
Uz Latvijas ceļiem ar pilnu jaudu sākusies remontu un būvniecības sezona. Mūspusē arī vērienīga tiltu rekonstrukcija.
“No 60. līdz 80.gadiem Latvijā ik gadu tika nodots ekspluatācijā no 40 līdz 60 tiltu. Pēc kara uzbūvētie koka tilti vairs nederēja, jo ar tehniku tiem pāri braukt nedrīkstēja. Nākamo gadu gaitā kaut kas tika uzlabots, pielabots, taču ne kārtīgi uzturētas un remontētas konstrukcijas, labākajā gadījumā brauktuve. Pērn uz viena tilta brauktuves izrādījās 30 centimetrus bieza asfalta kārta, kur jābūt 15 centimetriem. Tagad ir pēdējais laiks šo tiltu atjaunot,” satikts Raunā pie tilta būvniekiem, pastāsta VAS “Latvijas Valsts ceļi” tiltu būvinženieris Didzis Zvirbulis.
Raunas tiltu atjauno SIA “8 CBR’’, darbi paredzēti līdz oktobra beigām. Satiksme tiek organizēta pa pagaidu tiltu ar priekšrocības ceļa zīmēm. Platuma ierobežojums – četri metri, masas ierobežojums – 44 tonnas, paredzamais būvobjekta šķērsošanas laiks apmēram divas minūtes. “Raunā tiek pārbūvēta tilta braucamā daļa. Ja līdz šim ietves bija tilta abās pusēs, turpmāk būs vienā. Ar pašvaldību vienojāmies, ietve būs vienā līmenī ar brauktuvi,” pastāsta būvinženieris.
Līdzīga vēsture ir tiltam pār Gauju Jaunpiebalgā, ceļa Jaunpiebalga – Jēči 1,1. kilometrā. Informācija liecina, ka Garaušu tilts pār Gauju tika atklāts 1963. gada 16.martā, pēc 55 gadiem 16.aprīlī uzsākta tā rekonstrukcija. Darbus veic SIA “8 CBR”, pabeigt paredzēts oktobrī. Satiksme pār tiltu pilnībā slēgta. Gājēju kustība tiek organizēta pa pagaidu gājēju tiltu. Apbraukšanai var izmantot ceļus Ērgļi–Jaunpiebalga–Saliņkrogs, Rauna–Vidzemes šoseja–Drusti–Jaunpiebalga un Ķeņģi–Jaunpiebalga.
Inešu pagastā ceļa Ērgļi – Jaunpiebalga – Saliņkrogs 13,3. kilometrā tiek atjaunots tilts pār Ogri. Darbus veic SIA “Viadukts”, tos paredzēts pabeigt oktobrī. Noteikti ātruma ierobežojumi – 30 km/h, 50 km/h un 70 km/h. Ir viens luksoforu posms. Platuma ierobežojums – līdz trim metriem. Paredzamais būvobjekta šķērsošanas laiks apmēram piecas minūtes.
Ilgi gaidīta ir Kaķupītes caurtekas pārbūve uz Vidzemes šosejas pie Vaives pagastmājas Kaķukrogā. Didzis Zvirbulis pastāsta, ka no dokumentiem redzams – caurteka būvēta 1850., 1860.gadā, bet tas nav zināms precīzi. “Gadu gaitā caurteka iesēdusies, tagad jau vairāk nekā 20 centimetrus. Ķieģeļi krīt ārā. Vienā iztekas galā jau caurteka bija sagāzusies. Ir pēdējais brīdis, lai kaut ko izdarītu. Tā tiks atjaunota, kāda bija. Caurteku nojauks, bet ķieģeļi iekšpusē paliks, apkārt uzbūvēs dzelzsbetona konstrukciju, kas visu satur kopā,” pastāsta tiltu būvinženieris.
Būvnieki bija iecerējuši, ka vispirms darbus veiks pusei caurules, tad otrai. Bet, izvērtējot riskus, tika rasts cits risinājums. Pāri caurtekai tiks uzlikts pagaidu tilts. Celtnieki strādās zem tā. Visu caurteku nojauks, tad atjaunos. Jau nākamnedēļ varētu būt jābrauc pa pagaidu tiltu. Gājēju ērtībām top pagaidu ceļš un kāpnes.“Tā ir starptautiska šoseja, ja ceļu slēgtu un būtu jābrauc apkārt, tie būtu ļoti lieli izdevumi,” pastāsta Didzis Zvirbulis. Pie Kaķupītes uz Vidzemes šosejas noteikti ātruma ierobežojumi – 50 un 70 kilometri stundā. Ir viens luksoforu posms. Platuma ierobežojums – 3,5metri, bet remontposmu var šķērsot trīs minūtēs. Caurteku pārbūvē SIA “Rīgas tilti”, darbi paredzēti līdz nākamā gada jūlija beigām.
Uz ceļa “Jaunrauna – Liepa” atrodas viens no sešiem “Latvijas Valsts ceļu” koka tiltiem. Tas tiks pārbūvēts par dzelzsbetona tiltu. “Autobraucēji neievēro braukšanas ātrumu, tiek vestas smagas kravas, un koka konstrukcijas ir sabojājušās, tās sāk sēsties. Tilts nevar turēt tādu slodzi un vibrācijas,” skaidro Didzis Zvirbulis.
Vēsturiskajā Cēsu rajonā ir vairāki tilti, kuri jāpārbūvē tuvākajā laikā. Top projekti, ir ieceres. “Pērn lietavu laikā nedaudz iebruka caurteka pār Mellupi Skujenes pagastā. To vajadzētu pārbūvēt. Taču iepirkumā būvnieki prasīja divreiz vairāk, nekā darbs patiesībā maksā. Ceļu uzturētāji nedaudz salaboja, jācer, cenas kļūs saprātīgākas,” atklāj Didzis Zvirbulis.
Tiltu pārbūves un remontu izmaksas (eiro)
- Kaķupītes caurteka uz Vidzemes šosejas – 710 000
- Tilts pār Ogri Inešu pagastā – 272 000
- Tilts pār Gauju Jaunpiebalgā – 250 000
- Tilts pār Raunu Raunā – 238 000
- Tilts pār Raunu Liepas pagastā – 335 000
Avots: VAS “Latvijas Valsts ceļi”