Ziņas

Sabiedrība

“CATA” – būt vai nebūt, tāds ir jautājums

Nākotne neskaidra. Arī atkārtotajā konkursā par pasažieru pārvadājumiem akciju sabiedrība “CATA” nonāca zaudētājos, patlaban nav zināms, cik ilgi vēl brauksim ar autobusiem, ko rotā uzņēmuma logo.Foto: no albuma

Jau 66 gadus pa ielām un ceļiem brauc autobusi ar uzņēmuma “CATA” logo, bet nule aktuāls kļuvis jautājums, vai 2021. gads būs pēdējais, kad brauksim ar “CATA” autobusiem?

Autotransporta direkcijas (ATD) informācija vēsta, ka noslēgusies piedāvājumu vērtēšana konkursā par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu nākamajos desmit gados četrās maršrutu tīkla daļās. Iepir­kumu komisija, izvērtējot piedāvājumus, atzinusi, ka konkursā uzvarējuši šādi pārvadātāji: SIA “Tukuma auto” lotē “Jēkabpils, Preiļi, Līvāni”; AS “Nordeka” uzvarējusi lotē “Cēsis” un arī lotē “Limbaži, Sigulda”; AS “Liepā­jas autobusu parks” atzīts par uzvarētāju lotē “Ogre, Aizkraukle”.

Uz trim pēdējam no šīm četrām lotēm konkursā startēja arī pašvaldību akciju sabiedrība “CATA”, tās šobrīd ir viņu apkalpošanas zonā, jo uzņēmuma pamatu savulaik veidoja Cēsu un Limbažu rajonu padomes, pēc novadu reformas par akcionāriem kļuva šajās teritorijās izveidotie 12 novadi. 2016.gadā reorganizācijas rezultātā “CATA” tika pievienota SIA “Aizkraukles ATU”, bet 2019.gadā arī SIA “Ogres autobuss”.

Minētās četras lotes bija to skaitā, uz kurām pērn tika izsludināts atkārtots konkurss, jo sākotnēji visu pretendentu sagatavotie piedāvājumi neatbilda iepirkuma nolikuma prasībām. ATD pārstāve Zane Plone informē, ka kopumā saņemti 32 piedāvājumi, kurus iesniedza 10 pretendenti. Vislielākā konkurence bijusi par iespēju sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus maršrutu tīkla daļā “Cēsis” un “Ogre, Aizkraukle” – uz šo daļu piedāvājumus iesnieguši deviņi pretendenti.

Tagad uzņēmuma “CATA”, lielākā pasažieru pārvadātāja ārpus Rīgas, nākotne ir zem lielas jautājuma zīmes. Akciju sabiedrības padomes loceklis, Cēsu novada domes priekšsēdētājs Jānis Rozenbergs saka, ka situācija ir ļoti nepatīkama, tāpēc jau tuvākajā laikā sasaukta “CATA” padomes sēde, lai lemtu par tālāko rīcību: “Vispirms jāiepazīstas ar izvērstiem iepirkumu komisijas protokoliem, lai saprastu reālo situāciju par katru loti. Padoties negrasāmies, jāspēj radīt iespējamie rīcības scenāriji, pie tiem jāstrādā, turpinot cīnieties par vietu zem saules.”

Par ATD rīkoto konkursu, kurā tiek izraudzīti sabiedriskā transporta (automašīnu) pakalpojumu sniedzēji Latvijā turpmākajos desmit gados, “Druva” rakstījusi vairākkārt. Atgādināsim, sākotnēji bija plānots, ka konkurss beigsies 2020.gadā un visās 16 maršrutu tīkla daļās jeb lotēs uzvarētāji būs zināmi sākumā, bet no šī gada būs spēkā jaunie līgumi. Taču konkurss ritēja ne tā, kā cerēts, pagaidām konkursa uzvarētāji noteikti un ar viņiem noslēgti līgumi tikai piecās lotēs, tie stāsies spēkā 1.augustā.

