Ziņas

Sabiedrība

Izsaukt taksometru – Cēsīs neiespējamais?

Foto: Marta Martinsone - Kaša

Vēloties noskaidrot, cik vienkārši vai sarežģīti darba dienas naktī ir izsaukt taksometru Cēsīs, “Druva” pēc neliela eksperimenta secina, ka problēmu šajā nozarē netrūkst. Taksometru skaits strauji sarūk. Taksometru vadītāji sūdzas par smagu nodokļu un prasību nastu, klienti pārmet augstu cenu, svešvalodu prasmes trūkumu un ne vienmēr pieņemamu pakalpojuma kvalitāti.

Brauciens neizdodas

Cēsis ir iecienīts galamērķis tūristiem – kultūras un dabas baudītājiem, ziemas sporta veidu cienītājiem. Varētu domāt, ka arī nakts stundās nevajadzētu būt nekādām problēmām sazvanīt un sarunāt aizbraukšanu no vienas Cēsu puses līdz otrai. Eksperimentam izvēlējāmies darba dienas aukstu nakti pēc koncerta. Pienākot pulksten diviem naktī, tika zvanīts internetā uzrādītā šķirklī “Taksometri Cēsīs” . Tur norādīti desmit numuri. Atbildēja tikai viens. Vairāki telefoni bija izslēgti, bet liela daļa vienkārši neatsaucās zvanam.Viens taksometra vadītājs, kurš atbildēja, tiešām strādāja, bet tobrīd bija Rīgā.

Vairāki taksometru izsaukšanas numuri Cēsīs vairs nav vērā ņemami, jo īpašnieki taksometrus vairs nevada. Pašvaldības policijā, kur izsniedz licences taksometru vadītājiem, “Druva” noskaidroja, ka statistika ir lejupslīdoša. Ja 2016. gadā Cēsīs oficiāli strādāja 18 taksometra vadītāji, tad pagājušajā gadā – 12, šogad pieci.

Painteresējāmies, vai taksometru trūkumu izjūt viesnīcās, kuras atrodas attālāk no pilsētas centra. Viesnīcā “Villa Santa” un viesnīcā “Atpūta” stāsta, ka laiku pa laikam viesi patiešām vaicā par taksometriem. Šādos gadījumos labāk ieteikt konkrētu taksometra va­dītāju, par kuru ir labas atsauksmes. Lielākoties viesi gan ierodas ar savām automašīnām, tomēr pakalpojumi nepieciešami, dodoties uz atpūtas pasākumiem centrā. Viesnīcas “Atpūta” darbinieki pamanījuši – nereti Cēsu problēma ir neprecizitāte, jo viesiem tak­sometru nākoties gaidīt ilgāk, nekā plānots. Turklāt viesus un arī pašus darbiniekus pārsteidzot taksometru pakalpojumu dārdzība. No Cēsu centra līdz viesnīcai brauciens izmaksājot ap pieciem eiro.

Cēsu Tūrisma informācijas centra vadītāja Andra Magone stāsta: “Tūristi vaicā pēc padoma, kā sazvanīt un saņemt taksometra pakalpojumus. Lielākoties tas arī izdodas, tomēr saņemtā pakalpojuma kvalitāte ne vienmēr ir tāda, kādu varētu vēlēties. Gadās, ka automašīna ir piepīpēta, nosmulēta, piekrāmēta ar papīriem, man­tām. Taksometrs visbiežāk šoferim ir ikdienas mašīna, un kā nu katrs māk un vēlas rūpēties par to. Ne vienmēr atmosfēra taksometrā esot patīkama, bet tā taču ir Cēsu viesmīlības vizītkarte. Lie­lā­koties taksometra šoferi neprot svešvalodas. Tas apgrūtina saziņu ar tūristiem no citām valstīm. Ir bijis, ka Tūrisma informācijas centra darbiniekiem jāpalīdz Cē­su viesiem, tulkojot tak­so­met­­ra vadītājam, kur būs jābrauc.”

