Ziņas

Sabiedrība

Nevis nākotne, bet tagadne

RIPO GODAM. Vācijas elektromobiļu rallija “E-Rallye Baltica 2019” rīkotājs Folkers Šeihs, kurš braucienā piedalās ar “Tesla”, atzīst, ka Latvija kļūst arvien piemērotāka arī braukšanai ar elektromobiļiem.Foto: Indars Krieviņš

Vienības laukumā Cēsīs vakar piestāja Vācijas elektromobiļu rallija “E-Rallye Baltica 2019” dalībnieki. Cēsnieki un viesi varēja apskatīt “Tesla”, “Renault”, “BMW”, “Hyundai” un “Audi” elektromobiļus, kā arī divus elektro motociklus.

Lai arī darba diena, interesentu netrūka, jo ne jau bieži vienkopus varam redzēt tik plašu elektroauto spektru. Auto īpašnieki labprāt atbildēja uz jautājumiem, stāstot par mašīnu īpašībām – cik tālu var nobraukt ar vienu uzlādi, kur iespējams uzlādēt, cik ilgi notiek uzlāde, kādas ir auto uzturēšanas izmaksas.

Viens no rallija rīkotājiem Vācijas pusē ir Folkers Šeihs, kurš jau sešus gadus brauc ar “Tesla” automašīnu. Viņa sieva ir latviete, tāpēc Folkers gatavs runāt latvju mēlē. Viņš stāsta, ka braucējiem ar elektromobiļiem Latvija kļūst arvien piemērotāka: “Pirms četriem gadiem bija rūpīgi jāpēta, jāplāno brauciens, vadoties pēc tā, kur varēs veikt uzlādi. Tagad tā vairs nav problēma, braucam ar desmit mašīnām, ir aplikācijas, kur var redzēt uzlādes punktus Polijā, Lietuvā, Latvijā. Var redzēt, vai punkts darbojas, vai brīvs, ja aizņemts – brauc uz nākamo.”

Braucēju vidū bija elektroauto īpašnieki no dažādam Vācijas pilsētām, viens dalībnieks no Austrijas. Latvijā viņiem pievienojās “Bezizmešu mobilitātes atbalsta biedrības” (BIMAB) vadītājs Arnis Bergs ar “Audi e-tron”.

F. Šeihs stāsta, ka šim rallijam nav centralizēta vadība, nav prasība visiem braukt kopā, tikai norādīti punkti, kuros jānonāk noteiktā laikā. Katrs izvēlas, kā turp nokļūt, kur uzlādēt braucamrīku, jo visi vienā vietā un vienlaicīgi to nevar īstenot.

Folkers ar “Teslu” brauc sesto gadu, kopā nobraukti 160 tūkstoši kilometru. Viņš stāsta, ka attālums, kuru bez uzlādēšanas var nobraukt ar šo modeli, ir 300 km pa autobāni, braucot lēnāk, pat 400 km. Taču viņa auto modelis esot diezgan vecs, ar jaunajiem “Tesla” modeļiem var nobraukt 500 km un vairāk.

“Patiesībā, nav tik svarīgi- 300, 400 vai 500, jo reti braucam uzreiz tik lielus attālumus,” piebilst F. Šeihs.

Uz jautājumu, vai šī ir automobiļu nākotne, viņš pārliecinoši saka – tā ir tagadne: “Nedaudz brīnos, kāpēc vadošās kompānijas tikai tagad ienāk šajā tirgū, ja “Tesla” tur bija jau pirms daudziem gadiem.”
Vienības laukumā bija sava veida elektroauto vēsture, jo varēja apskatīt gan 22 gadus veco “Citroen” elektromobili, gan jaunākos “Tesla”, “BMW”, “Audi”.

Arī uz Latvijas ceļiem varam redzēt arvien vairāk automašīnu, motociklu un mopēdu, kurus uz priekšu dzen elektrība. A. Bergs stāsta, ka tie, kuriem auto cena nav problēma, sāk iegādāties elektroauto, uz 1.jūliju Latvijā reģistrēti 518 vieglie pasažieru auto. Kā zināms, šādu transportlīdzekļu īpašniekiem nav jāmaksā ekspluatācijas nodoklis, Rīgā tie drīkst stāvēt pašvaldības autostāvvietās, braukt pa sabiedriskā transporta joslām, ir citas priekšrocības. Kopš pagājušā gada izdevīgs atbalsts ir ātrās uzlādes staciju tīkls, kas ļauj intensīvi braukt pa visu valsti.
“Valdība sapratusi, ka jābūt vēl lielākam atbalstam, un tuvākajā laikā gaidāms atkal kāds jaunums šajā jomā,” atklāj A. Bergs. “To sekmē arī tas, ka Latvija 2020.gadā apņēmusies transportā sasniegt 10 procentus atjaunojamo energoresursu īpatsvaru. Līdz 2030.gadam liels izaicinājums ir CO2 samazinājums transporta izmešiem, tāpēc tiek arvien vairāk domāts par atbalstu elektroautomobiļu īpašniekiem. Tiks arī noteikts, ka pie jaunbūvētām sabiedriskajām ēkām jābūt uzlādes vietām.”

Viņš norāda, ka ir svarīgi, lai būtu uzlādes vietas, tām nav obligāti jābūt tikai ātrajām, jo pastāv dažādas uzlādes iespējas. Kā saka A. Bergs, kāda rozete pieejama, ar tādu var lādēt. Rallija laikā Latvijā vairākās vietās atklāti parastie uzlādes punkti, tostarp pie viesnīcas “Tigra”, Priekuļos.
Protams, vienmēr šis atbalsts nebūs tik liels, palielinoties elektromobiļu skaitam, tas tiks mainīts. A. Bergs norāda uz Nor­vēģijas pieredzi, kur ļoti liels atbalsts elektromobiļu īpašniekiem, bet tas noteikts tikai konkrētam periodam.

“Tā būs arī pie mums. Ja Rīgā elektroauto jau aizņems pārāk lielu daļu autostāvvietu, tad, visticamāk, nosacījumi tiks mainīti, arī braukšanai pa sabiedriskā transporta joslu. Norvēģijā no tā jau atteicās, jo elektroauto ir pārāk daudz, un sabiedriskajam transportam radušās problēmas ,” skaidro A. Bergs.

Viņš rallijā piedalās ar “Audi e-tron”, kas Latvijā prezentēts tikai šogad. Jautāts, kā auto ripo, viņš stāsta, ka elektromobiļus nevar salīdzināt ar fosilās degvielas dzinēju auto: “Tas katram jāpamēģina, lai saprastu elektroauto raksturīgo braukšanas veidu. Tas nozīmē, ka pilsētā var braukt pārliecinoši, droši un mierīgi. Ja vajag, var momentā palielināt ātrumu, nav jāpārslēdz ātrumi vai jāgaida, kad automātiskā kārba pārslēgsies.”
Protams, “Audi” ir augstas klases auto ar atbilstošu komfortu. Tam ir viens absolūts jaunums, kas nav citiem auto, proti, sānu spoguļi vairs nav klasiskajā spoguļu izpildījumā. Tajos ir kamera, kas pārraida attēlu uz nelieliem ekrāniem sānu durvīs. Tiesa, sākot braukt ar šo auto, paejot laiks, kamēr vadītājs pierod, kur jāskatās.

No Cēsīm e-rallija dalībnieki caur Limbažiem un Saulkrastiem dodas uz Rīgu, bet Latvijas posms rīt noslēgsies Jūrmalā.