Ziņas

Redzeslokā

“Leg&Go” ritenis saņem kārtējo novērtējumu

Īpašs brīdis. Vienu no pasaules prestižākajiem industriālā dizaina apbalvojumiem saņēmuši bērnu balansa divriteņa “Leg&go” radītāji un ražotāji Egons Garklāvs (no kreisās), Kristīne Žuga un Atis Garklāvs un balvas pasniedzējs, “iF International Forum Design” izpilddirektors Ralfs Vigmans. Foto: no albuma

Uzņēmuma “Shaman Inventions” SIA radītais bērnu balansa divritenis “Leg&go” šoreiz saņēmis vienu no prestižākajiem industriālā dizaina apbalvojumiem “iF DESIGN GOLD AWARD”, kas tiek atzīts par dizaina izcilības simbolu visā pasaulē.

Ne jau pirmo reizi rakstām par balvām, ko saņēmis ieriķieša Egona Garklāva un viņa komandas radītais bērnu balansa divritenis. Divritenis, kas aug līdzi braucējam, ko iespējams transformēt pat astoņos veidos, ir speciālistu novērtēts kopš tā parādīšanās tirgū 2015.gadā. Pirmais nopietnais pagodinājums bija pirms četriem gadiem saņemtā “Eurobike” gada balva kategorijā “Urban bikes”, sekoja citas atzinības, tagad pievienota šī prestižā balva, kas iegūta lielā konkurencē, kopumā tai bija 6375 pieteikumi no 52 valstīm.

Uzņēmuma valdes loceklis Atis Garklāvs stāsta, ka šī balva īpaši svarīga, jo ieguvēji tiek izvērtēti ļoti rūpīgi: “Konkursa žūrijā ir gandrīz 80 cilvēku no 40 valstīm. Viņi nezina, kas ir konkrētā produkta ražotājs, vērtē ne tikai produkta kvalitāti, dizainu, bet arī tā ilgtspējību, to, kā šis produkts ietekmē bērna attīstību, un vēl ir ļoti daudz citu kritēriju.”

Par balansa divriteni jau esam rakstījuši. Tas tapa Ieriķos, bet nu jau vairāk nekā gadu tā ražošana notiek Cēsīs. A. Garklāvs atzīst, ka sākumā tas bijis tāds kā hobijs, ko brīvajā laikā savam priekam darījuši: “Taču cilvēkiem patika, aizbraucām uz dažām izstādēm, saņēmām pozitīvu atgriezenisko saiti un sapratām, ka jāķeras klāt nopietni. Produkta izstrādē ļoti palīdzēja iepriekšējā pieredze mašīnbūvē. Var jau izdomāt nezin ko, bet svarīgi, lai to var izgatavot, lai tas nav pārāk dārgi. Visa pamatā ir Egona Garklāva ideja, divu detaļu savstarpējā savietojamība divos dažādos veidos, kas ļauj veikt šo transformāciju. Pēc tam pievienojās inženieri, projektētāji. Lai šādu produktu radītu, vajadzīga komanda, tāpēc saņemtā balva nav man vai Egonam, bet visiem, kas devuši ieguldījumu divriteņa radīšanā.”

Tirgū balansa divriteņu ir ļoti daudz, tāpēc jautāju, kas ir tas īpašais, par ko tieši “Leg&Go” tiek novērtēts. A. Garklāvs stāsta, ka pirmā un būtiskākā lieta ir dizains, jo tieši ar to ritenis piesaista vispirms. Tad nāk fakts, ka tas ir vienīgais bērnu ritenis pasaulē, kas transformējams tik daudzos veidos. Turklāt šis ir viens no vieglākajiem balansa riteņiem pasaulē, pedāļu versijā – vieglākais. Tad nāk ergonomika, detaļu kvalitāte un unikalitāte, visas detaļas ir unikālas, tiek ražotas tieši šim produktam. Divriteņa tapšanā izmantotas sarežģītas tehnoloģijas, darīts viss, lai braucamrīks būtu maksimāli viegls, jo svars ļoti būtisks. Nav viegli uzbūvēt transformējamu riteni, kas ir tik ērti lietojams, bet lai saglabātos ergonomika, lai viss saderētu. Tas bijis liels izaicinājums. No malas varbūt liekas: kas tur – vienkāršs bērnu ritenis, bet klausoties A. Garklāva stāstītajā, top skaidrs, ka patiesībā tas ir tehniski ļoti sarežģīts izstrādājums, kurā padomāts par visu, pirmkārt, par bērna drošību un veselību.
“Šis ir viens no tirgū pieejamajiem balansa riteņiem, tikai nedaudz citādāks un dārgāks,” saka A. Garklāvs. “Tur apakšā ir filozofija, stāsts. Ja tāda nebūtu, visticamāk, mēs nebūtu sākuši neko darīt. Šis nav lēts produkts, bet vecāki, saņemot to, novērtē un ātri saprot, ka nav pārmaksājuši. Katru nedēļu saņemam vēstules ar pateicībām, fotogrāfijas, ritenis tiek ļoti atzinīgi novērtēts. Tas, kurš rēķina ģimenes budžetu, saprot, ka šis ir pareizais pirkums, jo nopērk vienu riteni vairāku gadu periodam. Nav jāpērk divi, trīs, kas rezultātā ir dārgāk. Te bērnam ir viens ritenis, pie kura viņš pierod, kas attīstās līdz ar viņu no šūpuļzilonīša līdz balansa un pedāļu ritenim.”

Viņš atzīst, ka balvas ļoti palīdz mārketingam, jo ir sarežģīti ar jaunu zīmolu, jaunu produktu iekarot pasaules tirgu, šis ir nezināms zīmols, nāk no Latvijas, kas arī vēl nav spēcīgs zīmols. Tāpēc vajadzīgi konkursi, speciālistu novērtējums, balvas. Lai ne tikai paši ražotāji slavē savu produktu, bet to pasaka nozares eksperti un profesionāļi.

A. Garklāvs stāsta, ka “Leg&go” novērtējuši arī Ķīnā, vēlējušies to nokopēt: “Viņi bija atbraukuši, lai pastāstītu, ka nokopējuši, taču sapratuši, ka tas ir pārāk sarežģīti, dārgi, neatmaksājas. Beidzās ar to, ka labāk pērk no mums. Tāpēc svarīgi uzražot sarežģītu preci, kas nav nokopējama, nevar paņemt kaut kādas detaļas un salikt kopā, jo katra ražota tikai šim ritenim ar mūsu izstrādātajām tehnoloģijām, uz mūsu radītajām iekārtām.”

Šobrīd 20 procenti no saražotajiem divriteņiem tiek pārdoti internetā, pārējie – veikalos, arī Latvijā, bet galvenokārt citviet Eiropā. Lielākais tirgus ir Vācija, arī Šveice, Austrija, Beniluksa valstis, īpaši Nīderlande.

“Nestrādājam ar lielajiem veikalu tīkliem, tā nav mūsu niša. Gribam saglabāt to, ka divritenis nopērkams nelielos konceptveikalos, kur pircējiem ir īpaša pieeja, tādā veikalā cilvēks zina, ko gaidīt,” saka A. Garklāvs.

Viņš atklāj, ka tiek domāts par jauniem piedāvājumiem, un tieši preces bērniem būs joma, kurā uzņēmums radīs ko jaunu. Apņēmušies katru gadu radīt vienu jaunu prototipu, kas nozīmē, ka reizi divos gados top jauns produkts.

Stāstot, kāpēc ražotne pārcelta uz Cēsīm, A. Garklāvs min vairākus iemeslus, bet galvenais – darbaspēka pieejamība: “Pilsētas tuvums ir svarīgs, te darbinieks uz darbu var atnākt kājām. Uz Ieriķiem brauca no Cēsīm, Si­guldas, Rīgas, ceļā pavadot ilgu laiku. Labāk, lai cilvēks šīs stundas pavada ar ģimeni vai, ja grib, lai strādā nedaudz vairāk, vairāk arī nopelnot. Redzam, ka arī darbinieki seko mums, drīz jau kādi desmit būs pārcēlušies uz Cē­sīm.”

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *