Ceturtdiena, 25. aprīlis
Vārda dienas: Līksma, Bārbala

Svarīgākais – audzēkņu labbūtība

Iveta Rozentāle
11:55
27.02.2023
24
Janis Vitols Cbjc Copy 2

Cēsu Bērnu un jauniešu centram šogad aprit 70 gadi. To atzīmēs visa gada garumā ar dažādiem pasākumiem un notikumiem. Šosezon centrā darbojas 1150 audzēkņu.

Visvairāk dalībnieku ir pirms­skolas vecumā un 1.-4. klašu vecuma grupā. Turklāt centra pulciņos ir ne tikai Cēsu novadā dzīvojoši, te ir bērni arī no Siguldas un Valmieras, jo ir piedāvājums, kas citviet nav tik plašs vai tik labā kvalitātē.

Sarunā ar Cēsu Bērnu un jauniešu centra jauno direktoru Jāni Vītolu, kurš iestādi sāka vadīt šajā mācību gadā, vairāk par centra ikdienu, izaicinājumiem un nākotnes redzējumu.

– Kā izlēmāt pieteikties direktora vakancei?   
– Mana saistība ar Cēsu Bērnu un jauniešu centru ir jau no agras bērnības. Sešu gadu vecumā te nonācu kā audzēknis, sporta un balles deju pulciņā “Reveranss” nodejojot desmit gadus. Vēlāk, studiju laikā, deju skolotājs Dainis Liepiņš aicināja palīdzēt kolektīva jauno dejotāju apmācībā. Līdztekus studijām maģistrantūrā par pārvaldību un komunikāciju labprāt uzsāku pedagoģisko darbu. Nelielā apjomā to turpinu vēl joprojām.

Kad pamanīju konkursu direktora vakancei, uzreiz nolēmu pieteikties, jo, gadiem strādājot interešu izglītībā, man bija idejas un redzējums, ko vēl varētu attīstīt.

– Vai jauns direktors nāk ar jaunām vēsmām centra darba organizācijā?
– Man patīk sadarbība, komunikācija, demokrātiski principi. Viss sākas ar uzklausīšanu. Protams, nav iespējams uzklausīt visus un uz visu reaģēt, bet ir jāsaprot vide, jāsaprot jautājumi, kuri ir jāizvirza kā prioritārie.

Man palīdz, ka man šī iestāde pazīstama un te zina arī mani, ir ļoti laba sadarbība ar kolēģiem un arī pašvaldību, tāpat arī ar audzēkņu vecākiem. Ja būtu cilvēks no malas, būtu jāsāk no nulles. Komunikācija, sadarbība, cieņpilna attieksme citam pret citu, virzība uz attīstību un atbildība par to, ko darām, ir būtiskas vērtības.

– Kāds ir jūsu redzējums – vai jāturpina iesāktais, vai nepieciešamas kādas pārmaiņas?
– Centra 70 gadu pastāvēšana parāda, cik liela vēsture un tradīciju bagātība tam ir, cik daudz dažādos laikos iestāde spējusi strādāt pilnvērtīgi un ar ļoti lielu atdevi. Lielais pieprasījums ir kvalitātes zīme centram. Ir ļoti apbrīnojami būt daļai no šī stāsta un to turpināt. Redzu, kā mirdz acis pedagogiem, cik lieli ieguvēji ir audzēkņi, kādā sajūsmā ir viņu vecāki. Ja šādi pulciņi būtu privātajā sektorā, palielinātos maksa par pulciņiem, tā vairs nebūtu iekļaujošā izglītība, jo ne visiem būtu pieejama.

Mums ir jāiet līdzi laikam, reizē gan saglabājot esošās iestrādes un tradīcijas, gan ieraugot aktu­alitātes, ko prasa mūsdienu sabiedrība, ko, anketējot bērnu vecākus, redzam un ņemam vērā. Viena no jomām, kas jāattīsta, ir tehniskā jaunrade, jo tā kļūst arvien aktuālāka.

Galvenais, uz ko gribu vērst uzmanību, lai šī iestāde nav tikai brīvā laika centrs, kur vecāki atved bērnus pēc skolas, lai pavadītu laiku. Interešu izglītībai es redzu daudz lielāku pievienoto vērtību. Akadēmisko intelektu skolēni veiksmīgi attīsta formālajā izglītībā, bet interešu izglītībai ir ļoti liela nozīme audzēkņu emocionālā intelekta attīstībā un stiprināšanā. Metodiskajā darbā strādājam ar uzsvaru uz sociāli emocionālo mācīšanos. Bērniem skolā ir sava loma, atnākot šeit, bērns iegūst jaunu lomu. Atkarībā no tā, kas interesē un padodas, te iegūst pilnīgi jaunu sevis pašre­alizāciju un attiecīgi attīsta personību un emocionālo intelektu. Interešu centrā, lai arī ir dažādi konkursi un sacensības, pedagogu un skolēnu darbs netiek vērtēts tikai pēc mācību sasniegumiem, bet gan pedagogu un audzēkņu sadarbības, piederības veidošanās šai kopienai, kad audzēknis no pedagogiem, no apkārtējās vides, līdzcilvēkiem saņem pozitīvu attieksmi un viņam rodas interese par šo vietu. Mēs koncentrējamies uz to, lai nodrošinātu audzēkņu labbūtību. Tas ir starts. Un pēc tam jau notiek prasmju un iemaņu attīstīšana.

