Ceturtdiena, 25. aprīlis
Vārda dienas: Līksma, Bārbala

Otrreiz vidusskolā. Šoreiz Norvēģijā

Druva
05:38
28.06.2019
21
Norvegija E1561703687661 2

Karjeras izvēle ikvienam ir grūts un sarežģīts lēmums. Bieži vien Latvijas skolēni nolemj mācības turpināt ārzemēs. Cēsniece Laura Vāverniece, absolvējot Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāziju, nolēma izglītības ceļu attīstīt Norvēģijā.

Pašlaik Laura otru reizi mācās vidējā mācību iestādē, jo, lai Norvēģijā varētu studēt bez maksas, nepieciešamas norvēģu valodas zināšanas, protams, tās var apgūt arī kursos, bet par tiem būtu jāmaksā. Par savu izvēli un pieredzi ārzemēs arī saruna ar nu jau divdesmitgadnieci Lauru.

– Kāpēc izvēlējies turpināt mācības ārzemēs, nevis Lat­vijā?
– Mani vienmēr vilinājusi doma par mācībām ārvalstīs. Jau no mazotnes esmu vēlējusies baudīt šādu pieredzi. Iepriekš esmu piedalījusies skolēnu apmaiņas programmās, devusies uz Franciju un Somiju. Kad bija jāsāk domāt par augstskolas izvēli, uzreiz izpētīju piedāvājumu ārzemēs. Tad māsa ierosināja braukt dzīvot pie viņas Norvēģijā. Ilgi nedomājot, piekritu un divas dienas pēc skolas absolvēšanas jau biju ceļā. Nu divus gadus dzīvoju Bergenā, Norvēģijā.

– Kā vērtē savu pieredzi Nor­vēģijā?
-Pirms došanās uz Norvēģiju jau biju iztēlojusies, kā viss būs, kā es gribētu, lai viss notiek, bet tā gluži nebija, viss bija daudz sarežģītāk. It īpaši mācību ziņā. Cerēju, ka jau būšu uzsākusi mācības universitāte, bet diemžēl tas vēl nav īstenojies. Viss pārējais gan mani apmierina.

– Kā izglītības programma Norvēģijā atšķiras no mācībām Latvijā?
– Vidusskola ir ļoti atšķirīga. Norvēģijā jāizvēlas mācību priekšmeti, kurus gribi apgūt. Ja gada vidū saproti, ka kaut ko vēlies mainīt, viss jāsāk no jauna. Piemēram, ja izvēlies mācīties ķīmiju, bet pēc gada saproti, ka gribi apgūt mākslu, tad pirmais mācību gads vairs neskaitās, viss atkal jāsāk no pirmās vidusskolas klases. Mācību līmenis arī ir daudz zemāks, lietas, ko Latvijā apguvu pamatskolā, šeit māca tikai vidusskolā. Taču man ļoti pa­tīk, ka pati varu izvēlēties, kādus priekšmetus mācīties. Es veidoju savu mācību programmu. Tas atvieglo skolēnu dzīvi, nav jāuztraucas par to, ka kaut ko nesapratīsi vai apgūsi to, ko zini vai kas turpmākajā dzīvē nebūs nepieciešams.

Skolotāji arī nepalīdz tik ļoti kā Latvijā. Ir bijušas grūtas situ­ācijas, kurās nepieciešams padoms, taču skolotāji uzreiz sūta pie psihologa, padomdevēja vai kāda cita. Latvijā mana skolotāja Elita Rozīte bija kā otrā mamma, kurai vienmēr varēja jautāt, lūgt palīdzību. Bija ļoti grūti pierast, ka skolotājiem Norvēģijā nerūp skolēnu pašsajūta.

Skolās viss notiek elektronizēti. Uz stundām jāņem līdzi dators, pēc tā lietošanas dienas beigās sāp acis. Esmu jautājusi, vai var saņemt e-grāmatas materiālus drukātā formātā, taču tas nebija iespējams.
Manuprāt, Norvēģijā netiek veicināta radošā domāšana. Matemātika ir priekšmets, kur svarīgi saprast, kā iegūt rezultātu, un dažreiz tam ir jāpieiet radoši. Taču Norvēģijā, pat ja rezultāts ir pareizs, bet esi izmantojis metodi, kuru skolotāja nav mācījusi, atbildi neieskaita.
Ļoti nopietni vērtē arī apmeklējumu. Ja nav ārsta zīmes, tad kavēt nedrīkst neko, pretējā gadījumā mācību kursu neieskaita.

– Vai bija grūti pierast pie jaunas vides, mācībām norvēģu valodā un dzīvošanas tālu no mājām?
– Pirmo vasaru bija sajūta, ka esmu atbraukusi ciemos, taču, kad sāku iet skolā, sapratu, viss ir pa īstam. Sākums bija vienkāršs – skolā ieguvu daudz draugu, runāju angliski, nebija nekādu problēmu. Taču, kad nomainīju mācību iestādes, bija jāsāk runāt norvēģiski. Bija grūti, nevarēju izteikties tā, kā to varētu latviski vai angliski. Papildu tam vēl sāku strādāt. Bija sarežģīti visu apvienot. Valodas ierobežojumi un brīvā laika trūkums darīja savu gan fiziski, gan emocionāli.

– Vai integrēties Norvēģijā ir viegli? Kāda bija apkārtējo attieksme?
– Norvēģi ir ļoti laipni un izpalīdzīgi. Vienmēr smaida un jautā, vai viss ir kārtībā, kā jūties. Esmu saskārusies gan ar iebraucējiem, gan ar vietējiem iedzīvotājiem, neesmu izjutusi atstumtību vai noliedzošu attieksmi pret sevi vai citiem. Ļoti palīdzēja integrēšanās kurss, kurā iemācīja valodu, likumus un deva citu noderīgu informāciju. Manā gadījumā iejusties bija viegli.

– Ko dari brīvajā laikā?
– Līdztekus mācībām es strādāju, brīvā laika ir diezgan maz, taču, kad ir brīvs brīdis, eju uz treniņiem, pārgājienos kalnā, satiekos ar draugiem vai vienkārši atpūšos mājās.

– Kādi ir tavi plāni pēc izglītības iegūšanas? Vai plāno atgriezties Latvijā?
– Vēl īsti par to neesmu domājusi. Šobrīd, kamēr vēl mācos valodu un gatavojos studiju uzsākšanai, nekādus lēmumus neesmu pieņēmusi. Plānoju izvēlēties profesiju, kura ir pieprasīta gan Norvēģijā, gan Latvijā. Esmu atvērta dažādām idejām. Man ļoti patīk pārmaiņas, tāpēc pati vēl nezinu, ko darīšu un kur dzīvošu. Laiks rādīs.

– Kādas ir priekšrocības tiem, kuri studē ārzemēs? Tavs padoms tiem, kuri vēl tikai apsver domu par mācībām ārpus Latvijas.
– Mācoties ārzemēs, var iegūt milzīgu pieredzi. Neatkarīgi no tā, vai pēc tam atgriezīsies dzimtenē, tu būsi iemācījies un iepazinis ļoti daudz. Dažādas kultūras, uzskati, tradīcijas, valodas – tas viss nākotnē noderēs. Plus paplašinās arī draugu loks.

Ja ir tāda iespēja, noteikti izmantojiet, tikai jau laikus sagatavojieties. Pirmkārt, ieteiktu iemācīties tās valsts valodu, uz kuru dodaties, jo ir grūti iesākt mācības un atrast darbu. Otrkārt, jau laikus jāieplāno, kur dzīvot, ko darīt, lai nopelnītu, jo uzreiz neko nevar dabūt. Ja ir iespējams, jā­brauc tur, kur ir kādi paziņas, viņi var palīdzēt gan ikdienas grūtībās, gan ar ieteikumiem, ko un kur labāk iesākt.

Kristiāna Līva Sokolova

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Topošajiem mūziķiem iespēja apgūt jaunas un papildināt esošās prasmes

05:12
25.04.2024
14

“Šīs meistarklases ir daļa no pasākumu sērijas, ko veicam kā metodiskais centrs. Šajā reizē tā bija jauno dziedātāju vokālās un skatuves prasmju attīstīšana un koncertmeistaru profesionālā pilnveide,” tā par 15.aprīlī aizvadīto notikumu Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskolā pastāsta iestādes metodiķe Ija Groza. “Šajā reizē mēģinājām jaunu formātu – vienā telpā, vienā vietā norisinājās gan vokālo […]

Kultūras apmaiņa un ielu māksla. Jaunieši mācās sadarbību un toleranci

10:26
23.04.2024
42

12 jaunieši no Nīderlandes un tikpat Cēsu novada pārstāvju pagājušajā nedēļā darbojās Cēsīs. Viņi tikās projektā “Ielu mākslas spēks 2.0”, kura mērķis ir veicināt izpratni par līdzdalību, sadarbību, toleranci. Kopējā darbā tapa arī kas jauns – ar ielu mākslai raksturīgajiem paņēmieniem apgleznota telpa Jauniešu mājā. “Sākotnējais plāns projektā bija piešķirt jaunas krāsas Jauniešu mājas iekšpagalmam, […]

CVĢ fiziķu komanda iegūst 3.vietu valsts mērogā

05:12
19.04.2024
68

“Pats komandu olimpiādē piedalījos jau trešo reizi, bet šajā gadā veicās vislabāk. Bija ļoti interesanti, sadalījām uzdevumus starp mums pieciem,” par dalību Latvijas Fizikas komandu olimpiādē pastāsta Cēsu Valsts ģimnāzijas (CVĢ) 12.a klases skolnieks Kārlis Driba. “Šoreiz bija daudz komandu, vairāk nekā abās iepriekšējās olimpiādēs, tāpēc tas bija arī zināms izaicinājums. Bija patīkami redzēt starp […]

"Tuk, tuk, taisīsim strazdulēniem būri!”

05:18
18.04.2024
56

Straupes pamatskolas pirmsskolas trīsgadnieku grupiņas “Taurenīši” bērni mēneša tēmas ietvaros rosīgi darbojās – kopā ar mazā Vestarda tēti gatavoja putnu būrīšus lidojošajiem draugiem dārzos. Bērni ne vien vēroja, kā dēlīšu sagataves pārtop par putnu būrīti, bet drosmīgākie arī iemēģināja roku mājiņas gatavošanā. “Ar šiem bērniņiem strādāju, kad viņi tikko atnāca uz bērnudārzu. Esmu studente, un […]

Bērni lasa un vērtē grāmatas

09:59
08.04.2024
71

Gada garumā bērni un vecāki lasīja grāmatas un izvēlējās tīkamākās, piedaloties Latvijas Nacionālās bibliotēkas lasīšanas veicināšanas programmā “Bērnu, jauniešu un vecāku žūrija 2023”. Programmas dalībnieki, kuri tajā iesaistījās Cēsu Centrālās bibliotēkas Bērnu apkalpošanas nodaļā, pulcējās lasīšanas svētkos. Cēsniece Anastasija Alekse­jeva ir grāmatu mīļotāja, meitene izlasīja ne tikai savam vecumam paredzētos, bet visus programmā iekļautos darbus. […]

Lai mācītu skolēnus, mācās arī skolotāji

12:25
27.03.2024
88

Cēsu Bērzaines pamatskolā aizvien pilnveido iekļaujošās izglītības metodes Statusa maiņa no speciālās skolas uz pamatskolu, kura īsteno iekļaujošo izglītību, ir liels solis un process, kas prasa īpašu pieeju un virzību uz mērķtiecīgu attīstību. Cēsu Bērzaines pamatskolai šis ir pirmais mācību gads jaunajā statusā. Skola nemitīgi pilnveidojas, lai mācību process skolā nodrošinātu nepieciešamo katram skolēnam. “Iekļaujoša […]

Tautas balss

Ģimnāzijas remonts ievelkas

09:23
23.04.2024
28
Druva raksta:

“Ļoti ievilcies Cēsu Valsts ģimnāzijas ēkas remonts. Esmu pensionēta skolotāja, mani interesē, vai jaunajā mācību gadā ģimnāzisti varēs atgriezties savā skolā vai mācības būs jāturpina pielāgotajās telpās Raunas ielā. Saprotu, ka tur nav slikti, taču ģimnāzijas tēla veidošanai gan tas par labu nenāk,” pārdomās dalījās seniore.

Dīvainie valodas nepratēji

13:26
16.04.2024
37
5
Druva raksta:

“Pagājušajā nedēļā klausījos televīzijas “Rīta Panorāmu”, kur “Stabilitātes” līderis Rosļikovs stāstīja, ka nav taču jāprasa pusmūža cilvēkiem ar Krievijas pilsonību latviešu valoda. Jaunajiem jā, bet vecāka gadagājuma nē. Sabiedrība Latvijā esot ļoti iekļaujoša, visi tiekot galā. Te nu jāatgādina, ka tiem, kam 75 un vairāk gadu, latviešu valodas eksāmens nav vajadzīgs, var palikt Latvijā arī, […]

Zinām tikai par vienu

12:23
14.04.2024
20
Druva raksta:

“Tagad, kad uzzinām, ka valsts augstās amatpersonas lidojumiem izvēlas arī individuālus pakalpojumus, gribētos zināt, kā rīkojušies premjeri, kas strādāja pirms Kariņa, un arī Valsts prezidenti. Ar kādiem reisiem, publiskiem vai individuāliem, viņi ar savu komandu lidoja? To žurnālisti varētu pastāstīt, varbūt vēl kādam atklātos pārkāpumi,” sprieda seniore.

Rudenī uzbūvē, pavasarī uzrok

12:22
13.04.2024
37
Druva raksta:

“Brīnījos, ka šopavasar Cēsīs, Bērzaines un Satekles ielas krustojumā, atkal raka. Pērn tur izveidoja drošības saliņu, nu visu jauca laukā un pārbūvēja. Jācer, ka tas nesadārdzinās ielas remontu, kas jau tāpat izmaksā daudz. Tādi gadījumi vienmēr raisa izbrīnu. Vai tiešām grūti saplānot, kas kurā vietā jādara, lai nenāktos atkārtoti tērēt naudu,” pārdomās dalījās apkaimes iedzīvotāja.

Neiecietīgais šoferis

12:20
12.04.2024
36
Druva raksta:

“Izlasīju “Hallo, “Druva”” par laipno autobusa šoferi un nodomāju, cik jauki, ja tādi būtu visi. Diemžēl esmu novērojusi, ka ir arī ļoti nelaipni autobusu vadītāji. Tā vienudien autobusā kāpa sieviete ar atbalsta nūjām, ko viņai bija grūti noturēt rokās, tās krita, šoferis tās vairākkārt pacēla, līdz neizturēja un teica – vai visu dienu tā būs […]

Sludinājumi