Ziņas

Uzņēmējdarbība

Biznesu uztur jaunas idejas

Top pasūtījums. "Laureta Candles" īpašniece Laura Cekula un vairumtirdzniecības vadītāja Anete Ābelīte sagatavo kārtējo pasūtījumu klientiem, kuru skaits palielinās.Foto: Marta Martinsone - Kaša

Par rapša sveču ražošanas uzņēmumu “Laureta Candles”, ko izveidoja Laura un Ivars Cekuli, rakstījām pirms vairāk nekā diviem gadiem. Toreiz uzņēmums darbojās ne pārāk plašās telpās Vaļņu ielā, viņiem bija neliels veikaliņš Rīgā un arvien pieaugošs sortiments. Tagad uzņēmums darbojas plašās telpās Pļavas ielā, pirms gada veikals Rīgā pārcēlās uz lielākām telpām, šī gada pavasarī atvērts veikals Liepāja, bet sortimenta piedāvājums turpina palielināties.

“Neesam raduši stāvēt uz vietas,” saka Ivars Cekuls. “Nemitī­gi domājam ko jaunu, cenšamies attīstīties arī citās pilsētās. Protams, nav viegli atvērt veikalu otrā Latvijas malā, bet tā bija interesanta pieredze. Doma par ieiešanu vēl kādā pilsētā bija sen, bet vienmēr likās, ka nav piemērotākais brīdis, nav līdzekļu tādam solim, trūkst atbilstošu telpu. Līdz kādu dienu gada pirmajā pusē internetā pamanīju, ka piedāvājumā ir telpas Liepājā lieliskā vietā, un jau pēc mēneša tur atvērām veikalu.”

Liepājnieki rapša sveču ražotājus un tirgotājus pieņēmuši ļoti labi. Ivars atzīst, ka rezultāts pārsniedzis cerēto. Jau no pirmās dienas liepājnieki pratuši novērtēt piedāvājumu, jau pirmajā dienā dažu stundu laikā veikalā ienācis vairāk nekā simts pircēju. Arī kopējie rādītāji vasarai esot ļoti pozitīvi, kas ļauj optimistiski skatīties uz gada tumšo laiku, kad sveces ir īpašā cieņā.

“Pagājis gads, kopš Rīgā pārcēlāmies uz plašākām telpām, un redzam, ka arī tas bija pareizais solis. Esam paplašinājuši gan piedāvājumu, arī veikala koncepts kļuvis pircējiem patīkamāks. Tirgojam arī sveču izejmateriālu, un, ja tur jānovieto lielāks daudzums preču, svarīgi, lai būtu plašas telpas. Tas ļauj arī sveču liešanu mācīt ikvienam, cilvēki var ienākt pie mums, izliet sveci, un viņi to labprāt dara,” stāsta I. Cekuls.

Šķiet, ka “Laureta Candles” ir vienīgie sveču ražotāji, kam atvērti sava zīmola veikali. Vai tā ir uzdrīkstēšanās? Ivars gan norāda, ka gluži vienīgie tomēr neesot, vēl vienam Latvijas sveču ražotājam esot savi veikali, taču izplatīti tas tiešām neesot: “Kā jau daudzi, sākām ar tirdziņiem, tomēr gribējām arī savu veikalu, lai cilvēkiem varētu piedāvāt iespējami plašu mūsu produkcijas klāstu un katru dienu, ne tikai tirdziņos. Mūsu produkcija nopērkama arī pie citiem tirgotājiem, bet mūsu veikalos ir visplašākā izvēle. Sortimentu esam paplašinājuši arī ar citu amatnieku precēm, un tas uzrunā pircējus, ka viņi var nopirkt ne tikai sveces, bet arī citas dāvaniņas.”

Salīdzinot ar pagājušo gadu, šogad uz tirdziņiem braukts retāk. To ietekmējuši arī ne pārāk labvēlīgie laika apstākļi. Ivars norāda, ka tie ietekmējot arī pircēju izvēli: “Ja pērn pieprasītas bija āra laternas, pretodu sveces, šogad tām noiets mazāks. Taču pieprasījuma samazinājumam bija pozitīvs efekts, jo nācās domāt ko jaunu, un tagad daudz plašāk piedāvājam personalizētās laternas un personalizētos “Smaržtaureņus”. Šie produkti mūsu vasaru padarījuši ļoti darbīgu, pieprasījums liels, pat neatliek laika tirdziņiem. “Smaržtaureņi” iecienīti kāzām, tos izmanto kā galda kartes. Tie un personalizētās laternas iecienīti arī dāvanām.”

Viņu piedāvājums vairs neaprobežojas tikai ar svecēm, bet tiek ražotas arī ziepes. No citām tās atšķiroties ar to, ka klāt tiek pievienota nerafinēta rapšu eļļa, kas bagāta ar E vitamīnu un mīkstina ādu.

Vēl viens šīs vasaras jaunums ir rapšu vaska iekuri griliem. Ja parasti lielāks ražotās produkcijas piedāvājums bijis ziemai, šogad daudz radīts tieši vasarai.

Ivars un Laura ar savu komandu vienmēr domājuši, ko jaunu piedāvāt, var teikt, diktējuši modi šajā nišā. Un viņiem netrūks sekotāju. Ja pirms gadiem sešiem, kad sākās darbība, viņi bija gandrīz pirmie, tagad tirdziņos redzam arī citus rapšu sveču ražotājus.

Par apstāšanos viņi nedomā. Tiek domāts par vēl kāda veikala atvēršanu citā pilsētā, tiek strādāts pie interneta veikala izveides, jo ir vēlme iziet arī eksporta tirgū. Pagaidām šis apjoms ir neliels, bet ir vēlme to palielināt. Pirmās personalizētās laternas aizsūtītas uz ASV, un Ivars norāda, ka gatavi strādāt arī ar individuālajiem klientiem visā pasaulē, tāpēc svarīgi izveidot mūsdienīgu interneta veikalu.

“Apstāties nav kad. Reizēm jau baterijas nosēžas, bet atkal uzlādējam, un uz priekšu,” saka I. Cekuls.