– Pulciņu piedāvājums ir dažāds. Vai tas veidojas atkarībā no pedagogu pieejamības vai vecāku un bērnu pieprasījuma?
– Galvenā vērtība vienmēr ir pedagogs. Pedagogs ir magnēts, kurš pievelk. Pedagoga spēja ap sevi pulcēt ir kaut kas unikāls, ko dažkārt pat ir grūti izskaidrot, bet to veido ļoti daudz iezīmju – gan profesionālu, gan emocionālu. Izvērtējot, kādā pulciņā bērns darbosies, pedagoga personībai ir ļoti liela nozīme. Nav iespējams ieviest kādu interešu izglītības programmu vai pulciņu, ja pretī nav cilvēka, kurš spēj to realizēt. Tas ir cilvēkresursu jautājums. Mūsu iestādē ir gan pieredzes bagāti, gan arī jaunie pedagogi. Viņu mijiedarbība ir ļoti pozitīva, tā ir jāstiprina un jāattīsta. Ja ir pedagogs, tad tēma ir nākamais, un tā atkarīga no tā, ko pieprasa šī brīža bērni un vecāki.

Cenšamies bērniem un jauniešiem iedot iespēju sevi realizēt visdažādākajos virzienos, ir ļoti dažādi pulciņi, vairāk nekā 20 interešu izglītības programmu, kas rada iespēju katram atrast sev ­saistošo. Mēs cenšamies izvairīties no tā, ka notiek agrīna speci­alizācija, jo līdz septiņiem desmit gadiem bērnam jābūt iespējai pilnveidot ļoti dažādas prasmes, kas ir svarīgas arī personības attīstībai, pakāpeniski nonākot pie viena, kas visvairāk interesē un padodas.

Lai gan ir pulciņi, ko vairāk apmeklē meitenes, un tādi, ko vairāk zēni, tomēr meiteņu skaits kopumā ir lielāks. Tā bijis jau vēsturiski. Mēs nekad neesam domājuši, ka ir jāpanāk dzimumu līdzsvars. Uzskatu, ka jebkurš pulciņš ir piemērots jebkuram, lai gan ir normāli, ka vienu vai otru izvēlas vairāk puišu vai meiteņu. Savukārt sporta skolā ir daudz zēnu. Un arī tas ir normāli.

Ir pulciņi, kuros vietu vairs nav, bet ir tādi, kur ir iespēja piedalīties lielākam skaitam audzēkņu, tajos var pieteikties visa gada garumā. Visbiežāk par nodarbībām bērni uzzina viens no otra vai savā starpā padalās vecāki. Bet tāpat ievietojam informāciju arī centra mājaslapā un feisbuka kontā, parādot, ko darām. Katram pulciņam ir arī vatsapa grupiņas, kurās informāciju var sniegt ātri un operatīvi. Mācību procesu jau vairākus gadus atspoguļojam arī e-klasē, kur arī ir iespēja komunicēt vecākiem ar pedagogiem, redzēt mācību saturu. Tomēr mūsdienās informācijas un tās nodošanas kanālu ir tik daudz, ka nav nepieciešams būt visur, ir jāsaprot jēga, kāpēc šo platformu izmantojam, tāpēc neizmantojam visus informācijas kanālus, kas pieejami.

– Jūs pieminējāt, ka būtiski attīstīt arī tehniskās jaunrades virzienu.
– Mums jau ir automodelisms, robotika, šo taciņu esam ieminuši, un tai ir jābūt. To pieprasa gan izglītības sistēma, gan jūtam, ka to vēlas bērni un viņu vecāki. Aktualitāte ir tehnoloģijas, inženierzinātne, to pieprasa arī darba tirgus. Te gan rūpīgi jāapdomā materiāltehniskā bāze, jo iekārta, kas ir aktuāla šodien, pēc pieciem gadiem var būt jau novecojusi. Tas ir riska faktors, un ir ļoti jādomā līdzi, radot jaunas programmas un piedāvājumus, kurās varam jēgpilni ieguldīties, lai tās izmantotu ilgtspējīgā nākotnē. Te būtisks ir arī sadarbības jautājums. Piemēram, ar Kosmosa izziņas centru, kurš šogad vērs durvis, esam tikušies, pārrunājuši iespējamo sadarbību.

– Cik liela ir Bērnu un jauniešu centra sadarbība, mijiedarbība ar pārējo sabiedrību?
– Sadarbība ir ļoti, jo dzīvot savā pasaulē, uz savas saliņas nozīmētu dzīvot ilūzijās. Mēs cits citam varam ļoti daudz dot un sniegt labāko audzēkņiem. Sadar­bojamies arī attiecībā uz sociāli emocionālo mācīšanos. Vairākās Cēsu novada izglītības iestādēs tiek realizēts projekts “EMU”, kas mēra skolēnu emocionālo labbūtību, arī Cēsu Bērnu un jauniešu centrā vēlamies to realizēt, tādējādi dodot maksimālo emocionālo atbalstu. Kopā ar citām izglītības iestādēm veidojam izglītības ekosistēmu, neuztverot cits citu kā konkurentus, bet kā sadarbības partnerus ar kopēju mērķi padarīt izglītības sistēmu vēl kvalitatīvāku un iekļaujošāku.

Šogad plānojam rīkot bērnu svētkus iestādes skaistajā pagalmā, sadarbojoties ar dažādām organizācijām. Tā kā mums ir automodelisma trase, plānojam sadarboties ar Ceļu satiksmes drošības departamentu, kur atraktīvais personāžs Runcis bērniem pastāstītu par drošu braukšanu.

Cēsu novads var lepoties ar plašu piedāvājumu sportā, mākslā, mūzikā. Turklāt spēcīga un ļoti kvalitatīva formālā izglītība ceļ latiņu arī neformālajai izglītībai. Katrs bērns un jaunietis var atrast piemērotāko. Un, jo vairāk jomu bērns izmēģina, jo vairāk prasmju pilnveido un aug kā personība. Emocionālais intelekts un tā attīstīšana ir būtiska personības izaugsmei, ko nedrīkst atstāt novārtā.

– Kādi ir Bērnu un jauniešu centra lielākie izaicinājumi?
– Izaicinājumi ir neizbēgami gan pedagogiem, gan pārējiem izglītības darbiniekiem. Man patīk izaicinājumus uztvert nevis kā problēmas, jo tad diena kļūst ļoti drūma, bet kā spēju meklēt un atrast risinājumu, pieņemt lēmumus, tādējādi padarot jautājumu risināšanu racionālāku. Mēs maināmies paši, tāpat arī audzēkņi, sistēma kopumā, un mums ir jāiet līdzi laikam, stiprinot to, kas ir vērtīgs, un integrējot jaunas vēsmas.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Patīk darbi, kurus darot nav jāsteidzas

06:02
25.04.2024
27

Jānis Vagulis dienas piepilda ar darbu, rodot arī laiku paslinkošanai, nekā nedarīšanai. “Laukos vienmēr ir, ko darīt, vienmēr kādam vajag piepalīdzēšanu,” viņš saka un piebilst, ka māk visus laukos ikdienā nepieciešamos darbus. Savulaik strādājis dažādās zāģētavās, to sen vairs nav gluži tāpat kā daudzos citos mazos pagastos. Jānis Kaivē dzīvo jau 25 gadus. Pats ir […]

Bērnības vietai atdota sirds

05:45
24.04.2024
50

Daces Kārkliņas dzimtas saknes ir Kaivē. Pati dzīvo Cēsīs, strādā Rīgā, bet par savu vietu sauc Kaivi. Kad vien brīvs laiks, viņa mēro ceļu, lai būtu pie krustdēla, draugiem. “Man bērnība saistās tikai ar Kaivi. Vasaras pavadīju pie krustmātes. Te vienmēr bija, ko darīt un ik dienu notika kas interesants. Bija, protams, jāravē, jāvāc siens, […]

Iedzīvoties un būt savējai

05:34
23.04.2024
114

Evita Petrova ar ģimeni Kaivē nokļuva nejauši.  “Vasarā, braucot pa Piebalgu, ieraudzījām aizaugušu viensētu. Tā iepatikās, izdevās vienoties ar saimniekiem, un nopirkām “Lapsas”,” stāsta Evita. “Tas bija pirms 12 gadiem. Gadus trīs ģimene šurp brauca vien brīvdienās, tad pārcēlās pavisam. Tā rīdzinieki kļuva par kaivēniešiem. Evita piebilst, ka mājas ir tikai nepilnus divus kilometrus no pagasta centra. […]

