Raksti

Domas

Kur der, kur ne

Jānis Gabrāns

Ceļu satiksmes drošības direkcija arī šogad sākusi kārtējo saulgriežu akciju, lai mēģinātu panākt, ka mazāk iedzīvotāju pie automašīnas stūres sēžas reibumā. Šādas reklāmas akcijas sākās pēc asiņainajiem Jāņiem 2000. gadā, kad trīs svētku dienās autoavārijās gāja bojā 26 cilvēki, dažādas traumas guva vairāk nekā simts cilvēku. Kopš tā laikā situācija krietni uzlabojusies, bijuši gadi, kad šie svētki nav prasījuši cilvēku upurus uz ceļiem. Atklāts paliek jautājums – vai tas ir rīkoto kampaņu rezultāts, jo maz ticams, ka cilvēks brīdī, kad alus un brandavīns jau pamatīgi apskurbinājis prātu, atcerēsies šos video, brīdinājumus nebraukt reibumā. Visticamāk, atliek vien paļauties uz tiem, kuri būs gatavi izglābt draugu, neļaujot viņam braukt. Šī ir kampaņa, kas vērsta uz sabiedrību kopumā, lai cilvēki gatavi stāties ceļā potenciālajam braucējam, kurš jau pārsniedzis promiļu normu. Patiesībā jau to vajadzētu ievērot ne tikai saulgriežu laikā, bet ikvienā ballītē, kur notiek iedzeršana.

Šo kampaņu, saprotams, atbalstu, tāpat kā savulaik veiksmīgo “klip klap sprādzējies”, kas daudziem lika padomāt par piesprādzēšanos, un ļoti bieži to veicināja pašu bērni. Atzīšos, arī es kopš tā laika vienmēr automašīnā piesprādzējos.

Bet starp saprotamajām soci­ālās reklāmas kampaņām ir arī mazāk izprotamas. Piemēram, “Latvijas Dzelzceļa” izsludinātā drošības kampaņa “Dziesmu iemācies – no vilciena izglābies!”, kas rosina būt uzmanīgiem dzelz­ceļa tuvumā. Un šī nav pirmā, tādas kampaņas jau bijušas, īpaši uzsvaru liekot uz jauniešiem, kuri, uzlikuši austiņas, iet pāri sliedēm vai pa sliedēm, nepamanot, ka nāk vilciens. Protams, ir skarbi, ka ik gadu šādi iet bojā pat vairāki desmiti cilvēku, bet vai tiešām jau esam palikuši tik, piedodiet, truli, ka jāstāsta pat šādas vienkāršas lietas! Turklāt tērējot par to naudu! Vai tiešām trūkst saprašanas, ka, ejot pāri sliedēm, vajadzētu pārliecināties par drošību? Rodas jautājums, vai tie, kuri nepamana tuvojošos vilcienu, pamanīs šos reklāmas plakātus, reklāmas rullīšus? Protams, nevar teikt, ka nauda tiek tērēta velti, it īpaši, ja kaut viens tādējādi tiks izglābts. Bet tomēr tas liek domāt par cilvēku zināmu notrulināšanos, par nespēju izvērtēt savas rīcības sekas. Ja kādam pašam negribas sevi sargāt, vai tas jādara citiem? Te varētu citēt Čārlzu Darvinu, kurš secināja, ka dzīvības evolūcija notiek dabiskās izlases ceļā un izdzīvo tas, kurš vislabāk pielāgojas apstākļiem.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *