Ziņas

Sabiedrība

Autobuss piestāj pieturā

Informācija pieejama. Pieturvietās pasažieri var izlasīt autobusa atiešanas laikus, kā arī par izmaiņām.Foto: Māris Buholcs

Vasarā sabiedriskajā transportā tiek veiktas izmaiņas, lai maršruti būtu ekonomiski izdevīgi un pasažieriem ērti. “Nav nekā tik būtiska, kas ietekmētu daudzus pasažierus. Šogad izdevās nesamazināt reisu skaitu,” saka akciju sabiedrības “CATA” izpilddirektors Andris Malkavs, piebilstot, ka izmaiņas saistītas ar skolu brīvlaiku, jo daudzi maršruti pielāgoti skolēnu vajadzībām. Vairākas pašvaldības, kā Pārgaujas, Jaunpiebalgas novads, skolēnu pārvadājumus uzticējušas AS “CATA”.

Ikdienā pasažieru pārvadātājus ietekmē ne tikai iedzīvotāju paradumu un iespēju maiņa, kad daudzi brauc ar savām mašīnām, bet arī iedzīvotāju skaita sarukums, īpaši laukos. Tāpat jārēķinās ar citu pārvadātāju piedāvājumiem.

Autobusu satiksmi, tāpat kā ikvienu autobraucēju, ietekmē ceļu remonti. “Turpināsies Vecpiebalgas ceļa atjaunošana, pērn kavēšanās nebija ilgāka par 15, 20 minūtēm. Bet nākamgad būs labs ceļš, neērtības jāpacieš. Uz ceļa Līgatne – Nītaure būs pamatīgi darbi, braukšana būs lēnāka, bet šajā maršrutā dienā ir tikai pāris reisu. Sākusies rotācijas apļa izbūve Cēsīs. Informācija par pieturvietām ir izvietota, pasažieriem tikai jāseko līdzi,” pastāsta Andris Malkavs.

AS “Pasažieru vilciens” mainījis maršrutus. Ne visi iedzīvotāji ar to ir apmierināti, tādēļ lūdz auto pārvadātāju palīdzību. “CATA” saņēmusi vēstuli, kuru parakstījuši vairāk nekā desmit liepēniešu, viņus atbalsta arī Priekuļu novada pašvaldība. Līdz ar vilciena maršruta izmaiņām viņi vakarā pēc darba Cēsīs netiek mājās. Liepēnieši vērsās arī redakcijā.

Vakara vilciens, kas Cēsīs bija pēc desmitiem vakarā un ar kuru varēja aizbraukt uz Valmieru, arī Liepu, tagad kursē tikai līdz Siguldai. Kā eksperiments sācis kursēt jauns autobusu reiss Sigulda – Cēsis – Valmiera. Pasažieri ar vilcienu aizbrauc līdz Siguldai, pārsēžas autobusā un brauc tālāk uz Cēsīm, Valmieru. No Cēsīm uz Valmieru tas atiet plkst. 22, kas tiem, kuri strādā veikalos, ir par agru. Andris Malkavs vērtē, ka no Cēsīm varētu izbraukt kādu minūti vēlāk, bet ne daudz, jo tie, kuri brauc no Siguldas uz Valmieru, nebūs apmierināti, ja autobuss Cēsīs stāvēs. Savukārt tie, kuri strādā Valmierā, pusvienpadsmitos vakarā tagad var atbraukt uz Cēsīm, Siguldu. “Cēsnieki, kuri strādā veikalos Valmierā, arī izteica ieteikumus, ka kāds autobuss uz Cēsīm varētu kursēt pēc desmitiem vakarā. Redzēsim, cik būs braucēju,” saka “CATA” izpilddirektors.

Vasarā, kad nav skolēnu pārvadājumu, no Zosēniem uz Jaunpiebalgu un atpakaļ vienā dienā izbraukāt nevar, var aizbraukt vakarā un no rīta atpakaļ. “Pēc pašvaldības ieteikuma piektdienās astoņos no rīta no Melbāržiem izbrauks autobuss uz Jaunpiebalgu, kas tālāk kursēs uz Vecpiebalgu, Cēsīm. Pēcpusdienā ar autobusu, kas no Cēsīm brauc uz Inešiem, varēs aizbraukt līdz Vecpiebalgai, un pretī būs autobuss uz Jaunpiebalgu, kas tālāk brauks uz Zosēniem,” pastāsta Andris Malkavs un piebilst, ka savulaik līgatnieši, kuri dzīvo Gaujasmalā, sūdzējušies, ka netiek uz vilcienu vai autobusiem Augšlīgatnē, tagad tāda iespēja ir un cilvēki to izmanto.

“Starppilsētu autobusi kļūst ātrāki, jo daudzās pieturās nav pasažieru un nav jāpiestāj. Līdz ar to pamainīti atiešanas laiki. Pasažieriem jāseko līdzi, jo informācija ir pieejama,” skaidro “CATA” izpilddirektors.

Nenoliedzami, sabiedriskā transporta nozīme cilvēku ikdienā samazinās. Kā atzīst Andris Malkavs, uz darbu lielākā daļa brauc ar privāto transportu, tikai dažkārt ar autobusu. Taču netrūkst arī to, kuri brauc ar autobusu. “Pārsvarā sabiedrisko transportu izmanto gadījuma cilvēki, pastāvīgo pasažieru ir maz. Daudz cīnījāmies par abonementa biļetēm, tās regulārajiem braucējiem ir izdevīgas. Tagad tās “CATA” var nopirkt. Ja katru dienu jābrauc uz Rīgu un abonementa biļeti var iegādāties par 20 procentiem lētāk, tas, protams, ir izdevīgi,” stāsta Andris Malkavs, atzīstot, ka sabiedriskajam transportam jābūt lētākam nekā privātajam, tam jābūt pasažieriem ērtam. “Tas nav viegli risināms, un pasažieru pārvadātāji bez valsts atbalsta to nevar izdarīt,” saka A.Malkavs. Uzņēmums ikdienā strādā, lai tie, kuri izmanto pakalpojumu, būtu apmierināti. Regulāri tiek atjaunots autobusu parks, rudens pusē braucieniem tiks piedāvāti jauni mikroautobusi.