
Lai iegūtu autovadītāja tiesības, jāapgūst gan teorētiskas, gan praktiskas zināšanas. Topošos autovadītājus nebaida braukšanas iemaņu apgūšana arī ziemas apstākļos.
Vai autovadītāja apliecība tiek iegūta vasarā vai ziemā, apgūstamie ceļu satiksmes noteikumi visiem topošajiem šoferiem ir vienādi. Tomēr jāatzīst, ka ir jautājumi, kuriem ziemā tiek pievērsta pastiprināta uzmanība. Autoskolu kursantiem arī vasarā teorētiski tiek skaidrots, kā rīkoties, uzbraucot uz melnā ledus, par strauju bremzēšanu uz sasniguša ceļa vai riepu saķeri ar sniegu, tomēr praktisku sapratni cilvēks iegūst vien tad, kad šādos apstākļos pats sēdies pie stūres.
Autoskolas “Einšteins” instruktore Ina Lazdiņa norāda: “Viss atkarīgs no tā, vai cilvēks vēlas iemācīties vadīt auto ātrāk vai drošāk. Arī pati, kad savulaik kārtoju tiesības, to speciāli izvēlējos darīt ziemā. Ir kursanti, kuri dara tāpat, jo vēlas izmēģināt braukšanas prasmes dažādos laika apstākļos. Citi to neizmanto, izvēlas vieglāko ceļu, bet ne vienmēr ērtākais ir labākais. Vadot auto ziemā, droši nejūtas neviens, pat ja vīrieši saka, ka nebaidās, tā nav taisnība. Katram ir pašsaglabāšanās instinkts, šīs bailes ir pavisam normālas. Būtiski, atrodoties uz ceļa, likt lielā zināšanas. Lai arī teorētiskas, bet zināšanas par braukšanu ziemā sniedzu kursantiem arī vasarā. Protams, tas nav tas pats, kas izmēģināt braukt pa apsnigušu ceļu, bet arī teorija ir svarīga.”
Lai arī kāda būtu situācija uz ceļa un kādi laika apstākļi, kursantiem braukšanas stundas netiek atceltas. “Protams, gadās, ka mēdzam patraucēt citiem autovadītājiem, jo braucam lēnāk. Par to atvainojamies. Tomēr vienmēr cenšamies palaist garām aizmugurē braucošās automašīnas. Citi ceļu satiksmes dalībnieki lielākoties ir saprotoši. Ja kāds signalizē ar skaņu, tad uztveram to kā sveicienu un pasveicinām šos cilvēkus pretī,” stāsta instruktore.
Noteikumi paredz, ka topošajam autovadītājam jāapgūst vismaz 20 braukšanas mācību stundas, viena ilgst 45 minūtes. I. Lazdiņa skaidro, ka paredzētais stundu skaits ir mazs, ja kursantam nav iepriekšēju zināšanu: “Reiz lasīju Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) atbildi uz jautājumu, cik ilgi būtu jāmācās braukt topošajam autovadītājam bez priekšzināšanām. Atbilde bija – cik cilvēkam gadu, tik stundu, plus vēl desmit stundas. Šim apgalvojumam piekrītu. Tas ir vidējais rādītājs, bet, protams, neattiecas uz visiem. Turpretim, ja kursantam ir minimāla zināšanu bāze, var pietikt arī ar 20 braukšanas mācību stundām.”
Līdzīgās domās ir arī autoskolas “Ievas skola” vadītājs un instruktors Edgars Ķeltiņš. Viņš stāsta, ka liela daļa topošo autovadītāju tiesības kārtot izvēlas vasarā, tomēr arī grupā, kuras kursanti pašreiz apgūst braukšanas iemaņas, visu vietu skaits esot aizņemts. “Ir cilvēki, kuri īpaši izvēlas mācīties braukt ziemas apstākļos, jo uzskata, ka tad vadīt auto iemācīsies labāk. Citiem tūlīt nepieciešamas tiesības, tādēļ mācības atlikt nevar. Protams, lielākais kursantu pieplūdums ir vasarā. Bet es to skaidroju nevis ar bailēm no braukšanas ziemas apstākļos, bet gan ar finansiālajiem jautājumiem. Ziemā cilvēkiem ir vairāk izdevumu, dažādi papildu maksājumi, piemēram, par apkuri.”
E. Ķeltiņš arī norāda, ka, mācoties braukt ziemas apstākļos, jāpievērš uzmanība jautājumiem, kuri nav tik aktuāli vasarā: “Piemēram, ja sasnidzis daudz sniega, neredzam ceļa apzīmējumus, vairāk jāskatās uz ceļazīmēm. Jāpievērš uzmanība arī krustojumu izbraukšanai, bremzēšanas ceļa garumam. Arī pats braukšanas ātrums ir nedaudz mazāks kā vasarā.”
Teorētiskās zināšanas iespējams apgūt Cēsīs, praktiskās iemaņas topošie šoferīši gūst ceļā uz Valmieru un Valmieras pilsētā. Šobrīd autoskolā mācības uzsācis arī priekulietis Māris Rumbulis. Viņš atzīst, ka mācīties tieši ziemā ir tikai sakritība: “Tiklīdz radās vairāk brīva laika, pieteicos autoskolā, tagad esmu pat priecīgs, ka braukšanas zinības jāapgūst ziemas apstākļos. Mācos braukt divas reizes nedēļā, manuprāt, pietiekami bieži. Iespējams, vasarā būtu vieglāk, bet man būtiski ir iemācīties braukt droši. Domāju, apgūstot braukšanu ziemā, vasarā uz ceļa jutīšos pavisam pārliecināts.”
Braukšanas prasmes apgūst arī cēsniece Inta Zariņa. Lai arī autovadītāja tiesības Inta ieguva jau pirms deviņiem gadiem, braukšana pie auto stūres ziemā viņu vienmēr baidījusi. “Ja ziemā kur braucām, pie auto stūres sēdās vīrs. Tagad esmu sākusi strādāt Rīgā, ik dienu uz galvaspilsētu dodos kopā ar kolēģi, taču sapratu, ka arī pašai jābūt gatavai vadīt auto. Galu galā, tiesības nav jākārto no jauna, ir tikai jāapgūst papildu zināšanas un jābūt drošai par savām spējām. Lai to panāktu, apgūstu braukšanas prasmes individuāli pie instruktora.”
Arī šogad CSDD ikvienam autovadītājam piedāvā bezmaksas drošas ziemas braukšanas konsultācijas Latvijas reģionos. Tās tiek rīkotas Valmierā, Rēzeknē, Tukumā, Jelgavā, Liepājā, Ventspilī un Rīgā.