Atgādināsim, ka pirmajā ATD izsludinātajā konkursa kārtā tika noraidīti visi pretendenti, jo viņu piedāvājumi nebija atbilstoši konkursa prasībām. Toreiz sarunā ar “Druvu” ATD valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš norādīja, ka “CATA” būtu uzvarējuši, ja būtu atbilstoši sagatavoti pieteikumi.

Jautāju J. Rozenbergam, vai arī šis aizrādījums pārrunāts ar uzņēmuma vadību. Viņš skaidro, ka padomes sēdē tas izrunāts un , gatavojot nākamos piedāvājumus, valde nodrošinājusi “vairāku acu” principu, lai izvairītos no kļūdām un neprecizitātēm.

ATD pārstāve Z. Plone informē, ka atkārtotajā konkursā AS “CATA” startēja trijās maršrutu tīkla daļās. Divos piedāvājumos konstatētas kļūdas, bet vienā AS “CATA” piedāvājums saņēmis mazāk punktu nekā uzvarētājs.

J. Rozenbergs gan uzsver, ka ir būtiski, vai visi pretendenti vienādi izpratuši konkursa prasības, izvērtējuši visus riskus un nākotnes izmaksas, veidojot piedāvājumu ilgtspējīgu: “Gribu teikt, ka “CATA”, kas tik ilgi darbojas šajā nozarē, vienmēr bijusi Valsts ieņēmumu dienesta apbalvoto nodokļu maksātāju sarakstā, arī vidējās algas bijušas atbilstoši nozarei, piedāvājuma izmaksas rēķinājuši ļoti rūpīgi. 2020.gada pēdējā ceturksnī viena kilometra vidējā pašizmaksa valstī bija 1,18 eiro, to aprēķina, ņemot vērā visu pārvadātāju, gan privāto, gan pašvaldību ,uzņēmumu izmaksas. “CATA” piedāvāja 1,23 eiro, ar nosacījumu, ka četrus gadus tas netiks paaugstināts, kaut arī izmaksas var palielināties.”

Z. Plone noraida iespēju, ka iepirkumu komisija kādu aspektu nebūtu ņēmusi vērā: “Iepirkumu komisija gan šoreiz, gan iepriekš savu darbu veica ļoti rūpīgi, vērtējot katru piedāvājumu. Vērtējot tiek ņemtas vērā visas pozīcijas, tai skaitā darbinieku atalgojums, uzņēmuma iepriekšējā pieredze un tamlīdzīgi. Piedāvājumi rāda, ka daļa privāto uzņēmumu spēj piedāvāt konkurētspējīgāku cenu, kā arī ieguldījuši rūpīgu darbu, sagatavojot tehnisko piedāvājumu, bet tas noteikti nav pamats uzskatīt, ka privātie uzņēmumi neiekļauj visas izmaksas vai neveic nodokļu nomaksu. Autotransporta direkcija regulāri veic auditu visos uzņēmumus, atsevišķos gadījumos piesaistot Valsts ieņēmumu dienestu, nevienā auditā nav konstatēti pārkāpumi attiecībā uz nodokļu nomaksu.”

Pretendenti līdz 28.janvārim par Iepirkumu komisijas lēmumu var iesniegt pārsūdzību Iepirkumu uzraudzības birojā. Ņemot vērā līdzšinējo konkursa gaitu, var secināt, ka pārsūdzības noteikti sekos, jo pasažieru pārvadātāji šobrīd, kad nenotiek iekšzemes vai starptautiskā tūrisma braucieni, pilnībā atkarīgi tikai no valsts pasūtījuma. Ja tā nav, situācija kļūst ļoti sarežģīta.

Šobrīd skaidrs vien tas, ka uzņēmums “CATA” līdz šī gada decembrim turpinās nodrošināt pakalpojumu trijās tīkla daļās : “Cēsis”; “Limbaži, Sigulda” un “Ogre, Aizkraukle”.