Sestdiena, 20. aprīlis
Vārda dienas: Vēsma, Fanija

Nākotnes auto un zaļā domāšana

Iveta Rozentāle
08:01
04.07.2022
7

Laikā, kad elektrības cenas kāpj debesīs, lasot, ka Eiropas Savienības valstu vides ministri vienojušies – līdz 2035. gadam jābeidz jaunu automobiļu ar iekšdedzes dzinējiem tirdzniecība, mani pārņem dažādas sajūtas.

Jautājums, protams, vai Eiropa tiešām ir gatava tādam solim, tāpēc būs interesanti sekot, vai šo vienošanos atbalstīs arī Eiropas Parlamenta deputāti. Vairākkārtīgi gan jau izskanējis, ka ir jābūt ļoti ambicioziem plāniem, lai līdz 2050. gadam varētu sasniegt klimata neitralitāti, īpaši oglekļa neitralitāti, tāpēc arī Eiropas Parlaments to varētu akceptēt. Ceļā uz to ir vēl viena apņēmība – panākt, lai līdz 2030. gadam dalībvalstīs būtu ap 30 miljoniem elektrisko automašīnu, turklāt ap to laiku šo transportlīdzekļu cena jau varētu būt līdzvērtīga iekšdedzes dzinēju auto. Ja vēl 2019. gada beigās visā Eiropā bija reģistrēti tikai 1,8 miljoni elektroauto un uzlādējamo hibrīdu, tad katru gadu pārdošanas apjomi palielinās. Arī Latvijā, noslēdzot aizvadīto gadu, bija par 75% vairāk elektroauto nekā 2020. gadā. Tomēr pie mums tie arvien aizņem tikai 4.35% no jauno automašīnu tirgus. Un kā zināms, tieši Latvijā ļoti daudzi, iegādājoties citu auto, nepērk jaunu, bet gan lietotu, un visbiežāk – ne jau tāpēc, ka negribētu jaunu, bet tāpēc, ka finansiāli nevar tādu atļauties.

Tehnoloģiju attīstība tiešām ir apbrīnojama, pasaule mainās ļoti strauji. Vai 13 gados būtiski mainīsies arī mūsu auto lietošanas paradumi? To vēl redzēsim, bet pagaidām grūti iedomāties, ka pēc nedaudz vairāk nekā desmit gadiem cilvēki būs gatavi pārsēsties elektroauto. Vai tiešām infrastruktūra būs tā izveidota, lai auto varētu uzlādēt jebkurā vietā, kur atrodies, ne tikai pilsētā? Kas notiks brīdī, ja radīsies elektrības piegādes pārrāvumi, ar ko saskaramies ne tikai mēs Latvijā, bet arī citviet Eiropā, kad viss apstājas un neko nav iespējams izdarīt?

Protams, dzīvojam tehnoloģiju laikmetā, nemaz ne tik sen arī Latvijā dators bija tikai retajam, vēl jo vairāk – ar interneta pieslēgumu. Pat ja internets bija, tas bija ļoti lēns un neparocīgs, skārienjūtīgs telefons bija kaut kas pilnīgi jauns un daudz saprotamāks bija podziņtelefons. Tajā pašā laikā tieši tehnoloģiju ziņā arī Latvijas robežās ir ļoti lielas atšķirības, jo arvien ir mājsaimniecības, kurās nav datoru, tāpat joprojām ir vietas, kur interneta pārklājuma nav vai ir ļoti nestabils. Tāpat laukos auto ir vienīgais reālais pārvietošanās līdzeklis, ja nepieciešams mērot lielākus attālumus, jo sabiedriskais transports kursē reti. Cerams, mērķis iekšdedzes dzinēju auto mainīt uz elektromobili neradīs šīs atšķirības vēl lielākas.

Diskusijās pie ziņas, ka 2035. gadā varēs iegādāties tikai elektroauto, latvieši jau ar humoru izsakās, ka 2034. gada decembrī nopirks jaunu un jaudīgu mašīnu ar iekšdedzes dzinēju un centīsies ar to braukt pēc iespējas ilgāk. Ja daudzviet Eiropā tiešām ir grūtības salabot auto un cilvēki labprāt izvēlas iegādāties jaunu, tad pie mums praktiskais latvietis nevar iedomāties, kā tas ir – neremontēt savu mašīnu, un lepojas, ja tā kalpo iespējami ilgāk. Protams, elektroauto ieviešanai ir arī vēl otra puse, kas vienmēr parādās, runājot par zaļākām alternatīvām. Proti, arī šādi auto rada piesārņojumu – termoelektrostacijas, kas ražo elektrību, izdala ogļskābo gāzi, litija baterijas, ar ko aprīkoti auto, kalpo apmēram 10 gadus, un tās nav iespējams utilizēt. Skaidrs, ka arī pašu elektroauto ražošanā jāiet platiem soļiem uz priekšu, lai tie no visiem aspektiem būtu videi draudzīgi. Un tāpat ir skaidrs – ja vēlamies, lai mūsu zeme ir apdzīvojama arī mūsu mazbērniem un mazmazbērniem, izmaiņas būs nepieciešamas, tāpēc jautājums, kas ir patiesi videi draudzīgas izvēles, būs arvien aktuālāks. Ne velti arī sarunu festivālā “Lampa”, kas šajās dienās notiek Cēsīs, ne viena vien diskusija būs par un ap videi draudzīgu domāšanu un dzīvošanu.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Iedzer, vecais, granapipku…

09:05
18.04.2024
36

Nav dienas, kad policija neziņotu, cik dzērājšoferu aizturēts, cik skandālu noticis, kopīgi lietojot alkoholu.    Pēc Pasaules Veselības organizācijas datiem Latvija ieņem 4. vietu, bet Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas valstu vidū Latvija alkohola patēriņā ieņem 1. vietu. 2020. gadā reģistrētā absolūtā alkohola patēriņš uz vienu 15 gadus vecu un vecāku iedzīvotāju Latvijā bija 12,1 litrs, […]

Atgriezties mājās vienmēr ir laba ideja

13:04
16.04.2024
34

Atgriešanās Latvijā pēc ilgāka laika ārvalstīs var būt gan bagāta emocionālā pieredze, gan izaicinošs ceļojums. Tas sniedz iespēju atkal sastapties ar dzimto valsti un savējiem, atvērt durvis jaunām profesionālajām vai personiskajām iespējām. Arī es pirms diviem mēnešiem esmu atgriezusies no Zviedrijas, kur kopā ar ģimeni pavadīju divarpus gadu. Bijām neliels latviešu loks, draugi un ģimene, […]

Dejas un sapņi

12:20
14.04.2024
21

Deja ir vēl viena valoda, caur kuru atklāt cilvēka iekšējo pasauli, pārdzīvojumus un sapņus. Par to ikviens varēja pārliecināties deju grupas “Viva” 25. jubilejas koncertā. Tajā uzstājās ne tikai tagadējās dejotājas, bet kustību burvībai ļāvās arī bijušās kolektīva dalībnieces, kurām jau ir mazuļi, savienojot pagātnes pieredzi ar īpašo dejas prieku šodienā. Stāsts, ko katra dejotāju […]

“Atkal viena ziema izaurēta. Izturēta". (M. Čaklais)

12:18
13.04.2024
29

Laiks ir skarbs ne tikai kara dēļ. Vairāki Eiropas Savienības (ES) institūciju lēmumi pēdējā laikā vismaz Latvijā rada neizpratni, spriedzi un arī nepatiku pret ES. Diemžēl vēlmi piedalīties Eiroparlamenta (EP) vēlēšanās 8. jūnijā tas, visticamāk, nevairos, lai gan šie notikumi spilgti apliecina to, cik svarīgi, kādi cilvēki tiek ievēlēti Eiroparlamentā, jo EP var un drīkst […]

