Raksti

Domas

Nākotnes izglītība

Līga Eglīte

Jaunajā gadu tūkstotī dzimušos mēdz dēvēt par mileni­āļiem, kuri, kad tikšot pie vārda, mainīšot pasauli. Jau tagad ik pa laikam parādās ziņas par jauna veida izglītību, kur vieni tiecas uz nākotni, bet citi “iet dziļumā” vai izmanto kādu kopš senatnes populāru prognozēšanas jomu.

Manu interesi izraisīja daudz apspriestie garīguma jeb apzinātības iemaņu kursi, kuros mācījušies valsts ierēdņi. Kādas papildu kvalitātes viņi ieguva un vai atrasta panaceja, kā beidzot sakārtot valsti? Vai drīz jutīsim rezultātus?

Apzinātību skaidro kā 21. gadsimta pamatiemaņu, kas veido personīgo izaugsmi un pašrealizāciju, tā uzlabo darba­spējas, veicina atmiņu, koncentrēšanos uz svarīgo, uzlabo veselību, palēnina novecošanos. Nu, ideāli! Kāpēc mēs agrāk par kaut ko tik labu un noderīgu nezinājām?

Diskusijā portālā la.lv Valērijs Stūris komentē, ka šāds stratēģiskās komunikācijas pasākums bijis jau gadu iepriekš: “Visi gāja uz kursiem, visiem patika, visi mācījās, tikai neviens neko neiemācījās.” Viņu papildina Kārlis Šube: “Vienkārši ar algu nav iespējams noturēt labus darbiniekus, un tā ir vismaz kaut kāda pievienotā vērtība šim darbam. Sevišķi nodokļu maksātāju interesēs ir, lai valsts pārvaldē paliek sakarīgi cilvēki.”

Nākotnes izglītībai tiek piedāvāta arī astroloģija, kuru sertificēta speciāliste Linda Kurmis iesaka mācīt jau no 7.klases nevis kā izvēles, bet obligāto priekšmetu. Vairākumam ir priekšstats, ka tā ir horoskopu sacerētāju “zinātne”. Tomēr arī mūsdienās ietekmīgi pasaules varenie paklusām atzīst, ka algo astrologus, kuri, pētot planētu ietekmi, nosaka labāko laiku veiksmīgiem darījumiem vai liktenīgām sarunām. Tiek skaidrots, ko jaunieši iegūtu, to mācoties: smalkāka jušana, redzes saasināšanās, nenovecošana un īsā laikā pozitīvas izmaiņas visai dzīvei. Cilvēks mainītu sevi, savu attieksmi, nevis citus. Un atkal – ideāli! Nu kāpēc tikai mileniāļiem tiek viss labākais?

Man patīk, kā šo tēmu komentē žurnālists Frederiks Ozols: “Ņemot vērā, ka ierēdniecība apmeklē garīguma kursus, astroloģijas pasniegšana skolā izklausās pat saprātīgi. Cilvēkiem taču ir jāizprot tie, kas viņus vada.”

Protams, arī astroloģijā var nenonākt pie īstā skolotāja, un galarezultātā būs pilna valsts ar pusmācītiem cilvēkiem, kuriem šķiet, ka viņi var citiem dot padomus, turklāt, jo mazāk zināšanu, jo padomi būs viedāki. Man par astroloģiju nav viedokļa, taču astronomiju, kura kādreiz vidusskolā bija mācību priekšmetu sarakstā, gan vajadzētu apgūt.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *