
Kristiāna Rutkovska uzņēmuma “Taste Ice”, kas tulkojumā nozīmē “izgaršo ledu”, ideja parāda, ka arī uz it kā ierastām lietām var paraudzīties no cita skatupunkta, un rezultātā rodas kas jauns un interesants.
Kristiāna biznesa ideja ir tik vienkārša, ka nākas prātot, kā neviens cits to nav izdomājis. Viņa piedāvājums – ledus ar garšu. Šobrīd-ar citronu un dzērveņu garšu. Idejas attīstīšana un tirgus izpēte veikta jau pāris gadus, bet ražošana uzsākta vien šī gada maijā. Taču jau gada beigās plānots sagatavot 10 000 iepakojumu mēnesī.
K. Rutkovskis, stāstot par ieceri, saka: “Mājās savām vajadzībām saldēju citrona sulu. Kādā brīdī secināju – ja man tas noder, kāpēc lai tas neieinteresētu arī citus? Cilvēkiem garšo citronūdens no rītiem vai dienas laikā. Protams, var pirkt citronus, griezt un likt šķēles ūdenī, bet var paņemt ledus gabaliņu, kas ir sasaldēta citronu sula ar nelielu ūdens piedevu, un panākt to pašu rezultātu. Nav nekādu citu piedevu, tikai svaigi spiesta citronu sula un ūdens. Latvijā analogu nav, arī citur neesmu atradis, lai gan esmu meklējis daudz.”
Tā tapa citronu ledus, ko Kristiāna draugi, paziņas atzina par labu esam, un ideja tika ievirzīta biznesa sliedēs. Kristiāns izveidoja uzņēmumu, iestājās Valmieras biznesa inkubatorā, sāka strādāt pie iepakojuma, mārketinga, uzsāka sarunas ar tirdzniecības tīkliem, jo iekļūšana to veikalos esot galvenais nosacījums. Viens potenciālais sadarbības partneris vēlējies, lai piedāvājumā būtu vēl viena garša, un tapis dzērveņu ledus. Tirgotājiem interese ir, Kristiāns pārliecināts, ka jau gada laikā viņa produkts būs nopērkams visos lielo tīklu veikalos.
“Lai to panāktu, jādomā par pilnīgi visu,” atzīst uzņēmējs. “Protams, var gadīties, ka preci izvēlas, neskatoties uz iepakojumu, tomēr iepakojums ir pirmais, ko pircējs pamana. Nevar piedāvāt ledu, iebērtu parastā maisiņā. Īpaši, ja tas ir jauns produkts. Lai sāktu to virzīt tirgū, ir divas svarīgas lietas – iepakojums un mārketings. Maz ticams, ka pircējs ies uz veikalu ar domu, ka šodien varētu nopirkt citronu ledu. Nē, jācenšas viņam piekļūt ar vizuālajiem piedāvājumiem, reklāmu, stāstu.”
Tāpēc tapis iepakojums, kas atšķiras no tā, ko esam pieraduši redzēt, pērkot ledu veikalā. “Taste Ice” ledus iepakots aizvalcētos maisiņos, ko pēc atplēšanas ērti atvērt un atkal aizvērt ar zip aizdari. Vienā iepakojumā ir 500 gramu jeb 32 ledus gabaliņi. Kristiāns iepakojumu raksturo vienkārši: “Tas ir pietiekami liels, lai ērti tiktu pie ledus un pietiekami mazs, lai saldētavā neaizņemtu pārāk daudz vietas.”
Uzņēmējs stāsta, ka šis ir tikai sākums, tiek domāts arī par citām garšām, bet līdztekus rūpnieciskajai sadaļai ir arī radošā. Uzzinot par piedāvājumu, kāda pasākumu rīkošanas kompānija izteikusi vēlmi, lai sagatavo ledu ar garšaugu lapiņām – tas īstenots. Kristiāns stāsta, ka ledus variācijas ir ļoti plašas. Iespējams sagatavot dažādu krāsu ledu, ledus gabaliņus, kuros iestrādāts uzņēmuma logo vai kāds cits simbols. Uzņēmējs stāsta, ka ledus var kalpot kā dizaina elements, jo ar to varot “spēlēties” ļoti plaši.
Telpas, kurās darbojas uzņēmums, jau kļuvušas par šaurām, aktīvi notiekot lielāku meklēšana. Sākumā licies, ka Cēsīs un pilsētas tuvumā ar to problēmām nevajadzētu būt, bet izrādās, ka nemaz tik vienkārši nav.
K. Rutkovskis saka, ka uzņēmējdarbības sākšanā galvenais ir-jāmēģina: “Kamēr to neizdarīsi, nezināsi, vai ideja ir dzīvotspējīga. Izdari – ja redzi, ka sanāk, ej tālāk, ja ne, meklē ko jaunu. Arī man ir ieceres, kas nav sanākušas, bet ir projekti, kas sekmīgi darbojas, un šis ir viens no tiem. Galvenais ir nebaidīties rīkoties, jo, tikai domājot, nekas nenotiks. Jādomā, jāmēģina un atkal jādomā, un jāmēģina. Ja neproti radīt labu dizainu, var piesaistīt citus, ne jau obligāti kādas lielās kompānijas. Sociālajos tīklos var atrast cilvēkus, kuri gatavi palīdzēt. Tā var arī testēt produktus. Saražo dažus, iedod draugiem, ieliec ziņu sociālajos portālos. Ja redzi, ka ir interese, sāc domāt par tālāko. Iepakojuma dizainu veidojām paši, neiesaistot ārpakalpojumu, jo bija skaidra vīzija, kā produktam jāizskatās.”
Uzņēmējs norāda, ka šobrīd uzsākt biznesu nav sarežģīti, jo pieejams plašs atbalsts iesācējiem. Ir pašvaldību palīdzība, Cēsīs tas ir grantu konkurss “Dari Cēsīm”. Vidzemē ir Valmieras biznesa inkubators, kur ir ļoti labs atbalsts. Arī no finanšu institūcijas “ALTUM” viegli dabūt finansējumu, nav jācenšas bankai pierādīt projekta lietderīgumu, turklāt bez ķīlas aizdevumu tāpat nedabūt.
Uzņēmējs par savu produktu stāstīs arī vasaras pasākumos, tostarp festivālā “Positivus”, kur ledus ar garšu būs pieejams Latvijas Investīciju aģentūras stendā. Varētu šķist, ka ledus nav produkts, ko piedāvāt tirdziņos, pilsētu svētkos, bet K. Rutkovkis norāda, ka tā ir iespēja iedot cilvēkiem pagaršot ūdenī vai citos dzērienos izkausētu ledu ar garšu slāpju veldzēšanai.
K. Rutkovska domas neaprobežojas tikai ar Latvijas tirgu: “Esam gatavi iet ārpus valsts, un arī Baltijas tirgus ir sākums. Cēsis ir izdevīgā vietā, lai ieinteresētu Igaunijas pircējus, un tad jau varēs sākt domāt par tālāko!”