Ziņas

Sabiedrība

Dāvanas ar “odziņu”

Novērtē. Indra Paseka atzīst, ka koronavīrusa izraisītā pasaules krīze darbu ir piebremzējusi, taču ikviens novērtē īpaši viņam darinātu dāvanu.Foto: no albuma

Indra un Uldis Paseki pirms pāris gadiem par mājvietu izvēlējās Dzērbenes pusi, kopš 2017.gada nogales viņi ar zīmolu “Zemenītes sniegā” piedāvā pašu un sadarbības partneru darinātas personalizētas dāvanas.

Par to, kā sākās uzņēmējdarbība, Indra stāsta: “Zīmols “Zemenītes sniegā” tika izveidots 2003. gadā un ilgus gadus mājoja Rīgā. Savulaik šajā uzņēmumā strādāju, bet vēlāk zīmolu ar vīru pārņēmām. Man bija saglabājušās ļoti labas attiecības ar uzņēmuma vadītāju, tomēr piedāvājums pārņemt “Zemenītes sniegā” zīmolu bija patīkams pārsteigums un pagodinājums. Sākām 2017.gada beigās strādāt kā ģimenes uzņēmums. Esam to pilnībā pārveidojuši, proti, ja agrāk bija veikals Rīgā, tad, kopš saimniekojam mēs, pārsvarā tirdzniecība notiek internetā, arī sortiments un pakalpojumu klāsts mainījies. Sākotnēji veikalā lielākoties bija citu meistaru ražojumi, bet tagad lielāko daļu dāvanu ražojam paši.”

Indra ir rīdziniece, bet viņas vīrs Uldis ir no Ķekavas. Par dzīves ceļu aizvešanu uz Dzērbeni Indra stāsta: “Vēlējāmies dzīvot ārpus Rīgas. Amatas novadā ieraudzīju konkursu uzņēmējiem, kas vēlas nodrošināt tūrisma informācijas centra darbību. Pieteicos, uzrakstīju savu vīziju Amatas novada tūrisma attīstībai, un 2013. gada vidū jau kravājām mantas, lai dotos nezināmajā. Pēc kāda laika pieteicās bērniņš, sapratām, ka vēlamies ģimenes mājvietu, atradām to Dzērbenē. Šeit jūtamies ļoti labi.”

Indra un Uldis nav specializējušies uzņēmējdarbībā, bet iepriekš gūtā darba pieredze palīdz vadīt uzņēmumu. “Šo gadu laikā abi esam daudz mācījušies. Pamati uzņēmējdarbības teorijā būtu noderējuši, bet ir lietas, ko saprot procesa gaitā. Priecājamies, ka izveidojies ģimenes uzņēmums, jo grūtajos brīžos varam viens otru pabakstīt un atbalstīt,” stāsta Indra.

Uz jautājumu, vai uzņēmuma sākotnējie mērķi un attīstības vīzija ir mainījusies, Indra atbild: “Kad uzņēmumu pārņēmām, tā vīzija bija iepriecināt cilvēkus ar skaistām dāvanām, šo vērtību saglabājam vēl joprojām. Šobrīd sais­tībā ar kovida izraisīto krīzi pārdomājam jaunus virzienus, kā varētu strādāt. Saprotam, ka ģimenes ar bērniem vairāk laika pavada mājās, esam uzsākuši ražot attīstošās rotaļlietas bērniem. Kā vēl vienu virzienu, kuru vēlamies attīstīt, ir mājas lapu un interneta veikalu izveide mazajiem uzņēmumiem, mājražotājiem un amatniekiem.”

Indra atzīst, ka iepriekš šis periods ir bijis aktīvāks, klienti iegādājušies dāvanas izlaidumiem un kāzām. Šogad aktīvāk iegādājās dāvanas Mātes dienai. “Populārākais produkts bija manas mīļas draudzenes sirdsdarbs – atmiņu grāmata “Mamma”, kuras izplatīšanu esam uzņēmušies. Daudzi pasūtījumi veikti no ārzemēm, lai iepriecinātu svētkos savus tuvākos Latvijā. Mūsu dāvanu piedāvājumu klāstā apmēram 90 procenti ir pašu ražotu lietu, pārējās ir sadarbību partneru produkcija. Tagad piedāvājam attālināti veikt pasūtījumu un paši varam nosūtīt dāvanu tās saņēmējam. Iesaiņojam kvalitatīvi, lai gan mums, gan dāvinātājam, gan saņēmējam būtu prieks. Tirdziņos neesam sastopami, jo lielākā daļa mūsu produktu tiek izgatavoti pēc pasūtījuma un personalizēti,” stāsta Indra.

Pienākumi uzņēmumā ir sadalīti, Indra strādā ar klientiem, veido uzņēmumu un nodrošina interneta veikala pieejamību, Uldis izgatavo un personalizē dāvanas. Indra stāsta: “Mūsu klienti galvenokārt ir sievietes, kuras vēlas iepriecināt savus mīļos, strādājam arī ar korporatīvajiem klientiem. Pasūtītāji pastāsta, ko vēlas, mēs viņu ieceri īstenojam.”

Indra atzīst, ka būt uzņēmējam ir gan riskanti, gan interesanti: “Nekad nevar zināt un plānot tāl­ejošu nākotni, par to liek manīt pēdējo mēnešu situācija visā pasaulē. Vēl februārī bijām uz izstādi Varšavā, kur ieguvām jaunus kontaktus, lai varētu paplašināt produktu piedāvājumu korporatīvajiem klientiem. Šobrīd ir radušies vairāki ierobežojumi, lai šo piedāvājumu attīstītu, tādēļ projekts tiks atlikts uz vēlāku laiku. Vienā brīdī visas ieceres un domas sabrūk, bet jāpaceļ galva un jāskatās tālāk. Protams, tas nav viegli, bet nezinu nevienu uzņēmēju, kurš teiktu, ka būt uzņēmējam ir viegli,” pārdomās dalās Indra un bilst: “Bieži vien strādāju pat vairāk nekā 12 stundas dienā, bet tā apziņa, ka strādāju sev un daru to, ko vēlos, ir lieliska motivācija.”

Indra šajā laikā iedrošina citus uzņēmējus un novēl: “Domājiet radoši, nebaidieties sākt jaunas lietas un galvenais – nenolaidiet rokas!”