Sestdiena, 20. aprīlis
Vārda dienas: Mirta, Ziedīte, Meija

Atbalsts paredzēts. Vai būs rezultāts

Andra Gaņģe
12:53
08.01.2022
1

Mūsu Zemei aizvien grūtāk saglabāties tādai, lai cilvēks ar līdzšinējo entuziasmu un līdzšinējiem resursiem turpinātu patēriņa skrējienu. To pateikusi zinātne, un aizvien biežāk to pasaka pati daba. Sabiedrība meklē risinājumus gan individuāli, gan kolektīvi, lai saglabātu dzīves līmeni, bet nezaudētu pašu vietu, kur dzīvot.

Eiropas Savienības zaļais kurss vairs nav tikai vīzijas dokuments, ir konkrēti rīcības plāni, kas un kā jādara, ir valstu apņemšanās, un tam seko konkrēta darbība.

Latvijā decembrī Ministru kabinets apstiprināja atbalsta programmu elektroauto iegādei. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM), kas programmu izstrādājusi, atzīst, ka tajā ietverti nosacījumi, lai šādu transportlīdzekļu iegāde būtu pieejama pēc iespējas plašākam iedzīvotāju lokam, lai vieglos auto- elektromobiļus un ārēji lādējamus hibrīdauto – varētu iegādāties iedzīvotāji, kas ikdienā regulāri darba vai privātām vajadzībām izmanto automašīnas.

Atbalsta programmā pieejamais kopējais finansējums ir 10 miljoni eiro. Valsts katra jauna elektromobiļa pirkumam paredz 4500 eiro atbalstu, lietotiem elektromobiļiem un jauniem ārēji lādējamiem hibrīdauto – 2250 eiro. Papildu atbalstu 1000 eiro varēs saņemt par esoša transportlīdzekļa norakstīšanu, nododot to apstrādes uzņēmumam saskaņā ar likumu.

Izklausās pavisam labi. Autotirgotāji piedalīsies konkursā, kļūs par projekta īstenotājiem, atbalsta saņēmējs būs fiziska persona, Latvijas pastāvīgais iedzīvotājs. Vien raisās pārdomas, kāds ieguvums no šiem 10 miljoniem būs videi un sabiedrībai. No pirmo reizi Latvijā reģistrētajām 56,7 tūkstošiem vieglajām automašīnām 2020.gadā jauni spēkrati bija 13,6 tūkstoši, par ko var uzzināt Ceļu satiksmes drošības departamenta informācijā, bet kopā Latvijā 2020.gadā tehniskajā kārtība bija 696,5 tūkstoši vieglo automašīnu, domājams, tās arī tagad izmanto ceļu satiksmē un attiecīgi rada CO2 emisiju. Vai neizklausās, ka konkrētais atbalsts vides faktoriem būs kā ūdens piliens uz karstas pannas, tikai izčūkstēs un viss?

Turklāt, nojaušot, cik maksā elektromobilis, vai pat ar visu atbalstu tāds spēkrats būs pieejams plašākam, kur nu plašam iedzīvotāju lokam, kā izsakās ministrija? VARAM gan apzinājis, ka patlaban tirgū pieejami vismaz divi mazas klases jauni elektromobiļu modeļi ar bāzes vērtību līdz 25 tūkstošiem eiro un vismaz 15 dažādi mazas, vidējas, apvidus un kravas klases elektromobiļu modeļi ar bāzes vērtību līdz 40 tūkstošiem eiro. Bet vai nu ministrija nezina, ka nepārprotami lielākajai iedzīvotāju daļai arī tā ir neiespējama summa?

Bankas “Citadele” aptaujā noskaidrots, ka pārsvarā Latvijas iedzīvotāji par auto maksātu summu, kas ir robežās starp sešām un 12 mēnešalgām. Iekļauties divu gadu algas apmērā būtu gatavi 15%, kā arī vēl 10% pircēju norādījuši, ka automobilim atvēlētais budžets būtu lielāks par 24 mēnešalgām. Ja 2021. gada 2. ceturksnī mēneša vidējā bruto darba samaksa valstī par pilnas slodzes darbu bija 1 237 eiro, tad var sarēķināt, kādu summu vidēji automobiļa iegādei atļautos, proti, vidējais pircējs tam atvēlētu apmēram 14 tūkstošus eiro…

Protams, mani aprēķini ir visnotaļ naivi un spekulatīvi, nekādā gadījumā tie nav pat pietuvināmi kādai ekonomiskai analīzei, tomēr, pašai tos prātā pārliekot, apstiprinās manas pirmās aizdomas – atbalsts būs pieejams tikai turīgajiem (neskaitu īstus bagātniekus, jo finansējumu nevarēs saņemt par auto, kura pārdošanas cena bāzes komplektācijā nepārsniedz 60 tūkstošus eiro (bez PVN)). Bet tie visi, kas brauc ar desmit gadu un vecākiem dīzelīšiem, tā arī turpinās vides piesārņošanu. Un ne jau tāpēc, ka to gribētu, bet tālab, ka Zemei “veselīgo” auto nevar atļauties, bet uz darbu jātiek.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Iedzer, vecais, granapipku…

09:05
18.04.2024
36

Nav dienas, kad policija neziņotu, cik dzērājšoferu aizturēts, cik skandālu noticis, kopīgi lietojot alkoholu.    Pēc Pasaules Veselības organizācijas datiem Latvija ieņem 4. vietu, bet Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas valstu vidū Latvija alkohola patēriņā ieņem 1. vietu. 2020. gadā reģistrētā absolūtā alkohola patēriņš uz vienu 15 gadus vecu un vecāku iedzīvotāju Latvijā bija 12,1 litrs, […]

Atgriezties mājās vienmēr ir laba ideja

13:04
16.04.2024
35

Atgriešanās Latvijā pēc ilgāka laika ārvalstīs var būt gan bagāta emocionālā pieredze, gan izaicinošs ceļojums. Tas sniedz iespēju atkal sastapties ar dzimto valsti un savējiem, atvērt durvis jaunām profesionālajām vai personiskajām iespējām. Arī es pirms diviem mēnešiem esmu atgriezusies no Zviedrijas, kur kopā ar ģimeni pavadīju divarpus gadu. Bijām neliels latviešu loks, draugi un ģimene, […]

Dejas un sapņi

12:20
14.04.2024
22

Deja ir vēl viena valoda, caur kuru atklāt cilvēka iekšējo pasauli, pārdzīvojumus un sapņus. Par to ikviens varēja pārliecināties deju grupas “Viva” 25. jubilejas koncertā. Tajā uzstājās ne tikai tagadējās dejotājas, bet kustību burvībai ļāvās arī bijušās kolektīva dalībnieces, kurām jau ir mazuļi, savienojot pagātnes pieredzi ar īpašo dejas prieku šodienā. Stāsts, ko katra dejotāju […]

“Atkal viena ziema izaurēta. Izturēta". (M. Čaklais)

12:18
13.04.2024
29

Laiks ir skarbs ne tikai kara dēļ. Vairāki Eiropas Savienības (ES) institūciju lēmumi pēdējā laikā vismaz Latvijā rada neizpratni, spriedzi un arī nepatiku pret ES. Diemžēl vēlmi piedalīties Eiroparlamenta (EP) vēlēšanās 8. jūnijā tas, visticamāk, nevairos, lai gan šie notikumi spilgti apliecina to, cik svarīgi, kādi cilvēki tiek ievēlēti Eiroparlamentā, jo EP var un drīkst […]