Atrast burtus baltās rūtīs

15:25
22.04.2024
362

Krustvārdu mīklu risināšana ne vienam vien ir gan laika īsināšana un prāta asināšana, gan atmiņas trenēšana un savu zināšanu pārbaude. Cēsniece Vizma Kronīte rūtotajiem laukumiem pareizos burtu izvēlas, ne tikai meklējot atbildes, bet arī uzdodot jautājumus – sastādot krustvārdu mīklas. Ar viņu saruna par krustvārdu mīklām, seniora ikdienu un  ne tikai. -Kāpēc tik daudzi risina […]

Vai suns ir “tikai suns”

05:14
19.04.2024
114

Viņa pati par sevi teic, ka vēl cēsiskāka nemaz nevarētu būt, jo bērnība pagājusi pašā Cēsu sirdī, iepretim Sv.Jāņa baznīcai – Torņa ielā 1. Viņa teic, ka “sapņa par Ameriku” viņai nav bijis nekad. Kur cilvēks piedzimis, tur viņam arī jādzīvo, dzīvē nejaušības nenotiek. Pēc profesijas friziere, brīvajā laikā aizraujas ar sportošanu kopā ar suņiem. […]

Abstrakciju rada dvēseles harmonija

05:37
18.04.2024
22

Pārdomas par laiku, kurā dzīvojam, un notikumiem, lietām, kas ietekmē to, kā jūtamies, ko domājam, kā uz to visu reaģējam, tāds ir pamatvēstījums gleznotāja Kaspara Zariņa izstādei “Laika sajūtas”, ko sestdien (13.04.) atklāja Cēsu koncertzālē. “Laika sajūtas” ir piedāvājums iepazīties ar vienu no K.Zariņa radošajām šķautnēm – abstraktajām kompozīcijām, kas līdztekus figurālajai glezniecībai šobrīd saista […]

Tautas balss

Ģimnāzijas remonts ievelkas

09:23
23.04.2024
31
Druva raksta:

“Ļoti ievilcies Cēsu Valsts ģimnāzijas ēkas remonts. Esmu pensionēta skolotāja, mani interesē, vai jaunajā mācību gadā ģimnāzisti varēs atgriezties savā skolā vai mācības būs jāturpina pielāgotajās telpās Raunas ielā. Saprotu, ka tur nav slikti, taču ģimnāzijas tēla veidošanai gan tas par labu nenāk,” pārdomās dalījās seniore.

Dīvainie valodas nepratēji

13:26
16.04.2024
38
5
Druva raksta:

“Pagājušajā nedēļā klausījos televīzijas “Rīta Panorāmu”, kur “Stabilitātes” līderis Rosļikovs stāstīja, ka nav taču jāprasa pusmūža cilvēkiem ar Krievijas pilsonību latviešu valoda. Jaunajiem jā, bet vecāka gadagājuma nē. Sabiedrība Latvijā esot ļoti iekļaujoša, visi tiekot galā. Te nu jāatgādina, ka tiem, kam 75 un vairāk gadu, latviešu valodas eksāmens nav vajadzīgs, var palikt Latvijā arī, […]

Zinām tikai par vienu

12:23
14.04.2024
20
Druva raksta:

“Tagad, kad uzzinām, ka valsts augstās amatpersonas lidojumiem izvēlas arī individuālus pakalpojumus, gribētos zināt, kā rīkojušies premjeri, kas strādāja pirms Kariņa, un arī Valsts prezidenti. Ar kādiem reisiem, publiskiem vai individuāliem, viņi ar savu komandu lidoja? To žurnālisti varētu pastāstīt, varbūt vēl kādam atklātos pārkāpumi,” sprieda seniore.

Rudenī uzbūvē, pavasarī uzrok

12:22
13.04.2024
38
Druva raksta:

“Brīnījos, ka šopavasar Cēsīs, Bērzaines un Satekles ielas krustojumā, atkal raka. Pērn tur izveidoja drošības saliņu, nu visu jauca laukā un pārbūvēja. Jācer, ka tas nesadārdzinās ielas remontu, kas jau tāpat izmaksā daudz. Tādi gadījumi vienmēr raisa izbrīnu. Vai tiešām grūti saplānot, kas kurā vietā jādara, lai nenāktos atkārtoti tērēt naudu,” pārdomās dalījās apkaimes iedzīvotāja.

Neiecietīgais šoferis

12:20
12.04.2024
36
Druva raksta:

“Izlasīju “Hallo, “Druva”” par laipno autobusa šoferi un nodomāju, cik jauki, ja tādi būtu visi. Diemžēl esmu novērojusi, ka ir arī ļoti nelaipni autobusu vadītāji. Tā vienudien autobusā kāpa sieviete ar atbalsta nūjām, ko viņai bija grūti noturēt rokās, tās krita, šoferis tās vairākkārt pacēla, līdz neizturēja un teica – vai visu dienu tā būs […]

Sludinājumi