Katram sava loma

12:16
13.04.2024
30

“Īstais teātris ir dzīve,” secina aktrise Džūlija Lamberte (attēlo Vija Artmane) filmā “Teātris”. To sapratuši un lieliski izmanto televīzijas ļaudis, veidojot realitātes šovus, kas nudien bieži vien ir interesantāki un saistošāki par daudzām filmām un pat teātra izrādēm. Ja nu neinteresē šovi, ne mazāk saistoša ir politiskā skatuve, kas liek gan vilties, gan pasmieties, gan […]

Dažādas intereses vienā laivā

08:15
10.04.2024
26

Cik nav dzirdēta darba devēju neizpratne, ne sūkstīšanās, ka darbinieki prot pagarināt brīvdienas, vasarā atvaļinājumus. To izdara saslimstot un saņemot naudu gan no darba devēja, gan valsts. Uzņēmēji gadiem runā, ka ir cilvēki, kuri iemanījušies izmantot darbnespējas lapas, lai atpūstos. It kā jau – kas tur slikts, katram veselība ir tāda, kāda nu ir, un […]

Tautas balss

Dīvainie valodas nepratēji

13:26
16.04.2024
29
5
Druva raksta:

“Pagājušajā nedēļā klausījos televīzijas “Rīta Panorāmu”, kur “Stabilitātes” līderis Rosļikovs stāstīja, ka nav taču jāprasa pusmūža cilvēkiem ar Krievijas pilsonību latviešu valoda. Jaunajiem jā, bet vecāka gadagājuma nē. Sabiedrība Latvijā esot ļoti iekļaujoša, visi tiekot galā. Te nu jāatgādina, ka tiem, kam 75 un vairāk gadu, latviešu valodas eksāmens nav vajadzīgs, var palikt Latvijā arī, […]

Zinām tikai par vienu

12:23
14.04.2024
17
Druva raksta:

“Tagad, kad uzzinām, ka valsts augstās amatpersonas lidojumiem izvēlas arī individuālus pakalpojumus, gribētos zināt, kā rīkojušies premjeri, kas strādāja pirms Kariņa, un arī Valsts prezidenti. Ar kādiem reisiem, publiskiem vai individuāliem, viņi ar savu komandu lidoja? To žurnālisti varētu pastāstīt, varbūt vēl kādam atklātos pārkāpumi,” sprieda seniore.

Rudenī uzbūvē, pavasarī uzrok

12:22
13.04.2024
33
Druva raksta:

“Brīnījos, ka šopavasar Cēsīs, Bērzaines un Satekles ielas krustojumā, atkal raka. Pērn tur izveidoja drošības saliņu, nu visu jauca laukā un pārbūvēja. Jācer, ka tas nesadārdzinās ielas remontu, kas jau tāpat izmaksā daudz. Tādi gadījumi vienmēr raisa izbrīnu. Vai tiešām grūti saplānot, kas kurā vietā jādara, lai nenāktos atkārtoti tērēt naudu,” pārdomās dalījās apkaimes iedzīvotāja.

Neiecietīgais šoferis

12:20
12.04.2024
27
Druva raksta:

“Izlasīju “Hallo, “Druva”” par laipno autobusa šoferi un nodomāju, cik jauki, ja tādi būtu visi. Diemžēl esmu novērojusi, ka ir arī ļoti nelaipni autobusu vadītāji. Tā vienudien autobusā kāpa sieviete ar atbalsta nūjām, ko viņai bija grūti noturēt rokās, tās krita, šoferis tās vairākkārt pacēla, līdz neizturēja un teica – vai visu dienu tā būs […]

Stingrāk jāsoda

08:20
09.04.2024
42
Druva raksta:

“Mēs apsūdzam Balt­krieviju migrantu plūsmā uz Latviju. Taču vai tāda būtu iespējama, ja mūsu pusē nebūtu cilvēku, kas palīdz? Manuprāt, tos, kas atbalsta migrantu ievešanu Latvijā, būtu ļoti stingri jāsoda, jo nekas cits šos cilvēkus neatturēs,” domās dalījās J.

Sludinājumi