Ziņas

Sabiedrība

Lauku ceļos iegulda Eiropas naudu

Būs kārtīgs ceļš. Amatas novada domes priekšsēdētāja Elita Eglīte ir pārliecināta, ka ceļš Amatas skola - Gribuļi - Lielmārčas kalpos ilgi, taču apšauba, vai tik daudz naudas ir prātīgi ieguldīt.Foto: Marta Martinsone-Kaša

Latvijā sākusies lauku grants ceļu pārbūve, piesaistot ES finansējumu. Ilgi gaidīts brīdis. Pirms pāris gadiem
iedzīvotāji sanāksmēs sprieda, speciālisti rēķināja, kurš ceļa posms atbilst kritērijiem un to patiešām vajag rekonstruēt. Amatas novada pašvaldība ir viena no pirmajām Latvijā, kas jau sākusi divu pašvaldības ceļu pārbūvi: Amatas skola – Gribuļi – Lielmārči (4 km) Amatas pagastā un Zaube – Galiņi (6.5 km) Zaubes pagastā. Iedzīvotāji jau var redzēt, ka darbi sākušies. Citos novados notiek pārbūves projektēšana, citos izsludināti iepirkumi darbu veikšanai.

Ceļa Amatas skola – Gribuļi – Lielmārči pārbūvi veiksmīgi veic SIA “Karjera tehnikas noma”, vietējie uzņēmēji, kuri deviņu konkurentu vidū piedāvāja zemāko cenu – 156.6 tūkstošus eiro. Dārgākais piedāvājums iepirkumā bija 302 tūkstoši eiro. “Prieks, ka strādā mūsu cilvēki, viņiem te ir darbs, arī attieksme mainās, jo strādā savā teritorijā, vietējie ikdienā vērtēs, kā viņi strādājuši,” saka novada vadītāja.

Amatas novada domes priekšsēdētāja Elita Eglīte atceras, ka 80.gadu sākumā kopsaimniecība veica šī ceļa atjaunošanu. No vietējā karjera tika savesta grants un uzbērta biezā kārtā. “Toreiz diskutēja, vai tas labi vai ne. Tagad iedzīvotāji izsaka viedokli, kāpēc ceļam rok tik dziļus grāvjus, uztraucas, kā ziemā varēs izbraukt līkumus. Ceļa reljefs ir sarežģīts, un kalnus, lejas nav viegli izbraukt,” pārdomās dalās Elita Eglīte.

Kad dabā redzamas reālas aprises, var arī saprast, kāds būs pārbūvētais ceļš. Tuvējo māju iedzīvotāji brīnās, vai vispār jārok grāvji nogāzēs, kur ūdens tāpat notek. Arī Elita Eglīte piekrīt, ka projektētāji nav rēķinājušies ar dabisko ainavu, ar cilvēkiem, kuri te dzīvo.

“Tērējam ļoti lielu naudu. Par to varētu izdarīt daudz vairāk,” viedokli pauž novada vadītāja. Amatas novadam lauku ceļu pārbūvei piešķirti 970 tūkstoši eiro. Par šo naudu varēs pārbūvēt apmēram 15 kilometrus no 430 kilometriem pašvaldības ceļu. “Uzņēmējs objektu nosolīja pagājušajā gadā, izdevumi ir pieauguši vismaz divas reizes. Citos novados tagad iepirkumos kilometra pārbūve maksā 80 līdz 90 tūkstošus eiro, mūsu novadā šo divu ceļu kilometrs izmaksā ap 50 tūkstošiem eiro,” pastāsta Elita Eglīte un piebilst, ka iedzīvotāji nesaprot tādus tēriņus. Ja par šo naudu ceļiem uzbērtu granti un atjaunotu caurtekas, būtu sakārtota lielākā daļa pašvaldības ceļu.

“Katram cilvēkam savs ceļš ir svarīgākais, pašvaldībai jāvērtē, lai ieguvēju būtu vairāk. Nākam­gad izvērtēsim izraudzītos ceļus Skujenē un Nītaurē, varbūt citiem noslodze ir lielāka, jo viens uzņēmums attīstās, cits samazina ražošanu. Tie ir kritēriji, kas jāievēro, izraugoties, kurus ceļus drīkst pārbūvēt par ES naudu,” atgādina Amatas novada domes priekšsēdētāja.

Protams, ceļš Amatas skola – Gribuļi – Lielmārči būs kārtīgs lielceļš. Tādam pašam jābūt Zaube – Galiņi, ko pārbūvē SIA “Rasmanis & Dankers”.

ES atvēl naudu ceļu pārbūvei, kas ir ļoti vajadzīga. “Neviens jau nenoliedz – ja darām, tad kārtīgi, lai ceļš kalpo ilgi jo ilgi. Bet ko darīt ar pārējiem grants ceļiem?” pārdomas izsaka Elita Eglīte. Līdzīgs viedoklis ir arī citu novadu vadītājiem.