Ziņas

Sabiedrība

Lubāna ledū mēneša laikā ielūzušas vismaz 12 automašīnas

Lubāna ezera ledū mēneša laikā ielūzušas vismaz 12-13 vieglās automašīnas, cilvēki negadījumos nav cietuši, aģentūrai LETA pastāstīja Lubāna mitrāja Informācijas centra pārvaldniece Līga Dreiškina.

Salīdzinājumam – pērn sezonas laikā Lubāna ledū bija ielūzusi tikai viena automašīna. Šogad uz ledus braukušas un tajā ielūzušas gan tādas automašīnas kā “Ņiva”, gan arī kāds pikaps. Ielūzušās automašīnas piederējušas galvenokārt makšķerniekiem, kas tajās mēģinājuši nokļūt līdz labākajām zvejas vietām.

“Neskatoties uz risku, doties ar mašīnu uz Lubāna ledus makšķernieki nereti izvēlas tādēļ, ka ezera platība ir ļoti liela un, lai nokļūtu līdz labākajām copes vietām, ir jāpārvar iespaidīgi attālumi,” skaidro Dreiškina. Lubāna ezera kopā ar mitrāju teritorija platības ziņā ir lielāka par Rīgas administratīvo teritoriju.

Lai arī ledus ezerā ir visai biezs, pateicoties siltajai ziemai, tas ir salīdzinoši trausls. Īpaši bīstamas ir vietas pie Rēzeknes upes ietekas un Aiviekstes iztekas, kā arī slūžu tuvumā.

Tā kā Lubāns atrodas dabas aizsargājamajā teritorijā, neviens no ledū ielūzušajiem transportlīdzekļiem ezerā nedrīkst palikt, jo tie satur naftas produktus un tādējādi var kaitēt dabas liegumā mītošajiem putniem un zivīm.

Ledū ielūzušās automašīnas ārā tiek vilktas, izmantojot traktoru, kas visbiežāk tiek novietots krastā, vinču, troses un citu nepieciešamo aprīkojumu. Šo palīdzību ledū ielūzušo spēkratu īpašniekiem visbiežāk sniedz vietējie iedzīvotāji.

Lai līdzīgas situācijas ar autotransporta masveida ielūšanām ezera ledū neatkārtotos, vietējā pašvaldība kopā ar Valsts vides dienesta speciālistiem sākusi darbu pie speciāla pasākumu plāna izstrādes.

“Ezera krastos uzstādītās brīdinājuma zīmes esot maz efektīvas, jo makšķernieki dažreiz pat ar vairāku desmitu gadu stāžu uzskata, ka viņi ir pietiekami pieredzējuši un pietiekami labi pārzina situāciju, lai paši izlemtu, vai doties ar transportlīdzekli uz ezera ledus,” skaidroja Dreiškina.

Apgrūtināta šādiem braucējiem ir arī naudas sodu piemērošana, jo nav tāda likuma, kas liegtu transportlīdzekļa īpašniekam izbraukt ar saviem spēkratiem uz ezera ledus. Kā viens no iespējamajiem risinājumiem varētu būt zvejas ceļu izveide un pastāvīgs monitorings, līdzīgi kā tas ir uz Peipusa ezera Igaunijā.

Patlaban siltā laika dēļ pārgalvju, kas ar automašīnām dotos uz Lubāna ledus, kļūst aizvien mazāk. Savukārt no 16.marta atrašanās uz ezera ledus un makšķerēšana būs aizliegta sakarā ar nārsta laiku un lieguma stāšanos spēkā.

LETA