. VP VRP vecākā spciāliste Zane Vaskāne “Druvai” pavēstīja, ka Cēsu apkaimē notikušā negadījumā automašīnas vienai riepai protektora dziļums bijis vien 0,8 milimetri. Pat vasarā minimālais atļautais dziļums ir 1,6 milimetri.

Dienas otrajā pusē likumsargi ar CSDD speciālistiem jau devās tālāk no Cēsīm. A.Drāznieks norāda, ka ir svarīgi reidā aptvert lielāku teritoriju, jo pārbaužu efekts slēpjas arī ļaužu valodās pēc tam. “Kad viens otram padod ziņu, tad arī lielāka sabiedrības daļa sarosās un savlaicīgāk nomaina riepas, ja vēl nav to izdarījuši.”

Taujāti par darbu pandēmijas laikā, no galvaspilsētas braukušie CSDD inspektori teic, ka darbs ārā bažas rada mazāk. Mainījies līdzšinējā darba ritmā vien tas, ka vairs nenorit inspektoru rotācija. Tie, kuri iesākuši doties izbraukuma reidos, arī turpina to darīt, pārējie patlaban palikuši veikt pārbaudes direkcijas telpās Rīgā.

Gandarīta par piedalīšanos reidā bija arī VP VRP Cēsu iecirkņa Kārtības policijas nodaļas inspektore Alise Petrika, kurai tā bija pirmā pieredze šādā tematiskajā pārbaužu akcijā. Līdz šim biežāk viņa bijusi dežūrmaiņas vecākā, pieteikusies reidam profesionālo prasmju paplašināšanai. Leitnante atzina, ka uzrunātie autovadītāji bijuši ļoti atsaucīgi un saprotoši. Reidos jau pieredzējušākais kolēģis, kaprālis R.Vēzis pievienojās, sakot, ka saziņu ar šoferiem stipri ietekmē pats sarunas iesākums, un lielākoties iedzīvotāji laipnībai atsaucas, taču gadījies arī sastapties ar neslēptu sašutumu.