Ziņas

Sabiedrība

Ne saukts, ne aicināts, bet pastkastē atrodams

Izdevīgi. Cēsnieki atzinīgi novērtē iespēju nevajadzīgos reklāmas bukletus uzreiz iemest makulatūrai paredzētajās kastēs.Foto: Māris Buholcs

Atverot pastkastīti, vai ik dienas tajās atrodams kāds sūtījums. Grāmatā par Vinniju Pūku gudrā Pūce pati sev rakstīja vēstules, lai vismaz kaut kas būtu pastkastē.

Šobrīd par to nav jāsatraucas, jo reklāmas bukletu un dažādu informatīvo materiālu tur netrūkst. Lielveikali informē par cenu atlaidēm, citi tirgotāji un pakalpojumu sniedzēji par saviem piedāvājumiem, bet, tuvojoties vēlēšanām, netrūkst politisko partiju vēstījumu. Īpaši šo reklāmas bukletu pieplūdums izjūtams daudzdzīvokļu mājās, jo reklāmas izplatītājiem tas ir vilinošs mērķis. Izstaigāt māju ar vairākiem desmitiem dzīvokļu, kur visas pastkastes atrodas kompakti, ir daudz izdevīgāk, nekā staigāt gar privātmājām. Tā kā katrā kvartālā ir vairākas daudzdzīvokļu mājas, tiek sasniegts liels skaits potenciālo klientu.

Tiesa, cilvēku attieksme pret šādiem sūtījumiem ir dažāda. Vieni pukojas, ka pastkaste tiek piedrazota, dažs pat uzlīmējis aicinājumu reklāmas tur nemest, kas gan ne vienmēr tiek ievērots. Taču daļa, it īpaši tie, kuriem nākas skaitīt katru eirocentu, ko tērēt pārtikai, ņem lielveikalu bukletus, lai mierīgi izpētītu un atzīmētu, ko izdevīgi pirkt.

Pensionāre Gita Mežaka atzīst, ka šos reklāmas bukletus uztver kā neatņemamu mūsdienu sastāvdaļu: “Mums taču reklāmas visapkārt – televīzijā, radio, avīzēs, tad jāsamierinās, ka tās nonāk arī pastkastēs. Izšķiroju, kas varētu noderēt, tie galvenokārt ir pārtikas veikalu piedāvājumi, bet pārējos lieku makulatūras kastē turpat gaitenī. Man nav pretenziju, ka veikali informē par atlaidēm, jo varu savā nodabā to izstudēt, ieplānot pirkumus, un domāju, ka tā izdodas arī ietaupīt.”

Regulāri pastkastēs atrodami lielveikala “Maxima” sūtījumi, kurā viņi ziņo par tuvāko dienu atlaidēm. SIA “Maxima Latvija” Komunikācijas vadītājs Jānis Beseris informē, ka uzņēmums pērn veicis pētījumu par dažādiem reklāmas bukletiem iedzīvotāju pastkastītēs. Pētījumā par vispārējiem reklāmas izdevumiem iedzīvotāju pastkastītēs 55 procenti respondentu norādījuši, ka viņiem ir ļoti svarīgi katru nedēļu saņemt jaunus akcijas piedāvājumus pastkastītēs: “Tas nozīmē, ka šie iedzīvotāji akcijas piedāvājumus izpēta un izmanto. Šie iedzīvotāji labāk vēlas reklāmas izdevumus saņemt pastkastītēs, nevis elektroniski. Pētījumā secināts, ka 30 procenti no respondentiem reklāmas bukletus meklē attiecīgajā tirdzniecības centrā, ja nav saņēmuši tos pastkastītēs. Tikai 15 procenti respondentu norādījuši, ka viņus neinteresē dažādi reklāmas izdevumi, kas ievietoti viņu pastkastītēs. Līdz ar to varam secināt, ka tikai maza daļa iedzīvotāju reklāmas materiālus ieliek makulatūrai paredzētajās kastēs.”

Daudzi cēsnieki atzinīgi novērtējuši šo uzņēmuma “ZAAO” atkritumu apsaimniekošanas

iniciatīvu – novietot gaiteņos pie pastkastēm kartona kastes makulatūrai.

“Ieguvumi vairāki. Man nav jādomā, kur likt bukletus, ko tiešām neskatīšos. Agrāk tos likām uz pastkastēm, tie krita zemē. Tagad gan kārtība, gan cilvēkiem vieglāk,” atzīst cēsniece Una.

Uzņēmumā “ZAAO”

informē, ka kopumā 121 daudzdzīvokļu māja izmanto šo bezmaksas pakalpojumu. Vislielākā aktivitāte ir Valmierā, kur makulatūras kastes izvietotas 90 procentos daudzdzīvokļu māju. Cēsīs to vēl tik aktīvi neizmanto, bet arī te pakalpojuma saņēmēju skaits aug. Šobrīd 16 daudzdzīvokļu mājās novietotas 50 kastes. Līdzīgs pakalpojums tiek nodrošināts arī birojiem – izlietota, aprakstīta biroja papīra savākšanai. Kopā 2014. gadā no daudzdzīvokļu mājām un birojiem savākti 178 kubikmetri makulatūras.

“ZAAO” sabiedrisko attiecību speciāliste Zane Leimane stāsta, ka ideja par šādām makulatūras kastēm radusies pirms pieciem gadiem, kad kāds kungs no daudzdzīvokļu mājas informējis, ka gadu esot krājis reklāmas materiālus, bet tagad vēlas no tiem atbrīvoties: “Saprotot, ka no vienas pastkastes gada laikā rodas materiāli privātmājas konteinera tilpumā, uzņēmumā nolēma, ka jāpalīdz iedzīvotājiem centralizēti no pastkastīšu satura atbrīvoties. Iedzīvotāju atsaucība liecina, ka esam gājuši pareizo ceļu.

Iedzīvotāji aizvien vairāk piesakās šim pakalpojumam, tas tiek novērtēts kā ērts, jo palīdz saglabāt kārtību kāpņu telpās, reklāmas lapas netiek atstātas uz palodzēm, netiek mestas uz grīdas. Kastes piepildās dažādi, parasti tās tiek pēc pieteikuma tukšotas vienu līdz divas reizes mēnesī. Cēsīs tukšošana notiek ceturtdienās pēc pieteikuma.”

“ZAAO” norāda, ka ikviens mājas vecākais var pieteikties šim bezmaksas pakalpojumam. Taču jāielāgo, ka makulatūras kastes var tikt arī noņemtas, ja tās atkārtoti izmanto neparedzētiem mērķiem, piemēram, metot iekšā izsmēķus un radot aizdegšanās risku vai bojājot makulatūru ar gaiteņu saslaukām.

Jānis Gabrāns