
Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) un Valsts policija (VP) vēsturiskajā Cēsu rajonā veica transportlīdzekļu tehnisko kontroli. Pārbaudē, kas šoreiz norisinājās Cēsu pusē, uz šosejas Rīga – Veclaicene, kāda šoferīša vadītajai “Opel” markas automašīnai ziemas riepu vietā priekšā bija uzliktas vasaras riepas un protektora dziļums bija vien 2,4 milimetri atļauto četru milimetru vietā.

* PĀRKĀPUMS. Mērierīce parāda – 3,12 milimetri. Ar tik nobrauktām riepām vadīta automašīna apdraud ne tikai tās šoferi, bet arī citu transporta līdzekļu vadītājus. FOTO: Marta Martinsone – Kaša
Nepilnās divās stundās CSDD darbinieki kopā ar policijas inspektoriem pārbaudīja 37 transportlīdzekļus, trijiem autovadītājiem tika noformēti administratīvā pārkāpuma protokoli par neatbilstošu riepu protektora dziļumu, kas svārstījās no 2,4 līdz 3,8 milimetriem, bet diviem izteikts brīdinājums. Tāpat inspektori aicināja būt uzmanīgiem tos divus autovadītājus, kuriem pārbaudes laikā riepu protektoru dziļums bija no četriem līdz 4,5 milimetriem.
CSDD Cēsu nodaļas vadītājs Andris Millers ir apmierināts ar autovadītāju rūpēm par drošību, tomēr nenoliedz, ka vienmēr var vēlēties labāku situāciju. “Salīdzinot ar citiem reģioniem, ģeogrāfiski atrodamies vairāk uz ziemeļiem. Atbilstošas riepas nodrošina ne vien vienkāršu transportlīdzekļa kustību, bet arī drošību, tāpēc to izvēlei un apkopei jāpievērš liela uzmanība. Riepu protektora nodiluma pārbaude ir ļoti būtiska. Pirmkārt, svarīgi pārliecināties, vai nodilums nav pārāk liels, lai riepas vispār varētu lietot, otrkārt, riepu protektora nodilums var ļoti daudz ko pavēstīt par automašīnas tehnisko stāvokli,” saka A. Millers, piebilstot, ka augsta cena nav tā, kas nosaka riepu kvalitāti.
Riepu protektoru dziļumu katrs var pārbaudīt pats – vajadzīgs tikai bīdmērs, taču Ministru kabineta noteikumi paredz, ka mērījumu izdara tikai riepas viduszonā, jo protektora nodilums malās var atšķirties. SIA “Autests” darbinieks Gatis Lācis paskaidroja: “Cilvēki izdara mērījumu dažādās riepas zonās, sev par mierinājumu pieņemot to radītāju, kas lielāks, taču jāpatur prātā, ka atbilstošas sezonas riepas var izglābt dzīvību, jo ne vienmēr pa priekšu brauks mašīna, kas nokaisīs ceļu. Par drošību uz ceļa katrs autovadītājs atbildīgs pats.”
Veiktās kontroles laikā interesējāmies, cik labi šoferi zina nepieciešamo ziemas riepu protektoru dziļumu. “Lasīju, ka minimālais pieļaujamais rādītājs ir četri milimetri, bet pie vislabākajiem rādītājiem jābūt kā man – no septiņiem līdz astoņiem milimetriem,” pārliecinoši atbildēja Jānis. Taču daudz grūtāk ar skaitļiem bija dāmām.
Natālija atzina, ka šos parametrus nezina, viņa riepu maiņu un visas ar auto saistītās lietas uztic vīram: “Paļaujos uz viņu, zinu, ka manai mašīnai riepas maina reizi divos gados. Man ir vissezonas riepas, tāpēc ar vienām var braukt ilgāk. Iegādājoties riepas, skatāmies tās, kas dārgākas, jo drošība tomēr pirmajā vietā.”
Arī Judīte tehniskās lietas uztic vīram un min, ka, viņasprāt, ziemas riepām protektora dziļumam jābūt apmēram 1,5 milimetri: “Šogad vīrs mašīnai uzlika pilnīgi jaunas riepas, tāpēc es uz ceļa jūtos droši. Ikdienā veicu lielus attālumus. Kad vienas riepas kārtīgi nobraucu, tad dodu mainīt,” atzīst Judīte, sakot, ka jaunas riepas sezonai gādā ik pa četriem gadiem, un piebilst, ka, iegādājoties jaunas, uz lētām neskatās, bet arī dārgas nevarot atļauties. “Faktiski nav jau citu variantu, ja grib iziet tehnisko skati, labas riepas vajag. Turklāt apziņa, ka mašīnai visas riepas ir jaunas, nomierina. Jūtos drošāk un braucu labāk.”
Visbēdīgāk izgājis Inesei, kura savu mašīnu uzticējusi vīram, bet vīrs paziņam. Paziņa savā privātajā servisā nomainījis mašīnai visas riepas, taču uz priekšējiem riteņiem ziemas riepu vietā uzlicis vasaras. “Braucot tiešām nejutu nekādu atšķirību. Šogad sniega maz un ceļi labi,” sašutusi par faktu, saka sieviete.
A. Millers skaidro, ka ideālā gadījumā ziemas riepu protektora dziļumam jābūt 8-10 milimetri, vasaras riepām 6-8 milimetri un riepas būtu jāmaina ik pēc divām sezonām.
Latvijā riepu protektoru pārbaudes notiek daudzviet. Pašlaik antirekorda īpašnieks fiksēts Saldū, kur cilvēks pārvietojies ar automašīnu, kuras riepu protektora dziļums bijis 0,46 mm. CSDD kopā ar Valsts policiju turpinās veikt auto riepu pārbaudes.