Katram sava loma

12:16
13.04.2024
30

“Īstais teātris ir dzīve,” secina aktrise Džūlija Lamberte (attēlo Vija Artmane) filmā “Teātris”. To sapratuši un lieliski izmanto televīzijas ļaudis, veidojot realitātes šovus, kas nudien bieži vien ir interesantāki un saistošāki par daudzām filmām un pat teātra izrādēm. Ja nu neinteresē šovi, ne mazāk saistoša ir politiskā skatuve, kas liek gan vilties, gan pasmieties, gan […]

Dažādas intereses vienā laivā

08:15
10.04.2024
26

Cik nav dzirdēta darba devēju neizpratne, ne sūkstīšanās, ka darbinieki prot pagarināt brīvdienas, vasarā atvaļinājumus. To izdara saslimstot un saņemot naudu gan no darba devēja, gan valsts. Uzņēmēji gadiem runā, ka ir cilvēki, kuri iemanījušies izmantot darbnespējas lapas, lai atpūstos. It kā jau – kas tur slikts, katram veselība ir tāda, kāda nu ir, un […]

Tautas balss

Dīvainie valodas nepratēji

13:26
16.04.2024
29
5
Druva raksta:

“Pagājušajā nedēļā klausījos televīzijas “Rīta Panorāmu”, kur “Stabilitātes” līderis Rosļikovs stāstīja, ka nav taču jāprasa pusmūža cilvēkiem ar Krievijas pilsonību latviešu valoda. Jaunajiem jā, bet vecāka gadagājuma nē. Sabiedrība Latvijā esot ļoti iekļaujoša, visi tiekot galā. Te nu jāatgādina, ka tiem, kam 75 un vairāk gadu, latviešu valodas eksāmens nav vajadzīgs, var palikt Latvijā arī, […]

Zinām tikai par vienu

12:23
14.04.2024
17
Druva raksta:

“Tagad, kad uzzinām, ka valsts augstās amatpersonas lidojumiem izvēlas arī individuālus pakalpojumus, gribētos zināt, kā rīkojušies premjeri, kas strādāja pirms Kariņa, un arī Valsts prezidenti. Ar kādiem reisiem, publiskiem vai individuāliem, viņi ar savu komandu lidoja? To žurnālisti varētu pastāstīt, varbūt vēl kādam atklātos pārkāpumi,” sprieda seniore.

Rudenī uzbūvē, pavasarī uzrok

12:22
13.04.2024
33
Druva raksta:

“Brīnījos, ka šopavasar Cēsīs, Bērzaines un Satekles ielas krustojumā, atkal raka. Pērn tur izveidoja drošības saliņu, nu visu jauca laukā un pārbūvēja. Jācer, ka tas nesadārdzinās ielas remontu, kas jau tāpat izmaksā daudz. Tādi gadījumi vienmēr raisa izbrīnu. Vai tiešām grūti saplānot, kas kurā vietā jādara, lai nenāktos atkārtoti tērēt naudu,” pārdomās dalījās apkaimes iedzīvotāja.

Neiecietīgais šoferis

12:20
12.04.2024
27
Druva raksta:

“Izlasīju “Hallo, “Druva”” par laipno autobusa šoferi un nodomāju, cik jauki, ja tādi būtu visi. Diemžēl esmu novērojusi, ka ir arī ļoti nelaipni autobusu vadītāji. Tā vienudien autobusā kāpa sieviete ar atbalsta nūjām, ko viņai bija grūti noturēt rokās, tās krita, šoferis tās vairākkārt pacēla, līdz neizturēja un teica – vai visu dienu tā būs […]

Stingrāk jāsoda

08:20
09.04.2024
42
Druva raksta:

“Mēs apsūdzam Balt­krieviju migrantu plūsmā uz Latviju. Taču vai tāda būtu iespējama, ja mūsu pusē nebūtu cilvēku, kas palīdz? Manuprāt, tos, kas atbalsta migrantu ievešanu Latvijā, būtu ļoti stingri jāsoda, jo nekas cits šos cilvēkus neatturēs,” domās dalījās J.

Sludinājumi