Strādāt vairs neatmaksājas

“Druvai” kā esošie, tā bijušie taksometra vadītāji neslēpj – strādāt kļūstot aizvien sarežģītāk, darbs nerentablāks. Viens no iemesliem – nelielais pieprasījums mazpilsētā. Klienti piesakās neregulāri. Taču taksisti pārmetumus raida politiķiem par pieņemtajiem lēmumiem. Pieredzējis taksometra vadītājs, kurš lūdza palikt anonīms: “ Latvijā ir pilsētas, kurās taksometru pat nav. Ne­brīnīšos, ja drīz tā būs arī Cēsīs. Pirmais trieciens bija pērn – lielās OCTA izmaksas taksometriem. Turklāt katra mēneša sākumā mums jāsamaksā vairāk nekā simts eiro lielais sociālais nodoklis. Nākamais trieciens – atkal jāpērk jauni skaitītāji, kuru cena ir ap tūkstoti eiro. Bet daudziem jau ir sertificēti un derīgi skaitītāji! Uzskatu, ka nodokļi jāmaksā, lai būtu sociālās garantijas pašam autovadītājam, lai valsts var attīstīties, tapt pārticīga, tātad krāpties nevajag un nedrīkst, taču visam jābūt samērā. No valsts nodokļu un prasību slo­­gam jābūt tādam, lai nenospiestu oficiāli strādājošos. Diemžēl tā vis nav.”

Taksometru vadītāji uzskata, ka prasībām jābūt atšķirīgām Rīgā un reģionos, jo darba apjomu un peļņas iespējas Cēsīs nevar salīdzināt ar Rīgu.
Pārmetumus par augsto cenu pieredzējušais taksometra vadītājs noraida, skaidrojot, ka cenas nemaz nevar būt zemākas. Ja tā būtu, tad pie nodokļu, prasību sloga un nelielā pieprasījuma izdzīvot nav iespējams. “Nereti klienti mēģina pierunāt braukt par puscenu, neslēgt skaitītāju. Tarifs ir tāds, kāds ir, un cena ir tāda, kāda ir. Neviens jau pusalgu negrib saņemt. Kādēļ taksometrā vajadzētu vest par puscenu?” retoriski vaicā taksometra vadītājs.

Lai mazinātu ēnu ekonomiku

Valsts ieņēmumu dienestā (VID) informē, ka notikušas vairākas pār­maiņas, to mērķis – ēnu ekonomikas mazināšana. Sa­tiks­mes ministrijas aplēses ir šokējošas – ēnu ekonomikas līmenis taksometru pārvadājumu nozarē sasniedz 80 procentus.

Evita Teice – Mamaja, VID Stratēģiskās vadības lietu un sabiedrisko attiecību pārvaldes darbiniece, skaidro: “Lai valstī samazinātu ēnu ekonomiku, 2014. ga­dā Ministru kabinets pieņēma tehniskos un lietošanas noteikumus kases aparātiem un kases sistēmām. Tajos tehniskas prasības taksometru skaitītājiem netika noteiktas. 2015. gada nogalē pie­ņēma grozījumus, ka visām iekārtām, arī taksometru skaitītājiem, jāveic atbilstības pārbaudes. Jāpārliecinās, ka iekārtas konkrētais modelis atbilst prasībām. VID šobrīd reģistrēts viens taksometru skaitītāja modelis, kas ir brīvi pieejams. Neesot pamata bažām, ka prasība lietot pārbaudi izgājušus skaitītājus taksometros varētu kavēt uz­ņē­mēj­­darbību. No datubāzē reģistrētajiem skaitītājiem visi ir nomainīti. Lai sakārtotu taksometru pakalpojumu nozari, nodrošinātu ātrāku prasībām atbilstošu taksometru skaitītāju nomaiņu un sekmētu nodokļu nomaksu, VID kopā ar pašvaldību kontrolējošām iestādēm un pašvaldības policiju veic pārvadātāju pārbaudes. Tiek piemērota administratīvā atbildība, ja konstatēta darījumu nereģistrēšana, neieslēgts skaitītājs, čeku neizsniegšana, braukšana bez licences, neatbilstošu taksometra skaitītāju esamība.”

Kontrole parāda

“Taksomentru kontroles laikā Latvijā konstatēti arī citi būtiski pārkāpumi,” uzskata E. Teice- Ma­­maja. “Beigusies transportlīdzekļa tehniskā apskate, nav obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas polises, nav derīga vadītāja apliecība, ir neapmaksāti sodi par ceļu satiksmes noteikumu neievērošanu. Vienā gadījumā automašīnu pat vadīja cilvēks, kurš bija izsludināts meklēšanā.”

Iespējams, ka taksometru pakalpojumu piedāvātāju skaits sarūk saistībā ar jauno regulējumu un intensīvajām pārbaudēm. Ies­pē­jams, tā rezultātā no taksometru biznesa spiesti izstāties negodīgie un nelegālie pārvadātāji.