Ziņas

Sabiedrība

Pacietīgie iepērkas lētāk

Paziņojums pircējiem. Katrs tirgotājs pircēju par preču cenas samazināšanu informē citādi. Tīklu veikalos redzami milzu plakāti, apkaimes iedzīvotāju pastkastītēs ir reklāmas lapiņas, kas stāsta par iespējām nopirkt konkrētas preces par atlaižu cenām. Taču ļoti jauki ir nelielo veikalu paziņojumi, kurus bieži nav gatavojuši mākslinieki, bet paši pārdevēji.Foto: Indars krieviņš

“Iepirkties ir jāmāk,” saka cēsniece Aija Sileniece un uzsver, ka ir iemācījusies iepirkties lētāk, nekā daudziem tas izdodas. “Katrs sevi cienošs rūpniecības preču veikals un tie, kas tās tirgo, rīko lielo atlaižu dienas, izpārdošanas. Pārtikai parasti ir akcijas. Laikus noskatu, ko man vajag, kas patīk, un gaidu, kad būs atlaides. Nopietni veikali pastāvīgajiem klientiem dod ziņu, arī mājaslapās var atrast, kad sākas atlaides. Ja varu kleitu, kas maksā 130 eiro, nopirkt par 75 eiro, ir vērts pāris mēnešu pagaidīt,” pieredzē dalās Aija. Viņa arī ievērojusi, ka aizvien vairāk pircēju izmanto iespēju kaut ko nopirkt ar atlaidēm vai akciju preces. “Tās taču nav ne nemodernas, ne vecas, vienkārši ir saražots kas jaunāks. Pārtikas iegādē akcijas vispār ir svētība. Tiesa, tad, ja iepērcies vienā veikalā. Ja pastaigā, kā to dara gados vecāki cilvēki, tad bieži vien atklāj, ka citā veikalā bez akcijas tas pats produkts ir lētāks,” pieredzē dalās Aija Sile­nie­ce.

Alise Melne ir līgatniete, atbraukusi uz Cēsīm darīšanās un arī iepirkties. “Kad redzu izkārtni ar procentiem, par cik lētāka ir kāda prece, parasti kļūstu domīga. Reiz, tiesa tas bija Rīgā, veikalā pie radinieku mājas man ļoti patika viena blūze. Bija skaista, bet dārga. Tā mans sapnis veikalā stāvēja gadu, līdz arī pie blūzes ieraudzīju gaidīto zīmi – izpārdošana. Ieskatījos cenā – tāda pati kā visu šo laiku, tikai tā jau bija izpārdošanas cena. Prasīju pārdevējai, kāpēc tā. Viņa paskaidroja, ka ne jau viņa rēķina, cik kas maksā. Tā arī blūzi nenopirku, sapratu, ka negribu iekrist spēlēs ar skaitļiem,” pastāsta līgatniete, atzīstot, ka īpaši neseko līdzi izpārdošanām un atlaidēm, bet ikdienā akcijās gan izvēlas ikdienas produktus, jo zina, cik tie maksā un vai tiešām cena ir zemāka.

Veikala “Fans” Cēsīs darbinieki Elvijs Taškovs un Ivars Dubkovs atzīst, ka atlaižu laikā pircēju noteikti ir vairāk. “Protams, tas atkarīgs, cik daudzus sasniegusi reklāma. Pastāvīgajiem klientiem, kam ir draugu karte, sūtām jaunāko informāciju un izpārdošanas neorganizējam mēneša beigās, kad nav algas dienas,” pastāsta Evijs, bet Ivars papildina: “Tikko izsludinām vasaras atlaides, pircēju ir vairāk. Zinām, ka ir tādi, kuri tās gaida. Ja mūsu veikalā velosipēds maksā tūkstoš eiro un tam ir 20 procentu atlaide, ieguvums ir acīmredzams. Mums preču klāsts ir ļoti plašs.”

Elvijs un Ivars atzīst, ka pircēji ir iemācījušies izmantot atlaides. “Bet nav iemācījušies ziemas pre­ces pirkt vasarā un otrādi. To reti kāds izmanto. Skaidrojums var būt vienkāršs, nevar atļauties iegādāties to, kas tobrīd nav nepieciešams,” saka Elvijs un atklāj, ka arī pats labprāt izmanto izpārdošanas citos veikalos, jo tas ir izdevīgi. “Internetā ir mājaslapas, kurās sekoju konkrētām precēm, gaidot, kad būs atlaides. Tās lielākoties ir digitālās preces. Ja redzu, ka prece ir ražota pirms kāda laika, bet man vajag, apsvēršu, ka varbūt vērts pagaidīt, kad būs atlaides,” pastāsta Ivars, bet Elvijs uzsver, ka atlaides ir iespēja, ko būtu muļķīgi neizmantot.

“Atlaides ir tik dažādas. Vienā veikalā tā pati prece maksā lētāk nekā otrā ar 40 procentu atlaidi. Viss atkarīgs no uzņēmuma politikas, kādu tas precei uzliek piecenojumu. Esmu redzējusi nekorektas cenas. Kāpēc kaimiņvalstīs daudz kas ir lētāks, un mēs arī izpārdošanās maksājam dārgāk? Tas ir jautājums, ko bieži vien cilvēki uzdod cits citam,” pārdomās dalās izdevniecības “Zvaigzne ABC” grāmatu nama Cēsīs vadītāja Saiva Kalniņa un atzīst, ka arī pati seko līdzi izpārdošanām citos veikalos, jo vajadzība pēc kādas preces ikdienā ir lielāka, nekā iespēja iegādāties.

“Pircējus izpārdošanas ļoti interesē. Redzam, kāds lielveikalos ir piedāvājums skolai, tāpat citos veikalos. Izpārdošanās var iepirk­ties lētāk,” saka veikala vadītāja. Grāmatu nama plauktos visu laiku ir izdevumi, kurus var nopirkt ar atlaidēm. “Tagad jau puse ­veikala ir ar grāmatām par pazeminātu cenu, lai atbrīvotu plauktus un varētu piedāvāt jaunas,” ar smaidu saka cēsniece un pastāsta, ka ir daudzi grāmatu lasītāji, kuri gaida, kad grāmata, kuru vēlas izlasīt, kļūs lētāka. Tas dažkārt notiek ātrāk, nekā sagaidīt grāmatu rindā bibliotēkā.
Izpārdošana, atlaides, akcija, preces par pazeminātām cenām – šie uzraksti redzami veikalu skatlogos, tie piesaista pircējus. Ap­zīmējumu “izpārdošana” atļauts lietot, ja tas attiecas uz visu preču izpārdošanu vai norādītās daļas izpārdošanu, izpārdošana notiek ierobežotā un norādītā laikposmā, un cenas ir zemākas nekā attiecīgo preču parastās cenas. Par izpārdošanu publiski jāpaziņo pirms tās sākuma.

Ja precei ir piemērota kaut pāris centu atlaide, to jau var klasificēt kā atlaidi. Nedrīkst norādīt kā atlaidi cenu, kas ir identiska ar preces parasto cenu.

Atlaides, izpārdošanas ir izdevīgas gan tirgotājiem – tā veikalos atbrīvojas plaukti jaunām precēm -, gan pircējiem – kādu vajadzīgu pre­ci var nopirkt lētāk. Jūlijā un augustā tiek izpārdoti vasaras kolekciju atlikumi – visvairāk tas attiecas uz apģērbiem, apaviem un aksesuāriem. “Veikalā preču ap­ritei jābūt, nav taču muzejs, bet arī tajā kādreiz maina ekspozīciju,” bilst Saiva Kalniņa.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *