Raksti

Jaunieši

Iegūst starptautisku novērtējumu

Gandarījums par paveikto. RTU (Rīgas Tehniskās universitātes) Cēsu filiāles pētniece Laura Dzelzkalēja ar apbalvojumu par labāko stenda referātu.
Foto: no albuma

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Cēsu filiāles pētniece Laura Dzelzkalēja starptautiskajā konferencē Portugālē ieguvusi balvu par labāko stenda referātu. Laura ir ne tikai RTU filiāles pētniece, bet arī E-studiju tehnoloģiju un humanitāro zinātņu fakultātes un pārvaldības doktorantūras studente. Jau ilgāku laiku strādājusi pie savas publikācijas tēmas “Real Time Color Codes in a Class­room” (par krāsu kodu izmantošanu mācību procesa novērtēšanā reālajā laikā), par ko aprīļa beigās starptautiskajā ICT (In­ternet Com­puter Technology) konferencē ieguvusi balvu par labāko stenda referātu.

“Doktora darbā izstrādāju jaunu metodi, kā mācību stundu laikā skolēni var sazināties ar skolotāju, nepaceļot roku. Proti, krāsu kodu metode paredz, ka katra skolēna rīcībā ir trīs krāsas, kas tiek izmantotas darbu pildīšanas laikā. Skolēnam uz galda stāv prizma, kuras katra šķautne ir citā krāsā. Sarkanā krāsa nozīmē, ka bērnam uzdevums nav skaidrs un ir nepieciešama skolotāja palīdzība; dzeltenā krāsa simbolizē, ka uzdevums ir saprasts un tiek pildīts, savukārt zaļā krāsa nozīmē, ka uzdevums ir pabeigts. Bērnam attiecīgā krāsa ir jāpa­griež pret skolotāju,” teic Laura Dzelzkalēja. Idejas autore stāsta, ka šis ir lielisks veids, kā aizvietot rokas celšanu, jo, paceļot roku, ne vienmēr skolotājs saprot, vai tas tiek darīts tāpēc, ka radies kāds jautājums, vai arī tādēļ, ka darbs pabeigts. Turēt paceltu roku ir arī nogurdinoši. Turklāt daļa bērnu (kā arī pieaugušie) stundās un lekcijās mēdz kautrēties no citiem, kas attur viņus pacelt roku. Pielietojot krāsu kodu metodi, skolotājs var novērtēt, cik bērnu uzdevumu ir sapratuši un pie cik bērniem jāpieiet un jāpalīdz. Lai saprastu, kā metode darbojas, Laura to izmēģinājusi Cēsu 2. pamatskolā: “Lielu paldies gribu pateikt skolotājai Maritai Dzenei, kura ļāva piedalīties savās stundās un novērot, kā bērni darbojas ar šīm prizmām. Pirmās un ceturtās klases skolēni, kuri piedalījās šajā eksperimentā, ļoti ātri pierada pie jaunās metodes. Viss noritēja veiksmīgi, bērniem šī ideja patika! Tomēr, lai redzētu labāku kop­ainu, labprāt šo metodi izmēģinātu arī citās skolās, tāpēc aicinu skolas un skolotājus pieteikties eksperimentam.” Pētniece L. Dzelzkalēja arī min, ka metode aktuālāka varētu būt tieši mācību gada sākumā, kad skolotāja bērnus vēl nepazīst, skolēni viens ar otru nav apraduši un ir kautrīgāki. Tāpat, lai arī Laura to eksperimentāli vēl nav izmēģinājusi, šī metode varētu būt noderīga pieaugušo izglītībā, jo arī dažādu lekciju un kursu apmeklēšanas laikā pieaugušie ne vienmēr vēlas piesaistīt sev uzmanību un uzdot jautājumus. “Manuprāt, šo metodi ieviest Latvijas skolās ir pavisam reāli. Tas ir izdarāms ātri un vienkārši, turklāt neprasa lielas izmaksas. Vienīgais jautājums, vai skolām tas tik tiešām ir nepieciešams un cik būtiski tas uzlabotu mācību procesu. To vēlos noskaidrot,” domās dalās Laura.

Jaunā pētniece ir patīkami pārsteigta par darba novērtējumu starptautiskajā konferencē, kur kopumā piedalījās vairāk nekā simts dalībnieku no visas pasaules. Šī esot bijusi lieliska iespēja iepazīties ar dažādām citām interesantām idejām un nodibināt jaunus kontaktus. Šobrīd Lauras tuvākajos plānos ietilpst turpināt attīstīt krāsu metodi un pēc pāris gadiem veiksmīgi aizstāvēt doktora grādu.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *