Ziņas

Sabiedrība

“Cēsu alus” attīstās, iegūst visa Vidzeme

TOP ALUS. AS "Cēsu alus" valdes priekšsēdētāja Eva Sietiņsone - Zatlere ir gandarīta, ka uzņēmums attīstās.Foto: Aivis Riekstiņš

“Novēloti sākusies vasara, steidzam saražot pilnas noliktavas un piegādāt klientiem, lai Jāņos veikalos alus netrūktu,” saka AS “Cēsu alus” valdes priekšsēdētāja Eva Sietiņsone – Zatlere un atzīst, ka vēsajā pavasarī, salīdzinot ar citiem gadiem, patērētā alus apjoms ir sarucis, visi alus darītāji gaida siltu vasaru.

Uzņēmums turpina investēt attīstībā, katru gadu tam atvēlot ap miljonu eiro. Arī šogad nauda tiek ieguldīta, lai ražošana kļūtu efektīvāka, lai radītu jaunus produktus. “Investīcijas ir mūsu attīstības pamats. Sekojam līdzi jaunajam alus nozarē pasaulē, ieviešam jaunas programmatūras, lai darbs būtu efektīvāks. Turpinām izglītoties,” stāsta valdes priekšsēdētāja. Mērķtiecību novērtē gan kolēģi nozarē, gan strādājošie, gan sabiedrība. Nesen “CV online” aptaujā “Cēsu alus” tika atzīts par iekārojamāko darba devēju Vidzemē. Tas ir gan darbinieku, gan sabiedrības novērtējums un uzticība, ar ko uzņēmums var lepoties. “Cēsu alus” saņēma Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības balvu par veiksmīgu sadarbību 25 gadu laikā. Uzņēmumā aktīvi darbojas arodbiedrība. Valsts ieņēmumu dienests pērn “Cēsu alu” atzina par lielāko nodokļu maksātāju Vidzemē. Nodokļos samaksāti 20 miljoni eiro.

Katru gadu uzņēmums patērētājiem piedāvā jaunus produktus. Dzērienu industrijā Latvijā cēsnieki ir vieni no inovatīvākajiem. Ipaši izveidoto alus sēriju “Brūža alus”, kurā iekļautas trīs alus šķirnes – “Samtainais”, “Rūgtais” un “Nefiltrētais”, patērētāji jau novērtējuši atzinīgi. Zīmola un alus sērijas radīšanā ieguldīti 100 000 eiro. “Latvijā alus baudītāji ir ļoti prasīgi, jaunus zīmolus tik ātri nepieņem. Gandarījums, ka jaunais produkts jau ir pieprasīts,” vērtē Eva Sietiņsone – Zatlere. Daudzu iecienītais “Cēsu premium” pērn saglabājis savas pozīcijas, bijis pārdotākais Latvijā.

“Cēsu alus” ir ieguvis Heraldikas komisijas atzinumu un uz savu produktu iepakojuma drīkst izmantot Latvijas simboliku. Uzņēmums ir lielākais alus ražotājs Latvijā, pirmajos trīs šīgada mēnešos Cēsīs tapusi puse no valstī brūvētā alus. “Valsts simbolika uz mūsu produktiem atgādina, ka tas ražots Latvijā, tā atšķirot no citiem. Mums tas ir svarīgi, ceram, ka patērētāji to novērtēs,” uzsver AS “Cēsu alus” valdes priekšsēdētāja.
Uzņēmums sācis sadarbību ar “Latrap”, Latvijā vienīgo iesalnīcu, kas ražo iesalu. Pērn alus darīšanā “Cēsu alus” sāka izmantot Latvijā audzētos miežus, ko iepērk no zemniekiem. “Apiņi Latvijā neaug, un iesalu tik daudz, cik mums vajag, vēl neražo, bet labprāt izmantojam to, kas ir tepat Latvijā, tā atbalstot citus vietējos ražotājus,” saka “Cēsu alus” vadītāja.

Pēdējā gada laikā uzņēmums patērētājiem piedāvājis jaunus dzērienus. Jaunums ir “Vinitto” kokteiļi – viegli alkoholiski augļu vīna kokteiļi. Daudziem pārsteigums – alus dzēriens “Cēsu Radler” ar zemenēm un citronu. “To daudzi vērtē kā drosmīgu produktu. Daudzās valstīs Radler alus dzērieni ir populāri, bet ar zemenēm tikai Latvijā,” pastāsta Eva Sietiņsone – Zatlere.

“Cēsu alus” ienācis arī dzeramā ūdens tirgū un piedāvā “Lielbātas avota ūdeni”. Arī gāzētu. “Ūdens zīmolu piedāvātāju Latvijā ir ļoti daudz, arī pieprasījums ir liels, un tirgus turpina augt. Palielinās cilvēku zināšanas par ūdeni, veselīgu dzīvesveidu, dabīgs avota ūdens ir pieprasīts,” stāsta akciju sabiedrības valdes priekšsēdētāja un atgādina, ka ik gadu tiek radīti daudzi jauni produkti, bet ilgtermiņā patērētāji atzīst tikai dažus.

Nesen medijos izskanēja ziņa par “Cēsu alus” un “Aldara” strīdu par nosaukumu “Brūža alus”. “Cēsu alus” reģistrēja zīmolu “Brūža alus”, pēc pāris mēnešiem šo pašu nosaukumu savai alus šķirnei sāka izmantot “Aldaris”. “Svarīgi, lai patērētājs nejauktu. Esam daudz ieguldījuši zīmola attīstībā, arī piedāvājums mums ir plašāks. “Brūža alus” ir “Cēsu alus” zīmola reģistrēts nosaukums. Cēsu alus darītavu taču tautā sauc par brūzi,” domās dalās “Cēsu alus” valdes priekšsēdētāja un piebilst, ka tā mēdz būt, ka līdzīgas jaunās idejas rodas vienlaikus. “Aldaris” ir mainījis sava ražojuma nosaukumu. Šobrīd vienīgais “Brūža alus” top Cēsīs.

Kā ikvienam uzņēmējam, arī “Cēsu alum” aizvien grūtāk ir atrast labus darbiniekus. Paiet aizvien ilgāks laiks, kamēr izdodas atrast piemērotu speciālistu. Eva Sietiņsone – Zatlere atzinīgi vērtē Cēsu Profesionālās vidusskolas attīstību, to, ka tiek domāts par profesijām, kuru speciālisti nepieciešami vietējiem uzņēmējiem, lai izglītība, ko iegūst audzēkņi, atbilstu ražošanas vajadzībām. “Cēsu alus” ražošanas vadītājs Māris Strazds darbosies skolas padomē, kopīgi veidojot mūsdienu darba tirgum piemērotas izglītības programmas. “Daudz ko aizstāj tehnoloģijas, automatizācija, bet ir vajadzīgi cilvēki, kuri prot strādāt ar šīm tehnoloģijām,” uzsver “Cēsu alus” valdes priekšsēdētāja.

AS “Cēsu alus” ikdienā ir darbavieta 220 cilvēkiem, vasarā nedaudz vairāk. Regulāri, iesaistoties dažādos projektos, viņi papildina ne tikai profesionālās zināšanas un prasmes. Uzņēmumā tiek īstenota “Lean” sistēma.Tās mērķis – izmantojot pēc iespējas mazāk resursu, radīt lielāku vērtību klientam un palielināt savu konkurētspēju. “Lean” pamatprincipi: nepārtraukta pilnveidošanās un nevajadzīgu darbību (zaudējumu) likvidēšana.

“”Lean” ir domāšanas veids, lai panāktu, ka darba organizācijā nav nekā lieka, strādāt uz gala rezultātu, nevis darīt darbus, kas nepievieno vērtību. Lai lielā organizācijā to izdarītu, vajadzīgs laiks. Katrs darbinieks pats, nevis vadītāji, domā, ko savā amatā, profesijā var uzlabot. Katrs pats savā amatā taču ir lielākais speciālists, nevis kāds cits. Nav viegli vienā teikumā raksturot katra darbinieka pievienoto vērtību uzņēmumā, viņa misiju, kas ir svarīgāka par amata aprakstu,” skaidro AS “Cēsu alus” valdes priekšsēdētāja un pastāsta, ka svarīgākais, lai katrs uzņēmumā strādātu kopīgam mērķim. Tas nevar būt ražot un piekraut pilnu noliktavu ar produkciju, bet gan piegādāt kvalitatīvu produktu patērētājam. Šogad īstenots vērienīgs projekts, radot katram amatam “Amata misiju”, kas iedvesmo un vairo izpratni par katra amata būtību, kā arī veicina darba efektivitāti. Eva Sietiņsone – Zatlere min piemēru par diviem mūrniekiem. Abi strādā, viens uzskata, ka viņš mūrē, otrs, ka ceļ katedrāli. “Esam par to, lai katrs celtu katedrāli, redzētu lielo mērķi,” pārliecināta uzņēmuma vadītāja.

Cēsu pilsētas svētkos kārtējo reizi tiks pasniegta “Cēsu alus” “Cēsnieka” balva. Piesaistot dažādu jomu cilvēkus, komanda vērtēs, kuri cilvēki gada laikā ko nozīmīgu devuši Cēsīm, pilsētas attīstībā, sabiedriskajā dzīvē. Noteikt to, kurš pelnījis balvu, tiks aicināts ikviens, piedaloties balsošanā.

”Cēsu alus” ir viena no pilsētas identitātes zīmēm, gan uzņēmumam, gan cēsniekiem ir svarīgi, lai pilsēta attīstītos, būtu sakopta, lai tajā dzīvotu laimīgi cilvēki.